Terug
Gepubliceerd op 01/07/2024

2024_CBS_05453 - Omgevingsvergunning - OMV_2024018033. Monnikenhofstraat 215. District Berendrecht-Zandvliet-Lillo - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 28/06/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Elisabeth van Doesburg, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_05453 - Omgevingsvergunning - OMV_2024018033. Monnikenhofstraat 215. District Berendrecht-Zandvliet-Lillo - Goedkeuring 2024_CBS_05453 - Omgevingsvergunning - OMV_2024018033. Monnikenhofstraat 215. District Berendrecht-Zandvliet-Lillo - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2024018033

Gegevens van de aanvrager:

mevrouw Jolien Koch met als adres Monnikenhofstraat 255 te 2040 Antwerpen

Ligging van het project:

Monnikenhofstraat 215 te 2040 Berendrecht (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 19 sectie C nrs. 116G2 en 116F2

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen en uitbreiden van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          10/09/1965: vergunning (1965838) voor een verbouwing.

 

Vergunde toestand

-          functie: eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • hoofdgebouw van 1 bouwlaag met zadeldak;
  • aanbouw van 1 bouwlaag met zadeldak; 
  • gelijkvloerse bouwdiepte van 11,68 m;
  • dakbasis van 8,42 m diep;
  • hoofdgebouw met kroonlijsthoogte van 4,20 m en nokhoogte van 7,87 m;
  • aanbouw met kroonlijsthoogte van 2,80 m en nokhoogte van 5,25 m;

-          gevelafwerking:

  • gevels in rood genuanceerde gevelsteen;
  • buitenschrijnwerk in hout, wit geschilderd;
  • dak van het hoofdgebouw met leien;
  • dak van de aanbouw met golfplaten;

-          inrichting: constructies in de tuin.

 

Bestaande toestand

-          constructies in de tuin reeds afgebroken.

 

Nieuwe toestand

-          functie: eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • hoofdgebouw van 1 bouwlaag met zadeldak;
  • nieuwe aanbouw van 2 bouwlagen met plat dak met dezelfde hoogte als het hoofdgebouw;
  • gelijkvloerse bouwdiepte van 15 m;
  • bouwdiepte op de verdieping van 13 m;
  • hoogte van de aanbouw van 6,97 m;

-          gevelafwerking:

  • aanbouw in verticale houten gevelbekleding, zwart geschilderd;
  • buitenschrijnwerk van het bestaande hoofdgebouw en de nieuwe aanbouw in aluminiumprofielen, zwart gelakt;

-          inrichting:

  • voortuin met wadi voor de infiltratie van het regenwater;
  • achtertuin aangelegd als tuin met grassen en struiken.

 

Inhoud van de aanvraag

verbouwen en uitbreiden van een eengezinswoning:

-          uitbreiden van het volume;

-          wijzigen van de voorgevel;

-          doorvoeren van interne constructieve werken.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Departement Landbouw en Visserij Antwerpen

3 april 2024

23 mei 2024

Geen advies

 

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in agrarisch gebied. De agrarische gebieden zijn bestemd voor de landbouw in de ruime zin. Behoudens bijzondere bepalingen mogen de agrarische gebieden enkel bevatten de voor het bedrijf noodzakelijke gebouwen, de woning van de exploitanten, benevens verblijfsgelegenheid voor zover deze een integrerend deel van een leefbaar bedrijf uitmaakt, en eveneens para-agrarische bedrijven. Gebouwen bestemd voor niet aan de grond gebonden agrarische bedrijven met industrieel karakter of voor intensieve veeteelt, mogen slechts opgericht worden op ten minste 300 m van een woongebied of op ten minste 100 m van een woonuitbreidingsgebied, tenzij het een woongebied met landelijk karakter betreft. De afstand van 300 en 100 m geldt evenwel niet in geval van uitbreiding van bestaande bedrijven. De overschakeling naar bosgebied is toegestaan overeenkomstig de bepalingen van artikel 35 van het Veldwetboek, betreffende de afbakening van de landbouw- en bosgebieden.

 

(Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het gewestplan:

De aanvraag voor het verbouwen en uitbreiden van een woning is niet in functie van een agrarische activiteit en bijgevolg in strijd met de bestemmingsvoorschriften van het agrarisch gebied volgens het gewestplan.

Voor hoofdzakelijk vergunde en niet-verkrotte zonevreemde woningen zijn de zonevreemde basisrechten van toepassing volgens de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening:

-          artikel 4.4.12 Verbouwen van bestaande zonevreemde woningen:

In alle bestemmingsgebieden geldt dat de vigerende bestemmingsvoorschriften op zichzelf geen weigeringsgrond vormen bij de beoordeling van een aanvraag voor een omgevingsvergunning voor het verbouwen van een bestaande zonevreemde woning, op voorwaarde dat het aantal woongelegenheden beperkt blijft tot het bestaande aantal. De aanvraag voldoet aan deze voorwaarden: de verbouwingswerken gebeuren aan een bestaande, vergunde, niet-verkrotte eengezinswoning die ook na de werken een eengezinswoning blijft.

