Terug2024_CBS_06242 - Raamovereenkomst GAC_2020_01412. Leveren, onderhouden en herstellen op afroep van transpalletten - Wijziging opdracht perceel 1 - Goedkeuring

Gepubliceerd op 29/07/2024
college van burgemeester en schepenen
vr 26/07/2024 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Herald Claeys, waarnemend algemeen directeur

Afwezig

Jinnih Beels, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Herald Claeys, waarnemend algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_06242 - Raamovereenkomst GAC_2020_01412. Leveren, onderhouden en herstellen op afroep van transpalletten - Wijziging opdracht perceel 1 - Goedkeuring 2024_CBS_06242 - Raamovereenkomst GAC_2020_01412. Leveren, onderhouden en herstellen op afroep van transpalletten - Wijziging opdracht perceel 1 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Op 26 november 2021 (jaarnummer 9360) keurde het college de gunning van de raamovereenkomst GAC_2020_01412 voor het leveren, onderhouden en herstellen op afroep van transpalletten (inclusief wisselstukkencontract voor 10 jaar), voor perceel 1 goed aan de firma Toyota Material Handling NV, Schoondonkweg 1 te 2830 Willebroek, met ondernemingsnummer 0404.934.715. 

Juridische grond

In toepassing van artikel 38/4 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 mag een wijziging zonder nieuwe plaatsingsprocedure voor een opdracht worden doorgevoerd, indien het bedrag waarmee de wijziging gepaard gaat lager is dan de drempel voor de Europese bekendmaking alsook 10% van de waarde van de aanvankelijke opdracht. De wijziging mag de algemene aard van de opdracht niet veranderen.

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 56, § 3, 4° van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.

Argumentatie

De raamovereenkomst GAC_2020_01412 voor het leveren, onderhouden en herstellen op afroep van transpalletten (inclusief wisselstukkencontract voor 10 jaar) voorziet in de inventaris volgende elektrische transpalletten: 

  • elektrische transpallet type meerijder; 
  • elektrische transpallet type meeloper LWE 200;
  • elektrische transpallet type meeloper LWE 160.

Op basis van de eerste bevindingen na gebruik is de aanbesteder van oordeel dat de elektrische transpalletten met opklapbare zijbeugels niet veilig genoeg zijn om dagelijks intensief in het magazijn te gebruiken. 

Om de raamovereenkomst in lijn te brengen met de wensen wat veiligheid betreft, dient post 1 die betrekking heeft op een elektrische transpallet type meerijder te worden vervangen door volgende post: 

  • elektrische transpallet type meerijder LPE200 inclusief vaste zijbeschermingspanelen.

Begin juli 2024 werden er twee types elektrische transpalletten getest door de dienst Stadsbeheer / Bijzondere Opdrachten en Feestmateriaal (BOF) / Terreinwerk. Dit omdat de huidige transpalletten niet geschikt zijn om op diverse ondergronden rond te rijden (zoals bijvoorbeeld een kasseiweg). Bijkomend zijn de batterijen ontoereikend om een hele werkdag te overbruggen. 

Tijdens de test werd een elektrische transpallet type LHE155 voorgesteld. Deze is geschikt om op allerhande ondergronden te rijden en beschikt tevens over een verwisselbare batterij, zodat de medewerkers enkel de batterij moeten wisselen indien deze leeg is en hierdoor wel verder kunnen werken met het toestel zelf.

Om de raamovereenkomst in lijn te brengen met de wensen wat efficiënt werken betreft, dienen er twee extra posten toegevoegd te worden als volgt: 

  • elektrische transpallet type BT Tyro LHE155;
  • lithium-ion accu 48V/20Ah.

De aanbesteder heeft de opdrachtnemer gevraagd prijzen voor de nieuwe post op te geven. De aanbesteder heeft de prijzen die de opdrachtnemer bezorgde onderzocht en acht de opgegeven prijzen redelijk. Gelet op het vertrouwelijke karakter van eenheidsprijzen worden deze in een niet voor openbaarmaking vatbare bijlage aan dit besluit gehecht. 

De geraamde meerkost ingevolge de wijzigingen van perceel 1 van de raamovereenkomst bedraagt 3.210,76 euro inclusief btw. Dit is lager dan de 10% van de waarde van de aanvankelijke opdracht. 

Algemene financiële opmerkingen

De kosten worden afgerekend op investeringskredieten.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de bovenvermelde wijziging van perceel 1 van de raamovereenkomst GAC_2020_01412 voor het leveren, onderhouden en herstellen op afroep van transpalletten (inclusief wisselstukkencontract voor 10 jaar) bij de firma Toyota Material Handling NV, Schoondonkweg 1 te 2830 Willebroek, met ondernemingsnummer 0404.934.715, goed. 

Artikel 2

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving Bedrag Boekingsadres Bestelbon

Wijziging perceel 1 van de raamovereenkomst voor het leveren, onderhouden en herstellen op afroep van transpalletten 

Toyota Material Handling NV 
Schoondonkweg 1 
2830 Willebroek 

Ondernemingsnummer: 0404.934.715 

3.210,76 euro inclusief btw

budgetplaats: 5372000000
budgetpositie: 231
functiegebied: 2WNS040105A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: 2SA050309
budgetperiode: 2400, 2500 

met orderbons