Terug
Gepubliceerd op 24/06/2024

2024_CBS_05289 - De Grote Verbinding. Ringpark Groene Vesten - Voorontwerp Cluster Centraal - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 21/06/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_05289 - De Grote Verbinding. Ringpark Groene Vesten - Voorontwerp Cluster Centraal - Goedkeuring 2024_CBS_05289 - De Grote Verbinding. Ringpark Groene Vesten - Voorontwerp Cluster Centraal - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De Grote Verbinding

Met ‘De Grote Verbinding’ bouwt de stad Antwerpen aan haar internationale reputatie als stad en regio waar het goed is om te wonen, te werken, te ondernemen en op bezoek te komen. De Oosterweelverbinding maakt de Antwerpse Ring rond en de overkapping stuurt de auto’s onder de grond. Zo zorgt de stad Antwerpen voor een betere mobiliteit voor Vlaanderen en wordt de stad weer één geheel met meer groen en schonere lucht.

De afgelopen jaren hebben de stad Antwerpen, het Havenbedrijf Antwerpen nv van publiek recht, de burgerbewegingen, Lantis en andere Vlaamse partners, samen met de intendant voor de Oosterweelverbinding, de plannen vormgegeven. Tijdens de uitvoering zetten zij samen zoveel mogelijk lokaal talent aan het werk.

Aanleiding

Datum Orgaan Jaarnummer Omschrijving
22 november 2016
gemeenteraad
749
De gemeenteraad keurde de overeenkomst tussen het Vlaams Gewest, BAM (Lantis), het Havenbedrijf Antwerpen nv van publiek recht en de stad Antwerpen over de heroriëntering van de Oosterweelmiddelen naar flankerende maatregelen en stedelijke leefbaarheidsprojecten goed.
29 juni 2018
college
6145
Het college bekrachtigde de selectie van 18 projecten en vier reserveprojecten als eindresultaat van het proces “Over de Ring” onder leiding van intendant Alexander D’Hooghe. Naast deze Ringprojecten werd  10,5 miljoen euro voorzien voor verder studiewerk rond onder andere het verkeerskundig systeem op de zuidoostelijke ring, tunnelveiligheid, multimodale knopen en overkappingskansen voor de volgende fasen.
17 december 2018
gemeenteraad
788
De gemeenteraad keurde de samenwerkingsovereenkomst goed tussen de stad Antwerpen en AG Vespa voor vier projectclusters in het noorden die direct gerelateerd zijn aan de Oosterweelverbinding. Voor de projectcluster “Zuidoostelijk bermenlandschap” (huidige naam: "Ringpark Groene Vesten"), werd afgesproken om deze nog in onderling overleg toe te wijzen.
6 september 2019
college
7156
Het college keurde de projectdefinitie en het bestek van voor de deelopdracht 'Ringpark Groene Vesten' goed. Het college keurde goed dat AG Vespa op basis van het bestek de volledige plaatsingsprocedure van de deelopdracht 'Ringpark Groene Vesten' in eigen naam voor de vaste gedeelten en in naam van de stad Antwerpen (inclusief verzelfstandigde entiteiten) voor de voorwaardelijke gedeelten uitvoert. Het college keurde goed dat AG Vespa de uitvoering van de deelopdracht ‘Ringpark Groene Vesten’ in eigen naam en voor rekening van de stad Antwerpen zal aansturen en opvolgen tot en met de oplevering van de vaste gedeelten van de deelopdracht.
10 januari 2020
college
268
Het college keurde het projectbudget voor de eerste fase van het leefbaarheidsproject Ringpark Groene Vesten (gelijklopend met de vaste gedeelten van de ontwerpopdracht) voor een bedrag van 4.588.679,46 euro inclusief btw goed. Het projectbudget bestaat uit: ereloon ontwerpteam vaste gedeelten: 2.301.299,00 euro inclusief btw (op basis van offerte) en technische studies, in-situ proeven en coördinatie: 2.287.380,46 euro inclusief btw (geraamd bedrag).
24 april 2020
college
3629
Het college keurde goed dat AG Vespa, als gedelegeerd bouwheer van de stad Antwerpen, het 'Voorwaardelijk Gedeelte 15. Bijkomend onderzoek en ondersteuning’ van de deelopdracht 'Ringpark Groene Vesten' kan lichten tijdens de aansturing van de vaste gedeelten en binnen het toegekende taakstellend budget en dat AG Vespa tevens bevoegd is om in uitvoering van het 'Voorwaardelijke Gedeelte 15' alle nodige handelingen te stellen binnen het toegekende taakstellend budget.
9 oktober 2020
college
8337
Het conceptontwerp van Ringpark Groene Vesten werd ter kennisname aan het stedelijk college voorgelegd.
19 april 2021
districtsraad Antwerpen
66
De districtsraad Antwerpen adviseerde voor het landschapsontwerp en faseringsplan van het project Ringpark Groene Vesten specifiek voor de onderdelen binnen district Antwerpen, tussen Kolonel Silvertopstraat en de as Gen. Lemanstraat-Floraliënlaan.
2 juli 2021
college
5400
Het college keurde het landschapsontwerp Ringpark Groene Vesten als kaderplan goed, rekening houdend met het advies van het coördinatieoverleg openbaar domein.
Het college selecteerde de deelprojecten waarvoor nog verder onderzoek en afstemming vereist was- met name cluster Centraal, cluster Oost, geluidsmaatregel Tuinwijk in Borgerhout en geluidsmaatregel middenberm - en besloot om in afwachting van de resultaten van het verder onderzoek voor deze deelprojecten het nodige budget te reserveren.
27 juni 2022districtscollege Antwerpen332