-          artikel 4.4.15 Uitbreiden van bestaande zonevreemde woningen:

Het uitbreiden van een bestaande zonevreemde woning is vergunbaar, voor zover het bouwvolume beperkt blijft tot ten hoogste 1.000 m³ en op voorwaarde dat het aantal woongelegenheden beperkt blijft tot het bestaande aantal. De mogelijkheden gelden niet in ruimtelijk kwetsbaar gebied, noch in recreatiegebied. De aanvraag voldoet aan deze voorwaarden: de uitbreidingswerken gebeuren aan een bestaande, vergunde, niet-verkrotte eengezinswoning die ook na de werken een eengezinswoning met een bouwvolume onder de 1.000 m³ (+/- 720 m³) blijft en in agrarisch gebied gelegen is.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op het volgende punt:

  • artikel 43 Septische putten:

Voor gebouwen met enkel een woonfunctie bedraagt de minimale inhoud tot en met 5 gebruikersequivalenten 2.000 liter. De voorgestelde septische put heeft maar een inhoud van 1.500 liter.

-            Stedenbouwkundige lasten: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening ‘Stedenbouwkundige lasten’ (verder genoemd verordening stedenbouwkundige lasten), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 29 april 2024. 

(De verordening stedenbouwkundige lasten kan u raadplegen via “https://www.antwerpen.be/nl/overzicht/vergunningen/regelgeving”)

De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de verordening stedenbouwkundige lasten.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
Programmatorische Aanpak Stikstof: overeenkomstig het stikstofdecreet, het nieuwe beoordelingskader voor alle aanvragen die stikstofemissies veroorzaken, in werking getreden op 23 februari 2024.
Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag een verkeersdragend of een verkeersgenererend project is. Het beoordelingskader uit het decreet is dus van toepassing.
Er werd geen impactscore berekening aan het dossier toegevoegd. Na onderzoek kan echter in alle redelijkheid worden geconcludeerd dat de impactscore voor dit project de drempelwaarde van 1% niet overschrijdt. De opmaak van een passende beoordeling van de effecten van stikstofdepositie via de lucht ten aanzien van SBZ-H is niet vereist.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Voorliggende aanvraag omvat het verbouwen en uitbreiden van een zonevreemde eengezinswoning. De bestaande en vergunde woonfunctie wijzigt niet.

 

Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid

Voorafgaand aan de eigenlijke werken werden een aantal niet-vergunde constructies in de tuinzone afgebroken, waardoor opnieuw een kwalitatieve tuinruimte ontstaat.

 

De uitbreidingswerken voldoen aan de geldende voorwaarden voor het uitbreiden van bestaande, vergunde en niet-verkrotte zonevreemde woningen, waarbij het totale bouwvolume van 711 m³ onder de 1.000 m³ blijft.

 

Daarbij voldoen de voorgestelde verbouwings- en uitbreidingswerken aan de goede ruimtelijke ordening van de plaats.

 

In de aanvraag wordt op het gelijkvloers aan de rechterzijde van het bestaande volume een nieuwe volume met een nieuwe trappartij toegevoegd ter vervanging van de bestaande trap naar de eerste verdieping. Verder neemt door de uitbreidingen op het gelijkvloers en de verdieping de totale bouwdiepte toe tot 15 meter op het gelijkvloers en 13 meter op de verdieping, met een hoogte van 6,97 meter, zodat een volwaardige bouwlaag op de verdieping ontstaat.

De uitbreidingswerken situeren zich aan de achterzijde, na gedeeltelijke afbraak van het schuin dak en de aanbouw daar. De bestaande voorgevel, inclusief de dakkapel, blijft behouden waardoor originele volume met schuin dak leesbaar blijft aan de straatzijde.

Aangezien de woning niet beschikt over een garage, wordt aan de rechterzijde van de uitbreiding in de zijtuinstrook nog een open carport in een lichte constructie voorzien.

 

Het bouwvolume verwijst naar in de omgeving vaker voorkomende volumes, bouwhoogtes en bouwdieptes. Ook het voorzien van een autostalplaats in de zijtuinstrook komt in de omgeving vaker voor en is ruimtelijk inpasbaar op het perceel en in de omgeving.

 

Visueel-vormelijke elementen

De bestaande voorgevel in rode gevelsteen wordt behouden, uitgezonderd de plint, die eenzelfde afwerking krijgt dan de gevels van de uitbreiding met een zwarte, verticale houten gevelbekleding. Voor het schrijnwerk, zowel in de bestaande voorgevel als in het nieuwe volume, wordt zwart gelakt aluminium voorgesteld, net als de nieuwe carport.

 

De voorgestelde materialen zijn inpasbaar in het straatbeeld.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Uit lezing van de plannen blijkt dat er een septische put voorzien wordt met een inhoud van 1.500 liter. Voor gebouwen met enkel een woonfunctie bedraagt de minimale inhoud tot en met 5 gebruikersequivalenten echter 2.000 liter volgens artikel 43 van de bouwcode. Het plaatsen van een voldoende grote septische put wordt als voorwaarde bij de vergunning opgelegd.

 

Mits rekening te houden met deze voorwaarde, kunnen de werken aanvaard worden..

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Een septische put met een inhoud van 2000 liter moet worden voorzien conform artikel 43 van de bouwcode.

2. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.


Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

7 februari 2024

Volledig en ontvankelijk

3 april 2024

Start openbaar onderzoek

12 april 2024

Einde openbaar onderzoek

11 mei 2024

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum

17 juli 2024

Verslag GOA

18 juni 2024

Naam GOA

Katrine Leemans

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. Een septische put met een inhoud van 2000 liter moet worden voorzien conform artikel 43 van de bouwcode.

2. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.