De districtsraad merkt op dat het voor een succesvolle verschuiving naar alternatieve vervoersmodellen essentieel is dat er een lange termijn beleid op mobiliteit wordt opgemaakt.
Hierbij vraagt de districtsraad om extra aandacht en regelmatige terugkoppeling over de stand van zaken en de plannen van onderstaande in het vervolgproces.
Op niet-limitatieve wijze:
Districtentram;
Wilrijk beschouwt dit momenteel louter als een visie en niets meer. Het voorgestelde tracé in de huidige plannen, hoewel naar verluidt indicatief, roept aanzienlijke bedenkingen op. Vanaf deze visie concreter uitgewerkt wordt, dient het district hier vanaf het vroegst mogelijk stadium bij betrokken te worden.
Tram naar UA/UZA (via A12);
Het is voor Wilrijk erg belangrijk dat UA/UZA goed bereikbaar blijft. Er ligt nog geen concreet traject voor. Een tramroute doorheen het centrum van Wilrijk is hiervoor absoluut geen optie. Enkel een traject via de Boomsesteenweg, met afslag via de Krijgslaan richting het Universiteitsplein kan een optie bieden. Het lijkt evident dat een traject via de A12 voor de meest vlotte doorstroming zorgt.
Toekomst viaduct A12;
District Wilrijk blijft aandringen op een spoedige realisatie van de ondertunneling van de A12 waardoor het viaduct verdwijnt.
Behoud buslijnen (waaronder bus 22);
Wij stellen voor om buslijnen alleen in te korten of op te heffen als er afdoende aantoonbaar bewezen geschikte alternatieven beschikbaar zijn. Het is dus zeer belangrijk om hierbij te benadrukken dat duidelijk moet blijken dat deze alternatieven afdoende geschikt zijn, alvorens over te gaan tot het inkorten of afschaffen van een buslijn. Zonder deze alternatieven kan er wat ons betreft geen enkele sprake zijn van het inkorten of afschaffen van buslijnen.
Het is van groot belang dat de buslijnen die de drie nabije ziekenhuizen aandoen behouden blijven: een vlotte bereikbaarheid van het Middelheim, Sint-Augustinus en UZA moet gegarandeerd blijven.
Daarnaast moeten ook de verschillende dienstencentra op Wilrijks grondgebied vlot bereikbaar zijn met een vaste buslijn, wat onder meer van groot belang is voor de ouderen.
Het is cruciaal dat hierbij alle betrokkenen, zowel jong en oud als mobiel en minder mobiel blijvend betrokken worden.
Hoppin;
Het Hoppin-systeem met flexhaltes moet voldoende garantie bieden op een vlot en klantvriendelijk gebruik van het openbaar vervoer voor iedereen.
- Meer overstappen en meer vervoersmodi combineren mag niet leiden tot veel langere reistijden of veel meer complexe reisroutes.
- Bovendien moet er naast een gebruiksvriendelijke app voldoende garantie zijn op een goed bereikbare telefooncentrale, die bereikbaar is overeenkomstig de vigerende dienstregeling.
De realisatie van een tangentiële fietsring, de FR03, doorheen de zuidrand van Antwerpen.
Algemeen
Het is cruciaal bij een lange termijn visie als deze dat alle betrokkenen, jong en oud, mobiel en minder mobiel, meegenomen worden in dit proces.
Bij de opmaak van het vervoerplan werden belangenorganisaties betrokken. Het is absoluut belangrijk om dit te blijven doen en bovendien info – en participatie van reizigers en gebruikers actief mee op te nemen.
Dit strategisch visiedocument mag niet leiden tot een sluipende besluitvorming/ processie van Echternach. De concrete operationalisering van het bestaande tram – en busnetwerk moet minstens eerst ter discussie worden voorgelegd aan de vervoerregioraad.