Terug
Gepubliceerd op 10/06/2024

2024_CBS_04961 - District Deurne - Frans Van Dijckstraat - Proefopstelling. Bijsturing aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 07/06/2024 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_04961 - District Deurne - Frans Van Dijckstraat - Proefopstelling. Bijsturing aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring 2024_CBS_04961 - District Deurne - Frans Van Dijckstraat - Proefopstelling. Bijsturing aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De Frans Van Dijckstraat in het district Deurne:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 13 april 2018 (jaarnummer 3361);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als 'Omgeving Ter Rivierenlaan';
  • maakt deel uit van het reglement "Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart.

De Jan Romeostraat in het district Deurne:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 4 mei 2018 (jaarnummer 4156);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als 'Omgeving Ter Rivierenlaan';
  • maakt deel uit van het reglement "Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart.

Op 8 september 2023 (jaarnummer keurde 6147) keurde het college de hernieuwing van de proefopstelling in de Frans van Dijckstraat goed. Er wordt nu voorgesteld om, na een evaluatie en bijkomende bevragingen, de proefopstelling bij te sturen voor een periode van minimum 3 schoolmaanden. Nadien volgt er opnieuw een evaluatie.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Artikel 130bis van de Nieuwe Gemeentewet bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor de tijdelijke politieverordeningen op het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Gemeenteraadsbesluit van 18 december 2023 (jaarnummer 838) waarbij de statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd.

Regelgeving: bevoegdheid

  • Artikel 130bis van de Nieuwe Gemeentewet bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor de tijdelijke politieverordeningen op het wegverkeer.
  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Gemeenteraadsbesluit van 18 december 2023 (jaarnummer 838) waarbij de statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd.

Argumentatie

De Frans Van Dijckstraat en de Jan Romeostraat zijn straten met dubbelrichtingsverkeer. Dit betekent dat vrijwilligers in de huidige proefopstelling de schoolstraat op drie locaties moeten afsluiten en dat er op deze drie locaties toezicht moet worden voorzien. Dit zijn op weekbasis maar liefst dertig vrijwilligers. Om minder afsluitingen en vrijwilligers te moeten voorzien en daardoor de schoolstraat de kans te geven om te blijven bestaan op langere termijn, wordt voorgesteld om de proefopstelling van de schoolstraat bij te sturen door eenrichtingsverkeer in te voeren in de Frans Van Dijckstraat en de Jan Romeostraat. Omdat de omliggende straten allemaal dubbelrichting zijn en blijven, is de omrijfactor en impact om deze straten met de auto te bereiken beperkt.

Het eenrichtingsverkeer, uitgezonderd voor fietsers en bestuurders van speed pedelecs, wordt zodoende ingevoerd:

  • in de Frans Van Dijckstraat:
    in het gedeelte, gelegen tussen de Juul Steursstraat en de Alfons Schneiderlaan, met toegelaten rijrichting naar de Alfons Schneiderlaan;
  • in de Jan Romeostraat:
    in het gedeelte, gelegen tussen de Frans Van Dijckstraat en de Joos van den Steenelei.

 De parkeerbalans blijft ongewijzigd.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Verkeerspolitie, advies van 21 mei 2024 Gunstig onder voorwaarden

"De breedte van de straten, in het bijzonder die van de Jan Romeostraat, kan bij invoering van beperkt enkelrichtingsverkeer mogelijk uitnodigen tot sneller rijden dan toegestaan. Er moet worden bekeken of er nood is aan bijkomende snelheidsremmende maatregelen en/of markeringen om de rijbaan visueel te versmallen."

Districtscollege Deurne, advies van 27 mei 2024 Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010403 - Parkeerbeleid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de proefopstelling in de Frans Van Dijckstraat goed.

Artikel 2

Het college geeft opdracht aan:

Dienst

Taak

SW/ Communicatie en Participatie

alle opmerkingen en klachten over de proefopstelling bundelen en overmaken aan SW/Mobiliteit

SW/Mobiliteit en LP/VK

in samenspraak de proefopstelling evalueren

SW/Mobiliteit

bij een positieve evaluatie een aanvullend verkeersreglement opmaken [bij een negatieve evaluatie de niet bestendiging van de proefopstelling ter goedkeuring voorleggen]

SW/B&O

aanbrengen van de vereiste signalisatie, markeringen en het plaatsen van eventueel bijkomende infrastructurele maatregelen

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20240411_DE_FransVanDijckstraat_Sign_RijrichtingProefSchoolstraat_Plan1.pdf
  • 20240411_DE_FransVanDijckstraat_Sign_RijrichtingProefSchoolstraat_Plan2.pdf
  • 20240411_DE_FransVanDijckstraat_Sign_RijrichtingProefSchoolstraat_Plan3.pdf
  • 20240411_DE_FransVanDijckstraat_Sign_RijrichtingProefSchoolstraat_Plan4.pdf