Terug
Gepubliceerd op 14/06/2024

2024_CBS_04761 - Omgevingsvergunning. Aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg - OMV_2024016789. Korte Wielenstraat ZN, Bostonstraat 1-31, Generaal Simondslaan 6-28, Havanastraat 2-12. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 07/06/2024 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_04761 - Omgevingsvergunning. Aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg - OMV_2024016789. Korte Wielenstraat ZN, Bostonstraat 1-31, Generaal Simondslaan 6-28, Havanastraat 2-12. District Antwerpen - Goedkeuring 2024_CBS_04761 - Omgevingsvergunning. Aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg - OMV_2024016789. Korte Wielenstraat ZN, Bostonstraat 1-31, Generaal Simondslaan 6-28, Havanastraat 2-12. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2024016789

Gegevens van de aanvrager:

BV WOONHAVEN ANTWERPEN met als adres Jan Denucéstraat 23 te 2020 Antwerpen

Gegevens van de exploitant:

BV WOONHAVEN ANTWERPEN (0403795657) met als adres Jan Denucéstraat 23 te 2020 Antwerpen

Ligging van het project:

Bostonstraat 1-31, Generaal Simondslaan 6-28, Havanastraat 2-12, Montrealstraat en Korte Wielenstraat zonder nummer (zn) te 2030 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 7 sectie G nrs. 1671/3_, 2341Y4, 2341K3, 2341Z4, 2341W4, 2341H4, 2341G4, 2341G6, 2341/4E, 2341/4F, 2341K4, 2341/4C, 2341E6, 2341G5, 2341N4, 2341W3, 2341M4, 2341Z5, 2341H5, 2341F5, 2341P4, 2341L4, 2341E5, 2341C6, 2341T4, 2341F6, 2341S4, 2341V4, 2341X4, 2341C3, 2341X, 2341B3, 2341V, 2341M3, 2341A6, 2341A3, 2341N3, 2341Y5, 2341A2, 2341R3, 2341S, 2341X2, 2341T, 2341W2, 2341A5, 2341D3, 2341B2, 2341Y2, 2341S3, 2341W, 2341R4, 2341B6, 2341Z2, 2341P3, 2341T3, 2341D5, 2341/4D, 2341C5 en 2341D6

waarvan:

 

-          20230920-0058

afdeling 7 sectie G nrs. 2341M4, 2341V, 2341Z5, 2341L4, 2341C3, 2341A3, 2341A6, 2341W3, 2341G5, 2341X, 2341N4, 2341H5, 2341B3, 2341P3, 2341B6, 2341V4, 2341D5, 2341Z2, 2341W2, 2341K4, 2341S3, 2341B2, 2341E6, 2341T4, 2341S4, 2341A5, 2341Y2, 2341D3, 2341Z4, 2341R4, 2341T, 2341F6, 2341/4D, 2341C5, 2341P4, 2341Y5, 2341X2, 2341D6, 2341E5, 2341C6, 2341R3, 2341F5, 2341N3, 2341H4, 2341S, 2341/4C, 2341/4E, 2341/4F, 2341W4, 2341A2, 2341M3, 2341K3, 2341G4, 2341G6, 2341W, 2341T3, 2341Y4 en 2341X4 (Bemaling riolering Luchtbal generaal simonds)

-          20231110-0004

afdeling 7 sectie G nrs. 2341/4F, 2341W4, 2341A2, 2341H4, 2341K3, 2341G4, 2341G6, 2341/4E, 2341T3, 2341Y4, 2341X4, 2341M3, 2341D3, 2341Z4, 2341R4, 2341W, 2341V4, 2341D5, 2341Z2, 2341P3, 2341K4, 2341S3, 2341B2, 2341B6, 2341T4, 2341S4, 2341A5, 2341W2, 2341N3, 2341/4C, 2341E6, 2341S, 2341A6, 2341W3, 2341M4, 2341V, 2341N4, 2341H5, 2341C3, 2341A3, 2341B3, 2341G5, 2341X, 2341T, 2341/4D, 2341C5, 2341Y2, 2341X2, 2341D6, 1671/3_, 2341F6, 2341R3, 2341F5, 2341P4, 2341Y5, 2341Z5, 2341L4, 2341E5 en 2341C6 (Bemaling ondergrondse bouwlagen Generaal Simonds)

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen, exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Voorwerp van de aanvraag:

het bouwen van 185 wooneenheden voor sociale huisvesting, het vellen van bomen en het uitvoering van een bronbemaling

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

Het projectgebied is onderdeel van de wijk Luchtbal.

