De districtsraad vergaderde op 3 oktober 2024.
Artikel 278 van het Decreet Lokaal Bestuur stelt dat de notulen alle besproken onderwerpen, alsook het gevolg dat werd gegeven aan de punten waarover de gemeenteraad geen beslissing heeft genomen, vermelden in chronologische volgorde.
Artikelen 32, 277 en 132 van het Decreet Lokaal Bestuur belasten de districtssecretaris met het opstellen en bewaren van de notulen.
De notulen vermelden in chronologische volgorde alle besproken onderwerpen en het gevolg dat eraan werd gegeven. Zij vermelden duidelijk alle genomen beslissingen. De originelen van de notulen van de districtsraad worden, na goedkeuring, door de voorzitter van de districtsraad en de districtssecretaris ondertekend.
De districtsraad keurt de notulen van 3 oktober 2024 goed.
De districtsraad keurde aanpassing 7 van het meerjarenplan 2020-2025 goed in de zitting van 9 november 2023 (jaarnummer 82).
De districten ontvingen de interne onderrichtingen voor aanpassing 8 van het meerjarenplan met dienstmededeling van 12 september 2024 van de bedrijfseenheid Financiën.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 257 over het opmaken van het meerjarenplan.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
Het gemeenteraadbesluit van 29 mei 2017 (jaarnummer 303) betreffende de de nieuwe verdeelsleutel van de districtsdotaties voor meerjarenplan 2020-2025.
Artikel 143 van het Decreet lokaal bestuur stelt dat de bepalingen betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen van toepassing zijn op de districten met dien verstande dat de volgende woorden worden gelezen als volgt:
De inhoudelijke en budgettaire aanpassingen zijn gedaan om de kans te maximaliseren dat de vooropgezette doelstellingen gehaald worden, rekening houdend met de beschikbare financiële ruimte.
De districtsraad keurt aanpassing 8 van het meerjarenplan 2020-2025 overeenkomstig de bepalingen van de beleids- en beheerscyclus goed.
De districtsraad wijzigt de kredieten van het lopend boekjaar en stelt de kredieten van het volgend boekjaar vast.
De financiële gevolgen worden opgenomen in de decretaal opgelegde documenten, als bijlage aan dit besluit.
Op 23 november 2018 (jaarnummer 10339) keurde het college de aangepaste principes voor bestellen en goedkeuren voor de stad, als onderdeel van de organisatiebeheersing, goed. Het uitgangspunt daarbij was dat de stad, het OCMW en de districten vanaf 1 januari 2019 maximaal deze principes zouden toepassen binnen eenzelfde bestel- en goedkeuringsproces.
Op 10 december 2018 (jaarnummer 389) keurde het disctrictscollege van Wilrijk de aanpassing van de principes voor budgethouderschap, bestellen en goedkeuren voor het district goed.
Op 18 juni 2021 (jaarnummer 4997) keurde het college de upgrade van het huidige ERP-pakket naar SAP S/4 HANA goed. Principieel werd toen vooropgesteld dat de huidige opzet en processen geoptimaliseerd moesten worden en er maximaal gebruik moest worden gemaakt van standaard SAP processen.
Artikel 266, tweede lid van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 stelt dat bepaalde categorieën van verrichtingen uitgesloten kunnen worden van de visumverplichting, binnen de perken die vastgelegd zijn door de Vlaamse Regering en na advies van de financieel directeur.
Artikel 99 van het besluit van de Vlaamse Regering over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen van 30 maart 2018 duidt de categorieën van verrichtingen aan die niet kunnen worden uitgesloten van de visumverplichting.
Uit artikel 143 van het decreet over het lokaal bestuur volgt dat de bovengenoemde bepalingen van toepassing zijn op de districten.
Volgens artikel 266 juncto artikel 143 van het decreet over het lokaal bestuur is de districtsraad bevoegd voor de beslissing tot uitsluiting van bepaalde categorieën van verrichtingen van de visumverplichting.
In het kader van de opdracht die het college bij het besluit van 18 juni 2021 (jaarnummer 4997) formuleerde, werd gekeken naar procesoptimalisaties en naar een evenwicht tussen controle en efficiëntie naargelang de materialiteit van de voorgenomen financiële verbintenissen. Het voorliggend besluit beoogt één van die optimalisaties te implementeren, waardoor de doorlooptijd van de interne processen wordt ingekort en als dusdanig de wendbaarheid van de organisatie wordt verhoogd.
Overeenkomstig artikel 266 van het decreet over het lokaal bestuur worden de voorgenomen financiële verbintenissen die resulteren in een uitgaande nettokasstroom onderworpen aan een voorafgaand visum, voordat enige verbintenis kan worden aangegaan. De financieel directeur onderzoekt de wettigheid en regelmatigheid van die voorgenomen verbintenissen en verleent desgevallend zijn visum, al dan niet onder voorwaarden. Hetzelfde artikel bepaalt dat binnen de perken die zijn vastgelegd door de Vlaamse Regering en na advies van de financieel directeur, bepaalde categorieën van verrichtingen kunnen worden uitgesloten van deze visumverplichting.
