Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2022038931 |
Gegevens van de aanvrager: | NV IMMOGRADA met als adres Brusselsesteenweg 197 te 9090 Melle en de heer Stefan Franck met als adres Sluisweg 1 bus 13 te 9000 Gent |
Gegevens van de exploitant: | NV IMMOGRADA (0442319802) met als adres Brusselsesteenweg 197 te 9090 Melle en de heer Jeroen Rabaey met als contactadres Coupure 64 bus D te 9000 Gent |
Ligging van het project: | Ergo-de Waellaan 32, Herentalsebaan 83-85, Herentalsebaan 105 te 2100 Deurne (Antwerpen) en Ergo-de Waellaan 32, Herentalsebaan 83-85, Herentalsebaan 105 |
Kadastrale percelen: | afdeling 31 sectie B nrs. 184P8, 447D, 447C, 447E, 447B en 447A |
waarvan: |
|
- 20230711-0054 | afdeling 31 sectie B nrs. 447D, 447B, 447E, 447C, 447A en 184P8 (Exploitatie - Noven Noord) |
- 20230713-0030 | afdeling 31 sectie B nrs. 184P8, 447B, 447E, 447C, 447A en 447D (Bemaling project Herentalsebaan 85 te Antwerpen) |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen, exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten |
Voorwerp van de aanvraag: | het herontwikkelen van de site van het voormalige klooster en rusthuis naar een gemengd woonproject, een bronbemaling, de exploitatie van warmtepompen, transformatoren en een geothermsiche installatie |
Omschrijving aanvraag
Relevante voorgeschiedenis
Vergunde en bestaande toestand
Nieuwe toestand
Inhoud van de aanvraag
Het Omgevingsvergunningsdecreet van 25 april 2014, meermaals gewijzigd, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten en het Gemeentewegendecreet van 3 mei 2019 zijn van toepassing.
Artikel 31 en 32 van het Omgevingsvergunningsdecreet stellen dat als de vergunningsaanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, de gemeenteraad een beslissing over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein, neemt voor de bevoegde overheid een beslissing neemt over de aanvraag.
Adviezen met betrekking tot de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Provinciale Omgevingsvergunningscommissie Antwerpen (1ste aanleg) | 3 juni 2024 | Geen advies ontvangen bij de opmaak van dit verslag |
|
Agentschap Wegen en Verkeer - District Antwerpen | 7 november 2023 | 21 december 2023 | Voorwaardelijk gunstig |
Aquafin | 18 april 2024 | 23 mei 2024 | Voorwaardelijk gunstig |
Fluvius System Operator | 7 november 2023 | 15 november 2023 | Voorwaardelijk gunstig |
Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen | 7 november 2023 | 12 januari 2024 | Ongunstig |
Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen | 18 april 2024 | 3 juni 2024 | Voorwaardelijk gunstig |
Politiezone Antwerpen/ Verkeerspolitie | advies gevraagd op 17/11 | 28 november 2023 | Geen bezwaar |
Proximus | 7 november 2023 | 15 december 2023 | Voorwaardelijk gunstig |
Proximus | 18 april 2024 | 30 april 2024 | Voorwaardelijk gunstig |
Vlaamse Milieumaatschappij (VMM) - Watertoets | 7 november 2023 | 6 december 2023 | Ongunstig |
Vlaamse Milieumaatschappij (VMM) - Advies Vergunning Afvalwater en Lucht | 7 november 2023 | 14 december 2023 | Voorwaardelijk gunstig |
Vlaamse Milieumaatschappij (VMM) - Watertoets | 18 april 2024 | 30 april 2024 | Voorwaardelijk gunstig |
Vlaamse Milieumaatschappij (VMM) - Advies Vergunning Afvalwater en Lucht | 18 april 2024 | 8 mei 2024 | Voorwaardelijk gunstig |
De Lijn Entiteit Antwerpen | 7 november 2023 | 13 november 2023 | Voorwaardelijk gunstig |
De Lijn Entiteit Antwerpen | 18 april 2024 | 19 april 2024 | Gunstig |
Water-link | 7 november 2023 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
|
Water-link | 18 april 2024 |
Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
|
Wyre | 7 november 2023 | 9 november 2023 | Voorwaardelijk gunstig |
Wyre | 18 april 2024 | 22 april 2024 | Voorwaardelijk gunstig |
Toetsing aan de doelstellingen en principes van het gemeentewegendecreet
Het project betreft de ontwikkeling van een binnengebied tussen de Herentalsebaan en de Ergo-De Waellaan. Het bestaande kloostergebouw in het binnenterrein wordt gesloopt en vervangen door een nieuwe woonwijk.
