Terug
Gepubliceerd op 10/06/2024

2024_CBS_04769 - Omgevingsvergunning - OMV_2024038367. Bosduifstraat 34. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 07/06/2024 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_04769 - Omgevingsvergunning - OMV_2024038367. Bosduifstraat 34. District Antwerpen - Goedkeuring 2024_CBS_04769 - Omgevingsvergunning - OMV_2024038367. Bosduifstraat 34. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2024038367

Gegevens van de aanvrager:

de heer Mads Lindegaard met als adres Bosduifstraat 34 te 2018 Antwerpen

Ligging van het project:

Bosduifstraat 34 te 2018 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 6 sectie F nr. 1283E13

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen en uitbreiden van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          02/06/1950: toelating (18#26973) voor het bouwen van een woning;

 

Vergunde toestand

-          functie: wonen:

  • eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • 3 bouwlagen met plat dak; 
  • bouwhoogte 9,6 m;
  • open koer van circa 30 m²;

-          gevelafwerking:

  • gele gevelsteen met plint en dorpels in arduin, kroonlijst in hout;
  • buitenschrijnwerk in hout, natuurkleur;

 

Bestaande toestand

-          functie, bouwvolume en gevelafwerking overeenkomstig vergunde toestand. 

 

Nieuwe toestand

-          functie: wonen:

  • eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • 4 bouwlagen met plat dak; 
  • bouwhoogte 12,6 m;
  • open koer 30 m²;

-          gevelafwerking:

  • gele gevelsteen met plint en dorpels in arduin, kroonlijst in beton;
  • buitenschrijnwerk in hout, natuurkleur;

Inhoud van de aanvraag

-          uitbreiden van het volume met een extra bouwlaag en achterbouw;

-          wijzigen van de voorgevel;

-          wijzigen van de scheimuren;

-          doorvoeren van interne constructieve werken.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

Er werden geen externe adviezen gevraagd.

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg

16 april 2024

6 mei 2024

 

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied met culturele, historische en/of esthetische waarde. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen). In gebieden en plaatsen van culturele, historische en/of esthetische waarde wordt de wijziging van de bestaande toestand onderworpen aan bijzondere voorwaarden, gegrond op de wenselijkheid van het behoud, (Artikel 6 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen uit de bouwcode.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).

Het project is gelegen in een zone met een kleine pluviale overstromingskans (T1000) onder toekomstig (2050) klimaat (score B).

Het project is gelegen in een zone met een kleine fluviale overstromingskans (T1000) onder toekomstig (2050) klimaat (score B).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Effecten op de biodiversiteit:

Overeenkomstig het stikstofdecreet, het nieuwe beoordelingskader voor alle aanvragen die stikstofemissies veroorzaken, in werking getreden op 23 februari 2024, kan het volgende gesteld worden:

-          Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag geen project is voor de exploitatie van een IIOA met één of meer stationaire bronnen van stikstofoxiden. Het beoordelingskader uit het decreet is dus niet van toepassing en de opmaak van een passende beoordeling (artikel 28 decreet) is niet vereist.

-          Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag noch een verkeersdragend noch een verkeersgenererend project is. Het beoordelingskader uit het decreet is dus niet van toepassing en de opmaak van een passende beoordeling (artikel 28 decreet) is niet vereist.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De bestaande en vergunde woonfunctie wordt niet gewijzigd waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd blijft.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Het getrapt volume van de desbetreffende woning van 3 bouwlagen met plat dak is gelegen in de hoek van een bouwblok en sluit aan de linkerzijde aan op de hoger opgaande bebouwing van 4 bouwlagen de Plantin-Moretuslei.

Aan de rechterzijde sluit de woning aan tegen de hoog opgaande blinde scheimuur van het buurpand van eveneens 4 bouwlagen met plat dak.  

De achterliggende koer van 30 m2 wordt bijkomend omsloten door tuinmuren van minimaal 3,19 m hoog, waardoor de daglichttoetreding op maaiveldniveau beperkt blijft.