Relevante voorgeschiedenis

  • 29/03/2019: vastgesteld bouwkundig erfgoed: https://inventaris.onroerenderfgoed.be/erfgoedobjecten/122126;
  • 11/06/1956: toelating voor het bouwen van een wooncomplex;

Vergunde / Geacht vergunde toestand

  • functie:
    • 196 appartementen in verschillende blokken en 37 garageboxen tussen Bostonstraat, Generaal Simondslaan en Havanastraat;
  • bouwvolume:
    • appartemensgebouw van 5 tot 10 bouwlagen met platte daken;
  • inrichting:
    • groen binnengebied met parkeerzones aan straatkant.

Bestaande toestand

  • te slopen gebouwen en infrastructuur;
  • ter hoogte van de Generaal Simondslaan alsook ter hoogte van de hoek Bostonstraat en Montrealstraat grenzend aan bestaande bebouwing.

Nieuwe toestand

  • functie:  
    • 185 woningen (183 appartementen en 2 woningen);
    • parkeergarage onder deelgebouwen H-I-J-K;
    • hoogspanningscabine in gebouw X;
  • bouwvolume:
    • gebouw XABC: 2 tot 5 bouwlagen met platte daken;
    • gebouw DEFGHIJK: vrijstaand bouwblok van 3 tot 8 bouwlagen met platte daken;
    • gebouwen LMNO en PQR: vrijstaand bouwblok van 3 tot 4 bouwlagen met platte daken;
    • gebouw YZ: 1 tot 3 bouwlagen met platte daken;
    • appartementen met inpandige terrassen;
  • gevelafwerking:
    • gevelsteen in rode of beige kleur;
    • grijskleurig aluminium buitenschrijnwerk met grijskleurig stalen balustrade;
    • grijze betonnen raamelementen en afdaken boven inkoms;
  • inrichting (openbaar domein):
    • nieuwe tussenstraat in binnengebied;
    • nieuw pleintje op kruispunt van Bostonstraat en Montrealstraat;
    • heraangelegde omliggende straten: Bostonstraat, deel Generaal Simondslaan en Montrealstraat;
    • gevelde bomen;
    • groen binnengebied met wadi’s.

Inhoud van de aanvraag 

  • slopen van 196 bestaande appartementen en 37 garageboxen; 
  • herbouw van 185 woningen (183 appartementen en 2 woningen) op het perceel omgeven door de Generaal Simondslaan, de Havanastraat en de Bostonstraat;
  • voorzien ondergrondse parkeergarage onder deelgebouwen H-I-J-K;
  • vellen van bomen; 
  • plaatsen hoogspanningscabine;
  • wijzigen scheimuren;
  • heraanleggen van de omliggende straten Bostonstraat, Generaal Simondslaan (deel) en Montrealstraat;
  • aanleggen van een nieuwe tussenstraat en binnengebieden alsook een pleintje aan de Bostonstraat.

Juridische grond

Het Omgevingsvergunningsdecreet van 25 april 2014, meermaals gewijzigd, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten en het Gemeentewegendecreet van 3 mei 2019 zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 31 en 32 van het Omgevingsvergunningsdecreet stellen dat als de vergunningsaanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, de gemeenteraad een beslissing over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein, neemt voor de bevoegde overheid een beslissing neemt over de aanvraag.

Argumentatie

Adviezen met betrekking tot de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg

 

Externe adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Agentschap Wegen en Verkeer - District Antwerpen

28 maart 2024

29 april 2024

Voorwaardelijk gunstig

Fluvius System Operator

28 maart 2024

23 april 2024

Voorwaardelijk gunstig

Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen

24 mei 2024

30 mei 2024Voorwaardelijk gunstig

Politiezone Antwerpen/ Verkeerspolitie

adviesvraag 28/03/2024

15 april 2024

Gunstig

 

Interne adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsbeheer/ Groen en Begraafplaatsen

28 maart 2024

2 april 2024

Stadsontwikkeling/ Publieke Ruimte

28 maart 2024

10 april 2024



Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen met betrekking tot de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg

 

Algemene bouwverordeningen

Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
 (De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening voetgangersverkeer.