Het programma bestaat hoofdzakelijk uit appartementen, met vijf commerciële ruimtes langs de Herentalsebaan. In totaal worden er 173 woningen gerealiseerd in verschillende afmetingen en typologieën. Op niveau -1 wordt een ondergrondse parkeergarage voor 200 auto's gebouwd, samen met privébergingen en technische ruimtes. Alle gebouwen hebben een gemeenschappelijke privétuin, naast de privé buitenruimte van elk appartement.
Het plan omvat ook de aanleg van het binnengebied, met een deel dat wordt voorzien van infrastructuur en na afronding deels wordt overgedragen aan de stad. Omdat hier een publiek toegankelijke doorsteek wordt voorzien, dient de gemeenteraad een beslissing te nemen over het aanleggen en wijzigen van een gemeenteweg.
De aanvraag bevat een rooilijnplan ‘BA_OA_P_N_rooilijnplan zonering’ waarin de toekomstige situatie van de rooilijnen wordt weergegeven.
Motivatie voor het wijzigen, verplaatsen of afschaffen van een gemeenteweg
De gemeentewegen Ergo-de Waellaan en Herentalsebaan worden aangepast in het kader van dit project. Er wordt een doorsteek gecreëerd in het binnenterrein tussen beide straten. Deze doorsteek verhoogt de waarde van het netwerk van trage wegen in de omgeving.
Naast de doorsteek wordt er ook een klein parkje met speeltoestellen aangelegd. Dit draagt bij aan de recreatieve waarde van de buurt.
De creatie van de doorsteek en het parkje dienen het algemeen belang. De groene ruimte biedt een rustpunt voor de buurtbewoners. De trage verbinding tussen de Herentalsebaan en de Ergo-de Waellaan verhoogt de verkeersveiligheid en stimuleert voetgangers en fietsers om zich te verplaatsen in de wijk.
Wegontwerp, ontsluiting, mobiliteit en verkeersveiligheid
De nieuwe gemeenteweg wordt aangelegd met standaard betonklinkers van 22x22 cm. De grens tussen het publieke en private domein is duidelijk zichtbaar door een verschil in materiaalgebruik. De publieke doorsteek is gemaakt van dezelfde betonklinkers, maar met grasvoegen om grote verhardingen te breken.
Bij de inkomzones van de woningen en fietsstallingen worden grootformaat betontegels van 100x50x7 cm gebruikt. De overgang tussen de verschillende materialen wordt benadrukt door een zichtbare borduur. De paden in deze zone zijn half verhard met gebonden grind.
Voor de inrichting van de openbare ruimte wordt gebruik gemaakt van straatmeubilair van de Stad Antwerpen. Er zijn ook fietsbeugels voor bezoekers van het voorplein en de commerciële ruimtes.
De gemeenteweg is autovrij en toegankelijk voor fietsers en voetgangers. Brandweer, hulpdiensten en vuilniswagens hebben wel toegang in noodsituaties of op vuilnisophaaldagen.
De ontwikkeling van het project creëert een betere doorwaadbaarheid van het bouwblok en draagt bij aan een groter groen netwerk. Het woonproject en de aanleg van de omgeving zorgen voor een autoluwe leefomgeving op fietsafstand van de binnenstad.
De circulatie-as maakt deel uit van een groter netwerk van trage verbindingen. Aan de Herentalsebaan wordt een stedelijk voorplein gecreëerd dat aansluit bij het voetpad en gekoppeld is aan enkele commerciële ruimtes op de begane grond. Dieper in het project heeft de doorsteek, die fungeert als centraal plein, een stedelijk, maar toch ook zachter 'woonerf'-karakter met groene zones eromheen.
