Terug
Gepubliceerd op 01/07/2024

2024_CBS_05432 - Omgevingsvergunning - OMV_2024018370. Kasteelstraat 8-10. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 28/06/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Elisabeth van Doesburg, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_05432 - Omgevingsvergunning - OMV_2024018370. Kasteelstraat 8-10. District Antwerpen - Goedkeuring 2024_CBS_05432 - Omgevingsvergunning - OMV_2024018370. Kasteelstraat 8-10. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2024018370

Gegevens van de aanvrager:

BVBA ZWARTE GOD met als adres Bouwmeestersstraat 2 te 2000 Antwerpen

Ligging van het project:

Kasteelstraat 8-10 te 2000 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 11 sectie L nrs. 3711G en 3711H

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

wijzigen van twee eengezinswoningen naar een meergezinswoning met gelijkvloerse functie detailhandel

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          22/01/2024: statusrapport;

-          29/03/2019: vastgesteld bouwkundig erfgoed: https://id.erfgoed.net/erfgoedobjecten/208972;

-          23/12/1966: vergunning (18#49520) voor een gevelverbouwing;

-          05/10/1906: toelating (1906#1719) voor twee huizen.

 

Vergunde toestand

Toestand bij inwerkingtreding gewestplan Antwerpen:

-          functie wonen en detailhandel:

  • huisnummer 8: meergezinswoning met 2 woonentiteiten en gelijkvloerse winkel;
  • huisnummer 10: meergezinswoning met 2 woonentiteiten.

 

Vergunde toestand:

-          bouwvolume:

  • 4 bouwlagen met zadeldak; 

-          gevelafwerking:

  • huisnummer 8:

-          winkelpui;

-          dorpels natuursteen;

-          gevelmetselwerk;

  • huisnummer 10:

-          plint en dorpels natuursteen;

-          lijstgevel.

 

Bestaande toestand

-          bouwvolume:

  • hoofdvolume tot 7,9 m;
  • gelijkvloerse verdieping dichtgebouwd;
  • uitbouw over 4 bouwlagen;

-          gevelafwerking:

  • gewijzigd buitenschrijnwerk.

 

Nieuwe toestand

-          functie wonen en detailhandel: 

  • gelijkvloerse winkel;
  • meergezinswoning met 4 woonentiteiten op de verdiepingen;

-          bouwvolume:

  • 4 bouwlagen met mansardedak; 
  • hoofdvolume tot 7,9 m;
  • gelijkvloerse verdieping dichtgebouwd;
  • uitbouw over 4 bouwlagen;
  • dakterras met dakvolume;

-          gevelafwerking:

  • plint en dorpels natuursteen;
  • gevelsteen en gevelpleister wit;
  • buitenschrijnwerk hout witgeschilderd;
  • winkelpui gewijzigd.

Inhoud van de aanvraag

-          uitbreiden van de functie detailhandel;

-          uitbreiden van het volume;

-          wijzigen van de voorgevel;

-          oprichten van een dakterras;

-          aanleggen van groendaken;

-          doorvoeren van interne structurele wijzigingen.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen

8 mei 2024

10 juni 2024

Voorwaardelijk gunstig

 

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

8 mei 2024

17 mei 2024

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

8 mei 2024

8 mei 2024

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

8 mei 2024

17 mei 2024

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg

8 mei 2024

5 juni 2024

 

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: artikel  1:   zone voor wonen - (wo1), artikel  6:   zone voor centrumfuncties - stedelijke functies (ce6) en artikel  8:   zone voor publiek domein - (pu).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

  • Artikel 21 Minimale hoogte van ruimten

De slaapkamer links achteraan de derde verdieping heeft een vrije hoogte van 2,54 m waar deze minstens 2,60 m moet zijn.

  • Artikel 29 Fietsstalplaatsen en fietsparkeerplaatsen

De voorgestelde fietsberging voldoet niet aan dit artikel.

  • Artikel 40 & 41 Privaat gescheiden rioolstelsel en afvoerleidingen & Kenmerken aansluiting van de leidingen met het openbaar rioolstelsel

De aansluitingen voldoen niet aan alle voorschriften uit deze artikels.

-          Stedenbouwkundige lasten: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening ‘Stedenbouwkundige lasten’ (verder genoemd verordening stedenbouwkundige lasten), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 29 april 2024.