Het districtscollege keurde het voorontwerp Pomppark Zuid goed, op voorwaarde dat:

  • er rekening gehouden werd met de oversteekbaarheid van de Desguinlei vanuit de buurt;
  • er met het oog op integrale toegankelijkheid: 
    • banken met rug- én armleuning werden voorzien;
    • alle functies zelfstandig en comfortabel bereikbaar waren voor personen die gebruik maken van rolstoel;
  • de huidige bomen maximaal behouden bleven;
  • de hondenloopzone terug voorzien werd van speeltuigen voor de honden.
10 november 2023college7476Het college keurde het aangepast faseringsplan van het landschapsontwerp Ringpark Groene Vesten goed.
Het college selecteerde het realiseerbare deelproject ‘Cluster Centraal’ en beslist om dit deelproject te laten uitvoeren.
Het college keurde het projectbudget van 50.260.478,59 euro inclusief btw goed, als taakstellend budget voor het realiseerbaar deelproject Cluster Centraal, vanaf voorontwerp tot en met uitvoering.
Het college keurde goed dat AG Vespa, in opdrachthouderschap van de stad Antwerpen, de ‘Voorwaardelijke Gedeelten 4, 5, 6, 7 en 8’ met betrekking tot de ‘Realiseerbare Deelprojecten’ en het 'Voorwaardelijk Gedeelte 15. Bijkomend onderzoek en ondersteuning’ van de deelopdracht 'Ringpark Groene Vesten' kan lichten voor de aansturing van de opdracht ‘Cluster Centraal’. AG Vespa is tevens bevoegd om in uitvoering van het 'Voorwaardelijke Gedeelte 4 tot en met 8 en 15' alle nodige handelingen te stellen binnen het toegekende taakstellend budget voor ‘Cluster Centraal’.

Het college gaf opdracht aan:

DienstTaak
AG VespaHet opvolgen van het realiseerbaar deelproject Cluster Centraal tot en met uitvoering in opdrachthouderschap van de stad Antwerpen.
SW/mobiliteit
Voorzien van de nodige middelen bij een volgende aanpassing meerjarenplan.


Ringpark Groene Vesten

Het Ringpark Groene Vesten bevat de volledige ringruimte van gevel tot gevel tussen de binnen- en de buitenstad. De uiteinden worden begrensd door de Kolonel Silvertopstraat in het westen en de Tuinwijk Borgerhout (inbegrepen) in het noorden. De ambitie voor het 'Ringpark Groene Vesten' is de realisatie van een ambitieus en verbindend grootstedelijk bermenpark in de ringzone dat:

  1. de geluidshinder en de luchtverontreiniging van de infrastructuur in de ringzone vermindert voor de achterliggende woonwijken en parken door middel van grondbermen, geluidsschermen, overkragingen, kuilen, vegetatie en andere maatregelen;
  2. veilige en royale fiets- en voetgangersverbindingen biedt in de langsrichting in de vorm van een ontvlecht ringfietspad en in de dwarsrichtingen;
  3. een aaneengesloten water- en energiesysteem draagt in functie van de achterliggende wijken;
  4. een ecologische verbinding vormt in de langsrichting en in de dwarsrichtingen;
  5. ingeschakeld wordt als recreatieve ruimte voor de buurt en stad.