Raamovereenkomsten worden volgens de wet inzake overheidsopdrachten van 17 juni 2016 gedefinieerd als overeenkomsten tussen een of meer aanbesteders en een of meer ondernemers met het doel om gedurende een bepaalde periode de voorwaarden inzake te plaatsen opdrachten vast te leggen. De gunning van dergelijke raamovereenkomsten is bij de stad Antwerpen onderworpen aan een voorafgaand visum, zodat zij enkel worden gesloten indien ze de toets van de wettigheid en regelmatigheid doorstaan.
Een efficiëntieslag kan worden gerealiseerd door de opdrachten die gebaseerd zijn op een dergelijke raamovereenkomst en die een waarde vertegenwoordigen onder een bepaalde materialiteitsgrens, niet nogmaals aan een voorafgaand visum te onderwerpen. Diezelfde grens kan gelden voor éénmalige overheidsopdrachten.
In die zin wordt voorgesteld, na positief advies van de financieel directeur, om uitgaven in het kader van overheidsopdrachten op investerings- en exploitatiekredieten voor bedragen lager dan of gelijk aan 10.000 euro exclusief btw en voor zover ze éénmalige overheidsopdrachten en opdrachten gebaseerd op raamovereenkomsten betreffen, uit te sluiten van de visumverplichting.
Andere categorieën van uitgaven zoals financiële ondersteuningen (toelagen), toegestane leningen aan derden of uitgaven ingevolge concessieovereenkomsten,… vallen buiten de scope van deze uitsluiting van visum. De huidige afspraken en regels m.b.t. het ondersteuningsbeleid en dotaties blijven dan ook onverkort gelden.
Omdat de voorgenomen uitsluiting van visumverplichting gerelateerd is aan de upgrade naar het nieuwe gemeenschappelijk financieel platform, wordt voorgesteld de nieuwe werkwijze te laten ingaan bij de go-live van SAP S/4HANA (voor de bestellingen op budgetperiode 2025 en later).
De districtsraad keurt goed om uitgaven in het kader van overheidsopdrachten op investerings- en exploitatiekredieten voor bedragen lager dan of gelijk aan 10.000 euro exclusief btw en voor zover ze éénmalige overheidsopdrachten en opdrachten gebaseerd op raamovereenkomsten betreffen, uit te sluiten van de visumverplichting voor de bestelbonnen vanaf budgetperiode 2025 en met ingang van de go-live van SAP S/4HANA.
De districtsraad geeft opdracht aan het districtscollege om deze uitsluiting van visumverplichting te verwerken in een nieuw besluit tot aanpassing van de principes van het uitgavenproces.
De Fort VI-straat in het district Wilrijk:
Op vraag van een bewoner wordt het parkeerverbod ter hoogte van nummer 124 opgeschoven naar nummer 150.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Fort VI-straat in het district Wilrijk, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de gemeenteraad van 25 juni 2007 (jaarnummer 1606).
De Krijgslaan in het district Wilrijk:
De parkeerbalans is vermindert met één plaats, drie gewone parkeerplaatsen worden ingericht als twee bredere parkeerplaatsen voor personen met een handicap.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Krijgslaan in het district Wilrijk, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de collegezitting van 14 december 2018 (jaarnummer 11186).
Wilrijk was 4 schoolstraten rijk maar sinds dit schooljaar zijn het er nog maar 2. Probleem voor de scholen bij de inrichting ervan is het vinden van vrijwilligers die de nadar afsluitingen willen bemannen en soms het hoofd moeten bieden aan agressieve autochauffeurs.
1) Gaat uw bestuur een poule vrijwilligers hiervoor organiseren zodat de scholen hiervan ontlast worden?
Er zou al een oproep zijn gebeurd via het 2610 magazine, en met brieven in de buurt van de scholen en naar de ouders. Wat is hiervan tot heden het resultaat?
Ook een toeleiding naar opleiding van deze vrijwilligers zou gebeuren. Waaruit zal deze opleiding bestaan en krijgen zij dan de bevoegdheid van een stadstoezichter of enkel van een gemachtigd opzichter?
2) In de Kerkelei zou een vaste bareel komen omwille van de agressie van sommige ouders. Wanneer mag deze worden verwacht?
Wanneer de recent geasfalteerde fietspaden vol liggen met bladeren geeft dit een spekgladde situatie zodra er wat regen valt. Zo kwam recent hierdoor een jonge moeder met bakfiets en baby zwaar ten val op het fietspad van de Bavostraat naast het Steytelinck park. Gelukkig had haar baby niets, maar haar bakfiets was wel beschadigd.
Kan de groendienst bij het ruimen van gevallen bladeren prioriteit geven aan fiets- en voetpaden?
Kan de groendiest de bladeren op niet-verharde ondergrond laten liggen zodat deze composteren en de natuur ten goede komen?