(De verordening stedenbouwkundige lasten kan u raadplegen via “https://www.antwerpen.be/nl/overzicht/vergunningen/regelgeving”)

De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de verordening stedenbouwkundige lasten.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
Programmatorische Aanpak Stikstof: overeenkomstig het stikstofdecreet, het nieuwe beoordelingskader voor alle aanvragen die stikstofemissies veroorzaken, in werking getreden op 23 februari 2024. 

-          Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag geen project is voor de exploitatie van een IIOA met één of meer stationaire bronnen van stikstofoxiden. Het beoordelingskader uit het decreet is dus niet van toepassing en de opmaak van een passende beoordeling (artikel 28 decreet) is niet vereist. 

-          Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag noch een verkeersdragend noch een verkeersgenererend  project is. Het beoordelingskader uit het decreet is dus niet van toepassing en de opmaak van een passende beoordeling (artikel 32 decreet) is niet vereist. 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is geheel gelegen in een zone waarvoor De Vlaamse Waterweg aangewezen is als adviesinstantie.

Het project is gelegen in een zone met een kleine pluviale overstromingskans (T1000) onder huidig klimaat (score C).

Het project is gelegen in een zone met een kleine fluviale overstromingskans (T1000) onder huidig klimaat (score C).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Voorliggende aanvraag werd ter advies aan de dienst Ondernemen en stadsmarketing / Business en Innovatie voorgelegd. Het gunstig advies leest als volgt.

“Gunstig advies voor het herinrichten van een gelijkvloerse ruimte met deels handelsruimte. In de nieuwe situatie blijft detailhandel als functie gelijkvloers behouden en wordt geoptimaliseerd. Het pand is gelegen in de zone voor verspreide bewinkeling. De Beleidsnota Detailhandel 2020 stelt dat in deze zone behoud en optimalisatie van de vergunde commerciële ruimten mogelijk is om de kwaliteit te verbeteren en om potentiële leegstand van de commerciële ruimte te vermijden.”

Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van meergezinswoning blijft behouden en is daarmee in harmonie met de kenmerkende woonfuncties in de straat. 

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Het huidige bouwvolume telt 4 bouwlagen onder zadeldak. Achteraan hebben de rijwoningen elk een entresol van 4 bouwlagen, gebouwd over de helft van de perceelbreedte. Geen van de wooneenheden beschikt momenteel over buitenruimte.

Het zadeldak wordt vervangen door een mansardedak met daarbovenop een gemeenschappelijk dakterras. Dit terras ligt verdiept in het mansardedak waarbij het bovenste dakdeel als borstwering fungeert.

Het terras houdt voldoende afstand van de voor- en achterzijde waardoor dit niet waarneembaar zal zijn vanaf het openbaar domein.

Gezien 4 bouwlagen onder mansardedak hier kenmerkend zijn is deze ingreep stedenbouwkundig aanvaardbaar.

 

Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten

Gezien de ligging van het pand in een zone die volgens het ruimtelijk uitvoeringsplan werd ingekleurd als een woongebied met culturele, historische en/of esthetische waarde en de opname op de Inventarislijst Onroerend Erfgoed, werd het advies ingewonnen van de stedelijke dienst Monumentenzorg. Dit advies laat zich als volgt lezen:

“Inleiding

De aanvraag heeft betrekking op een pand dat is opgenomen in de vastgestelde inventaris van het bouwkundig erfgoed, vastgesteld bij besluit van de Vlaamse minister van Buitenlands Beleid en Onroerend Erfgoed, G. Bourgeois van 29 maart 2019.

Het project werd voorbesproken.

Beoordeling

A cultuurhistorische waardenstelling

https://inventaris.onroerenderfgoed.be/erfgoedobjecten/208972

Op basis van het aangeleverde fotomateriaal kan gesteld worden dat enkel de kamerindeling in het interieur nog aanwezig is en een erfgoedelement bij uitstek, de interieurafwerking is niet meer aanwezig.

B afweging

Men wenst beide panden intern samen te voegen en 1 traphal te behouden. Het andere traphalvolume blijft behouden maar krijgt een andere invulling. De kamerstructuur blijft eveneens afleesbaar in grondplan.