Het toekomstbeeld voor de zuidelijke ringweg is een zo volledig mogelijke overkapping met daaronder een gescheiden verkeerssysteem van de E19 tot de E313. Het leefbaarheidsproject ‘Ringpark Groene Vesten’ heeft de bedoeling om in afwachting daarvan al belangrijke positieve leefbaarheidseffecten te genereren voor de naburige wijken door op de leefbaarheidsmaatregelen voor lucht- en geluid en door op de modal shift met het vernieuwde ringfietspad in te zetten. Bij voorkeur zijn deze maatregelen meteen een voorbereidend werk op een toekomstige grootschalige overkapping (hink-stap-sprong).

Ringpark Groene Vesten wil de impact van de snelweg (R1) zo goed als mogelijk beperken (in afwachting van een overkapping), door in te zetten op het verbeteren van de leefkwaliteit in de ringzone en het verkleinen van de barrière van de Ring tussen intra- en extra-muros. Naast de vijf ambities is de overkoepelende ambitie om nieuwe parkruimte te maken, door de bermen dicht tegen de ring te plaatsen en de restruimtes om te vormen tot volwaardige parkruimtes. Daarnaast is ruimtelijke identiteit belangrijk. Er is een grote verscheidenheid in het projectgebied: de historische vesten (zoals Brilschans en Mastvest) en nieuwere infrastructurele elementen zoals de pompgemalen aan de Desguinlei en Stenenbrug. Er is de ambitie om deze verschillende elementen mee te integreren in het park en om deze verscheidenheid te omarmen in het park. De ruimtelijke connectiviteit, samenhang en herkenbaarheid wordt gerealiseerd door een aantal continue elementen: het Ringpad, de (geluids)bermen en schermen, de Ringwadi en Singelwadi (watersysteem) en door de toegangen tot het park te voorzien van terugkerende parkelementen.

Regelgeving: bevoegdheid

Op 31 mei 2021 (jaarnummer 309) heeft de gemeenteraad de gecoördineerde lijst met bovenlokale locaties goedgekeurd. Het projectgebied betreft lokaal openbaar domein met een bovenlokale investering in het kader van het leefbaarheidsproject Ringpark Groene Vesten.

Op 25 november 2019 (jaarnummer 652) keurde de gemeenteraad de beheersovereenkomst 2019-2024 tussen de stad Antwerpen en AG Vespa goed. Artikel 6 - 4.4 bepaalt dat AG Vespa publiek domein kan (laten) realiseren. De opdracht aan AG Vespa betreft het plaatsen en uitvoeren van de overheidsopdrachten in eigen naam en voor rekening van de stad Antwerpen. De beleidsbeslissing omtrent het realiseren van het publiek domein ligt bij de stad Antwerpen. De stad Antwerpen legt hierbij tevens het projectbudget vast.

Argumentatie

Cluster Centraal is de zone extra-muros langs de R1-zuid tussen de Floraliënlaan/ tunnelmond Craybeckxtunnel in het zuiden en de Zurenborgbrug in het noorden. Intra-muros maken ook de geluidsmuur ter hoogte van Wolvenberg tussen de R1-zuid en het ringspoor onderdeel van dit voorontwerp.

Het ontwerp voor Cluster Centraal is een aaneenschakeling van verschillende plekken langs de Ring en strekt zich uit over 2.7km en is om en bij de 20ha groot en wordt gerealiseerd door de ambities van het landschapsontwerp Ringpark Groene Vesten verder uit werken. 

Het voorliggende voorontwerp is het resultaat van de besprekingen tijdens verschillende werkbanken, werksessies, werkateliers en Ringdagen. Het voorontwerp voor het deelproject Cluster Centraal volgt het concept van het landschapsontwerp voor de Groene Vesten.

Het nieuwe park kent volgende hoofdambities:

  • oplossingen bieden voor geluidshinder en luchtverontreiniging;
  • creëren van veilige en royale fiets- en voetgangersverbindingen;
  • aanpak (toekomstige) waterproblematiek van de wijken;
  • groen en recreatie voor stad en buurt;
  • creëren van ecologische verbindingen.

