Terug
Gepubliceerd op 01/07/2024

2024_CBS_05427 - Omgevingsvergunning - OMV_2024066553. Desguinlei zn, Singel zn en Jan Van Rijswijcklaan zn. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 28/06/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Elisabeth van Doesburg, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_05427 - Omgevingsvergunning - OMV_2024066553. Desguinlei zn, Singel zn en Jan Van Rijswijcklaan zn. District Antwerpen - Goedkeuring 2024_CBS_05427 - Omgevingsvergunning - OMV_2024066553. Desguinlei zn, Singel zn en Jan Van Rijswijcklaan zn. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2024066553

Gegevens van de aanvrager:

AUTOGEMB AUTONOOM GEMEENTEBEDRIJF VOOR VASTGOEDBEHEER EN STADSPROJECTEN - VESPA met als adres Paradeplein 25 te 2018 Antwerpen en de heer Steven Decloedt met als adres Paradeplein 25 te 2018 Antwerpen

Ligging van het project:

Desguinlei zn, Singel zn en Jan Van Rijswijcklaan zn te 2018 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 9 sectie I nrs. 1952E4, 1952G4, 1952F4, 1952H4, 2170X8, 2170Y8 en 2170Z8

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen, vegetatiewijzigingen

Voorwerp van de aanvraag:

aanleg van een nieuw park gelegen tussen Singel en spoor, Jan van Rijwijcklaan en Station Zuid (Pomppark Zuid), bouwen van een geluidsmuur langs de Ring en spoor en bouwen van een platform ter hoogte van station Zuid

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          stilzwijgende weigering (OMV_2023096619) voor de aanleg van een nieuw park gelegen tussen Singel en spoor, Jan van Rijwijcklaan en Station Zuid (Pomppark Zuid), bouwen van een geluidsmuur langs de Ring en spoor en bouwen van een platform ter hoogte van station Zuid.

 

Bestaande toestand

-          functie:

  • park;
  • gemeenschapsvoorzieningen en openbaar nut.

 

Nieuwe toestand

-          inrichting:

  • vernieuwde infrastructuur;
  • platform ter hoogte van station Zuid;
  • vernieuwde wandel- en fietspaden;
  • gerooide bomen en gedeeltelijke ontbossing;
  • gewijzigd reliëf;
  • geluidsmuren.

 

Inhoud van de aanvraag

-          aanleg van Pomppark Zuid;

-          reliëfwijziging voor aanleg nieuw wegprofiel;

-          slopen van bestaande wegenis en verharding;

-          bouwen van een geluidsmuur ter hoogte van de Desguinlei 33 en langs het spoor;

-          bouwen van een platform ter hoogte van station Zuid;

-          vellen van bomen.

 

Omschrijving vegetatiewijzigingen

 

Pomppark Zuid is een onderdeel van het Ringpark Groene Vesten, in het zuidelijke deel tussen de Kolonel Silvertoplaan en de Jan van Rijswijcklaan. Het nieuwe park ligt tussen het treinstation Antwerpen-Zuid, de spoorweg, de Desguinlei (de Singel) en de Jan Van Rijswijcklaan.

 

Met Pomppark Zuid wil stad Antwerpen een nieuw park creëren voor de buurt, door het bestaande groengebied om te vormen tot een verblijfsgebied. Groen, water, recreatie, erfgoed en geluidsmaatregelen zullen er een centrale rol spelen.