Het zadeldak wordt omgevormd tot een mansardedak. Na overleg werden de verhoudingen van het mansardedak aangepast door een teruggetrokken borstwering te voorzien en werden er dakkapellen voorzien in plaats van dakvlakramen. Het ingediende voorstel is vanuit erfgoedoogpunt aanvaardbaar. Het wordt ten zeerste geapprecieerd dat er een aanvaardbare oplossing werd gezocht.

Er wordt nieuwe gevelpui voorzien in het rechtse pand en er wordt nieuw houten schrijnwerk in de voorgevels geplaatst.

Als voorwaarde zal opgelegd worden detailtekeningen van de pui en het buitenschrijnwerk voor te leggen voor verder advies.

Advies

Gelet op het voorgaande wordt een voorwaardelijk gunstig advies verleend.”

 

Dit gunstig advies wordt vanuit stedenbouwkundig oogpunt bijgetreden. Als voorwaarde wordt in de vergunning opgenomen om detailtekeningen van de pui en het buitenschrijnwerk voor te leggen aan de dienst Monumentenzorg voor verder advies.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De aanpassingen zijn een verbetering voor de algemene woonkwaliteit in het gebouw.

De vrije hoogte in de slaapkamer links achteraan op de derde verdieping meet 2,54 m, waar deze minimaal 2,60 m moet zijn (bouwcode, art. 21). Geoordeeld wordt dat gezien het een bestaand en vergund bouwvolume betreft en gezien deze afwijking minimaal is er hier een afwijking kan toegestaan worden.

 

De aansluitingen van het rioolstelsel voldoen niet aan alle bepalingen gesteld in artikels 40 en 41 uit de bouwcode. In voorwaarden wordt opgenomen om te voldoen aan deze artikels van de bouwcode.

 

Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de aanvraag aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot. 

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 0 parkeerplaatsen.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding van de detailhandel op het gelijkvloers.

Pand nr. 8 bestaat uit 2 wooneenheden en detailhandel op het gelijkvloers en pand nr. 10 bestaat uit 2 wooneenheden.

De 2 gebouwen worden samengevoegd tot 1. De nieuwe meergezinswoning heeft een grotere handelsfunctie op het gelijkvloers en 4 bovenliggende appartementen.

Enkel de oppervlakte van de detailhandel breidt uit van 33 m² naar 76 m². Door de beperkte oppervlakte (< 500 m²) wordt er geen parkeerbehoefte bepaald.

 

De werkelijke parkeerbehoefte is 0

 

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

 

Dit aantal is toereikend.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 0 plaatsen.

 

 

Fietsvoorzieningen:

Er moeten voor de uitbreiding van de detailhandel geen fietsstalplaatsen voorzien worden omdat het om een beperkte uitbreiding gaat.

 

Er worden 8 fietsstalplaatsen voorzien in de kelder, die te bereiken zijn via een trap met goot.

Achter elke fiets in een fietsstalplaats moet een vrije ruimte van 1m70 beschikbaar zijn en dat is hier niet het geval.

 

De dienst Mobiliteit geeft advies met volgende voorwaarden:

-          Achter elke fiets in een fietsstalplaats moet een vrije ruimte van 1m70 beschikbaar zijn en dat is hier niet het geval

 

Dit advies wordt bijgetreden. In de kelderruimte worden 9 fietsen op een rij getekend. Mits een herschikking van de stalplaatsen voor enkel 8 fietsen kan aan de voorwaarde voldaan worden. 


 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

2. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.

3. Detailtekeningen van de pui en het buitenschrijnwerk moeten voorgelegd worden aan de stedelijke dienst Monumentenzorg voor verder advies.

4. Het rioleringsstelsel moet voldoen aan artikels 40 en 41 van de bouwcode.


 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

25 maart 2024

Volledig en ontvankelijk

8 mei 2024

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum

7 juli 2024

Verslag GOA

13 juni 2024

Naam GOA

Axel Devroe

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

2. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.

3. Detailtekeningen van de pui en het buitenschrijnwerk moeten voorgelegd worden aan de stedelijke dienst monumentenzorg voor verder advies.

4. Het rioleringsstelsel moet voldoen aan artikels 40 en 41 van de bouwcode.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.