Het ringpad (fiets- en voetpad) vormt samen met de muur, de ruggengraat van het nieuwe park. Deze muur vormt langs ring- en parkzijde een imposante façade. Die het park zal afscheiden van de R1-zuid. Hierdoor zal het achterliggende park in de geluidsluwte vertoeven. De geluidsmuur heeft ook een positieve impact op de luchtkwaliteit achter de muur. 

Door het ringpad, waar het ruimtelijk kan, los te koppelen van de muur, maakt het ringpad onderdeel uit van het park en worden er plekken gecreëerd waar doormiddel van grondophogingen groenbermen worden gevormd die de hoogte van de muur zullen breken. 

Het ringpad gaat telkens onder de radialen (bruggen) onderdoor waardoor we vlotte en veilige verbindingen maken tussen de verschillende parkdelen. In deze onderdoorgangen zullen, naast de geluidsmuur en het ringpad, ook ecologische corridors worden aangelegd die de connectie leggen tussen de verschillende groenstructuren en de migratie van verschillende soorten langs de ring mogelijk zal maken.

De parkpaden maken verbindingen met aangrenzende stedelijke gebied en het parkprogramma. Ze vormen een uitnodiging om te genieten van de groene ruimtes. 

Cluster Centraal wil als spons dienen voor de aanliggende wijken. Hiervoor worden er wadi's gecreëerd die het water uit de wijken buffert en laat infiltreren. In de laagste delen van deze wadi's wordt een kleilaag voorzien waardoor hier het water permanent zal blijven staan. Zo wordt natte natuur gecreëerd die bijdraagt aan de biodiversiteit van het park. Alle wadi's worden gravitair met elkaar gekoppeld, zodat 1 systeem ontstaat. 

Het bestaande programma blijft behouden in het nieuwe ontwerp. Er worden optimalisaties gezocht naar inrichting waardoor er ruimte wordt gewonnen ten voordele van het park, groen en water. 

Er worden diverse weelderige en gevarieerde randzones ontwikkeld ter versterking van de zogenaamde mantelzones, met overgangen naar weidegebieden en in afwisseling met de intensief gebruikte delen van het park.

Binnen de projectcontour zijn een aantal niet obstakvrije zones waarvoor nog moet bekeken worden of deze gelicht kunnen worden. 

Interferentie met lopende of op te starten projecten

  1. Spoorwegbrug: De spoorbrug over de R1 zal door Infrabel worden vervangen. Het ontwerp van Cluster Centraal loopt onder deze brug door. In de timing zijn de werken aan deze spoorbrug voorzien na de aanleg van Cluster Centraal. Hierdoor kan een deel van Cluster Centraal (tussen de Posthofbrug en de andere spoorbrug) pas worden gebouwd als de werken aan de spoorbrug zijn afgerond. Verdere afstemming is hier nodig. 
  2. Studie R1-zuid: Onder leiding van Team Intendant loopt er een studie die onderzoekt hoe de toekomstige zuidelijke ring er moet uitzien. Het ontwerp van Cluster Centraal moet worden afgetoetst met het resultaat van deze studie.

Inspraak

Het ontwerpproces wordt in het kader van De Grote Verbinding en in samenwerking met de partner overheid Agentschap Wegen en Verkeer - afdeling Antwerpen en het team intendant gevoerd. Het landschapsontwerp is het resultaat van een co-creatief en participatief proces waarbij diverse stakeholders en actoren betrokken zijn. 

In de werkbanken zijn diverse stakeholders vertegenwoordigd: opdrachtgever, ontwerpteam, team intendant, partner overheid, diverse stadsdiensten, burgerbewegingen en belanghebbenden (onder andere Agentschap Natuur en Bos, Provincie Antwerpen, Vervoersregio Antwerpen, Natuurpunt, NMBS en Infrabel), alsook enkele vertegenwoordigers uit de werkateliers. Tijdens een co-creatief proces worden in de schoot van de Werkbank de ontwerpstappen met de diverse stakeholders afgestemd en naar consensus gezocht.

Het voorontwerp voor Ringpark Groene Vesten Cluster Centraal werd voorgelegd aan de 'Werkbank Groene Vesten', het 'Projectteam Groene Vesten' en de Stuurgroep Over de Ring en besproken. 

Tijdens de fase van het voorontwerp zijn er, naast de werkbanken, onder andere volgende bijkomende informatie- en participatiemomenten gehouden:

  • Ringdag in het provinciehuis op 16 maart 2024. 
  • Thematische werksessie rond de positie van het ringpad op 25 januari 2024

Algemene financiële opmerkingen

Het projectbudget voor het deelproject Cluster Centraal vanaf voorontwerp tot en met uitvoering wordt geraamd op 50.260.478,59 euro inclusief btw. Dit is het taakstellend budget voor het realiseerbaar deelproject Cluster Centraal.

