Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2024039426 |
Gegevens van de aanvrager: | de heer Gregory Rota met als adres Heldenguldelaan 9 te 2640 Mortsel en mevrouw Valerie Mennes met als adres Pottenbrug 3 bus 194 te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: | Grotebeerstraat 71 te 2018 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 6 sectie F nr. 1273R4 |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | verbouwen van een eengezinswoning |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
29/03/2019: vastgesteld bouwkundig erfgoed:
https://id.erfgoed.net/aanduidingsobjecten/97950
Vergunde toestand
Er zijn geen vergunningen teruggevonden in de archieven.
Bestaande toestand
- eengezinswoning;
- 3 bouwlagen onder zadeldak plus een gelijkvloerse aanbouw onder plat dak;
- gelijkvloerse koer links achteraan;
- beige bepleisterde voorgevel op een plint in blauwe hardsteen met buitenschrijnwerk in wit pvc.
Nieuwe toestand
- eengezinswoning;
- gedeeltelijke sloop en verbouwing van de gelijkvloerse aanbouw;
- aanleg van een perceelsbrede tuinzone achteraan;
- achtergevel van het hoofdvolume opgetrokken tot gelijke hoogte met de buurpanden;
- interne verbouwingen met de inrichting van 2 slaapkamers met mezzanine op de zolderverdieping;
- beige bepleisterde voorgevel op een plint in blauwe hardsteen met buitenschrijnwerk in wit pvc.
Inhoud van de aanvraag
- slopen van de gelijkvloerse aanbouw;
- uitbreiden van het volume op de dakverdieping;
- wijzigen van de scheimuren;
- wijzigen van de voorgevel;
- doorvoeren van interne constructieve werken.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Er werden geen externe adviezen gevraagd.
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg | 3 juni 2024 | 8 juli 2024 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied met culturele, historische en/of esthetische waarde. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen). In gebieden en plaatsen van culturele, historische en/of esthetische waarde wordt de wijziging van de bestaande toestand onderworpen aan bijzondere voorwaarden, gegrond op de wenselijkheid van het behoud, (Artikel 6 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be).
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
- Stedenbouwkundige lasten: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening ‘Stedenbouwkundige lasten’ (verder genoemd verordening stedenbouwkundige lasten), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 29 april 2024.
(De verordening stedenbouwkundige lasten kan u raadplegen via “https://www.antwerpen.be/nl/overzicht/vergunningen/regelgeving”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de verordening stedenbouwkundige lasten.
Sectorale regelgeving
- MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Programmatische Aanpak Stikstof: overeenkomstig het stikstofdecreet, het nieuwe beoordelingskader voor alle aanvragen die stikstofemissies veroorzaken, in werking getreden op 23 februari 2024.
Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag noch een verkeersdragend noch een verkeersgenererend project is. Het beoordelingskader uit het decreet is dus niet van toepassing en de opmaak van een passende beoordeling (artikel 32 decreet) is niet vereist.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het project is gelegen in een zone met een kleine pluviale overstromingskans (T1000) onder toekomstig (2050) klimaat (score B).
Het project is gelegen in een zone met een kleine fluviale overstromingskans (T1000) onder toekomstig (2050) klimaat (score B).
Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.
(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)
- Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De bestaande en vergunde woonfunctie blijft behouden waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd blijft.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De aanvraag voorziet wijzigingen aan het bestaande bouwvolume. Zo wordt de gefragmenteerde achterbouw gesloopt en vervangen door een gelijkvloerse perceelsbrede achterbouw binnen de bestaande scheimuren. Het gelijkvloers wordt verder intern opengewerkt waardoor de gehele ruimte bijkomende lichttoetreding geniet via een grote raampartij aan de verruimde tuin.
Verder wordt ter hoogte van het hellend dak aan de achterzijde een perceelsbrede dakkapel voorzien naar analogie van de beide buurpanden. Deze uitbreiding maakt de ruimte onder het dak bruikbaar als verblijfsruimte en draagt dus bij tot een kwalitatief ruimtegebruik.
Tot slot worden ook structurele werken voorzien die bijdragen aan een beter intern ruimtegebruik. Vanuit schaal en ruimtegebruik kan de aanvraag bijgevolg gunstig geadviseerd worden.
Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten
Het pand is als onderdeel van een ensemble van burgerhuizen opgenomen op de inventaris onroerend erfgoed en gelegen in een zone met cultuurhistorische erfgoedwaarde. Daarom werd in het kader van deze vergunningsaanvraag advies gevraagd aan de stedelijke dienst Monumentenzorg. Dit advies is voorwaardelijk gunstig en laat zich als volgt lezen: “De gewenste ingrepen achteraan (perceelsbrede uitbouw + aanpassing achterste dakvlak cfr de aangepaste dakvorm van de buurpanden links en rechts) zijn aanvaardbaar. De erfgoedwaarde van het interieur is beperkt, de buurpanden hebben eveneens een gelijkaardige, gewijzigde dakvorm. Het dak wordt afgewerkt met roofing. Een afwerking met dakpannen is historisch correcter en wordt opgelegd als voorwaarde.
Voor inventarispanden vragen we bijzondere aandacht voor de voorgevel, zeker wanneer het pand deel uitmaakt van een ensemble.
Het pvc-schrijnwerk doet afbreuk aan de beeld- en belevingswaarde van deze waardevolle voorgevel. Indien onvergund, dient het uitgesloten van vergunning en op termijn vervangen door correct geprofileerd geschilderd houten schrijnwerk naar oorspronkelijk model. Op de streetviewfoto van 2009 is het oorspronkelijk schrijnwerk (ramen) nog aanwezig. Detailtekeningen te bezorgen aan de stedelijke dienst Monumentenzorg voor productie.
De voordeur bleef bewaard.
Ook de bikleurige schildering op de voorgevel is atypisch en dient uitgesloten van vergunning indien onvergund. Bij een volgende gevelverfraaiing dient de gevel unikleurig wit geschilderd.”
Het advies van de stedelijke dienst Monumentenzorg wordt integraal bijgetreden. Het PVC-schrijnwerk in de voorgevel en de schilderwerken aan de voorgevel werden uitgevoerd zonder dat hiervoor een vergunning werd aangevraagd. Om alsnog een vergunning te kunnen verlenen worden deze ingrepen uitgesloten uit de vergunning.
Daarnaast wordt in het kader van de vergunning een wijziging aan het dakmateriaal aangevraagd. Op basis van het advies van de dienst Monumentenzorg wordt in voorwaarde bij de vergunning opgenomen dat het dak uitgevoerd dient te worden met dakpannen.
Rekening houdend met de gestelde voorwaarden, is de aanvraag visueel inpasbaar in zijn omgeving.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De aanvraag wijkt af van artikel 21 van de bouwcode. De mezzanines onder het dak, bij de slaapkamers hebben slechts een vrije hoogte van 1,10 m in plaats van het minimum van 2,60 m. Deze ruimtes dienen echter beschouwd te worden als een vast slaapmeubel (hoogslaper) die bijdragen aan meer ruimtelijkheid in de kinderkamers. Gelet op het voorgaande kan een afwijking worden toegestaan op basis van artikel 3 van de bouwcode.
Verder dragen de aangevraagde ingrepen bij tot een verbetering van het gebruiksgenot zonder dat er hinder gegenereerd wordt naar de omgeving. De aanvraag kan vanuit hinderaspecten bijgevolg gunstig geadviseerd worden.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
2. Het dak dient afgewerkt te worden met dakpannen.
3. Het wit PVC-schrijnwerk en het wijzigen van de oorspronkelijk, witte kleur in de voorgevel worden uitgesloten uit de vergunning.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 15 mei 2024 |
Volledig en ontvankelijk | 3 juni 2024 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 2 augustus 2024 |
Verslag GOA | 18 juli 2024 |
Naam GOA | Katrijn Apostel |
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd. Er werden geen standpunten, opmerkingen of bezwaren ingediend tijdens de openbaarmaking.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
2. Het dak dient afgewerkt te worden met dakpannen.
3. Het wit PVC-schrijnwerk en het wijzigen van de oorspronkelijk, witte kleur in de voorgevel worden uitgesloten uit de vergunning.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.