Terug
Gepubliceerd op 10/06/2024

2024_CBS_04779 - Omgevingsvergunning - OMV_2024038516. Lange Stuivenbergstraat 28. District Antwerpen - Weigering

college van burgemeester en schepenen
vr 07/06/2024 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_04779 - Omgevingsvergunning - OMV_2024038516. Lange Stuivenbergstraat 28. District Antwerpen - Weigering 2024_CBS_04779 - Omgevingsvergunning - OMV_2024038516. Lange Stuivenbergstraat 28. District Antwerpen - Weigering

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2024038516

Gegevens van de aanvrager:

VZW SOMALISCH CULTUREEL CENTRUM met als adres Lange Stuivenbergstraat 30 te 2060 Antwerpen

Ligging van het project:

Lange Stuivenbergstraat 28 te 2060 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 5 sectie E nr. 455Y6

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

wijzigen van de functie van de gelijkvloerse verdieping van dareca naar gemeenschapsvoorziening

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          11/01/2016: proces-verbaal (AN/2016/VPV/0946) voor het uitvoeren van werken en het wijzigen van het aantal woongelegenheden in strijd met de op 06/01/2012 verleende stedenbouwkundige vergunning met referte NAN3/B/20115930;

-          06/01/2012: vergunning (3508#8325) voor het regulariseren verbouwing appartementen en handelsruimte.

 

Vergunde toestand

-          functie:

  • gelijkvloerse verdieping: café;
  • overige verdiepingen: wonen;

-          bouwvolume:

  • 3 bouwlagen met zadeldak; 
  • open ruimte van 23 m² met terras en tuin;

-          gevelafwerking:

  • lichtkleurige gevelbepleistering;
  • wit pvc schrijnwerk met doorlopende dorpels in natuursteen;

-          inrichting:

  • de woongelegenheden op de verdiepingen zijn bereikbaar via Lange Stuivenbergstraat nr. 26.

 

Bestaande toestand

-          overeenkomstig met de vergunde toestand, met uitzondering van de functie van de gelijkvloerse verdieping, deze werd gewijzigd naar gemeenschapsvoorziening.

 

Nieuwe toestand

-          functie: 

  • gelijkvloerse verdieping: gemeenschapsvoorziening;
  • overige verdiepingen: wonen;

-          bouwvolume:

  • 3 bouwlagen met zadeldak; 
  • open ruimte van 23 m², volledig verhard;

-          gevelafwerking:

  • lichtkleurige gevelbepleistering;
  • wit pvc schrijnwerk met doorlopende dorpels in natuursteen;

-          inrichting:

  • de woongelegenheden op de verdiepingen zijn bereikbaar via Lange Stuivenbergstraat nr. 26.

 

Inhoud van de aanvraag

-          wijzigen van de functie van de gelijkvloerse verdieping van café naar gemeenschapsvoorziening.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen

15 april 2024

3 mei 2024

Voorwaardelijk gunstig

 

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Sociale Dienstverlening/ Gemeenschapsvorming/ Ontmoeting/ Levensbeschouwingen

15 april 2024

18 april 2024

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

15 april 2024

24 april 2024

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Milieu

15 april 2024

29 april 2024

 

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP 2060, goedgekeurd op 20 december 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: artikel 1 zone voor wonen - (wo).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is niet in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan:

  • 1 Algemene voorschriften
    • 1.3 Harmonieregel en referentiebeeld:

Het project overschrijdt de ruimtelijke draagkracht, zie 1.4 Draagkracht.

  • 1.4 Draagkracht:

Het project omvat een functiewijziging naar gemeenschapsvoorziening. Hierdoor ontstaat een parkeerbehoefte van 6 parkeerplaatsen die allemaal afgewikkeld worden op het openbaar domein. De functie genereert bijgevolg overlast door parkeerdruk. De te verwachten overlast is te groot tegenover de draagkracht van de omgeving.

  • 2 Bijzondere voorschriften
    • Artikel 1 Zone voor wonen – (Wo)
      • 1.2 Inrichting
        • 1.2.1 Bouwdiepte:

De 5 meter afstand van de achterste perceelsgrens. wordt niet gevrijwaard van constructies en is niet bestemd als tuinzone.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 21 Minimale hoogte van ruimten:

De kamers voor de imam op de tussenverdieping hebben een vrije hoogte van 2,5 m (vooraan) en 2,12 m (achteraan). Voor verblijfsruimtes is de vrije hoogte vastgelegd op minimaal 2,6 m.

  • artikel 24 Minimale lichtinval en minimale luchttoevoer:

De kamer voor de imam achteraan heeft een beperkte raamopening voor de toetreding van daglicht en zicht.

  • artikel 26 Afvalverzameling:

Er is geen afvalberging voorzien.

  • artikel 27 Open ruimte:

De tuin is volledig verhard. De tuin moet zoveel mogelijk als onverharde ruimte ingericht worden en als groene ruimte aangeplant worden.

  • artikel 29 Fietsstalplaatsen en fietsparkeerplaatsen:

Er worden geen fietsenstallingen voorzien. Voor de 9 gelijktijdige bezoekers moeten 3 fietsenstallingen voorzien worden.

Deze moeten uitgebreid kunnen worden op drukkere momenten.

