Terug
Gepubliceerd op 10/06/2024

2024_CBS_04803 - Omgevingsvergunning - OMV_2024015544. Distelvinklaan 22. District Hoboken - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 07/06/2024 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_04803 - Omgevingsvergunning - OMV_2024015544. Distelvinklaan 22. District Hoboken - Goedkeuring 2024_CBS_04803 - Omgevingsvergunning - OMV_2024015544. Distelvinklaan 22. District Hoboken - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2024015544

Gegevens van de aanvrager:

OI Autonome Raad van het Gemeenschapsonderwijs - Administratieve Diensten met als contactadres Goorstraat 3A te 2970 Schilde

Ligging van het project:

Distelvinklaan 22 te 2660 Hoboken (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 38 sectie B nr. 589H

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

plaatsen van tijdelijke klaslokalen voor periode van 24 maanden

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          02/08/2019: voorwaardelijke vergunning (OMV_2019053854) voor het verwijderen van een modulair schoolgebouw;

-          03/08/2018: voorwaardelijke vergunning (OMV_2018009900) voor het bouwen en exploiteren van Freinetschool 'De Pluim'';

-          04/05/2018: voorwaardelijke vergunning (OMV_2018017124) voor het slopen van schoolpaviljoenen, het plaatsen van een hoogspanningscabine en tijdelijke schoolunits;

-          24/07/2015: vergunning (20151188) voor het bouwen van tijdelijke containerklassen;

-          18/08/2010: vergunning (20103660) voor het plaatsen van 16 tijdelijke containerklassen met sanitair.

 

Vergunde/bestaande toestand

-          functie:

  • school;

-          bouwvolume:

  • meerdere schoolgebouwen van 1, 2 of 3 bouwlagen onder een plat dak;
  • tijdelijke schoolunits;

-          inrichting:

  • buitenruimte met onder andere: speelplaats, parking, fietsenberging en toegangspaden.

 

Nieuwe toestand

-          functie: 

  • school met bijkomende tijdelijke lokalen (periode van 24 maanden);

-          bouwvolume:

  • containerklassen van 2 bouwlagen met 2 toegangstrappen;
  • foodprint van circa 33 bij 15,5 m;

-          gevelafwerking:

  • metalen containers met grijze kleur en PVC schrijnwerk in witte kleur;
  • buitentrap in metaal met grijze kleur;

-          inrichting:

  • bijkomende verharding (toegangspaden).

 

Inhoud van de aanvraag

-          plaatsen van tijdelijke klaslokalen voor periode van 24 maanden;

-          verwijderen van asbest.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen

17 april 2024

15 mei 2024

Voorwaardelijk gunstig

 

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

17 april 2024

18 april 2024

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Water

17 april 2024

3 mei 2024

Talentontwikkeling en Vrijetijdsbeleving/ Onderwijsbeleid/ Capaciteit

17 april 2024

30 april 2024

 

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen). 

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.

 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

  • artikel 21 Minimale hoogte van ruimten:

verblijfsruimtes dienen een minimale vrije hoogte te hebben van 2,60 m. De vrije hoogte van in de lokalen varieert tussen 2,45 en 2,58 m.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving besluit de toegevoegde project-MER-screeningsnota dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn. De nota wordt aanvaard.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).

Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)

 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

-              Effecten op de biodiversiteit: overeenkomstig het stikstofdecreet, het nieuwe beoordelingskader voor alle aanvragen die stikstofemissies veroorzaken, in werking getreden op 23 februari 2024. Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag noch een verkeersdragend noch een verkeersgenererend project is. Het beoordelingskader uit het decreet is dus niet van toepassing en de opmaak van een passende beoordeling (artikel 32 decreet) is niet vereist.



Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

De aanvraag wijkt af van de bouwcode op volgend artikel:

 

Minimale hoogte van de ruimte:

-          Verblijfsruimte moeten een minimale hoogte hebben van 2,6 m. De tijdelijke huisvesting wijkt hier beperkt van af met binnenhoogte die variëren van 2,45 m tot 2,58 m. Gelet op de beperkte aard afwijking en de tijdelijke aard van de aanvraag, kan met toepassing van artikel 3 van de bouwcode een afwijking worden toegestaan.