Om de aanleg van het nieuwe Pomppark Zuid te realiseren, zijn er ingrepen in de bestaande boszones noodzakelijk, met als gevolg een ontbossing van 5.470 m².  Het gaat over een jong bos, met een bufferfunctie langs de spoorlijn en sluit niet aan op een grotere bosomgeving in de onmiddellijke omgeving.  Het bos heeft hierdoor een beperkte ecologische waarde.  In de plannen wordt ook nieuw bos en boscompensaties voorzien ter grootte van 7.807 m² waardoor de totale bosoppervlakte na aanleg zal toenemen.  Het boscompensatievoorstel van ANB dient gevolgd te worden.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Agentschap voor Natuur en Bos - Adviezen en Vergunningen Antwerpen

17 mei 2024

27 mei 2024

Voorwaardelijk gunstig

Agentschap Wegen en Verkeer - District Antwerpen

17 mei 2024

28 mei 2024

Voorwaardelijk gunstig

Aquafin

17 mei 2024

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

 

De Vlaamse Waterweg - Afdeling Regio Centraal

17 mei 2024

13 juni 2024

Gunstig

Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen

17 mei 2024

10 juni 2024

Voorwaardelijk gunstig

Infrabel Antwerpen, Limburg, Vlaams Brabant

17 mei 2024

12 juni 2024

Voorwaardelijk gunstig

Onroerend Erfgoed

17 mei 2024

17 mei 2024

Geen advies

Politiezone Antwerpen/ Centrale Preventie

adviesvraag 17/05/2024

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

 

Politiezone Antwerpen/ Verkeerspolitie

adviesvraag 17/05/2024

24 mei 2024

Geen bezwaar

 

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Maatschappelijke Veiligheid/ Stadstoezicht/ Stadshavendienst

17 mei 2024

21 mei 2024

Stadsontwikkeling/ Klimaat en Leefmilieu

17 mei 2024

27 mei 2024

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

17 mei 2024

7 juni 2024

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit/ Oosterweelverbinding

17 mei 2024

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Milieu

17 mei 2024

23 mei 2024

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Archeologie

17 mei 2024

27 mei 2024

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg

17 mei 2024

28 mei 2024

Stadsontwikkeling/ Publieke Ruimte

17 mei 2024

21 mei 2024

 

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor gemeenschapsuitrusting en openbare nutsvoorziening. Onder gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen dient te worden begrepen voorzieningen die gericht zijn op de bevordering van het algemeen belang en die ten dienste van de gemeenschap worden gesteld. De idee van dienstverlening (verzorgende sector) aan de gemeenschap is derhalve rechtstreeks aanwezig. Artikel 4.4.8.van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening schrijft voor dat in gebieden die op de gewestplannen zijn aangewezen als gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen, handelingen van algemeen belang en de daarmee verbonden activiteiten te allen tijde kunnen worden toegelaten, ongeacht het publiek of privaatrechtelijk statuut van de aanvrager of het al dan niet aanwezig zijn van enig winstoogmerk. Als gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen kunnen eveneens worden beschouwd een school, een voor het publiek toegankelijke toegangsweg tot een vergund gebouwencomplex in een gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen en neveninrichtingen naast een autosnelweg. Alhoewel in een gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen in principe geen gebouwen met een woonfunctie zijn toegelaten, heeft de Raad van State bovendien niettemin geoordeeld dat service-flats voor bejaarden kunnen worden vergund in dergelijk gebied. Ook een nomadenkamp werd door de Raad van State beschouwd als een gemeenschapsvoorziening en openbare nutsvoorziening, (Artikel 17 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een parkgebied. De parkgebieden moeten in hun staat bewaard worden of zijn bestemd om zodanig ingericht te worden, dat ze, in de al dan niet verstedelijkte gebieden, hun sociale functie kunnen vervullen, (Artikel 14 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.

-           Stedenbouwkundige lasten: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening ‘Stedenbouwkundige lasten’ (verder genoemd verordening stedenbouwkundige lasten), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 29 april 2024. 

(De verordening stedenbouwkundige lasten kan u raadplegen via “https://www.antwerpen.be/nl/overzicht/vergunningen/regelgeving”)

De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de verordening stedenbouwkundige lasten.
 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is geheel gelegen in een zone waarvoor De Vlaamse Waterweg aangewezen is als adviesinstantie.

Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Het project is gelegen in een zone met een middelgrote fluviale overstromingskans (T100) onder huidig klimaat (score D).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)

 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Archeologienota: overeenkomstig artikel 5.4.1 van het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013 moet aan bepaalde aanvragen een archeologienota worden toegevoegd waarvan akte werd genomen
Van de archeologienota werd akte genomen door het agentschap Onroerend Erfgoed op 23 juni 2023 (ID: 26387).
De nota bevat voorwaarden, die moeten opgelegd worden in de vergunning.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

-          Programmatorische Aanpak Stikstof: overeenkomstig het stikstofdecreet, het nieuwe beoordelingskader voor alle aanvragen die stikstofemissies veroorzaken, in werking getreden op 23 februari 2024.
Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag een verkeersdragend of een verkeersgenererend project is. Het beoordelingskader uit het decreet is dus van toepassing. De berekende impactscore is kleiner dan of gelijk aan 1%. De opmaak van een passende beoordeling van de effecten van stikstofdepositie via de lucht ten aanzien van SBZ-H is niet vereist.

 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Pomppark Zuid is gelegen tussen de Desguinlei ten noorden, de Jan van Rijswijcklaan ten oosten, de spoorwegverbinding tussen het station Antwerpen-Zuid en Antwerpen-Berchem in het zuiden en de Kolonel Silvertopstraat.

 

In de bestaande toestand wordt de zone tussen Station Antwerpen-Zuid en Desguinlei 33 deels gebruikt als hondenloopzone, welke een nieuwe locatie en invulling gekregen heeft in het nieuwe park. Een deel van het terrein is braakliggende groene zone waar geen gebruik van gemaakt wordt. Ter hoogte van het vijzelgemaal van het Agentschap Wegen en Verkeer is er een toegangsweg naar de sporen die gebruikt wordt door Infrabel om onderhoudswerkzaamheden aan en schouwingen van het spoor uit te voeren. Deze mogelijkheid blijft behouden in het nieuwe park door de aanleg van een nieuwe toegangsweg en een met een poort afgesloten platform naar de sporen. 

 

Het ontwerp maakt deel uit van de leefbaarheidsprojecten rond de ring van Antwerpen. Een eerste deelrealisatie is het pomppark Zuid dat zijn aansluiting zal vinden met het in ontwerp zijnde Park Zuid langs westzijde en het Ringpark groene vesten aan de oostzijde.

 

De zone is volgens het gewestplan gelegen in grotendeels parkgebieden en voor een deel in gebieden voor gemeenschapsvoorzieningen en openbaar nut. De inrichting van het park is hiermee in overeenstemming. De functionele inpasbaarheid is gunstig.

 

Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid

Schaal en ruimtegebruik zijn gunstig. Het park zal hoofdzakelijk groen aangelegd worden in combinatie met de gebruikelijke infrastructuur en verhardingen die logischer wijze horen bij zulke parkinrichting.

Doel is de bouw van een buurtpark dat een aanvulling is op het aanwezige groen in de zones rond de ring en dat dus gebruikt kan worden door de bewoners uit de omgeving. Voor de inrichting van het park zullen er parkpaden in halfverharding en 2 erfgoedpleinen in verharding van beton en kassei, die de vroegere poorten van de Brialmont omwalling accentueren, worden aangelegd. Ook zal er een toegangsweg en plein in beton naar het pompstation en het spoor worden voorzien. Langs de weg zullen er allerlei aanhorigheden van het park worden aangelegd zoals speeltoestellen, zitbanken, fietsbeugels, vuilbakken. Ter hoogte van het station Zuid zal een betonnen platform gebouwd worden dat aansluit aan de nieuwe stations inrichting. Het platform is deels voorzien van een steunende keermuur met een uitkraging op liggers en deels een fundering op palen. Als afsluiting van het park zal er een geluidswand worden voorzien zodat de parkruimte afgeschermd wordt van de Ring en spoor welke over de volledige lengte langs 1 zijde van het park gelegen zijn.

 

Visueel-vormelijke elementen

De bouw van de geluidsmuur zal gebeuren door gebruik te maken van schanskorven met een dichte kern. Dit omwille van uitzicht en geluidsisolerende eigenschappen, maar ook ecologische impact. De muur zal in een grijs-roodbruine kleur uitgevoerd worden. Op deze manier wordt niet enkel het geluid tegengehouden maar wordt ook de visuele beleving verbeterd. De visueel vormelijke elementen zijn gunstig.

 

Cultuurhistorische aspecten

Met de voorliggende aanvraag beoogt men de realisatie van een publiek toegankelijke groenzone tussen Singel en Ring. Ter hoogte van het pompstation Zuid aan de Desguinlei zijn er grote opportuniteiten om de omliggende ruimte, middels het creëren van een nieuw park, toegankelijk te maken. Deze zone wordt een volwaardig nieuw park met nieuwe paden, groenaanleg, parkmeubilair, amfitheater, programma en een verhoogde verblijfskwaliteit. Het pompstation krijgt hier een centrale rol. Vandaag is dit karakteristieke gebouw maar beperkt zichtbaar vanop de oprit naar de ring, straks wordt dit opgenomen in het park en zullen de grote schroeven mee de identiteit van het pomppark bepalen.

 

Binnen het projectgebied zijn er bovengronds geen erfgoedrelicten gelegen. Op basis van historisch kaartmateriaal is er ondergronds wel een zeer grote verwachting naar relicten van de Brialmontomwalling. In het parkconcept van Pomppark Zuid is de verwijzing naar de vroegere Brialmontontwalling belangrijk. Niet alleen wordt de poort terug hersteld als voorname toegang van het park, maar zal ook de verwijzingen naar de Brialmont omwalling zichtbaarder gemaakt worden.

 

Vanuit de dienst Monumentenzorg wordt een gunstig advies gegeven op de voorliggende plannen.

 

Bodemreliëf

Voor de bouw van geluidswanden tussen parkgebied en spoor/oprit naar snelweg en het maximaliseren van de bruikbare parkruimte zal de bestaande talud naar het spoor aangepast worden. Eveneens worden locaties voor waterretentie én voor infiltratie voorzien waarbij het bestaand terrein verlaagd wordt. Hierdoor ontstaan er zones waar hemelwater kan worden vast gehouden en geïnfiltreerd in de ondergrond. 

 

Het parkontwerp impliceert nog een aantal ingrepen in het terrein. Zo worden er verhoogde bermen aangelegd met beplanting om een natuurlijke buffer te creëren tussen Singel en parkruimte, en ook voor de aanleg van het Atrium is een lokale herprofilering van het terrein noodzakelijk.

 

Al deze ingrepen zijn ruimtelijk inpasbaar en kunnen dus gunstig geadviseerd worden.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Om de uitbouw van een secundair waternetwerk mogelijk te maken wordt binnen het project voorzien in de bouw van 2 bekkens voor circulair water. In deze bekkens zal water van het vijzelgemaal opgezuiverd kunnen worden en verder verdeeld naar verbruikers. Binnen deze vergunning wordt de aanleg van de gesloten bekkens met uitstromen, kopmuren en onderlinge verbindingsleiding aangevraagd. De aanleg van pompstations en persleiding zal later deel uitmaken van een andere vergunningsaanvraag afhankelijk van verdere ontwerpdetaillering en exploitatie en beheers afspraken. 

Er werd advies gevraagd aan de stedelijke Milieudienst. Het advies is gunstig.

