Terug
Gepubliceerd op 10/06/2024

2024_CBS_04928 - Marketing en communicatie - Merkarchitectuur - Reuzenstoet Borgerhout als moedermerk - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 07/06/2024 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_04928 - Marketing en communicatie - Merkarchitectuur - Reuzenstoet Borgerhout als moedermerk - Goedkeuring 2024_CBS_04928 - Marketing en communicatie - Merkarchitectuur - Reuzenstoet Borgerhout als moedermerk - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Op 5 april 2019 (jaarnummer 2337) keurde het college de huidige stedelijke merkarchitectuur goed. Aanpassingen aan deze merkarchitectuur dienen steeds door het college goedgekeurd te worden. De communicatie voor de Reuzenstoet in Borgerhout werd niet toegewezen aan een bepaalde categorie binnen de merkarchitectuur. Hierdoor wordt het de facto gezien als externe communicatie en niet als communicatie van de (groep) stad Antwerpen.

Op 1 juni 2022 (jaarnummer 60) keurde het managementteam de nieuwe criteria voor inzet communicatieborden op openbaar domein goed. Hierin werd bepaald dat de tijdelijke infopanelen enkel nog ingezet mochten worden voor communicatie van (en dus in de huisstijl van) de groep stad Antwerpen.

Op 14 mei 2024 (jaarnummer 116) keurt het districtscollege van Borgerhout goed om een uitzondering te vragen op de principes voor inzet communicatieborden op openbaar domein. Het districtscollege vraagt om de tijdelijke infopanelen te kunnen gebruiken voor communicatie van de Reuzenstoet in Borgerhout met behoud van de huidige huisstijl. 

Argumentatie

Sedert 2013 organiseert De Reuzen vzw de reuzenstoet in het district Borgerhout. Het district - dat voorheen de enige organisator was - ondersteunt de Reuzen vzw zowel financieel als logistiek. De reuzenstoet behoort tot het culturele erfgoed van de stad Antwerpen en haar districten en draagt bij tot de uitstraling van het district Borgerhout. Het evenement valt volgens het opportuniteits- en bevoegdhedenkader evenementen onder categorie 2, evenementen in co-organisatie met de groep stad Antwerpen.

De Reuzen vzw heeft voor de reuzenstoet een eigen huisstijl ontwikkeld die sinds 2013 consequent gebruikt wordt. Op basis van de huidige merkarchitectuur zou de reuzenstoet in de huisstijl van het district (moedermerk, categorie 1.3) vormgegeven moeten worden met De Reuzen vzw als hoofdpartner. Het is echter kostenbewust om dit pas door te voeren bij een eventuele toekomstige vernieuwing van de huisstijl van de reuzenstoet. Het voorstel is om tot dan de huidige stijl te behouden, maar de reuzenstoet wel dezelfde communicatieve ondersteuning te bieden als andere districtscommunicatie (waaronder de mogelijkheid om infopanelen op het openbaar domein te plaatsen twee weken voor het event). 

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2BOR01 - Samen maken we Borgerhout!
8 - Sterk bestuurde stad
2SBS06 - Marketing en communicatie

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt goed dat de communicatie van de reuzenstoet dezelfde communicatieve ondersteuning vanuit de stad Antwerpen krijgt als alle andere districtscommunicatie.

Artikel 2

Het college keurt goed dat de nieuwe richtlijnen binnen de merkarchitectuur pas toegepast worden bij een eventuele vernieuwing van de huisstijl voor de reuzenstoet. Vanaf dan dient de huisstijl voor de reuzenstoet binnen de categorie moedermerk opgemaakt te worden, in lijn met de communicatie van het district Borgerhout.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.