Op datum van 23 oktober 2023 vroeg Venetis Sofia namens VENETIS BV om het pand gelegen Plankenbergstraat 83, district Deurne, op te nemen in het vergunningenregister wegens vermoeden van vergunning.
De beoordeling gebeurde aan de hand van de volgende gegevens:
1. Bestaande juridische toestand
Kadastrale gegevens:
Het pand, Plankenbergstraat 83 district Deurne, is gekend met kadastrale ligging (afd. 30) sectie A 557 B18.
Er werden voor deze constructie geen relevante toelatingen of stedenbouwkundige vergunningen teruggevonden in onze archieven.
2.Bestaande feitelijke toestand
Omschrijving van de bestaande toestand:
De aanvraag betreft een constructie in gesloten bebouwing, opgetrokken over twee bouwlagen onder een hellend dak, en bestaat momenteel uit:
Overtredingen:
Er werd geen proces-verbaal van overtreding teruggevonden.
Iedere constructie waarvan aangetoond is dat ze gebouwd werd voor de inwerkingtreding van de wet op de stedenbouw (22 april 1962) ofwel tussen deze en voor de eerste invoering van het gewestplan Antwerpen (3 oktober 1979, van kracht 9 november 1979), dient te worden opgenomen in het vergunningenregister als “vergund geacht” in toepassing van artikel 5.1.3. §1 en §2 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke ordening.
Het college is bevoegd in het kader van de opmaak van het vergunningenregister en de actieve onderzoeksplicht in toepassing van artikel 5.1.3 §1 en §2, en artikel 7.6.2. §1 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening.
Het voorwerp
De aanvraag betreft de vraag tot opname in het vergunningenregister van een constructie met de functie wonen met twee woonentiteiten.
De bewijsvoering
Volgens de kadastrale gegevens werd het pand tussen 1900 en 1918 voor de eerste maal in gebruik genomen. De constructie is kadastraal gekend als huis zonder bewoonbare kelderverdieping met twee zelfstandige woonentiteiten. Deze gegevens zijn echter niet representatief daar de kadastrale legger in 1988 werd aangepast.
Uit de luchtfoto van het Nationaal Geografisch Instituut blijkt dat het bestaande bouwvolume van de constructie reeds was voltooid in 1969. Het bestaande bouwvolume van het pand kan dan ook beschouwd worden als zijnde ongewijzigd aanwezig van vóór de eerste inwerkingtreding van het gewestplan-Antwerpen op 9 november 1979.
Na vergelijking van de foto’s op google streetview van het jaar 2023 en Cyclomedia Streetsmart van het jaar 2021, waarop zowel de woning alsook het straatbeeld in beeld worden gebracht, dient geoordeeld dat de voorgevel van de woning ongewijzigd is gebleven ten opzichte van het oorspronkelijke ontwerp van de woning.
Er kan dan ook geoordeeld worden dat deze foto’s voldoende bewijzen dat de huidige voorgevel dateert van vóór de eerste inwerkingtreding van de Wet op stedenbouw op 22 april 1962.
Na vergelijking van dezelfde foto’s, stellen we echter wel vast dat, tussen de periode van 2021 en 2023, de voordeur van de woning werd vervangen. Bijgevolg zal de bestaande voordeur van de woning uitgesloten worden van opname in het vergunningenregister.
Op basis van bovenstaande argumentatie is de bestaande schil bewezen als aanwezig van vóór de eerste inwerkingtreding van de Wet op stedenbouw op 22 april 1962, met uitzondering van de bestaande voordeur in de voorgevel van de woning.
Bij het aanvraagdossier voegt de aanvrager een notariële akte uit het jaar 1942 toe alsook een schriftelijke verklaring over de bestaande indeling van het pand. In deze notariële akte wordt de interne indeling van het pand beschreven. De aanvrager verklaart schriftelijk dat de interne indeling zoals omschreven in de akte, vandaag nog ‘perfect overeenkomt’ met de bestaande toestand van de woning. De opgemaakte bouwplannen in het aanvraagdossier bevestigen daarenboven dit gegeven.
Op basis van de hierboven opgesomde bewijsstukken is de bestaande interne indeling bewezen als aanwezig van vóór de inwerkingtreding van de wet op de stedenbouw op 22 april 1962.
Zowel de opgevraagde bevolkings- en kadastergegevens bevestigen dat het pand reeds van bij de oprichting in gebruik werd genomen met als doel het huisvesten van één- of meerdere gezinnen. De bestaande woonfunctie is bijgevolg voldoende bewezen.
Deze gegevens tonen daarenboven aan dat het pand reeds vóór de eerste inwerkingtreding van de Wet op de Stedenbouw, werd gebruikt als een woning voor twee gezinnen. De gelijktijdige bewoning door twee gezinnen, gedurende een lange aaneengesloten periode, reeds vóór 22 april 1962, is dan ook voldoende bewezen.
Deze gegevens leveren voldoende bewijs dat er reeds vóór de eerste inwerkingtreding van de Wet op stedenbouw op 22 april 1962, twee zelfstandige woonentiteiten aanwezig waren in het pand.
Conclusie
Uit de bijgevoegde bewijsstukken blijkt dat de constructie Plankenbergstraat 83 district Deurne, inclusief de functie wonen met twee woonentiteiten, in aanmerking komt voor opname in het vergunningenregister wegens vermoeden van vergunning met uitsluiting van (zoals aangegeven met rood op de plannen):
Het college neemt kennis van de opname van de constructie Plankenbergstraat 83, district Deurne, inclusief de functie wonen met twee woonentiteiten, in het vergunningenregister wegens vermoeden van vergunning, met uitsluiting van (zoals aangegeven met rood op de plannen):
Het college geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
SW/V/SV | Een duplicaat van deze beslissing te bezorgen aan het kadaster voor eventuele aanpassing van de kadastrale gegevens. |
SW/V/SV | Een duplicaat van deze beslissing te bezorgen aan maatschappelijke veiligheid/ stadstoezicht (MV/ST) voor eventueel verder gevolg. |
SW/V/SV | Een duplicaat van deze beslissing te bezorgen aan maatschappelijke veiligheid/ bestuurlijke handhaving (MV/ BH)voor eventueel verder gevolg. |
SW/V/SV | Een duplicaat van deze beslissing te bezorgen aan DL/huisnummering voor eventuele aanpassing van de gegevens. |