Terug
Gepubliceerd op 10/06/2024

2024_CBS_04781 - Omgevingsvergunning - OMV_2023173000. Noorderlaan - parking Goordijk. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 07/06/2024 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_04781 - Omgevingsvergunning - OMV_2023173000. Noorderlaan - parking Goordijk. District Antwerpen - Goedkeuring 2024_CBS_04781 - Omgevingsvergunning - OMV_2023173000. Noorderlaan - parking Goordijk. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023173000

Gegevens van de aanvrager:

NV EQUANS met als contactadres Koning Albert II laan 19 19 te 1210 Brussel

Gegevens van de exploitant:

BV Milence Infrastructure Belgium 1 (0795564997) met als adres de Meeûssquare 37 te 1000 Brussel

Ligging van het project:

Parking Goordijk - Noorderlaan te 2030 Antwerpen.

Kadastrale percelen:

afdeling 15 sectie A nrs. 1X, 2D, 2E, 3H2 en afdeling 16 sectie C nrs. 109B

waarvan:

 

-          20240105-0020

afdeling 15 sectie A nrs. 1X, 2E, 2D, 3H2 en afdeling 16 sectie C nrs. 109B (IIOA - Vrachtwagenparking Goordijk)

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen, exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Voorwerp van de aanvraag:

Plaatsen laadinfrastructuur voor elektrische vrachtwagens, aanhorige cabines en publiciteit;

plaatsen transformator.

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

Relevante voorgeschiedenis

- 11/06/2021: omgevingsvergunning (OMV_2021062491) voor het uitbreiden van verlichting parking Goordijk;

- 27/08/2020: omgevingsvergunning (OMV_2020043421) voor het aanleggen van een noodweg vanuit de vrachtwagenparking Goordijk tot de bestaande Ekersedijk;

- 14/10/2016: stedenbouwkundige vergunning (HVN/B/20161828) voor verpozingszone en shop op parking Goordijk. Dit werd niet uitgevoerd, de vergunning is aldus vervallen;

- 21/11/2014: stedenbouwkundige vergunning (8.00/11002/421318.6) voor het bouwen van een vrachtwagenparking;

- 25/07/2013: stedenbouwkundige vergunning (8.00/11002/8505.1) voor het ophogen van een terrein en aanleg van een aarden dijk en bluswatertank.

 

Vergunde toestand

* functie:

  > vrachtwagenparking met openbaar karakter.

 

* bouwvolume:

  > verhard terrein met een oppervlakte van circa 47.755 m² ingericht met 207 parkeerplaatsen voor vrachtwagens;

  > voorzien van aanhorigheden zoals prefab-units met sanitair en wasruimte.

 

* inrichting:

  > driehoekig perceel met centraal een hoogspanningsstation van Elia;

  > de parkeerplaatsen zijn langs de oost- en westzijde van het hoogspanningsstation ingetekend.

 

Bestaande toestand

Bluswaterbekken (vergunning 20141622) blijkt niet uitgevoerd. In deze zone ligt de noodweg conform de latere vergunning OMV_2020043421.

 

Nieuwe toestand

* functie: 

  > idem vergunde toestand;

  > bijkomende laadinfrastructuur voor elektrische vrachtwagens bestaande uit:

- luifel;

- twee technische cabines;

- totempaal.

 

* bouwvolume:

  > luifel:

- oppervlakte van circa 491 m²;

- maximale hoogte bedraagt 5,38 meter.

 

  > cabines:

             - oppervlakte van 2x 25 m²;

             - hoogte bedraagt 3,40 meter.

 

  > totem:

             - breedte van 1,5 meter;

 - hoogte bedraagt 6 meter.

 

* gevelafwerking:

  > luifel:

- gelamelleerde houten balken en kolommen als draagconstructie;

- donkergrijze aluminium dakrand en EPDM-dakbedekking.

 

  > cabine:

            - prefab betonconstructie met wanden in crepi met lichtgrijze kleur (RAL 7035).

