Terug
Gepubliceerd op 22/07/2024

2024_CBS_06010 - Omgevingsvergunning - OMV_2024017263. Baljuwlaan 15. District Ekeren - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 19/07/2024 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Herald Claeys, waarnemend algemeen directeur

Afwezig

Jinnih Beels, schepen; Peter Wouters, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Herald Claeys, waarnemend algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_06010 - Omgevingsvergunning - OMV_2024017263. Baljuwlaan 15. District Ekeren - Goedkeuring 2024_CBS_06010 - Omgevingsvergunning - OMV_2024017263. Baljuwlaan 15. District Ekeren - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2024017263

Gegevens van de aanvrager:

Aziz Ouazil met als adres Baljuwlaan 15 te 2180 Antwerpen

Ligging van het project:

Baljuwlaan 15 te 2180 Ekeren (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 34 sectie E nr. 53R

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

uitbreiden van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          08/11/1971: vergunning (EK/1971/B/0127 – #19715127) voor het bouwen van een eengezinswoning met garage;

-          11/12/1963: vergunning (EK/1963/V/0027/WV) voor het verkavelen van gronden voor woningbouw.

 

Vergunde toestand

-          functie:

  • eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • 2 bouwlagen onder hellend dak; 
  • bouwdiepte van 9 m;
  • bouwhoogte van 9,15 m;
  • open ruimte van 96 m²;

-          gevelafwerking:

  • voorgevel afgewerkt in roodbruine gevelsteen in lichte tint met details in donkere tint;
  • plint in blauw hardsteen;
  • dak afgewerkt met rode pannen en houten kroonlijst;
  • schrijnwerk in geschilderd hout;
  • garagepoort recht naast de voordeur;

-          inrichting:

  • rijwoning met stadstuin;
  • trap vanaf de eerste verdieping naar de achtertuin.

 

Bestaande toestand

-          grotendeels conform vergunde toestand, afgezien van:

  • in wit pvc uitgevoerd schrijnwerk;
  • opgetrokken tuinhuis van 10,14 m² in achtertuin;
  • aangelegd terras van 8,65 m² achter de achtergevel.

 

Nieuwe toestand

-          conform bestaande toestand, uitgezonderd:

-          bouwvolume:

  • uitgebreide bouwdiepte, tot 12,88 m op het gelijkvloers en tot 11,08 m op de eerste verdieping;
  • nieuw aangebrachte dakkapellen, zowel voor- als achteraan;
  • licht ingeperkte open ruimte, van 73,56 m²;

-          gevelafwerking:

  • geïsoleerde voorgevel, afgewerkt in rode steenstrips;
  • in witte pvc uitgevoerde kroonlijst;
  • in zwarte aluminium voorzien schrijnwerk;
  • in zwarte vezelcementplaat afgewerkte dakkapellen;

-          inrichting:

  • verruimd terras, van 11,88 m², tegen de achtergevel;
  • voortuin met verharde oprit.

 

Inhoud van de aanvraag

-          uitbreiden van het volume;

-          wijzigen van de voorgevel;

-          wijzigen van de scheidsmuren;

-          doorvoeren van interne constructieve werken.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is strijdig met volgende bepalingen van de geldende verkavelingsvoorschriften:

-          art. 1.01 – 9°: dakvensters zijn verboden in het voorste dakvlak. In deze wordt zowel aan voor- als achterzijde een staand dakvenster of dakkapel voorzien.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.

 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be).
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

