Terug
Gepubliceerd op 10/06/2024

2024_CBS_04979 - District Deurne. Mortselsesteenweg - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 07/06/2024 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_04979 - District Deurne. Mortselsesteenweg - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring 2024_CBS_04979 - District Deurne. Mortselsesteenweg - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De Mortselsesteenweg in het district Deurne:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 10 juni 2022 (jaarnummer 4856);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als 'Omgeving Boekenberglei en Eksterlaar';
  • maakt deel uit van het reglement 'Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel' met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart.
Naar aanleiding van een melding van "De Hoeve"  werd de verkeerssituatie ter hoogte van het kruispunt met de Maarschalk Montgomerylaan herbekeken. De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) stelt in samenspraak met district Deurne voor om een bijkomende oversteekplaats in te richten ter hoogte van het nummer 29 om zo de verkeersveiligheid te verhogen voor stappers. 

Uit nazicht is tevens gebleken dat het aanvullend verkeersreglement niet meer overeenstemt met de huidige situatie. Het aanvullend verkeersreglement wordt dan ook geactualiseerd.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 18 december 2023 (jaarnummer 838)) waarbij de statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG voor het laatst werden gewijzigd;
  • Artikel 56 Decreet lokaal bestuur;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarbij de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg van openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werd goedgekeurd.

Regelgeving: bevoegdheid

De gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2013 (jaarnummer 50) waarin, krachtens het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende verkeersreglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de bevoegdheid om te beslissen over aanvullende verkeersreglementen wordt gedelegeerd aan het college.

Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
  • een oversteekplaats voor voetgangers wordt gemarkeerd door witte banden, evenwijdig met de as van de rijbaan, ter hoogte van het kruispunt met de Maarschalk Montgomerylaan (artikel 5);
  • de verkeersgeleider en parkeerzone ter hoogte van het kruispunt met het Eksterlaar worden verwijderd uit het reglement.
    Door heraanleg van het kruispunt met Eksterlaar zijn deze niet meer aanwezig.
De parkeerbalans neemt af met twee plaatsen. Deze negatieve parkeerbalans is een gevolg van de aanleg van Eksterlaar en het kruispunt. Het kruispunt is echter overzichtelijker en veiliger en er is aanplanting met positieve groenbalans.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Districtsraad, advies van 16 mei 2024 (jaarnummer 52) Gunstig advies
Verkeerspolitie, advies van 3 mei 2024 Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010403 - Parkeerbeleid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Mortselsesteenweg in het district Deurne goed, ter vervanging van het aanvullend reglement,  goedgekeurd in het college van 10 juni 2022 (jaarnummer 4856).

Artikel 2

Het college keurt goed dat het aanvullend reglement ter kennisname wordt overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen