Terug
Gepubliceerd op 14/06/2024

2024_CBS_04813 - Omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden. Aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg - OMV_2024010347. Kalverstraat ZN. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 07/06/2024 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_04813 - Omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden. Aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg - OMV_2024010347. Kalverstraat ZN. District Antwerpen - Goedkeuring 2024_CBS_04813 - Omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden. Aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg - OMV_2024010347. Kalverstraat ZN. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een verzoek tot bijstelling van een verkaveling ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2024010347

Gegevens van de aanvrager:

BV URBAN LIVING PROJECT MANAGEMENT met als adres Michel De Braeystraat 55 te 2000 Antwerpen

Eigenaars:

AG Vespa met als adres Paradeplein 25 te 2018 Antwerpen en NV ULP-I  (Urban Living Project Management) met als adres Michel De Braeystraat 55 te 2000 Antwerpen (BELGIE)

Ligging van het project:

Kalverstraat ZN te 2060 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 7 sectie G nrs. 316W, 316V, 316H2, 316M2 en 333Y3

Vergunningsplichten:

verkavelen van gronden

Voorwerp van het verzoek:

bijstellen van contour lot 1 en vastleggen van de zone voor ontsluiting

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          18/08/2023: verkavelingsvergunning (OMV_2023053674) voor het verkavelen van een terrein in 2 loten voor meergezinswoningen, 1 lot voor ontsluiting, slopen bestaande bebouwing en rooien van bomen (Slachthuissite fase 3);

-          02/06/2023: voorwaardelijke vergunning (OMV_2022165339) voor het heraanleggen van het openbaar domein op Slachthuissite;

-          05/08/2022: voorwaardelijke vergunning (OMV_2022024941) voor het realiseren van wijzigingen aan een reeds eerder toegekende vergunning en het exploiteren van een distributiecabine;

-          25/09/2020: bijstelling verkavelingsvergunning (OMV_2020090248) voor het bijstellen van de algemene voorschriften en van de voorschriften van lot 1;

-          4/2/1991: vergunning (86#900811) voor het bouwen van een vleeswarenfabriek.

 

Vergunde/vergund geachte toestand

-          verkaveling met 3 loten;

-          lot 1: met oppervlakte van circa 2180 m2 voor wonen (meergezinswoning) en aan het wonen verwante activiteiten en voorzieningen (detailhandel, reca, kantoren, kleinschalige bedrijven, gemeenschapsvoorziening, kleinschalige verblijfsaccommodatie, groene en/of verharde open ruimte). Groene fiets- en voetgangersdoorsteken voor de zachte weggebruiker;

-          lot 2: met oppervlakte van circa 5319 m2 voor wonen (meergezinswoning) en aan het wonen verwante activiteiten en voorzieningen;

-          stuk grond (lot 3, circa 2690 m2) tussen de eigenlijke bouwkavels (lot 1 en 2) wordt voorzien voor wegenis, infrastructuur voor openbaar vervoer, langzaam verkeersvoorzieningen en groene en/of verharde verblijfsruimte in open lucht.

 

Huidige toestand

-          grotendeels verhard terrein met centraal het thans gesloten slachthuis;

-          rond het oude slachthuis bedrijfsgebouwen van aan het slachthuis verwante bedrijven.

 

Gewenste toestand

-          bijstelling van verkaveling met 3 loten;

-          lot 1: met oppervlakte van circa 1754 m2 voor wonen (meergezinswoning) en aan het wonen verwante activiteiten en voorzieningen (detailhandel, reca, kantoren, kleinschalige bedrijven, gemeenschapsvoorziening en kleinschalige verblijfsaccommodatie);

-          lot 2 (ongewijzigd): met oppervlakte van circa 5319 m2 voor wonen (meergezinswoning) en aan het wonen verwante activiteiten en voorzieningen;

-          lot 3: met oppervlakte van circa 3117 m2 voorzien voor wegenis, infrastructuur voor openbaar vervoer, langzaam verkeersvoorzieningen en groene en/of verharde verblijfsruimte in open lucht.

 

Inhoud van het verzoek

-          opnamen van een beperkte bijkomende zone in lot 1 (wijzigen contour);

-          vastleggen van de zone voor ontsluiting ten noorden van lot 1.