Er wordt een buurtpark aangelegd, een nieuwe ontmoetingsplek voor de buurt. In het park komt een parcours met natuurlijke speelaanleidingen van hout en steen, zonder touwen of bouten. Er zijn stapstammen, springkeien en een neerliggende klimboom voorzien.
De aanleg van het openbaar domein verbetert de ontsluiting van de nieuwe bebouwing en de bestaande gebouwen en omgeving. De doorgang door dit binnengebied maakt de straten beter bereikbaar voor fietsers en voetgangers.
Bespreking van de adviezen met betrekking tot de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg
Stadsbeheer/ Groen en Begraafplaatsen geeft geen advies om volgende reden: “Dit dossier werd geadviseerd tijdens het projectverloop, via het Coördinatieoverleg Openbaar Domein.” Er kan dus gesteld worden dat zij akkoord gaan met voorliggende plannen.
Stadsbeheer/ Stadsreiniging/ sorteerstraatjes geeft voorwaardelijk gunstig advies, maar het is een gunstig advies zonder voorwaarden. Om die reden kunnen geen voorwaarden uit dit advies overgenomen worden.
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit adviseert als volgt voor wat betreft het nieuwe openbaar domein:
De site is multimodaal goed ontsloten, met goede wandel- en fietsvoorzieningen in de directe omgeving, een frequent bediende tram- en bushalte ter hoogte van de site op de Herentalsebaan en voor het gemotoriseerde verkeer een directe aansluiting op de Herentalsebaan. Er wordt een ondergrondse parking voorzien ontsloten (in en uit) op de Herentalsebaan (categorisering Stadsweg of lokale weg type I). Dit zorgt voor een directe aansluiting op een weg van hogere wegcategorie en leidt niet via de woonstraten. Uit het MOBER zijn de intensiteiten af te leiden die de nieuwe ontwikkeling extra genereert. Het gaat daarbij om enkele tientallen voertuigen tijdens de spitsuren.
Uit het MOBER blijkt dat de nieuwe ontwikkeling een belangrijk aandeel bijkomende verplaatsingen naar en van de site genereert. De specifieke functies wonen en kantoor/diensten zorgen ervoor dat deze eerder gespreid over de dag verlopen zonder echte piekbelastingen naar de omgeving en volgens verschillende modi (te voet, fiets, openbaar vervoer, auto) wegens het grote aanbod aan alternatieven. De voorziene ondergrondse parking van 200 plaatsen vangt de parkeerbehoefte van de nieuwe ontwikkeling op voor zowel bewoners, werknemers als bezoekers van beide functies. Er is dus geen verhoging van de parkeerdruk in de omgeving te verwachten.
Stadsontwikkeling/ Publieke Ruimte geeft een voorwaardelijk gunstig advies. Volgende voorwaarde wordt geadviseerd:
“Naar uitvoering toe moet de procedure SW_PubliekeRuimte gevolgd worden.
De bouwheer zal voor de werken contact opnemen met Stadsontwikkeling – Dienst Beheer & Onderhoud, Postadres aangetekende zending: Grote Markt 1, 2000 Antwerpen, tel. 03 338 84 07,
herstellingopenbareruimte@stad.antwerpen.be, betreffende opmaak plaatsbeschrijving en herstellingen openbaar domein na afloop van de bouwwerken. Meer informatie vindt u op:
https://www.antwerpen.be/nl/info/52d5052439d8a6ec798b4a7e/schade-aan-openbaar-domein-of-aanpassing-na-werken”
Agentschap Wegen en Verkeer - District Antwerpen adviseert voorwaardelijk gunstig.
Er wordt gesteld dat de ondergrondse parkeergarage een onveilige verkeerssituatie met zich meebrengt en extra belasting voorziet op de kruispunten. Echter is het advies niet negatief tegenover de doorsteek en het nieuwe openbaar domein dat wordt gerealiseerd. Het advies wordt als bijlage toegevoegd aan deze beslissing.