  • artikel 6 – Harmonie en draagkracht: in een omgeving waar de bestaande bebouwing homogene kenmerken vertoont, moeten de op te richten of de te verbouwen gebouwen zodanig worden ontworpen dat ze in harmonie zijn met de kenmerken van de omgeving. Dakkapellen zijn niet kenmerkend in de omgeving (en zijn, zoals hierboven reeds aangehaald, strijdig met de verkavelingsvoorschriften);
  • artikel 21 – Minimale hoogte van ruimten: bij nieuwbouw, herbouw, functiewijziging of voor elke nieuwe ruimte bij volume-uitbreiding, dienen verblijfsruimten een minimale vrije hoogte te hebben van 2,60 meter. Onder schuine daken dient de helft van de netto-oppervlakte van de verblijfsruimte, te meten vanaf 1,80 meter, een hoogte te hebben van minstens 2,60 meter. De plafondhoogte in de zolderkamer is in deze onvoldoende hoog en voldoet niet aan vermelde bepalingen, waardoor de kamer niet als verblijfsruimte kan ingericht en gebruikt worden;
  • artikel 24 – Minimale lichtinval en minimale luchttoevoer: de lichtdoorlatende oppervlakte van de opening is minimaal 10 % van de netto-vloeroppervlakte van de te verlichten ruimte, met een minimum van 1 vierkante meter. Het raam van slaapkamer 2 op de eerste verdieping is te klein in verhouding tot de vloeroppervlakte (slechts 1,62 m², terwijl het minimum op basis van de oppervlakte 1,75 m² dient te zijn);
  • artikel 34 – Stabiliteit en scheidingsmuren: scheidsmuren moeten een opstand hebben van minimaal 0,30 meter ten opzichte van het hoogst aangrenzende dakvlak. Deze opstand mag niet met brandbaar materiaal bekleed worden. Dergelijke minimale opstand wordt niet gerespecteerd ter hoogte van het nieuwe dak van de gelijkvloerse aanbouw.
     

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:

Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).

Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)

 

-          Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

-          Programmatorische Aanpak Stikstof: overeenkomstig het stikstofdecreet, het nieuwe beoordelingskader voor alle aanvragen die stikstofemissies veroorzaken, in werking getreden op 23 februari 2024.
Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag een verkeersdragend of een verkeersgenererend project is. Het beoordelingskader uit het decreet is dus van toepassing. Er werd geen impactscore berekening aan het dossier toegevoegd. Na onderzoek kan echter in alle redelijkheid worden geconcludeerd dat de impactscore voor dit project de drempelwaarde van 1% niet overschrijdt. De opmaak van een passende beoordeling van de effecten van stikstofdepositie via de lucht ten aanzien van SBZ-H is niet vereist.

-          Stedenbouwkundige lasten: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening ‘Stedenbouwkundige lasten’ (verder genoemd verordening stedenbouwkundige lasten), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 29 april 2024.

(De verordening stedenbouwkundige lasten kan u raadplegen via “https://www.antwerpen.be/nl/overzicht/vergunningen/regelgeving”)

De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de verordening stedenbouwkundige lasten.

 

 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

De aanvraag blijkt strijdig te zijn met een aantal van de geldende voorschriften, zowel uit de van kracht zijnde verkaveling als uit de Antwerpse bouwcode, en voor een deel daarvan kunnen in de eindevaluatie voorwaarden worden opgenomen, waardoor het project in uitvoering alsnog zal voldoen aan de artikels in kwestie.

De dakkapel in de voorgevel wordt uitdrukkelijk niet toegelaten in verkavelingsvoorschriften en is dan ook niet voorkomend in de omgeving. De slaapkamer onder dak zal, mits voorwaarden naar hoogte, ook zonder de voorste dakkapel voldoende leefkwaliteit bieden. De dakkapel in de voorgevel zal dan ook uitgesloten worden uit de vergunning.

Aangaande echter het voorschrift inzake minimale lichtinval blijkt de afwijking van zodanig beperkte aard te zijn (slechts 7 % aan glasoppervlakte) dat de hiervoor vereiste aanpassing van zodanig ingrijpende aard zou zijn, dat er geen sprake meer is van een redelijke verhouding tussen de werken en het resultaat ervan. Er wordt dan ook zonder meer geadviseerd betreffende afwijking als dusdanig te bekrachtigen.

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag voorziet louter beperkte verbouwings- en uitbreidingswerken aan een vergunde eengezinswoning en gelet op de verenigbaarheid van vermelde functie met de specifieke bestemmingsvoorschriften van de van kracht zijnde verkaveling, is er in deze dan ook effectief sprake van een correcte functionele inpasbaarheid.

 

Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid

De voorgestelde volumetrie, tot 12,90 m op gelijkvloers en tot 11,10 m op eerste verdieping, is zonder meer in overeenstemming met enerzijds de bepalingen dienaangaande van de geldende verkaveling, anderzijds met de doorgaans voor dit type van rijbebouwing gehanteerde richtlijnen inzake maatvoering.

Het advies inzake schaal en ruimtegebruik is dan ook zonder meer gunstig.