 

  > totem:

             - aluminium constructie met ingewerkte verlichting in het bovenste gedeelte;

 - kleuren: oranje en wit volgens logo aanvrager.

 

* inrichting:

  > de luifel en cabines worden geplaatst in het zuidoosten van de vrachtwagenparking;

  > de totem wordt geplaatst op het einde van de toegangsweg.


Inhoud van de aanvraag

-          Bouwen van een luifel met laadinfrastructuur;

-          Plaatsen van twee technische cabines;

-          Plaatsen van publiciteitsinrichting.

 

Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Voorgeschiedenis

Op 13 mei 2015 verleende de deputatie van de provincie Antwerpen een milieuvergunning klasse 1 aan Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen voor de exploitatie van een vrachtwagenparking gelegen aan Noorderlaan 626 te 2030 Antwerpen. Deze vergunning is geldig tot 13 mei 2035 (kenmerk MLAV1-2014-0426). Door middel van een melding werd de vergunning van de inmiddels als klasse 2-ingedeelde inrichting op 9 januari 2024 overgedragen aan Milence Instrastructure Belgium 1 BV.

 

Inhoud van de aanvraag

Het voorwerp van de aanvraag betreft een bijkomende transformator.

 

Aangevraagde rubriek(en)
 

Rubriek

Omschrijving

Gevraagd voor

12.2.2°

transformatoren (gebruik van) met een individueel nominaal vermogen van meer dan 1.000 kVA.

1x 2.000 kVA

 

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Agentschap voor Natuur en Bos - Adviezen en Vergunningen Antwerpen

8 februari 2024

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

 

Provincie Antwerpen - Dienst Integraal Waterbeleid

8 februari 2024

19 maart 2024

Geen advies

Elia Contact Center Noord

8 februari 2024

20 februari 2024

Voorwaardelijk gunstig

Haven van Antwerpen - Brugge (Port of Antwerp - Bruges) - Terreinen

8 februari 2024

29 februari 2024

Gunstig

Haven van Antwerpen-Brugge, subadvies milieu

12 februari 2024

29 februari 2024

Gunstig

Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen

8 februari 2024

29 maart 2024

Voorwaardelijk gunstig

Infrabel Antwerpen, Limburg, Vlaams Brabant

8 februari 2024

25 maart 2024

Geen bezwaar

Water-link

8 februari 2024

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

 

 

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

8 februari 2024

27 februari 2024

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het goed is gelegen in het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP) Afbakening zeehavengebied Antwerpen (Besluit van de Vlaamse regering van 30 april 2013), binnen de afbakeningslijn.

De gebieden binnen de afbakeningslijn behoren tot het zeehavengebied Antwerpen.

Met uitzondering van de deelgebieden waarvoor in dit plan voorschriften werden vastgelegd, blijven de op het ogenblik van de vaststelling van dit plan bestaande bestemmings- en inrichtingsvoorschriften onverminderd van toepassing. 

 

Het goed is volgens voornoemd gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan bestemd als Gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven. 

Zulk gebied is bestemd om te functioneren als Vlaams havengebied als onderdeel van de haven van Antwerpen. Het is bestemd voor zeehavengebonden en zeehavengerelateerde industriële en logistieke activiteiten en distributie-, opslag- en overslagactiviteiten die gebruikmaken van en aangewezen zijn op de zeehaveninfrastructuur.

Alle handelingen die nodig of nuttig zijn voor de realisatie van de bestemming en voor de exploitatie van de haven en de bedrijven zijn toegelaten.

Daartoe worden ook de volgende werken, handelingen, voorzieningen, en wijzigingen gerekend:

- de aanleg en het onderhoud van infrastructuur die nodig is voor de toegankelijkheid of voor verbindingen langs de waterzijde en langs de landszijde;

- het laguneren of op een andere wijze bergen of verwerken van baggerspecie.

Daarnaast is de ontwikkeling, het herstel en de instandhouding van tijdelijke ecologische infrastructuur toegelaten.

