Terug
Gepubliceerd op 14/06/2024

2024_CBS_04763 - Omgevingsvergunning. Aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg - OMV_2023153252. Tijl Uilenspiegellaan ZN. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 07/06/2024 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_04763 - Omgevingsvergunning. Aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg - OMV_2023153252. Tijl Uilenspiegellaan ZN. District Antwerpen - Goedkeuring 2024_CBS_04763 - Omgevingsvergunning. Aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg - OMV_2023153252. Tijl Uilenspiegellaan ZN. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023153252

Gegevens van de aanvrager:

NV MATEXI PROJECTS met als adres Franklin Rooseveltlaan 180 te 8790 Waregem

Gegevens van de exploitant:

de heer Luc Van Rysseghem met als contactadres Artsen zonder Grenzenstraat 31 te 2018 Antwerpen

Ligging van het project:

Tijl Uilenspiegellaan zonder nummer (zn) te 2050 Antwerpen en Tijl Uilenspiegellaan ZN te 2050 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 13 sectie N nr. 725D3

waarvan:

 

-          20231208-0033

afdeling 13 sectie N nr. 725D3 (Matexi)

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen, exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Voorwerp van de aanvraag:

het oprichten van 66 woonentiteiten en een unit met functie detailhandel, het aanleggen van de bijbehorende omgeving en parking en de exploitatie van warmtepompen

 

Omschrijving aanvraag

Relevante voorgeschiedenis

  • er werd geen relevante voorgeschiedenis teruggevonden.

 

Bestaande toestand

  • braakliggend terrein.

 

Nieuwe toestand

  • functie: wonen en detailhandel:
    1. 66 wooneenheden, waarvan 18 grondgebonden;
    2. 1 gelijkvloerse unit voor detailhandel;
    3. inpandige parking op de gelijkvloerse verdieping;
  • bouwvolume:
    1. pand in open bebouwing met 3 bouwlagen onder plat dak;
    2. kroonlijsthoogte 10 m;
    3.  voetafdruk gebouw 37,32 op 124 m;
  • gevelafwerking:
    1. gevelmetselwerk in geel-beige baksteen;
    2. detaillering gevel in gezandstraalde prefab betonelementen;
    3. aluminium buitenschrijnwerk in witte kleur;
    4. stalen borstwering in witte kleur;
    5. poort in wit gelakt staal;
  • inrichting: de verschillende wooneenheden, de unit voor detailhandel en de parking vormen 1 aaneengesloten bouwblok.

 

Inhoud van de aanvraag 

  • deels ontbossen van het perceel;
  • realiseren van een bouwblok met 66 wooneenheden, een unit voor detailhandel en een inpandige parking;
  • aanleggen van het terrein.

Juridische grond

Het Omgevingsvergunningsdecreet van 25 april 2014, meermaals gewijzigd, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten en het Gemeentewegendecreet van 3 mei 2019 zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 31 en 32 van het Omgevingsvergunningsdecreet stellen dat als de vergunningsaanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, de gemeenteraad een beslissing over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein, neemt voor de bevoegde overheid een beslissing neemt over de aanvraag.

Argumentatie

Adviezen met betrekking tot de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg

 

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Aquafin

14 maart 2024

 /

 Geen advies ontvangen

Politiezone Antwerpen/ Centrale Preventie

14 maart 2024

 /

 Geen advies ontvangen

Politiezone Antwerpen/ Verkeerspolitie

14 maart 2024

26 maart 2024

Voorwaardelijk gunstig

Proximus

14 maart 2024

17 mei 2024

Voorwaardelijk gunstig

Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen
14 maart 202425 april 2024

Voorwaardelijk gunstig


Fluvius System Operator
14 maart 20242 april 2024

Voorwaardelijk gunstig

 

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsontwikkeling/ Publieke Ruimte

14 maart 2024

26 maart 2024

 

 

 

Toetsing aan de doelstellingen en principes van het gemeentewegendecreet

 

De nieuwe te vestigen rooilijnen grenzen aan de zuidelijke zijde aan de Reinaartlaan.

Aan de noordzijde maken ze de verbinding met het fietspad tussen de Tijl Uilenspiegellaan en de Willem van Haechtlaan.

De aanvraag bevat een rooilijnplan ‘BA_Matexi Tijl Uilenspiegellaan_P_N_1_OM23428_rooilijnplan’ waarin de toekomstige situatie van de rooilijnen wordt weergegeven:

  • vastleggen nieuwe rooilijn voor de aanleg van een nieuw gedeelte gemeenteweg rondom de nieuwe gebouwen en de verbinding met de Tijl Uilenspiegellaan en de Reinaartlaan.

Het project wordt omgeven door:

  • fietspad tussen de Tijl Uilenspiegellaan en de Willem van Haechtlaan;
  • Tijl Uilenspiegellaan, een gemeenteweg;
  • Reinaartlaan, een gemeenteweg.

Wegontwerp, ontsluiting, mobiliteit en verkeersveiligheid

Er wordt een aan de oost- en westzijde van de bebouwing een pad voorzien met een breedte van 2 m in uitgewassen beton.

Aan de zuidzijde wordt, aansluitend aan het pad in uitgewassen beton van 2 m, een weg aangelegd met een breedte van 4,5 m in grindverharding.

De noord-zuidverbinding wordt gerealiseerd door een weg met een breedte van 5,5 m in halfverharding.

Ten zuiden en aansluitend aan de weg in grindverharding worden 22 dwarsparkeerplaatsen voorzien.

 

De hele zone is publiek toegankelijk en heeft een publiek karakter.