  • artikel 30 Autostalplaatsen en autoparkeerplaatsen:

De werkelijke parkeerbehoefte is 6, deze kunnen niet gerealiseerd worden.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).

Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)

 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Voorliggende aanvraag werd voorgelegd aan de dienst Sociale Dienstverlening/ Gemeenschapsvorming/ Ontmoeting/ Levensbeschouwingen. Zij brachten een voorwaardelijk advies uit met volgende motivering: “Lange Stuivenbergstraat 30 is bij de stad Antwerpen gekend als het Somalisch Cultureel Centrum opgericht op 3/4/2017. Het pand Lange Stuivenbergstraat 30 werd in 2018 brandveilig verklaard voor maximaal 49 personen. Begin 2024 werd het extra gehuurde pand Lange Stuivenbergstraat 28 in gebruik genomen als uitbreiding van het gebedshuis. En dit voor maximaal 49 personen. Hiervoor gebeurden de nodige vaststellingen brand en bouw dd 28/2/24 (onvergunde functiewijziging-aanmaning 28/5/24).

 

Deze aanvraag betreft het regulariseren van de huidige situatie. De verbouwing en regularisatie zal niet leiden tot een grotere capaciteit, wel een kwaliteitsverbetering en grotere functionaliteit van de infrastructuur. Een kwalitatieve infrastructuur laat de gemeenschap toe zijn socio-culturele werking verder uit te bouwen. De functie van gemeenschapsvoorziening is functioneel inpasbaar in deze omgeving. De aard van het pand maakt het niet mogelijk om op eigen terrein of in de onmiddellijke omgeving autostaanplaatsen te voorzien. De leden van de vzw wonen in de onmiddellijke omgeving en begeven zich te voet of met de fiets naar de moskee. De dagelijkse bezetting is beperkt tot een 10-tal gelovigen. Tijdens drukke gebedstijden werkt de moskee samen met de stad en zet vrijwilligers in om de toestroom van bezoekers in goede banen te leiden. Wij verwachten een optimalisatie van de infrastructuur en een kwalitatieve verderzetting van de activiteiten met gerichtheid op de eigen buurt en gemeenschap.”

 

Vanuit stedenbouwkundig oogpunt is er geen principieel bezwaar tegen de functie gemeenschapsvoorziening. Dit vanzelfsprekend op voorwaarde dat voldaan wordt aan de verordenende voorschriften en de actuele vereisten inzake gebruiksgenot en woonkwaliteit verzekerd kunnen worden.

 

De aard en grootte van de functie, de typologie en schaal van een project worden afgetoetst aan de draagkracht van de omgeving. De functie kan overlast genereren door middel van onder andere geluidsproductie, parkeerdruk, mobiliteitsgeneratie, laden en lossen, dag- en nachtactiviteiten. Indien de te verwachten overlast te groot is tegenover de draagkracht van de omgeving, kan een vermindering van het programma, een vermenging van functies of andere bijkomende maatregelen opgelegd worden.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 6 parkeerplaatsen die, gezien ze niet kunnen gerealiseerd worden op eigen terrein, worden afgewikkeld op het openbaar domein Dit genereert een onaanvaardbare overlast door het grote aantal ontbrekende parkeerplaatsen.

 

Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid

De 5 meter afstand van de achterste perceelsgrens. wordt niet gevrijwaard van constructies en is niet bestemd als tuinzone.

Dit zou in afwijking aanvaardbaar zijn voor het gelijkvloers gelet op de functie, de maat van de open ruimte en de aanpalenden.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Verder worden een aantal strijdigheden met de bouwcode vastgesteld waardoor het gebruiksgenot onvoldoende is. Zo beschikken de kamers voor de imam op de tussenverdieping over onvoldoende vrije hoogte en heeft deze kamer achteraan een beperkte raamopening voor de toetreding van daglicht en zicht. Ook is er is geen afvalberging voorzien en worden er geen fietsenstallingen voorzien.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 6 parkeerplaatsen.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de functiewijziging van het gelijkvloers van café naar gebedshuis. Dit is een Somalisch Cultureel Centrum dat deze locatie al gebruikt.

De parkeerbehoefte wordt bepaald op basis van de oppervlakte van de gebedsruimte van 40m². De parkeernorm die gehanteerd wordt is 0.15/m²

40m² x 0.15/m² = 6

 

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

 

Voorliggende aanvraag heeft betrekking op een pand met een perceelsbreedte van minder dan of gelijk aan 8 m. Volgens artikel 12, §3, 1° (Levendige plint) van de bouwcode is een toegangspoort voor een autobergplaats niet toegelaten. ’

Dit aantal is ontoereikend.

 

Het bijgestelde aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 6.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 6.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

De berekende parkeerbehoefte van het nieuwe project kan verminderd worden met het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein. Dit op voorwaarde dat realisatie niet mogelijk is.

In de laatst vergunde toestand is er een café/restaurant. Voor deze functie in het centrum van de stad moeten geen eigenparkeerplaatsen voorzien worden.

Het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein is 0

Het bijgestelde aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0.

 

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften en een goede ruimtelijke ordening.

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

20 maart 2024

Volledig en ontvankelijk

15 april 2024

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum

14 juni 2024

Verslag GOA

28 mei 2024

Naam GOA

Wim Van Roosendael

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.

Artikel 3

De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.