In het gebied zijn eveneens gebouwen of lokalen voor bewakingspersoneel toegelaten.

In het gebied zijn kantoorgebouwen niet toegelaten, tenzij ze noodzakelijk zijn voor en een inherent onderdeel zijn van de exploitatie van haven en industriële activiteiten. De bestaande kantoorgebouwen kunnen behouden blijven binnen het bestaande bouwvolume op het moment van definitieve vaststelling van dit gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan. Uitbreidingen zijn niet toegelaten.

 

Over het goed loopt volgens voornoemd gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan tevens een overdruk met als aanduiding Hoogspanningsleiding. 

In het gebied, aangeduid met deze overdruk, zijn alle handelingen toegelaten voor de aanleg, de exploitatie en de wijzigingen van een hoogspanningsleiding en haar aanhorigheden. De aanvragen voor vergunningen voor een hoogspanningsleiding en aanhorigheden worden beoordeeld rekening houdend met de in grondkleur aangegeven bestemming.

De in grondkleur aangegeven bestemming is van toepassing voor zover de aanleg, de exploitatie en wijzigingen van de bestaande hoogspanningsleiding niet in het gedrang worden gebracht.

 

De aanvraag dient beoordeeld te worden aan de hand van de voorschriften van het ruimtelijk uitvoeringsplan.

De aanvraag is in overeenstemming met de bestemming en de voorschriften van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan.

 

Voor een straal van 500 meter rond de aanvraag is het voormelde GRUP tevens van toepassing. Hier gelden volgende bestemmingsvoorschriften: 

-      Gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven; 

-      Gebied voor verkeers- en vervoersinfrastructuur voor de Noorderlaan; 

-      Gebied voor spoorinfrastructuur voor het rangeerstation Antwerpen-Noord en de spoorwegen rond de parking Goordijk; 

-      Zone voor permanente ecologische infrastructuur en Zone voor permanente ecologische infrastructuur ‘met medegebruik’ voor de zones gelegen tussen de Noorderlaan en de parking Goordijk; 

-      overdrukken Leidingstraat parallel met de Noorderlaan en ten westen en zuidwesten van de aanvraag; 

-      overdruk Hoogspanningsleiding buiten de afbakening zeehavengebied, maar is volgens het GRUP wel bestemd als Gebied voor gemeenschaps- en openbare nutsvoorzieningen. 

 

Buiten de afbakeningslijn zeehavengebied, ten zuidoosten van de aanvraag, is het gewestplan Antwerpen nog van toepassing met bestemmingen Parkgebieden, Groengebieden met overdruk Speelbossen of speelweiden, Gebieden voor gemeenschapsvoorzieningen en openbaar nut en Bestaande hoogspanningsleidingen.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen 

Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke verordening inzake hemelwater.

De gewestelijke hemelwaterverordening is van toepassing op de aanvraag. De aanvrager vraagt een afwijking op de aspecten hergebruik en infiltratie. Volgens artikel 12 van het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke verordening inzake hemelwater, kan het vergunningverlenende bestuursorgaan bij de beoordeling van de aanvraag in uitzonderlijke gevallen en op gemotiveerd verzoek van de aanvrager, uitzonderingen toestaan op de verplichtingen van dit besluit als dat om specifieke redenen met betrekking tot de mogelijkheden van gebruik, wettelijke voorschriften of plaatselijke terreinkenmerken verantwoord of noodzakelijk is.

 

Daar er geen mogelijkheden tot herbruik zijn, er geen aanpassingen aan het rioleringsstelsel gebeuren en het een bijkomende dakoppervlakte boven voorheen reeds verharde oppervlakte betreft, kan de afwijking op de gewestelijke hemelwaterverordening worden toegestaan. De Dienst Integraal Waterbeleid van de provincie, dewelke om wateradvies gevraagd werd, geeft zelf aan dat geen advies nodig is gezien er geen bijkomende verharde oppervlakte gecreëerd wordt en lijkt aldus dezelfde mening toegedaan.
 

Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid.

De gewestelijke verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Sectorale wetgeving 
MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. 

Bij de beslissing over de volledig- en ontvankelijkheid is beslist dat de aanvraag geen betrekking heeft op een project als vermeld in bijlage I, II of III van het besluit van de Vlaamse Regering van 10 december 2004 houdende vaststelling van de categorieën van projecten, onderworpen aan milieueffectrapportage (milieueffectrapport). Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit). 

Het voorliggende project is geheel gelegen in een zone waarvoor de provincie aangewezen is als adviesinstantie. De dienst Integraal Waterbeleid van de provincie heeft beslist geen advies uit te brengen daar het project niet voorziet in bijkomende oppervlakte.

 

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A). 

 

Het project is zowel gelegen in een zone met een kleine pluviale overstromingskans (T1000) onder huidig klimaat (score C) als in een zone met een middelgrote pluviale overstromingskans (T100) onder huidig klimaat (score D).

 

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

 

Na onderzoek blijkt dat het project, zonder wijziging van reeds verharde oppervlaktes, waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

 

Publiciteit: het besluit van de Vlaamse regering van 12 mei 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening voor publiciteitsinrichtingen.

De verordening publiciteit is van toepassing op de aanvraag.

 

De aanvraag betreft een inwendig verlichte zaakgebonden publiciteitsboodschap. Volgens de verordening dient deze verlichting niet-verblindend uitgevoerd te worden, alsook dient de helderheid zich automatisch aan te passen aan het omgevingslicht. Een knipperende of flitsende verlichting is niet toegestaan.

 

De dimensies en positie van de publiciteitsinrichting voldoen aan deze verordening.

 

Effecten op de biodiversiteit: overeenkomstig het stikstofdecreet, het nieuwe beoordelingskader voor alle aanvragen die stikstofemissies veroorzaken, in werking getreden op 23 februari 2024.

Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag geen project is voor de exploitatie van een IIOA met één of meer stationaire bronnen van stikstofoxiden. De drempelwaarden uit het decreet zijn dus niet van toepassing en de opmaak van een passende beoordeling (artikel 28 decreet) is niet vereist.

Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag noch een verkeersdragend noch een verkeersgenererend  project is. De drempelwaarden uit het decreet zijn dus niet van toepassing en de opmaak van een passende beoordeling (artikel 32 decreet) is niet vereist.

 

Omgevingstoets

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag betreft de plaatsing van een luifel met laadinfrastructuur op een bestaande vrachtwagenparking. Op de luifel worden in een latere fase ook PV-panelen voorzien. Het plaatsen van PV-panelen is vrijgesteld van vergunning voor zover deze maximaal 1 meter uitsteken boven de dakrand.

 

Voorliggend project kadert in een Europese uitrol van een netwerk met laadinfrastructuur voor elektrische vrachtwagens op strategische plaatsen.

 

In het zuidoosten van de parking wordt over 10 parkeerplaatsen een luifel met laadpalen geplaatst. De bestaande verharding dient beperkt aangepast te worden ter hoogte van de steunpunten van de luifel en bij de aanleg van de leidingen. 

 

Ten zuiden van deze luifel, in lijn met de prefabunits met sanitair en wasruimte, worden twee technische cabines geplaatst. 

 

Om de aanwezigheid van de laadinfrastructuur kenbaar te maken, wordt op het einde van de toegangsweg naar de parking een totem geplaatst.

 

De aanvraag draagt bij tot een verdere, duurzamere, exploitatie van de vrachtwagenparking waardoor de aanvraag functioneel inpasbaar is.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag is in overeenstemming en verenigbaar met de ruimtelijke context van het havengebied waarbinnen deze aanvraag is gesitueerd. Daar de luifel op bestaande verharding geplaatst wordt, wordt geen nieuwe ruimte ingenomen. 