Aquafin adviseert voorwaardelijk gunstig. Met betrekking tot de inrichting van het openbaar domein werd het volgende meegegeven: “De diameter van de afval- en hemelwateraansluiting moet minimaal 125 mm en maximaal 200 mm bedragen.”
Het advies met betrekking tot de gemeentewegen dient integraal te worden gevolgd en wordt als bijlage toegevoegd aan deze beslissing.
Fluvius adviseert voorwaardelijk gunstig. Het advies met betrekking tot de gemeentewegen dient integraal te worden gevolgd en wordt als bijlage toegevoegd aan deze beslissing.
Proximus adviseert voorwaardelijk gunstig. Het advies met betrekking tot de gemeentewegen dient integraal te worden gevolgd en wordt als bijlage toegevoegd aan deze beslissing.
Wyre adviseert voorwaardelijk gunstig. Het advies met betrekking tot de gemeentewegen dient integraal te worden gevolgd en wordt als bijlage toegevoegd aan deze beslissing.
Hulpverleningszone Brandweer Zone Antwerpen adviseert voorwaardelijk gunstig. Het advies met betrekking tot de gemeentewegen dient integraal te worden gevolgd en wordt als bijlage toegevoegd aan deze beslissing.
Beheer en onderhoud
De parkzone met doorsteek naar de Ergo-de Waellaan en het voorplein aan de Herentalsebaan worden overgedragen aan de stad en zullen voortaan deel uitmaken van het openbaar domein.
Dit betekent dat deze gebieden voor iedereen toegankelijk zullen zijn. De beplanting en verharding in deze gebieden zullen worden onderhouden door de stadsdiensten.
Het centrale plein tussen de gebouwen A en B blijft privaat eigendom, maar is wel toegankelijk voor het publiek. Dit komt doordat er zich onder het plein een ondergrondse parking bevindt. Dit gedeelte zal worden onderhouden door de vereniging van mede-eigendom.
Achter de gebouwen A, B, C en D bevinden zich de private collectieve buitenruimtes/tuinen, die privégebied blijven.
Waardevermindering of waardevermeerdering van de gronden ten gevolge van de wijziging
Het rooilijnplan bevat een berekening van de waardevermeerdering of waardevermindering van de gronden ten gevolge van de wijziging van de gemeenteweg overeenkomstig met artikel 28 van het gemeentewegendecreet. De grondafstand gebeurt echter kosteloos, waardoor er geen waardevermindering of waardevermeerdering van de gronden ontstaat ten gevolge van de wijziging van de gemeenteweg.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 14 juli 2023 |
Volledig en ontvankelijk | 7 november 2023 |
Start openbaar onderzoek | 17 november 2023 |
Einde openbaar onderzoek | 16 december 2023 |
Beslissing aanvaarding wijzigingsaanvraag | 16 april 2024 |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | 24 juni 2024 |
Uiterste beslissingsdatum | 3 augustus 2024 |
Naam GOA | Katrine Leemans |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
17 november 2023 | 16 december 2023 | 0 | 0 | 0 | 12 |
Bespreking van de bezwaren met betrekking tot de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg
1. Onbebouwde ruimte en groenzone:
De aanvraag wijkt af van de bouwcode. Er is geen klassieke opstelling voorzien voor tuin/voortuin en de ambitie van 20% open ruimte mag verhoogd worden. Het ‘park’ geldt eigenlijk als ‘tuin’ voor het hele complex en de kwaliteit dient dan ook voldoende hoog te zijn. De groenkant aan de kant van Ergo-De Waellaan is erg waardevol als schuil-, nest- en voedselplaats voor talrijke vogelsoorten en vleermuizen. Deze groenzone moet uitgebreid worden met autochtoon gecertificeerd plantmateriaal om de biodiversiteit te versterken. Het behoud van deze groene strook is cruciaal gezien de dalende insectenpopulatie in Vlaanderen.
Beoordeling:
Het bezwaar is ongegrond.