Het advies van het Agentschap Wegen en Verkeer is voorwaardelijk gunstig en maakt integraal deel uit van de vergunning. De geluidsmuur zal op het autosnelwegdomein worden geplaatst. Artikel 4 §1 van deze wet (verder: de wet Autosnelwegen) bepaalt dat er niemand op het domein van de autosnelweg installaties of bouwwerken mag oprichten. Artikel 4 §2 van de wet Autosnelwegen bepaalt dat bij uitzondering de Minister tot wiens bevoegdheid de Openbare Werken behoort, van dat verbod mag afwijken hetzij ten bate van een openbare dienst, hetzij voor het oprichten van installaties of gebouwen in verband met de dienst van de autosnelweg. Deze afwijking werd toegestaan (ref. MB AV121202300965 en AG AV121202300965). Aan deze toegestane afwijking wordt volgende voorwaarde gekoppeld: De afschermende constructie langsheen de oprit naar de R1 dient vernieuwd te worden conform de gemaakte afspraken aangaande de specificaties.

 

Verkeerspolitie heeft geen opmerking op de aanleg van een nieuw park gelegen tussen Singel en spoor, Jan van Rijswijcklaan en Station Zuid (Pomppark Zuid), bouwen van een geluidsmuur langs de Ring en spoor en bouwen van een platform ter hoogte van station Zuid.

 

Er werd advies gevraagd aan de stedelijke dienst Klimaat en Leefmilieu. Het advies is gunstig op alle deeldomeinen Luchtkwaliteit, Omgevingsgeluid, Water, Hitte, Biodiversiteit en Energie. Voor het onderdeel Biodiversiteit zal in voorwaarde worden opgenomen dat de hoogte en breedte van de ecopassage door het geluidsscherm 80 cm x 80 cm dient te zijn aangezien de maatvoering niet is aangeduid op de detailtekening.

 

Er werd advies gevraagd aan de stedelijke dienst Archeologie. Het advies is voorwaardelijk gunstig:

Het projectgebied bevindt zich buiten een archeologisch vastgestelde zone. Het projectgebied is gelegen buiten een woon- en recreatiegebied met een oppervlakte boven de 3000 m² (ca. 62 073 m²) en een ingreep boven de 1000 m² (ca. gelijk aan het projectgebied). De aanvrager is publiekrechtelijk. Volgens het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013, artikel 5.4.1 is hiervoor een archeologienota verplicht.

 

Een archeologienota werd opgemaakt door RAAP en waarvan akte door het agentschap Onroerend Erfgoed op 07/06/2023 (https://id.erfgoed.net/archeologie/archeologienotas/26387). De archeologienota beveelt een uitgesteld vooronderzoek in de vorm van een proefsleuvenonderzoek. Na het uitgesteld vooronderzoek dient de erkende archeoloog een nieuwe nota op te maken, ook het daaruit voortvloeiende programma van maatregelen dient verplicht te worden uitgevoerd als voorwaarde bij deze omgevingsvergunning.     

 

Mobiliteitsimpact

Dit dossier werd opgevolgd via het Coördinatieoverleg Openbaar Domein. Dienst Mobiliteit sluit zich aan bij het resultaat van dat traject. De stallingen voor deelmobiliteit en fietsen ter hoogte van het zuidstation staan echter nog niet logisch ingeplant. De inplanting ervan moet herbekeken worden met de dienst Publieke Ruimte en Mobiliteit. Dit wordt als voorwaarde opgenomen bij de vergunning.

 

Toetsing van het aangevraagde aan de beoordelingsgronden van het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu

 

De aanvraag krijgt een gunstig advies onder voorwaarden.  Er moet voldaan worden aan het advies van Agentschap Natuur en Bos rond de uit te voeren boscompensatie. Bij het uitvoeren van werken in de periode van 1 maart tot 1 juli moet men er zich - vóór men overgaat tot de uitvoering van de werken - van vergewissen dat geen nesten van beschermde vogelsoorten beschadigd, weggenomen of vernield worden.  Als nesten of rustplaatsen in het gedrag komen, dient de aanvrager contact op te nemen met het Agentschap voor Natuur en Bos via het algemeen emailadres van AVES Antwerpen.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen dienen op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt te worden nageleefd.

2. Het voorwaardelijk gunstig advies van het Agentschap Wegen en Verkeer over de afschermende constructie langsheen de oprit naar de R1 dient strikt te worden nageleefd.