 

Visueel-vormelijke elementen

De gebruikte materialen en kleuren zijn neutraal en aanvaardbaar binnen deze industriële omgeving.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Advies werd gevraagd aan de Brandweerzone Antwerpen. Zij brachten een voorwaardelijk gunstig advies uit. De opmerkingen en voorwaarden uit dit advies kunnen worden gehecht aan de vergunning.

 

Advies werd gevraagd aan Havenbedrijf Antwerpen-Brugge, als gebiedsbeheerder. Zij brachten een gunstig advies uit. 

 

Door de aanwezigheid van spoorinfrastructuur in de nabijheid van de aanvraag werd het advies van Infrabel ingewonnen. Zij uiten geen bezwaar tegen de aanvraag.

 

Door de aanwezigheid van de hoogspanningsinstallatie van Elia werd hun advies ingewonnen. Zij brachten een voorwaardelijk gunstig advies uit. De voorwaarden uit dit advies, gericht op het vrijwaren van de integriteit van omgevende infrastructuren, met het oog op de beperking van de hinder van de geplande werkzaamheden en met het oog op de veiligheid, kunnen integraal aan deze vergunning worden gehecht.

 

Natuur en biodiversiteit

De technische cabines worden geplaatst in een zone die volgens de biologische waarderingskaart mogelijk een complex van biologisch waardevolle en zeer waardevolle elementen kan bevatten (op basis van een plaatsbezoek uit 2004). Op basis van foto’s is echter aangetoond dat deze biologisch waardevolle vegetaties (voornamelijk riet) zich niet op de voorziene locatie van de cabines, maar een stuk zuidelijker bevinden (ter hoogte van het Schijn). De aanvraag heeft aldus geen impact op een biologisch waardevolle of verboden te wijzigen vegetatie.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

De aanvraag genereert geen bijkomende parkeerbehoefte noch automobiliteit. 

 

Recente cijfers tonen aan dat het aantal elektrische vrachtwagens (e-trucks) in opmars is, in België en in de haven. Ook wetgeving wordt daartoe opgemaakt vanuit een sturend en stimulerend oogpunt door Europese, nationale en gewestelijke overheden. In de Antwerpse haven is er behoefte aan bijkomende infrastructuur om deze elektrische vrachtwagens (e-trucks) op te laden. De thans in de haven aanwezige elektrische laadlocaties voor personenwagens zijn niet ingericht voor e-trucks. Bovendien wil het Havenbedrijf dat vrachtwagens in de haven parkeren op de daartoe voorziene vrachtwagenparkings om de parkeerdruk in de omliggende gemeentes te verminderen. De truckparkings binnen het Antwerpse havengebied zijn bijgevolg de uitgelezen locatie om deze ontwikkelingen inzake elektrisch vervoer te stimuleren en te realiseren. In het kader van de fusie tussen de havens van Antwerpen en Zeebrugge, is het tevens de ambitie om een groene truckcorridor te creëren tussen Antwerpen en Zeebrugge waar vrachtwagens dit traject van circa 100 km volledig elektrisch kunnen afleggen en elektrisch kunnen opladen in Antwerpen en Zeebrugge. De bestemming van de bevraagde concessieterreinen in het Antwerpse havengebied volgt aldus uit de ambities van het Havenbedrijf. 

 

Gelet op de aard van de aanvraag (plaatsing van een overkapping over een bestaande vergunde parking) wordt redelijkerwijs gesteld dat voorliggende aanvraag geen impact heeft op de mobiliteit in de omgeving. Gezien de grootte van de parking (ongeveer 200 parkeerplaatsen) wordt ook geoordeeld dat het verdwijnen van 5 parkeerplaatsen voor de aanleg van deze infrastructuur geen probleem vormt.

In het kader van voorliggende aanvraag en in overleg met de betrokken instanties (stadsdiensten/ POAB) zal wel de nodige signalisatie in een ruim gebied rond de betrokken parking aangebracht worden zodat de aanwezigheid van deze oplaadpunten op de parking ‘Goordijk’ kenbaar gemaakt wordt. Betrokken bestuurders van deze e-trucks zullen ook op de diverse digitale platformen de aanwezigheid van deze laadpunten kunnen vaststellen.

 


Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu

Parking Goordijk is een parking voor vrachtwagens in havengebied. In functie van de realisatie van laadinfrastructuur voor elektrische vrachtwagens wenst Milence Infrastructure Belgium 1 BV een bijkomende hoogspanningscabine te plaatsen. De nieuwe transformator betreft een oliegekoelde transformator van 2.000 kVA die in een opvangbak wordt geplaatst. 

De initieel vergunde transformator van 160 kVA blijft ook operationeel maar werd uit de vergunning geschrapt bij aktename van de eerdere overdracht aangezien deze niet langer ingedeeld is ten gevolge van een wijziging in de indelingslijst in bijlage I van VLAREM II (VLAREM-trein 2019). 

Dit neemt echter niet weg dat er nog steeds voorwaarden verbonden zijn aan het exploiteren van deze toestellen. Er dient hiervoor voldaan te worden aan de milieuvoorwaarden voor niet-ingedeelde inrichtingen zoals opgenomen in hoofdstuk 6.13 van VLAREM II.

 

De overige vergunde inrichtingen en activiteiten blijven ongewijzigd.

 

Vermits de aanvraag kadert in het plaatsen van laadinfrastructuur voor elektrische vrachtwagens op een reeds bestaande parking, wordt er geen bijkomende mobiliteitshinder verwacht.

 

Conform het Omgevingsvergunningsbesluit dient de beslissing de geactualiseerde vergunningsvoorwaarden te vermelden. In het besluit met als kenmerk MLAVl-2014-0426 werden onderstaande bijzondere milieuvoorwaarden opgenomen. Deze kunnen behouden blijven.

  1. Vrachtwagens met ADR-lading mogen niet worden toegelaten op de parking; 
  2. De KWS-afscheiders moeten voldoende groot gedimensioneerd zijn en voorzien zijn van een coalescentiefilter en een automatische afsluiter of een gelijkwaardig alternatief. De KWS-afscheiders moeten regelmatig gereinigd worden. De exploitant inspecteert om de 3 maanden de KWS-afscheiders en houdt een logboek bij van de inspecties. De exploitant kan ook een alarmsysteem voorzien om de goede werking van de KWS-afscheiders op te volgen. Zeer belangrijk aandachtspunt hierbij is dat de meetsonde op het correcte niveau geplaatst en op een stevige manier wordt bevestigd. De afvalstoffen die hierbij vrijkomen moeten opgehaald worden door een daartoe erkende ophaler en afgevoerd worden naar een vergunde verwerker. De overeenstemmende attesten worden bijgehouden en ter beschikking gehouden van de toezichthoudende overheid.

 

Op 29 maart 2024 verleende de Brandweer Zone Antwerpen een voorwaardelijk gunstig advies (kenmerk BW/DG/2024/H.00442.A3.0005). De voorgestelde brandweervoorwaarden worden opgelegd als bijzondere voorwaarden.

 

Uit de toepassing van de beoordelingsschema’s van de watertoets blijkt dat de gevraagde activiteiten niet van die aard zijn dat ze een invloed hebben op het watersysteem. De vergunningsaanvraag voldoet aan de doelstellingen opgenomen in artikel 5 van het decreet integraal waterbeleid.

 

De aanvraag heeft geen betrekking op een project als vermeld in bijlage I, II of III van het besluit van de Vlaamse Regering van 10 december 2004 houdende vaststelling van de categorieën van projecten, onderworpen aan milieueffectrapportage (milieueffectrapport). Een MER, ontheffing of project-m.e.r.- screening is bijgevolg niet vereist.