 

Voorliggende aanvraag beoogt door middel van enkele ingrepen op de verdiepingen een verbetering van de kwaliteit van de buitenruimte en bijgevolg ook een verbetering van woonkwaltiet van de woning 

 

Ter hoogte van het hellend dakvlak aan de achterzijde van de woning wordt een volume-uitbreiding voorzien. Bijkomend wordt een optopping op de 3e verdieping voorzien en worden de platte daken op de 2de en 3de verdieping deels aangelegd als (intensief) groendak en deels als dakterras.
Deze ingrepen passen zich harmonieus in de omgeving in en kunnen bijgevolg gunstig geadviseerd worden.

 

Naast de wijzigingen aan het bouwvolume, beperkt de aanvraag zich tot interne constructieve wijzigingen met oog op een beter intern ruimtegebruik. Ook deze ingrepen kunnen gunstig geadviseerd worden.

 

Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten

De voorgevel blijft qua uitzicht grotendeels ongewijzigd. Zo wordt nieuw houten schrijnwerk geplaatst naar origineel model en wordt de uitbreiding ter hoogte van de 3e verdieping zo voorzien dat de gevel qua materiaal en ritmering doorloopt.

 

De achtergevel wordt voorzien in een combinatie van crepi en aluminium rooster- en plaatmateriaal in dezelfde kleurstelling (natuurkleur) als het nieuwe schrijnwerk. De voorgestelde materialisatie en detaillering vormt een coherent geheel van schrijnwerk, valbeveiliging ter hoogte van de terrassen en gevelafwerking. 

 

Aangezien het pand gelegen is in een zone met cultuurhistorische erfgoedwaarde, werd in het kader van de vergunningsaanvraag advies gevraagd aan de stedelijke dienst Monumentenzorg. Dit advies laat zich als volgt lezen:

“De aanvraag handelt over een naoorlogse woning uit 1950, gelegen in CHE-gebied. De erfgoedwaarde van het pand zelf is neutraal. De nieuwe verschijningsvorm doet geen onaanvaardbare afbreuk aan de erfgoedwaarde van de omgeving. Vanuit oogpunt monumentenzorg is er dan ook geen bezwaar tegen de vooropgestelde uitbreiding.”
Dit gunstig advies van de dienst Monumentenzorg wordt bijgetreden.
 

De aanvraag is visueel inpasbaar in zijn omgeving.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Om inkijk van en naar de meergezinswoning op de Plantin en Moretuslei te beperken, wordt een te begroeien roosterscherm ter hoogte van het terras op de 2de verdieping voorzien. Dit scherm wordt op 1,90 m van de linkerperceelsgrens gepositioneerd en heeft een hoogte van 1,90 m gemeten ten opzichte van de vloerpas van het terras. 

 

De werken resulteren in een verhoogde woonkwaliteit door bijkomende kwalitatieve buitenruimtes, royale lichttoetreding en vergroening. Niet alleen op eigen perceel maar ook binnen de context van de dense bebouwing in de hoek van een bouwblok.

 

De aanvraag voorziet naast de verbetering van de woonkwaliteit ook een verbetering van de energetische prestaties van de woning wat het gebruiksgenot ten goede komt.

Vanuit hinderaspecten kan de aanvraag gunstig geadviseerd worden.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

15 maart 2024

Volledig en ontvankelijk

16 april 2024

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Beslissing aanvaarding wijzigingsaanvraag

30 mei 2024

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum

15 juni 2024

Verslag GOA

31 mei 2024

Naam GOA

Axel Devroe

Wijzigingsverzoeken

De aanvrager heeft één of meerdere verzoeken ingediend om zijn oorspronkelijke dossier te wijzigen.

Minstens één van die verzoeken werd aanvaard, waardoor de aanvaarde wijzigingen mee beoordeeld worden.

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

1

0

0

0

 

Bespreking van de bezwaren

Er werd 1 bezwaarschrift ingediend. De bezwaren laten zich als volgt samenvatten
 

  1. Verlies van de privacy: Het bezwaar dat vanaf het terras op de tweede verdieping de privacy van de omwonenden wordt geschonden.

