Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2024018254 |
Gegevens van de aanvrager: | mevrouw Corinne Nouta met als adres Kapelstraat 39 te 2040 Antwerpen |
Ligging van het project: | Kapelstraat 39 te 2040 Berendrecht-Zandvliet-Lillo (Antwerpen) |
Kadastrale percelen: | afdeling 19 sectie C nr. 59Y4 |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | verbouwen en uitbreiden van een eengezinswoning |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- er werd geen relevante voorgeschiedenis teruggevonden.
Vergunde toestand
- functie: eengezinswoning;
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
Bestaande toestand
wijkt af tegenover de vergunde toestand:
- constructies en gebouwen: verharding, garage in betonplaten, bijgebouw in de tuin tegen de perceelsgrenzen.
Nieuwe toestand
- functie ongewijzigd: eengezinswoning;
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
- inrichting:
Inhoud van de aanvraag
- gedeeltelijk slopen van de bestaande aanbouw;
- uitbreiden van het bouwvolume met een nieuwe aanbouw en een dakkapel;
- isoleren en wijzigen van de voorgevel en andere gevels;
- oprichten van bijgebouwen;
- aanleggen van verhardingen;
- doorvoeren van interne constructieve werken.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Er werden geen adviezen gevraagd.
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
(Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
Sectorale regelgeving
- MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).
Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).
Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.
(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is van toepassing op de aanvraag. De aanvraag is hiermee in overeenstemming.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag heeft betrekking op het uitbreiden van een eengezinswoning, het isoleren en wijzigen van de gevels en het regulariseren van bijgebouwen en verhardingen.
Geen van deze werken tast de bestaande woonfunctie aan en zijn functioneel inpasbaar in de omgeving.
Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid
De uitbreidingen van het volume hebben betrekking op een gedeeltelijk nieuwe perceelsbrede aanbouw op het gelijkvloers aan de tuinzijde, na afbraak van de bestaande aanbouw, en het toevoegen van een dakkapel in het zadeldak aan de straatzijde.
Dit nieuwe volume, met een kroonlijst van 3,30 meter, reikt aan de rechterzijde tot een totale bouwdiepte van 11,53 meter en aan de linkerzijde tot een totale bouwdiepte van 13 meter en wordt voorzien van vier dakkoepels en een groendak.
Om de ruimtes onder het dak van meer comfort te voorzien worden aan de straatzijde een grote dakkapel en aan de tuinzijde 4 dakramen in het zadeldak geplaatst. De dakkapel heeft een totale breedte van 7,35 meter en houdt aan beide zijden een afstand 1 meter.
Zowel de diepte van het nieuwe volume als de aanwezigheid van een ruime dakkapel komen in de omgeving vaker voor en zijn ruimtelijk inpasbaar.
Uit de plannen blijkt dat er aan de linkerzijde van de woning nog een onvergunde garage aanwezig is. Deze garage is opgebouwd uit een betonconstructie van palen en invulpanelen, zo ook de wand ter hoogte van de perceelsgrens. Deze constructie beantwoordt niet aan artikel 34 van de bouwcode, waarin bepaalde eisen aan een scheidingsmuur gesteld worden. Zo is de scheidingsmuur niet uit een massief materiaal opgetrokken dat voldoende dik is en is er conform de plannen geen opstand van 30 cm ten opzichte van het hoogste dakvlak. De bestaande garage komt dan ook niet voor vergunning in aanmerking. Door de afwezigheid van een vergunbare garage kan ook de kleine oprit voor de garage in toepassing van artikel 27 van de bouwcode niet vergund worden.
De voortuin werd, zoals opgetekend op het inplantingsplan, volledig verhard. Dit is eveneens in strijd met artikel 27 van de bouwcode. Dit betekent concreet dat enkel de toegangspaden en een pad langs de gevel met een maximale breedte van 1,50 meter kan toegestaan worden. Als voorwaarde bij de vergunning wordt daarom opgelegd om de aanwezige verharding in de voortuinzone terug te brengen en als groenzone aan te leggen conform dit artikel uit de bouwcode.
Er is in de tuinzone, achter het perceel van de rechts aanpalende, nog een bijgebouw aanwezig. In het dossier ontbreekt ook verdere info aangaande dit bijgebouw, zodat een regularisatie ervan niet kan beoordeeld worden en dit bijgebouw wordt uitgesloten uit de vergunning.
Visueel-vormelijke elementen
Naast de gevraagde uitbreiding wordt het hoofdvolume ook geïsoleerd en voorzien van een nieuwe afwerking in witte bepleistering met onderaan de gevels een plint in blauwe hardsteen.
Het schrijnwerk in de uitbreiding wordt afgestemd op het bestaande schrijnwerk in wit pvc, reeds aanwezig in de voor- en zijgevel.
De dakkapel wordt eveneens voorzien van wit pvc schrijnwerk met daartussen en aan beide zijkanten een afwerking in bruingrijze beplanking.
De voorgestelde materialen en afwerkingen komen in de omgeving vaker voor en zijn inpasbaar.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De plannen zijn onvoldoende duidelijk over de inhoud van de septische put.
Er dient een septische put te worden voorzien die voldoet aan de bepalingen van artikel 43 van de bouwcode. Dit wordt als voorwaarde bij de vergunning opgelegd.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 15 februari 2024 |
Volledig en ontvankelijk | 4 maart 2024 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 3 mei 2024 |
Verslag GOA | 16 april 2024 |
Naam GOA | Katrine Leemans |
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften | Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften | Petitielijsten | Digitale bezwaarschriften |
0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.