 

Aan het college wordt voorgesteld om voor de ingedeelde inrichting of activiteit de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Advies aan het college

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. als de bedrijfsactiviteiten stopgezet worden, dient de publiciteit weggenomen te worden;

2. er dient te worden voldaan aan de voorwaarden uit het advies van Elia Asset.

 

Advies over de ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Mits voldaan wordt aan de voorgestelde vergunningsvoorwaarden, is deze aanvraag in overeenstemming met de VLAREM-wetgeving. Vanuit milieutechnisch oogpunt wordt advies gegeven de vergunning te verlenen. 

 

Geadviseerde rubriek(en)

 

Rubriek

Omschrijving

Geadviseerd voor

12.2.2°

transformatoren (gebruik van) met een individueel nominaal vermogen van meer dan 1.000 kVA.

1x 2.000 kVA

 

Gecoördineerde rubriek(en)

 

Rubriek

Omschrijving

Gecoördineerd

3.4.2°

het, zonder behandeling in een afvalwaterzuiveringsinstallatie, lozen van bedrijfsafvalwater dat al of niet een of meer van de gevaarlijke stoffen, vermeld in bijlage 2C, bevat in concentraties die hoger zijn dan de indelingscriteria van artikel 3 van bijlage 2.3.1 van Vlarem II, met een debiet van meer dan 2 m³/uur tot en met 100 m³/uur;

5,55 m³/uur

3.6.1.

afvalwaterzuiveringsinstallaties, met inbegrip van het lozen van het effluentwater en het ontwateren van de bijhorende slibproductie voor de behandeling van huishoudelijk afvalwater, niet afkomstig van woongelegenheden, met een debiet van meer dan 600 m³/jaar;

2.400 m³/jaar

12.2.2°

transformatoren (gebruik van) met een individueel nominaal vermogen van meer dan 1.000 kVA;

1x 2.000 kVA

15.1.2°

al dan niet overdekte ruimte voor het stallen van meer dan 25 motorvoertuigen of aanhangwagens, die geen personenwagens, bromfietsen, motorfietsen of spoorvoertuigen zijn.

207 voertuigen

 

Geadviseerde bijzondere milieuvoorwaarden

1. Vrachtwagens met ADR-lading mogen niet worden toegelaten op de parking. 

2. De KWS-afscheiders moeten voldoende groot gedimensioneerd zijn en voorzien zijn van een coalescentiefilter en een automatische afsluiter of een gelijkwaardig alternatief. De KWS-afscheiders moeten regelmatig gereinigd worden. De exploitant inspecteert om de 3 maanden de KWS-afscheiders en houdt een logboek bij van de inspecties. De exploitant kan ook een alarmsysteem voorzien om de goede werking van de KWS-afscheiders op te volgen. Zeer belangrijk aandachtspunt hierbij is dat de meetsonde op het correcte niveau geplaatst en op een stevige manier wordt bevestigd. De afvalstoffen die hierbij vrijkomen moeten opgehaald worden door een daartoe erkende ophaler en afgevoerd worden naar een vergunde verwerker. De overeenstemmende attesten worden bijgehouden en ter beschikking gehouden van de toezichthoudende overheid.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

15 januari 2024

Volledig en ontvankelijk

8 februari 2024

Start openbaar onderzoek

17 februari 2024

Einde openbaar onderzoek

17 maart 2024

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit

23 mei 2024

 

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

22 juni 2024

Verslag GOA

28 mei 2024

Naam GOA

Katrine Leemans

Bieke Geypens

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

17 februari 2024

17 maart 2024

0

0

0

2

 

Bespreking bezwaarschriften
Tijdens het openbaar onderzoek werd een schrijven ontvangen van Elia Asset en NMBS. Beide instanties reageren op het schrijven van de stad in het kader van het openbaar onderzoek. NMBS uit geen bezwaar tegen de aanvraag. Elia Asset werd tevens om advies gevraagd en voegt het voorwaardelijk gunstig advies toe.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij:

 

-          de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;

-          het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

 

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. als de bedrijfsactiviteiten stopgezet worden, dient de publiciteit weggenomen te worden.