 

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 31 van het Omgevingsvergunningsdecreet stelt dat als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft en de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, oordeelt dat de omgevingsvergunning kan worden verleend, de gemeenteraad een beslissing over de zaak van de wegen neemt voor de bevoegde overheid een beslissing neemt over de aanvraag.

Argumentatie

Adviezen met betrekking tot de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg 

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen

6 maart 2024

16 april 2024

Voorwaardelijk gunstig

Politiezone Antwerpen/ Verkeerspolitie

advies gevraagd 6 maart 2024

20 maart 2024

Geen bezwaar

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsontwikkeling/ Publieke Ruimte

6 maart 2024

20 maart 2024


 Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen met betrekking tot de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg 

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Sectorale wetgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is gedeeltelijk gelegen in een zone waarvoor De Vlaamse Waterweg aangewezen is als adviesinstantie.

Het project is gelegen in een zone met een kleine pluviale overstromingskans (T1000) onder toekomstig (2050) klimaat (score B).

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Uit het ingewonnen advies blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit). 
Het voorliggende project is gedeeltelijk gelegen in een zone waarvoor De Vlaamse Waterweg aangewezen is als adviesinstantie.
Er wordt door De Vlaamse Waterweg een gunstig advies gegeven.

 

Toetsing aan de doelstellingen en principes van het gemeentewegendecreet 

 

De aanvraag voorziet beperkte wijzigingen ten opzichte van de verleende verkavelingsvergunning OMV_2023053674, goedgekeurd op 18/8/2023 (verkavelen van een terrein in 2 loten voor meergezinswoningen, 1 lot voor ontsluiting, slopen bestaande bebouwing en rooien van bomen (Slachthuissite fase 3)).

De eerste wijziging beperkt zich tot een aanpassing van de contour van lot 1. Een zone van 1,25 m bij 0,94 m dient effectief te worden opgenomen in lot 1. Hiermee wordt een beperkte aanpassing van de rooilijn aangevraagd.

 

De tweede wijziging voorziet het vastleggen van de zone voor ontsluiting ten noorden van lot 1. Hier werd in het kader van de verleende vergunning aan de noordzijde van lot 1 een overdrukzone aangeduid in functie van een groene fiets- en voetgangersdoorsteek. Deze overdruk werd opgenomen omdat de effectieve begrenzing nog onduidelijk was. Op heden is het ontwerp voor het gebouw dermate gevorderd dat de zone effectief kan worden vastgelegd. Dit gedeelte, dat oorspronkelijk opgenomen was binnen lot 1, wordt nu opgenomen in lot 3. De gronden van lot 3 zijn bestemd voor wegenis, infrastructuur, langzaam verkeersvoorzieningen en groene en/of verharde verblijfsruimte in open lucht.


De aanvraag gaat gepaard met de aanleg, wijziging en opheffing van een gemeenteweg. Er werd dan ook een rooilijnplan '463890_B_N_Rooilijnplan’ bij de aanvraag gevoegd. 

Het dossier werd voorwaardelijk gunstig geadviseerd door brandweer en gunstig door publieke ruimte. 

 

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening verzoek

8 februari 2024

Volledig- en ontvankelijk

6 maart 2024

Start openbaar onderzoek

15 maart 2024

Einde openbaar onderzoek

13 april 2024

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

24 juni 2024

Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit

20 mei 2024

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

18 augustus 2024

Verslag GOA

23 mei 2024

Naam GOA

Axel Devroe

 

Onderzoek

Het verzoek werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

15 maart 2024

13 april 2024

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen legt het volgende voor aan de gemeenteraad:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van het volledig aanvraagdossier en de bijhorende plannen voor wat betreft de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg.

Artikel 2

De gemeenteraad beslist zijn goedkeuring te hechten aan het bijgevoegde rooilijnplan ‘463890_B_N_Rooilijnplan.’ 

Artikel 3

De gemeenteraad beslist zijn goedkeuring te hechten aan de ligging en breedte van de nieuwe wegen en openbaar domein tussen Kalverstraat en Twee Stierenstraat onder volgende voorwaarden:

Voorwaarden 

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven. 

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.