Sectorale regelgeving

  • MER-screening:
    Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving besluit de toegevoegde project-MER-screeningsnota dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn. De nota wordt aanvaard.

  • Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit). 
    • Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd (score A). 
    • Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A). 
    • Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
    • Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.


Toetsing aan de doelstellingen en principes van het gemeentewegendecreet 

Voorliggende aanvraag omvat de sloop van 4 gebouwen, de nieuwbouw van een gebouwencluster bestaande uit 5 bouwblokken en stedenbouwkundige handelingen voor de infrastructuur. Het project vormt het kader voor het afleveren van een vergunning voor de bouw van 185 woningen. De aanvraag gaat gepaard met de aanleg, wijziging en opheffing van een gemeenteweg. Er werd dan ook een rooilijnplan ‘BA_Luchtbal-Generaal Simonds_P_BN_Rooilijnplan’ bij de aanvraag gevoegd.

De nieuwe inplanting van de gebouwen maakt dat een nieuwe grens tussen openbaar domein en privatief domein aan de orde is. De binnengebieden met de centrale straat worden aan het openbaar domein toegevoegd. Enkel een voortuinstrook aan de kant Generaal Simondslaan en Havanastraat blijven in eigendom van Woonhaven. De nieuwe doorsteek tussen de Generaal Simondslaan en de Bostonstraat wordt aangelegd als een verkeersarm woonerf, naar analogie van de recent aangelegde Houstonstraat naast het park op Luchtbal.

De buitenruimte rondom de nieuwe gebouwen in het bouwblok tussen Generaal Simondslaan, Bostonstraat, Montrealstraat en Havanastraat wordt als een groene ruimte ingericht waarbij het bestaande bomenbestand wordt gerespecteerd en ruimte wordt gecreëerd voor diverse functies en activiteiten.

De Bostonstraat wordt omgevormd van een eenrichtingsstraat naar een tweerichtingsstraat. De breedte van het straatprofiel laat toe om langsparkeren te voorzien langs twee kanten van de straat. Twee verkeersdrempels worden voorzien aan de zijstraten. Het pleintje aan de Bostonstraat, op de hoek met de school wordt sterk vergroend.

De Montrealstraat wordt omgevormd van tweerichtingsstraat tot eenrichtingsstraat. De breedte van het straatprofiel laat toe om langsparkeren te voorzien langs twee kanten van de straat. 

De Generaal Simondslaan wordt sterk vergroend. Een wadi zorgt voor opvang van het water dat neervalt op de omliggende verhardingen.

Het ontwerp is ontwikkeld met de prioriteit om zoveel mogelijk bestaande bomen te behouden. Waar mogelijk werden de waardevolle bomen gespaard en de positie van de gebouwen en de tussenstraat verschoven ten behoeve van de bomen. De te rooien bomen werden tot een minimum herleid. Daarnaast worden nog toekomstbomen aangeplant in de binnengebieden en ter hoogte van het pleintje in de Bostonstraat. Kleinere meerstammige bomen en een onderhoudsvriendelijke beplanting worden aangeplant, lage heesters worden voorzien als buffer tot de woningen. De stedelijke dienst Groen en Begraafplaatsen geeft voorwaardelijk gunstig advies.

Het advies van het Agentschap Wegen en Verkeer is als voorwaardelijk gunstig opgeladen in het Omgevingsloket, maar het is een gunstig advies zonder voorwaarden. Om die reden kunnen geen voorwaarden uit dit advies overgenomen worden.

Het dossier werd voorwaardelijk gunstig geadviseerd door brandweer.

De voorwaarden geformuleerd in deze adviezen zullen als voorwaarden bij de omgevingsvergunning worden opgelegd.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

6 maart 2024

Volledig en ontvankelijk

28 maart 2024

Start openbaar onderzoek

7 april 2024

Einde openbaar onderzoek

6 mei 2024

Beslissing aanvaarding wijzigingsaanvraag

27 mei 2024

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

 24 juni 2024

Uiterste beslissingsdatum

9 september 2024

Naam GOA

 Gerd Cryns

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

7 april 2024

6 mei 2024

2

1

0

1

 

Bespreking van de bezwaren met betrekking tot de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg

1. Uitzicht: de bezwaarindiener geeft aan dat een van de weinige open ruimtes in de straat zal verdwijnen.

Beoordeling:

De bestaande open ruimte is aanwezig omdat er in het verleden nooit een project heeft voorgelegen om dit perceel te bebouwen. Echter is het perceel hier wel voor voorzien. Zowel de bestemmingsvoorschriften als de aanwezige elementen laten het bebouwen van het perceel toe.

Het bezwaar is ongegrond.

2. Vellen bomen: 96 bezwaren handelen over het rooien van bomen worden waarvan sommigen als waardevol worden beschouwd. Niet alleen waardevol omwille van ouderdom, zoals een 67 jarige plataan, maar ook omdat ze afkoeling en schaduw tijdens de zomer bieden, speelgelegenheid voor kinderen creëren en de lucht gezonder maken. 

Beoordeling:

Het bomenbestand van dit projectgebied werd in 2017 onderzocht en weergegeven in de Bomentoets, toegevoegd aan het dossier. Bij het ontwerpen van dit gebied werd maximaal ingezet op het behouden van de waardevolle bomen, te rooien bomen werden tot een minimum herleid. De kwalitatieve bomen worden zoveel mogelijk geïntegreerd in het binnengebied, toekomstbomen, hoogstammige en meerstammige bomen worden nieuw aangeplant. Volgens het advies van de stedelijke groendienst werd het maximaal behoud van de waardevolle bomen vooraf besproken en voldoet voorliggende aanvraag aan die afspraken.

Het bezwaar is ongegrond.

7. Biodiversiteit: Bezwaarindiener beklaagt zich over het verlies aan biodiversiteit, zowel flora als fauna. 

Beoordeling:

Het project draagt bij aan de verhoging van de biodiversiteit door een duidelijk uitgewerkt landschapsconcept dat toegevoegd werd aan de aanvraag. Er wordt een grote variëteit aan inheemse bomen, heestermassieven en vaste planten aangeplant. De stedelijke groendienst gaf hierover een gunstig advies.

Het bezwaar is ongegrond.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen legt het volgende voor aan de gemeenteraad:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van het volledig aanvraagdossier en de bijhorende plannen voor wat betreft de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg.

Artikel 2

De gemeenteraad beslist de bezwaren over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg als ongegrond te verwerpen.

Artikel 3

De gemeenteraad beslist zijn goedkeuring te hechten aan het bijgevoegd rooilijnplan ‘BA_Luchtbal-Generaal Simonds_P_BN_Rooilijnplan.’

Artikel 4

De gemeenteraad beslist zijn goedkeuring te hechten aan de ligging, breedte en uitrusting van de nieuwe wegen en openbaar domein tussen Generaal Simondslaan, Bostonstraat en Montrealstraat onder volgende voorwaarden:

Voorwaarden

  1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.
  2. De bijgevoegde voorwaarden van Fluvius vanaf het moment van de start van de realisatie/exploitatie strikt na te leven.
  3. De beplantingen zijn verder uit te werken met de dienst SB/Groen (beschermen van de bestaande bomen, afschermen van nieuw aangelegde plantzones tegen doorwaadbaarheid).
  4. De speelaanleiding is verder te bespreken met SB/Groen en de jeugddienst, waarbij duurzame elementen worden voorzien in functie van een lange levensduur.
  5. De stapstenen zijn naar uitvoering toe uit te werken samen met SW/Publieke ruimte en beheer en onderhoud. 
  6. Ter hoogte van het kruispunt van de Bostonstraat met de Baltimorestraat is het verkeersplateau aan te leggen volgens de principes van het draaiboek openbaar domein van de stad Antwerpen. 
    • De verhoogde inrichting dient aangelegd te worden in kleinschalig materiaal. 
    • De parkeerstrook (in de Baltimorestraat aanvatten op minimaal 5 meter van de oversteekzone) is af te bakenen met een boomvak, waarbij de sinus is uit te lijnen op dat boomvak.
    • De rijzone in de Baltimorestraat is hierbij af te stemmen op bestaande toestand om een correcte aansluiting te bekomen. 
    • De beplantingen zijn verder uit te werken met de dienst SB/Groen (beschermen van de bestaande bomen, afschermen van nieuw aangelegde plantzones tegen doorwaadbaarheid).

Artikel 5

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.