 

Functionele inpasbaarheid

Het volledige schoolgebouw van het beroepenhuis wordt gesloopt en vervangen door een nieuwbouw. De totale werkzaamheden zullen gefaseerd worden uitgevoerd. In fase 1 waar deze aanvraag betrekking op heeft worden er tijdelijke klaslokalen voorzien binnen het terrein van de school. In een volgende fase kan vervolgens het bestaande schoolgebouw gesloopt worden. Dit maakt geen deel uit van deze aanvraag. Er zullen wel niet-vergunningsplichtige sloopwerken worden uitgevoerd in deze fase, zoals het verwijderen van het asbest. Dit dient te gebeuren tijdens de zomervakantie wanneer er geen leerlingen aanwezig zijn. De tijdelijke handeling van deze aanvraag wordt aangevraagd voor een termijn van 24 maanden. De bestemming van de school blijft functioneel inpasbaar in dit woongebied.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De tijdelijke huisvesting wordt voorzien in containerklassen van twee bouwlagen. Deze tijdelijke constructie bevindt zich op geruime afstand van de naburige school en omliggende woningen. Vanuit stedenbouwkundig oogpunt kan dan ook worden ingestemd met het volume en het tijdelijke programma zoals voorgesteld.

 

Visueel-vormelijke elementen

De containerklassen worden uitgevoerd in een metalen plastisol-plaat. Dit materiaalgebruik is mits de tijdelijke aard van de constructie visueel inpasbaar.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Het dossier werd voorwaardelijk gunstig geadviseerd door brandweer. De voorgestelde voorwaarden worden integraal opgenomen als voorwaarde van vergunning.

 

Extreme piekwaarden van lood in fijn stof werden begin 2024 gemeten in district Hoboken. Deze zijn met grote waarschijnlijkheid terug te brengen tot grondwerken in de directe omgeving waarbij metaalslakken betrokken waren die historisch gezien zorgden voor versteviging van de ondergrond van terreinen. Voornamelijk in district Hoboken werden deze metaalslakken gebruikt zonder dat echter geweten is waar de exacte locaties van deze metaalslakken zich bevinden.

Om opwaaiend stof te voorkomen bij werken op werfzones, dringen er zich bijkomende maatregelen op met het oog op het monitoren en beheersen van stofverspreiding bij werkzaamheden. De aanvrager wordt hierbij gewezen op de politieverordening van 13 mei 2024 betreffende het invoeren van maatregelen ter beperking en monitoring van stofontwikkeling in Hoboken bij werkzaamheden op privaat en openbaar domein.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Fietsvoorzieningen:

“De fietsparkeerbehoefte verandert in aantal niet, maar een deel van de huidige stallingen staat op een deel van het terrein waar de afbraakwerken gebeuren of waar de kinderen dan altijd langs de afbraak/bouw langs moeten. De 52 fietsbeugels moeten dan ook tijdelijk van plaats verhuizen voor de veiligheid/bereikbaarheid.

In de nieuwbouwsituatie zullen stallingen wel overdekt voorzien moeten worden met een apart afsluitbaar deel voor personeel.”

Het advies van de stedelijke dienst mobiliteit wordt bijgetreden. De voorgestelde voorwaarden wordt mee opgenomen als voorwaarde van vergunning.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.

2. De bestaande fietsenstallingen moeten altijd bereikbaar zijn of ze moeten verplaatst worden.

3. De tijdelijke handelingen worden vergund voor een periode van 2 jaar vanaf de verleende vergunning uitvoerbaar is. Uiterlijk 30 dagen na het verstrijken van de termijn van 2 jaar moet het terrein terug gebracht zijn in de oorspronkelijke toestand.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

7 maart 2024

Volledig en ontvankelijk

17 april 2024

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum

16 juni 2024

Verslag GOA

28 mei 2024

Naam GOA

Gerd Cryns

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.
2. De bestaande fietsenstallingen moeten altijd bereikbaar zijn of ze moeten verplaatst worden.
3. De tijdelijke handelingen worden vergund voor een periode van 2 jaar vanaf de verleende vergunning uitvoerbaar is. Uiterlijk 30 dagen na het verstrijken van de termijn van 2 jaar moet het terrein terug gebracht zijn in de oorspronkelijke toestand.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.