De plannen laten zien dat er inspanningen zijn geleverd om het bestaande groen in het noordoosten te behouden en te integreren in het nieuwe ontwerp. Er wordt gestreefd naar een maximale, kwalitatieve groene invulling, wat aansluit bij de principes van duurzame stedelijke ontwikkeling. Verder wordt een royale groenruimte/parkje gerealiseerd die zal worden toegevoegd aan de openbare ruimte hetgeen de kwaliteit en de groenbehoefte voor de buurt verhoogt. Bij de inplanting van het groen wordt aandacht besteed aan het gebruik van streekeigen, niet-invasieve soorten en de combinatie van verschillende vegetatielagen. Dit alles draagt bij aan de maximalisatie van groen en biodiversiteit binnen het project.
2. Mobiliteit:
Er is ondergrondse bewonersparking voorzien, maar er is onduidelijkheid over waar bezoekers kunnen parkeren. De parkeerdruk in de buurt kan hierdoor toenemen. Er is geen advies van de provincie over het Mobiliteitseffectenrapport (MOBER) terug te vinden in de omgevingsaanvraag, wat essentieel is voor een volledige beoordeling van de mobiliteitsimpact.
Beoordeling:
Het bezwaar is ongegrond.
De site is multimodaal goed ontsloten, met goede wandel- en fietsvoorzieningen in de directe omgeving, een frequent bediende tram- en bushalte ter hoogte van de site op de Herentalsebaan en voor het gemotoriseerde verkeer een directe aansluiting op de Herentalsebaan. Er wordt een ondergrondse parking voorzien ontsloten (in en uit) op de Herentalsebaan (categorisering Stadsweg of lokale weg type I). Dit zorgt voor een directe aansluiting op een weg van hogere wegcategorie en leidt niet via de woonstraten. Uit het MOBER zijn de intensiteiten af te leiden die de nieuwe ontwikkeling extra genereert. Het gaat daarbij om enkele tientallen voertuigen tijdens de spitsuren.
Uit het MOBER blijkt dat de nieuwe ontwikkeling een belangrijk aandeel bijkomende verplaatsingen naar en van de site genereert. De specifieke functies wonen en kantoor/diensten zorgen ervoor dat deze eerder gespreid over de dag verlopen zonder echte piekbelastingen naar de omgeving en volgens verschillende modi (te voet, fiets, openbaar vervoer, auto) wegens het grote aanbod aan alternatieven. De voorziene ondergrondse parking van 200 plaatsen vangt de parkeerbehoefte van de nieuwe ontwikkeling op voor zowel bewoners, werknemers als bezoekers van beide functies. Er is dus geen verhoging van de parkeerdruk in de omgeving te verwachten. Voor adviesvragen aan interne of externe adviesinstanties wordt de procedure gevolgd.
3. Toegankelijkheid binnenterrein:
Er is opgenomen dat er enkel toegankelijkheid is voor hulpdiensten en vuilniswagens. Er zijn vragen over hoe dit gehandhaafd kan worden en of een verkeersbord voldoende is. Er wordt getwijfeld aan de noodzaak en veiligheid van de permanente publieke doorgang tussen de Herentalsebaan en de Ergo-De Waellaan, en of ‘sociale controle’ als argument voldoende is om deze openstelling te rechtvaardigen.
Beoordeling:
Het bezwaar is ongegrond.
Het binnengebied is auto- en parkeervrij, uitgezonderd voor laden en lossen, hulpdiensten en vuilophaling. Het betreft een autoluwe leefomgeving die toegankelijk is voor fietsers en wandelaars. Naast de nodige verkeersborden is dit ook aan de inrichting van de publieke delen in het project waar te nemen.
De gemeenteraad neemt kennis van het volledig aanvraagdossier en de bijhorende plannen voor wat betreft de ‘aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg’.
De gemeenteraad beslist de ongegronde bezwaren over de ‘aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg’ te verwerpen.
De gemeenteraad beslist zijn goedkeuring te hechten aan het bijgevoegde rooilijnplan ‘BA_OA_P_N_rooilijnplan zonering’.
De gemeenteraad beslist zijn goedkeuring te hechten aan de ligging, breedte en uitrusting van ‘Herentalsebaan’ en ‘Ergo – de Waellaan’ onder voorwaarden.
Voorwaarden
Lasten