Schepen,
We blijven maar geplaagd zijn met het uitvallen van het openbaar vervoer in onze stad. Meest recente nieuws was dat de tramlijnen van de 4 en de 9 onderbroken werden doordat de tramsporen op de Borsbeekbrug tot op den draad versleten en doorgebroken zijn.
Wat bijzonder hemeltergend is dat de slechte staat van de tramsporen daar al jaren gekend is.
De jarenlange besparingen eisen hun tol. En de bewoners zijn de klos. Met oplapmiddelen als vervangbussen probeert men deze calamiteiten te ondervangen. Het resultaat is dat steeds minder mensen van het openbaar vervoer gebruik maken.
In Brussel en ook andere steden in Europa doet men net het tegenovergestelde: daar investeert men in openbaar vervoer en daar merken we dat dat ook echt aanslaat.
Niet in Antwerpen. Het wijst op een gebrek aan een globale mobiliteitsvisie, zowel bij de Vlaamse Regering als bij het Antwerpse stadsbestuur. Hét voorbeeld van hoe het niet moet is de keerlus in Borgerhout/Deurne, daar heeft men dan wel een dikke 6mio EUR voor veil, terwijl die keerlus gewoon niet nodig is.
De stad zou zich grote zorgen moeten maken, het behalen van de modal shift wordt serieus bedreigd door het mank lopen van het openbaar vervoer. Er zijn meer investeringen nodig in ons openbaar vervoer - dringend.
Vandaar stellen wij u de volgende vragen:
- wat doet dit bestuur om ervoor te zorgen dat er investeringen komen in Antwerpen voor het openbaar vervoer?
- hoe jaagt de stad de herstellingswerken aan de tramsporen aan? komt er een inhaaloperatie? wanneer? waar?
- wat met de nodige herstellingswerken in de Antwerpsesteenweg, Jan Van Rijswijcklaan, Lelieplaats, Meirbrug, Schijnpoort, Elizabethlei, ...?
- heeft het stadsbestuur een memorandum klaar voor de volgende Vlaamse regering? En staat daar meer budget voor openbaar vervoer in?