Beoordeling: Het Burgerlijk Wetboek schrijft een minimumafstand voor voor het creëren van rechtstreekse en schuine zichten op een aanpalend erf. De aanvraag voldoet op alle plaatsen aan deze afstanden door de toegankelijke terrassen op minstens 1,90 m van de perceelsgrenzen in te richten.
De aanvrager heeft op basis van dit bezwaarschrift getracht tegemoet te komen aan de opmerkingen van de bezwaarschrijver en heeft hiervoor een nieuwe projectinhoud ingediend. Om eventuele inkijk van en naar de meergezinswoning op de Plantin Moretuslei te beperken wordt een te begroeien roosterscherm ter hoogte van het terras op de tweede verdieping voorzien. Dit scherm wordt op 1,90 m van de linkerperceelsgrens gepositioneerd en heeft een hoogte van 1,90 m gemeten ten opzichte van de vloerpas van het terras. Hierdoor wordt de inkijk maximaal beperkt en past het begroeide scherm binnen het kader van de voorgestelde vergroening op her perceel.
Het bezwaar is ongegrond.
 

  1. Harmonie en draagkracht: Het bezwaar dat het voorzien van dakterrassen bovenop achterbouwen niet in harmonie is met de kenmerken van de onmiddellijke omgeving.
    Beoordeling: Een verscheidenheid aan typologieën, stijlperiodes en schaal is eigen aan de stedelijke context en de omgeving. Het bezwaar dat voorliggend ontwerp strijdig is met artikel 6 van de bouwcode is niet correct. De inplanting van het terras tegen de hoog opgaande scheimuur van de rechterbuur valt binnen het aanvaardbare bouwvolume. Zo dienen geen scheimuren opgehoogd te worden en worden geen onaanvaardbare zichten gecreëerd omwille van het roosterscherm dat in het verlengde van de zijgevel voorzien wordt. Bijgevolg wordt geoordeeld dat de aanvraag in overeenstemming is met de goede ruimtelijke ordening van de plaats.
    Het bezwaar is ongegrond.
     
  2. Toegankelijkheid: Het bezwaar dat de toegang van het dakterras strijdig is met artikel 25§6 van de bouwcode omdat het raam niet tot op de vloer van de slaapkamer wordt voorzien.
    Beoordeling: Vanuit de lezing van de geveltekening van de achtergevel kan de illusie ontstaan dat het raam voorzien wordt op borstweringshoogte. In de snede is echter duidelijk te zien dat het raam tussen de slaapkamer en het terras op de vloerpas van het terras voorzien wordt. De aanvraag is dus in overeenstemming met artikel 25§6 van de bouwcode.
    Het bezwaar is ongegrond.
     
  3. Afvoer van leidingen: Het bezwaar dat de aanvraag strijdig is met artikel 40 van de bouwcode omdat het dakterras wordt aangesloten op de hemelwaterafvoer en niet op het grijswater (vuil water). De bezwaarschrijver oordeelt dat wegens de chemische producten die noodzakelijk zijn om een dakterras te onderhouden, het regenwater en afvalwater dus niet 100 % gescheiden wordt.
    Beoordeling: Het terras wordt inderdaad op de RWA aangesloten. Dit is correct aangezien op he terras hoofdzakelijk regenwater zal vallen dat afwatert naar een stuk groendak. Gelet op dat de afwatering van het terras via het groendak verloopt, kan aangenomen worden dat voor het onderhoud van het terras geen gebruik zal gemaakt worden van chemische producten. 
    Het bezwaar is ongegrond.
     
  4. Geluidsoverlast: Het bezwaar dat het gebruik van een dakterras op de achterbouw geluidsoverlast en lichttoetreding met zich meebrengt.
    Beoordeling: Het bezwaar omtrent licht- en geluidsoverlast betreft niet aantoonbare, subjectieve elementen die niet van stedenbouwkundige aard zijn en die bijgevolg niet mee in afweging kunnen worden genomen bij de stedenbouwkundige beoordeling van voorliggend project. Het gebruik van de terrassen is inherent aan het wonen in een stedelijke omgeving. Een normaal gebruik van een terras, hoeft een goed nabuurschap niet in de weg te staan.
    Het bezwaar is ongegrond.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij:

 

-          de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;

-          het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

 

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.