Door het vestigen van de nieuwe rooilijnen wordt de publieke toegankelijkheid ten allen tijde gegarandeerd.

De nieuwe rooilijnen kaderen binnen het masterplan Europark waarbij het de intentie is om een parkfiguur te ontwikkelen in de directe omgeving. De opname van de bezoekersparking onderschrijft ook die visie omdat die ruimte op termijn zal opgenomen worden in de parkfiguur.

 

De inrichting van het openbaar domein op de site bevordert de doorwaadbaarheid voor traag verkeer en zorgt zo voor een herwaardering van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak.

 

Bespreking van de adviezen met betrekking tot de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg
De aanvraag werd ter advies voorgelegd aan de stedelijke dienst Stadsontwikkeling/Publieke Ruimte. Er wordt opgemerkt dat er toegangshellingen voorzien zijn in de zone die op termijn wordt overgedragen als publiek domein. De aanvrager werd gevraagd het rooilijn aan te passen ten einde alle toegangshellingen op privaat domein te houden. De aanpassing van het rooilijnplan werd aangeleverd. 

Er wordt eveneens gesteld dat de zone ten zuiden van het project privatief kan blijven. Dit advies wordt echter niet bijgetreden vanuit de visie op de parkstructuur zoals vastgelegd in het masterplan Europark. Verder stelt het advies dat de bezoekersparkeerplaatsen en de inrit naar de parking vanaf de openbare weg moet aangelegd worden volgens het draaiboek openbaar domein van de Stad Antwerpen. Dit moet als voorwaarde aan de vergunning worden gekoppeld.

Met betrekking tot de brandwegen, huisvuilophaling, adressering, nutsvoorzieningen en riolering omvat het advies volgende aandachtspunten die als voorwaarden aan de vergunning moeten worden gekoppeld: De wegen voor brandweer en occasionele verhuisbeweging in beton (soort parkverharding) zouden in de toekomst openbaar worden. Deze twee “paden” dienen recht aangelegd te worden en doorgetrokken te worden tot op de Reinaartlaan.”


 Waardevermindering of waardevermeerdering van de gronden ten gevolge van de wijziging

De aanvraag bevat een berekening van de eventuele waardevermindering of waardevermeerdering van de gronden ten gevolge van de aanleg, wijziging of verplaatsing van een gemeenteweg en een berekening van de eventuele waardevermeerdering van de gronden ten gevolge van de opheffing van de gemeenteweg overeenkomstig artikel 28. De meer- of minwaarde wordt geschat op 0 euro. Hiermee wordt akkoord gegaan.

 

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

26 januari 2024

Volledig en ontvankelijk

14 maart 2024

Start openbaar onderzoek

24 maart 2024

Einde openbaar onderzoek

22 april 2024

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

24 juni 2024

Uiterste beslissingsdatum

25 september 2024

Naam GOA

 Axel Devroe

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

24 maart 2024

22 april 2024

0

0

0

4

 

Bespreking van de bezwaren met betrekking tot de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg

 

Verkeersdruk: Het bezwaar dat het project voor een bijkomende verkeersdruk zorgt. De wijk Linkeroever zal in de nabije toekomst met tunnelrenovatieprojecten (Waaslandtunnel en premetrokoker onder de Schelde) geconfronteerd worden die de bereikbaarheid van Linkeroever bemoeilijken;

Beoordeling: Het bezwaar is ongegrond. Linkeroever is ontwikkeld op basis van een autogericht grid. Door de realisatie van de Oosterweelverbinding, wijzigt de verkeerssituatie op Linkeroever en krijgt de Waaslandtunnel een lokaal karakter. De bovenlokale verkeersdruk in de omgeving van het project zal hierdoor afnemen. De verkeersdruk van het aantal bijkomende wooneenheden in het project is verwaarloosbaar in verhouding tot het aantal wooneenheden in de totale wijk ten noorden van de Charles De Costerlaan. De renovatieprojecten van de Waaslandtunnel en de tramkoker onder de Schelde zijn noodzakelijk én tijdelijk. De tijdelijke sluiting van de premetrokoker zal gepaard gaan met diverse maatregelen waarbij maximaal wordt ingezet op combi-mobiliteit om de Schelde te kruisen.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen legt het volgende voor aan de gemeenteraad:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van het volledig aanvraagdossier en de bijhorende plannen voor wat betreft de ‘aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg’.

Artikel 2

De gemeenteraad beslist de ongegronde bezwaren over de ‘aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg’ te verwerpen.

Artikel 3

De gemeenteraad beslist zijn goedkeuring te hechten aan het bijgevoegde rooilijnplan ‘BA_Matexi Tijl Uilenspiegellaan_P_N_1_OM23428_rooilijnplan’.

Artikel 4

De gemeenteraad beslist zijn goedkeuring te hechten aan de ligging, breedte en uitrusting van ‘Tijl Uilenspiegellaan’.

onder volgende voorwaarden:

 

Voorwaarden

  • de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven;
  • de bijgevoegde voorwaarden van Fluvius vanaf het moment van de start van de realisatie/exploitatie strikt na te leven;
  • de bijgevoegde voorwaarden van Proximus vanaf het moment van de start van de realisatie/exploitatie strikt na te leven;
  • de bezoekersparkeerplaatsen en de inrit naar de parking vanaf de openbare weg moet aangelegd worden volgens het draaiboek openbaar domein van de Stad Antwerpen;
  • de wegen voor brandweer en occasionele verhuisbeweging in beton (soort parkverharding) zouden in de toekomst openbaar worden. Deze twee “paden” dienen recht aangelegd te worden en doorgetrokken te worden tot op de Reinaartlaan.

Artikel 5

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen