Terug
Gepubliceerd op 29/04/2024

2024_CBS_03320 - Omgevingsvergunning - OMV_2024005806. Oude Koornmarkt 37. District Antwerpen - Weigering

college van burgemeester en schepenen
vr 26/04/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Bart De Wever, burgemeester

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur
2024_CBS_03320 - Omgevingsvergunning - OMV_2024005806. Oude Koornmarkt 37. District Antwerpen - Weigering 2024_CBS_03320 - Omgevingsvergunning - OMV_2024005806. Oude Koornmarkt 37. District Antwerpen - Weigering

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2024005806

Gegevens van de aanvrager:

Dirk De Schepper met als adres Patriottenstraat 47A te 2600 Antwerpen en BV NEVIZADE met als adres Oude Koornmarkt 39 te 2000 Antwerpen

Ligging van het project:

Oude Koornmarkt 37 te 2000 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 3 sectie C nrs. 2059C en 2060A

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

samenvoegen van een winkel en een restaurant tot één restaurant en een opening maken in de scheidingsmuur

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis  

-          31/10/1963: vergunning (18#93093) voor verbouwingswerken.

 

Vergunde toestand  

-          functie:

Oude Koornmarkt 37

  • eengezinswoning met complementaire functie restaurant.

Oude Koornmarkt 39

  • eengezinswoning met complementaire functie restaurant.

-          bouwvolume:

Oude Koornmarkt 37

  • 3 bouwlagen met mansardedak.

Oude Koornmarkt 39

  • 4 bouwlagen met schilddak.

-          gevelafwerking:

  • de gevels zijn bepleisterd in een witte kleur;
  • het gelijkvloerse deel van de gevel van Oude Koornmarkt 39 is afgewerkt met houten planken wit geschilderd;
  • het buitenschrijnwerk is uitgevoerd in hout, blauw geschilderd.

 

Bestaande toestand

-          functie:

Oude Koornmarkt 37 en 39:

  • eengezinswoning met complementaire functie restaurant.

-          gevelafwerking:

  • aan de gevels zijn oprolbare zonneschermen geplaatst;
  • 7 banen hebben een rode doek en 3 banen hebben een zwarte doek;
  • de constructie van de zonnetent is uitgevoerd in aluminium, zwart gelakt;
  • het hoogste punt van de zonneschermen is 3,05 m en loopt af naar 2,50 m;
  • de zonneschermen vinden steun op het voetpad.

 

Nieuwe toestand

-          functie: 

  • de aparte restaurants op het gelijkvloers worden samengevoegd tot één restaurant;
  • hiervoor wordt een opening gemaakt in een gemeenschappelijke muur;
  • de bovenliggende verdiepingen behoren niet tot deze aanvraag.

-          bouwvolume:

  • in overeenstemming met vergunde toestand.

-          gevelafwerking:

  • de bestaande toestand te vergunnen.

Inhoud van de aanvraag

-          de restaurants op het gelijkvloers worden samengevoegd tot één restaurant;

-          wijzigen van de voorgevel door het plaatsen van zonnetenten;

-          doorvoeren van interne constructieve werken.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

De Vlaamse Waterweg - Afdeling Regio Oost

29 januari 2024

3 maart 2024

Geen advies

Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen
11 april 2024
22 april 2024
Ongunstig

 

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

29 januari 2024

27 maart 2024

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

27 maart 2024

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg

29 januari 2024

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg

27 maart 2024

2 april 2024

 

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: overdruk - detailhandel (dh), overdruk - reca (r), artikel  1:   zone voor wonen - (wo1) en artikel  8:   zone voor publiek domein - (pu).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op het volgend punt:

  • artikel 13 Ondergrondse en bovengrondse uitsprongen: zonnetenten dienen zelfdragend te zijn vanaf de gevel en mogen dus geen bijkomende steun nemen door middel van kolommen. De zonnetenten zijn niet zelfdragend en steunen door middel van kolommen op het openbaar domein.
  • Artikel 33 Zaak-gebonden publiciteit: de gevelpubliciteit bestaat niet uit losse letters.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is geheel gelegen in een zone waarvoor De Vlaamse Waterweg aangewezen is als adviesinstantie.

Het project is gelegen in een zone met een kleine pluviale overstromingskans (T1000) onder huidig klimaat.

Het project is gelegen in een zone met een kleine fluviale overstromingskans (T1000) onder huidig klimaat.

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag betreft het samenvoegen van twee restaurantruimten en het plaatsen van een terrasconstructie.

Gezien het samenvoegen van de gelijkvloerse horecaruimtes, werd het advies ingewonnen van de stedelijke dienst Ondernemen en Stadsmarketing – Business en Innovatie. Het advies leest als volgt:

“Door de samenvoeging vergroot de commerciële kracht van dit pand, op een locatie waar dit zeker en vast gewenst is om eventuele leegstand bij te kleine commerciële ruimten te vermijden. Daarnaast is ook het plaatsen van een terras/zonnetent onderwerp van de aanvraag. Hierbij dient te worden gekeken naar het terrasreglement dat de richtlijnen hiervoor uitzet. In het reglement zijn een aantal voorwaarden gekoppeld, waarbij we verwijzen naar artikel 14 (overkapping) en artikel 17.”

Dit voorwaardelijk advies leest voorwaardelijk gunstig mits voldaan wordt aan de voorwaarden uit het terrasreglement, waarbij er verwezen wordt naar artikel 14 (overkapping) en artikel 17.

 

Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten

Gezien de ligging van de panden in een zone die volgens het ruimtelijk uitvoeringsplan werd ingekleurd als een woongebied met culturele, historische en/of esthetische waarde, werd het advies ingewonnen van de stedelijke dienst Monumentenzorg.

De stedelijke dienst Monumentenzorg gaf een ongunstig advies over de aanvraag, meer bepaald over de terrasconstructies:

“Het pand is gelegen in een gebied met culturele, historische en esthetische waarde en ligt daarbij in onmiddellijke omgeving van verschillende beschermde monumenten alsook unesco werelderfgoed. Gelet op deze beeldbepalende ligging in de kern van de historische binnenstad, vragen we wel voldoende aandacht voor een zorgvuldige, kwalitatieve uitwerking en detaillering van de gevels.

 

Er werd een terrasoverkapping geplaatst die de toegestane terraszone overschrijdt en de gevelgeleding niet respecteert. De zware bevestigingen langs de bovenzijde van de zonnetent werken beeldverstorend. De steunpunten op het openbaar domein alsook de plastieken baches die zijdelings en aan de voorzijde werden geplaatst zijn in strijd met de voorschriften inzake horecaterrassen. De recent geplaatste terrasoverkapping houdt op geen enkele wijze rekening met de culturele, historische en esthetische waarde van de panden, noch van de omgeving. De constructie is zeer aanwezig en de vormgeving en het materiaalgebruik zijn niet kwalitatief en geven een sterk verwaarloosde indruk. Dit geldt ook voor het buitenschrijnwerk op de verdieping, dewelke geschilderd werd in een felblauwe kleur. De gevelpui van het hoekpand werd bekleed met een gevelbeplanking en er werden nieuwe gevelopeningen gemaakt. De gevelreclame voldoet niet aan de voorschriften van de bouwcode. Voor geen van de bovenstaande wijzigingen werd een vergunning verleend.” 

 

Vanuit stedenbouwkundig oogpunt wordt het ongunstig advies van de dienst Monumentenzorg bijgetreden

 

De afbakening en overkapping zijn in strijd met artikel 13 van de bouwcode en volgende van het “Algemeen reglement privatieve inname openbaar domein open horecaterrassen”.

Dit stelt dat de overkapping (luifel) de terraszone niet mag overschrijden en niet door middel van palen op de grond mag afdragen. De afbakening is max. 1,60 m hoog en mag enkel langs de Oude Koornmarkt geplaatst worden als afscheiding tussen twee (horeca)panden, over een diepte van 2,50 m. Er mogen geen zijflappen bevestigd worden aan de overkapping.

 

Er kan bijgevolg geen vergunning verleend worden voor de terrasoverkapping met bijhorende constructies.

 

Ook de niet-vergunde gevelwijzigingen, gevelafwerkingen en de voorgestelde zaak-gebonden publiciteit die strijdig is met artikel 33 van de bouwcode, kunnen niet gunstig geadviseerd worden en zouden bij een mogelijke vergunning uitgesloten worden.  

  

Gezien bovenstaande strijdigheden en het ongunstig advies brandweer dient de aanvraag geweigerd te worden.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften, een goede ruimtelijke ordening en het ongunstig advies van de brandweer.


Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

16 januari 2024

Volledig en ontvankelijk

29 januari 2024

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit

29 maart 2024

 

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

28 april 2024

Verslag GOA

9 april 2024

Naam GOA

Axel Devroe

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.

Artikel 3

De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.