3. De ecopassage door het geluidsscherm dient 80 cm x 80 cm te zijn.

4. Volgende voorwaarden uit de bekrachtigde archeologienota zijn strikt na te leven:

- De bouwheer voert het programma van maatregelen, nl. een uitgesteld vooronderzoek in de vorm van proefsleuven (https://id.erfgoed.net/archeologie/archeologienotas/26387) verplicht uit. Ook de daaruit voortvloeiende nota en programma van maatregelen dient verplicht te worden uitgevoerd. 

- De bouwheer meldt 2 weken voor aanvang de start van de archeologische werkzaamheden aan de stedelijke dienst archeologie (archeologie@stad.antwerpen.be)

- De bouwheer laat werfcontroles toe door stadsarcheologen.

5. De inplanting van de stallingen voor deelmobiliteit en fietsen ter hoogte van het zuidstation dient afgestemd te worden met de dienst Publieke Ruimte en Mobiliteit.

 

Geadviseerde voorwaarden betreffende de vegetatiewijzigingen

6. Er moet voldaan worden aan het advies van Agentschap Natuur en Bos rond de uit te voeren boscompensatie. Bij het uitvoeren van werken in de periode van 1 maart tot 1 juli moet men er zich - vóór men overgaat tot de uitvoering van de werken - van vergewissen dat geen nesten van beschermde vogelsoorten beschadigd, weggenomen of vernield worden.  Als nesten of rustplaatsen in het gedrag komen, dient de aanvrager contact op te nemen met het Agentschap voor Natuur en Bos via het algemeen emailadres van AVES Antwerpen.

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

15 mei 2024

Volledig en ontvankelijk

17 mei 2024

Start openbaar onderzoek

24 mei 2024

Einde openbaar onderzoek

22 juni 2024

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum

30 augustus 2024

Verslag GOA

17 juni 2024

Naam GOA

Gerd Cryns

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan één openbaar onderzoek. Er werden geen standpunten, opmerkingen of bezwaren ingediend tijdens de openbaarmaking.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen dienen op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt te worden nageleefd.

2. Het voorwaardelijk gunstig advies van het Agentschap Wegen en Verkeer over de afschermende constructie langsheen de oprit naar de R1 dient strikt te worden nageleefd.

3. De ecopassage door het geluidsscherm dient 80 cm x 80 cm te zijn.

4. Volgende voorwaarden uit de bekrachtigde archeologienota zijn strikt na te leven:

- De bouwheer voert het programma van maatregelen, nl. een uitgesteld vooronderzoek in de vorm van proefsleuven (https://id.erfgoed.net/archeologie/archeologienotas/26387) verplicht uit. Ook de daaruit voortvloeiende nota en programma van maatregelen dient verplicht te worden uitgevoerd. 

- De bouwheer meldt 2 weken voor aanvang de start van de archeologische werkzaamheden aan de stedelijke dienst archeologie (archeologie@stad.antwerpen.be)

- De bouwheer laat werfcontroles toe door stadsarcheologen.

5. De inplanting van de stallingen voor deelmobiliteit en fietsen ter hoogte van het zuidstation dient afgestemd te worden met de dienst Publieke Ruimte en Mobiliteit.

 

Voorwaarden betreffende de vegetatiewijzigingen

6. Er moet voldaan worden aan het advies van Agentschap Natuur en Bos rond de uit te voeren boscompensatie. Bij het uitvoeren van werken in de periode van 1 maart tot 1 juli moet men er zich - vóór men overgaat tot de uitvoering van de werken - van vergewissen dat geen nesten van beschermde vogelsoorten beschadigd, weggenomen of vernield worden.  Als nesten of rustplaatsen in het gedrag komen, dient de aanvrager contact op te nemen met het Agentschap voor Natuur en Bos via het algemeen emailadres van AVES Antwerpen.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.