Terug
Gepubliceerd op 25/06/2024

2024_GR_00434 - Wijk-Werken - Aanvragen afwijking activiteitenlijst - Goedkeuring

gemeenteraad
ma 24/06/2024 - 19:30 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester-voorzitter; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Claude Marinower, raadslid; Filip Dewinter, raadslid; Nahima Lanjri, raadslid; André Gantman, raadslid; Anke Van dermeersch, raadslid; Güler Turan, raadslid; Peter Mertens, raadslid; Liesbeth Homans, raadslid; Mie Branders, raadslid; Joris Giebens, raadslid; Johan Klaps, raadslid; Caroline Bastiaens, raadslid; Danielle Meirsman, raadslid; Martine Vrints, raadslid; Koen Laenens, raadslid; Franky Loveniers, raadslid; Peggy Pooters, raadslid; Kevin Vereecken, raadslid; Imade Annouri, raadslid; Yasmia Setta, raadslid; Kristel Somers, raadslid; Ilse van Dienderen, raadslid; Nordine Saidi Mazarou, raadslid; Sevilay Altintas, raadslid; Omar Fathi, raadslid; Manuëla Van Werde, raadslid; Nathalie van Baren, raadslid; Patrick Van den Abbeele, raadslid; Hicham El Mzairh, raadslid; Sam Van Rooy, raadslid; Sam Voeten, raadslid; Karen Maes, raadslid; Koenraad De Vylder, raadslid; Wim Jochems, raadslid; Lise Vandecasteele, raadslid; Lotte Mintjens, raadslid; Niel Staes, raadslid; Fatima Talhaoui, raadslid; Ilse De Schutter, raadslid; Goedele Toen, raadslid; Kathleen Van Brempt, raadslid; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Khadija Chennouf, raadslid; Mohammad Nawabi, raadslid

Verontschuldigd

Annick De Ridder, schepen; Gerolf Annemans, raadslid; Jan Penris, raadslid

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester-voorzitter
2024_GR_00434 - Wijk-Werken - Aanvragen afwijking activiteitenlijst - Goedkeuring 2024_GR_00434 - Wijk-Werken - Aanvragen afwijking activiteitenlijst - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

In het kader van de zesde staatshervorming werd het PWA (plaatselijk werkgelegenheidsagentschap) overgedragen aan de gewesten. Binnen dit stelsel werden werkzoekenden ingeschakeld om activiteiten uit te oefenen die niet of moeilijk in het gewone arbeidscircuit kunnen worden uitgevoerd.

In Vlaanderen is het PWA-stelsel hervormd naar Wijk-Werken. Op 7 juli 2017 vond de definitieve goedkeuring plaats van het decreet Wijk-Werken. De vzw Wijk-Werken Antwerpen werd in 2017 een extern verzelfstandigd agentschap (EVA) in privaatrechtelijke vorm van de stad Antwerpen. In 2021 werd de EVA vzw opgeheven in Antwerpen waardoor VDAB dit nu opneemt. Het blijft echter de gemeente die kan beslissen over eventueel afwijkende activiteiten.

Wijk-Werken is een activeringsmaatregel die zich richt op uitkeringsgerechtigden en leefloners die nood hebben aan een zeer geleidelijke opstap in hun traject naar werk. Zij kunnen nog niet halftijds aan de slag in een job of werkplekleren, maar zijn wel in staat om zelfstandig een aantal taken uit te voeren op een reële werkvloer met de nodige omkadering.

Wijk-Werken is in eerste instantie gericht op competentiebehoud en indien mogelijk ook competentie-ontwikkeling. De focus ligt op generieke competenties, soft skills of arbeidsattitudes genoemd. Zowel de stad Antwerpen (leefloners) als VDAB (uitkeringsgerechtigden) kunnen toeleiden naar Wijk-Werken.

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 27 van het Vlaams Decreet Wijk-Werken van 19 juli 2017 stelt dat de raad van bestuur van de VDAB de lijst van activiteiten die verricht mogen worden in Vlaanderen in het kader van Wijk-Werken bepaald. Gemeenten kunnen, voor hun grondgebied, de lijst van activiteiten verder uitbreiden of beperken zonder dat er verdringing van reguliere arbeid is, noch in het normale economische circuit, noch in de sociale economie.

Argumentatie

De raad van bestuur van de VDAB bepaalt de lijst van activiteiten die verricht mogen worden in Vlaanderen in het kader van Wijk-Werken. Gemeenten kunnen, voor hun grondgebied, de lijst van activiteiten verder uitbreiden of beperken. Hierbij mag er geen verdringing van reguliere arbeid zijn, noch in het normale economische circuit, noch in de sociale economie.

De Vlaams erkende specifieke activiteiten passen allen onder volgende hoofdactiviteiten:

  • activiteiten in functie van preventie;
  • hulp bij administratieve taken;
  • kleine herstellings- en onderhoudswerken;
  • klein tuinonderhoud;
  • land- en tuinbouw;
  • logistieke taken;
  • ondersteuning en hulp bij begeleiding van personen;
  • ondersteuning van personen bij huishoudelijke taken.

Deze worden gespecificeerd per type gebruiker:

  • particulieren;
  • onderwijsinstellingen;
  • lokale overheden;
  • vzw's en niet-commerciële verenigingen;
  • land- en tuinbouwbedrijven.

De stad Antwerpen wil bijkomende activiteiten mogelijk maken voor vzw's in het Antwerps grondgebied die ondersteuning bieden in scholen. Voor volgende activiteiten wordt daarom een aanvraag tot afwijking van de activiteitenlijst Wijk-Werken aangevraagd bij VDAB:

  • Refterhulp en bedelen maaltijden aan en in de scholen;
  • hulp bij oppas of begeleiding van kinderen naar activiteiten of tijdens de activiteiten;
  • hulp, ondersteuning of het uitvoeren van budgetbegeleiding;
  • hulp, ondersteuning of uitvoeren en ochtend-, middag- of avondtoezicht.

Beleidsdoelstellingen

6 - Lerende en werkende stad
2LWS09 - Sociale economie
2LWS0904 - Sociaal engagement van ondernemers versterken

Besluit

De gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt goed om volgende afwijkingen op de Vlaamse activiteitenlijst Wijk-Werken voor vzw's op scholen binnen het Antwerpse grondgebied aan te vragen:

  • Refterhulp en bedelen maaltijden aan en in de scholen;
  • Hulp bij oppas of begeleiding van kinderen naar activiteiten of tijdens de activiteiten;
  • Hulp, ondersteuning of het uitvoeren van budgetbegeleiding;
  • Hulp, ondersteuning of uitvoeren en ochtend-, middag- of avondtoezicht.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.