2. er dient te worden voldaan aan de voorwaarden uit het advies van Elia Asset

 

Bijzondere milieuvoorwaarden

1. Vrachtwagens met ADR-lading mogen niet worden toegelaten op de parking.

2. De KWS-afscheiders moeten voldoende groot gedimensioneerd zijn en voorzien zijn van een coalescentiefilter en een automatische afsluiter of een gelijkwaardig alternatief. De KWS-afscheiders moeten regelmatig gereinigd worden. De exploitant inspecteert om de 3 maanden de KWS-afscheiders en houdt een logboek bij van de inspecties. De exploitant kan ook een alarmsysteem voorzien om de goede werking van de KWS-afscheiders op te volgen. Zeer belangrijk aandachtspunt hierbij is dat de meetsonde op het correcte niveau geplaatst en op een stevige manier wordt bevestigd. De afvalstoffen die hierbij vrijkomen moeten opgehaald worden door een daartoe erkende ophaler en afgevoerd worden naar een vergunde verwerker. De overeenstemmende attesten worden bijgehouden en ter beschikking gehouden van de toezichthoudende overheid.


Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

 

De vergunning omvat thans volgende rubriek(en):

 

Rubriek

Omschrijving

Gecoördineerd

3.4.2°

het, zonder behandeling in een afvalwaterzuiveringsinstallatie, lozen van bedrijfsafvalwater dat al of niet een of meer van de gevaarlijke stoffen, vermeld in bijlage 2C, bevat in concentraties die hoger zijn dan de indelingscriteria van artikel 3 van bijlage 2.3.1 van Vlarem II, met een debiet van meer dan 2 m³/uur tot en met 100 m³/uur; 

5,55 m³/uur

3.6.1.

afvalwaterzuiveringsinstallaties, met inbegrip van het lozen van het effluentwater en het ontwateren van de bijhorende slibproductie voor de behandeling van huishoudelijk afvalwater, niet afkomstig van woongelegenheden, met een debiet van meer dan 600 m³/jaar; (inrichting IIOA - Vrachtwagenparking Goordijk)

2.400 m³/jaar

12.2.2°

transformatoren (gebruik van) met een individueel nominaal vermogen van meer dan 1.000 kVA;

1x 2.000 kVA

15.1.2°

al dan niet overdekte ruimte voor het stallen van meer dan 25 motorvoertuigen of aanhangwagens, die geen personenwagens, bromfietsen, motorfietsen of spoorvoertuigen zijn.

207 voertuigen

 

De vergunning omvat thans volgende bijzondere milieuvoorwaarden:

 

1. Vrachtwagens met ADR-lading mogen niet worden toegelaten op de parking.

2. De KWS-afscheiders moeten voldoende groot gedimensioneerd zijn en voorzien zijn van een coalescentiefilter en een automatische afsluiter of een gelijkwaardig alternatief. De KWS-afscheiders moeten regelmatig gereinigd worden. De exploitant inspecteert om de 3 maanden de KWS-afscheiders en houdt een logboek bij van de inspecties. De exploitant kan ook een alarmsysteem voorzien om de goede werking van de KWS-afscheiders op te volgen. Zeer belangrijk aandachtspunt hierbij is dat de meetsonde op het correcte niveau geplaatst en op een stevige manier wordt bevestigd. De afvalstoffen die hierbij vrijkomen moeten opgehaald worden door een daartoe erkende ophaler en afgevoerd worden naar een vergunde verwerker. De overeenstemmende attesten worden bijgehouden en ter beschikking gehouden van de toezichthoudende overheid.


Artikel 4

De omgevingsvergunning wordt verleend voor:

- onbepaalde duur wat betreft de stedenbouwkundige handelingen;
- een termijn verstrijkend op 13 mei 2035 voor wat betreft de exploitatie van de ingedeelde inrichting of activiteit.


Artikel 5

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.