Visueel-vormelijke elementen

De gehanteerde materialisatie, rode steenstrips, zwart aluminium schrijnwerk en zwarte vezelcementplaten voor de dakkapel, is zonder meer aanvaardbaar voor dit type van bebouwing en bovendien in overeenstemming met de richtlijnen daaromtrent van de van kracht zijnde verkaveling. Bijkomend zijn deze reeds in bepaalde mate aanwezig in de gebouwde context, waardoor er sprake is van een correcte visuele inpassing.

Het advies voor dit deelaspect is bijgevolg eenduidig gunstig.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De dakkapel aan de voorzijde wordt uitgesloten uit de vergunning.

2. De dakkapel aan de achterzijde dient 27 cm hoger te worden uitgevoerd, zodat de vrije binnenhoogte ervan 2,60 m bedraagt.

3. Het gedeelte van het dak, gelegen naast de scheidingsmuren die geen opstand hebben van minimaal 0,30 m ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak, is te voorzien van dakbekleding die valt onder brandreactie klasse BROOF (t1) of voorkomt op de lijst opgenomen in het ministerieel besluit van 21 november 2012 tot vaststelling van de lijst van dakbedekkingen die kunnen worden geacht aan de eisen ten aanzien van het prestatiecriterium « brandgedrag aan de buitenzijde » te voldoen (leien van leisteen of natuursteen, dakpannen van natuursteen, beton, terracotta, keramiek of staal, vlakke en geprofileerde platen of leien uit met vezels versterkt cement, geprofileerde of vlakke metalen platen, eindlaag van los aangebracht grind met een dikte van ten minste 50 mm enz.).

4. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

6 februari 2024

Volledig en ontvankelijk

20 februari 2024

Start 1e openbaar onderzoek

1 maart 2024

Einde 1e openbaar onderzoek

30 maart 2024

Beslissing toepassing administratieve lus

9 april 2024

Start laatste openbaar onderzoek

19 april 2024

Einde laatste openbaar onderzoek

18 mei 2024

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum

3 augustus 2024

Verslag GOA

10 juli 2024

Naam GOA

Gerd Cryns

 

Administratieve lus

Op de aanvraag werd een administratieve lus toegepast, omwille van de volgende reden(en):

 

De affiche van het vereiste openbare onderzoek dient eenduidig te worden opgehangen op een goed leesbare plaats en hoogte en dit, zoals duidelijk gesteld in het bijgevoegde schrijven, ter hoogte van het openbare domein.

In deze werd het biljet aangeplakt ter hoogte van de voorgevel van de woning, dewelke echter over een voortuin beschikt met een diepte van bij benadering 5 m, waardoor geïnteresseerde derden in se zonder toestemming privéterrein dienen te betreden om de gegevens te kunnen raadplegen.

Er is dienaangaande sprake van een eenduidige procedurefout waardoor een administratieve lus vereist is en dit mits het organiseren van een tweede openbaar onderzoek.

 

De stappen in de procedure die verkeerd gelopen zijn werden opnieuw uitgevoerd om te voorkomen dat de eindbeslissing over de aanvraag vernietigd wordt omwille van de vastgestelde procedurefout(en).

 

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 2 openbare onderzoeken. Er werden geen standpunten, opmerkingen of bezwaren ingediend tijdens de openbaarmaking. 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De dakkapel aan de voorzijde wordt uitgesloten uit de vergunning.

2. De dakkapel aan de achterzijde dient 27 cm hoger te worden uitgevoerd, zodat de vrije binnenhoogte ervan 2,60 m bedraagt.

3. Het gedeelte van het dak, gelegen naast de scheidingsmuren die geen opstand hebben van minimaal 0,30 m ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak, is te voorzien van dakbekleding die valt onder brandreactie klasse BROOF (t1) of voorkomt op de lijst opgenomen in het ministerieel besluit van 21 november 2012 tot vaststelling van de lijst van dakbedekkingen die kunnen worden geacht aan de eisen ten aanzien van het prestatiecriterium « brandgedrag aan de buitenzijde » te voldoen (leien van leisteen of natuursteen, dakpannen van natuursteen, beton, terracotta, keramiek of staal, vlakke en geprofileerde platen of leien uit met vezels versterkt cement, geprofileerde of vlakke metalen platen, eindlaag van los aangebracht grind met een dikte van ten minste 50 mm enz.).

4. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.