De middelen voor de opmaak van het voorontwerp voor het deelproject Cluster Centraal zijn in het meerjarenplan 2020-2025 voorzien op SUB_NR/INTERN/2000-2100-2200-2300-2400-2500-2600/5291630000/224/2LMS010102M01459/2SA020200 (Ringpark Groene Vesten). Om na het voorontwerp een verdere doorstart te maken deze legislatuur is er voor het deelproject Cluster Centraal een deel van het taakstellend budget nodig, zijnde 964.369,13 euro inclusief btw en 15% onvoorziene kosten voor ereloon ontwerpteam voorwaardelijk gedeelte 'definitief ontwerp', technische studies en coördinatie. Deze middelen zullen bij een volgende aanpassing meerjarenplan worden opgenomen.

De ontwerpopdracht tot en met voorontwerp (vaste gedeelten) en de toegewezen deelopdrachten tot en met uitvoering (variabele gedeelten) worden door AG Vespa in eigen naam en voor rekening van de stad Antwerpen uitgevoerd.

Adviezen

Coördinatieoverleg openbaar domein Gunstig onder voorwaarden

Het coördinatieoverleg openbaar domein geeft gunstig advies op het voorontwerp van Ringpark Groene Vesten – Cluster Centraal op voorwaarden dat:

 

  • Het ontwerp moet afgestemd worden met de resultaten die voortvloeien uit de bomen toetst van SB/Groen.
  • Het ontwerp moet aan de projectgrens correct aansluiten op de bestaande toestand. 
  • Sorteerstraatjes en glasbollen zijn nog in gebruik en moeten terug worden ingetekend. 
  • Er moet maximaal worden ingezet op stadaard materialen en meubilair.
  • Keuze en locatie van het straatmeubilair en materialisatie moet worden afgestemd met de stedelijke diensten.
  • Interactie tussen snelle gebruikers op het fietspad en gebruikers van het park mag geen aanleiding geven tot conflict.
  • Het ontwerp van de knoppunten moet verder onderzocht volgende zaken zijn hier van belang:
    1. De schaal van het knooppunt.
    2. Het beperken van verharding.
    3. Conflictsituaties moeten vermeden worden.
    4. De definitieve uitwerking  van de knooppunten en markeringen van het Ringpad is onder voorbehoud van de beslissing rond de nota “Ontwerpprincipes Ringfietspad”. De aansluitingen van voet- en fietspaden op het Ringpad moeten in regel worden gebracht met deze nota. 
  • De fietspaden die aansluiten op de wijken moeten enkel in rood asfalt als deze aansluit op een achterliggend fietsnetwerk. 
  • De inrichting en doorwaadbaarheid van de volkstuinen moet verder worden onderzocht.
  • De onderdoorgangen moeten verder worden onderzocht met aandacht voor:
    1. Beleving
    2. Eco-passage
    3. Verliching 
    4. Veiligheid
  • De speelplekken moeten verder worden onderzocht en afgestemd met de stedelijke diensten.
  • Het verlichtingsontwerp moet verder worden uitgewerkt en afgestemd met de stedelijke diensten.
  • Positie van camera’s moet worden bekeken met maatschappelijke veiligheid en Politie.

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0101 - De grote verbinding
2LMS010102 - Over de Ring
2LMS010102M01459 - SWOU12408 Singel (Ringpark Groene Vesten AG Vespa)

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het Voorontwerp Cluster Centraal goed.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 1015_RGV_CC_VO_BT_VO_1200_A0L_SNEDES.jpg
  • 1074-VO-200036-RGV-CC-PLAN-EXM-OVP-OT-Sneden.pdf
  • 1355-A-VO-200036-RGV-CC-PLAN-GRW-ODG-OT-Planzicht_sneden.pdf
  • 1370-A-VO-200036-RGV-CC-PLAN-GRW-PAS-OT-Planzicht.pdf
  • 1371-VO-200036-RGV-CC-PLAN-GRW-PAS-OT-Sneden.pdf
  • 1380-VO-200036-RGV-CC-PLAN-GRW-ODG-OT-Planzicht_sneden.pdf
  • 1555-VO-200036-RGV-CC-PLAN-POB-ODG-OT-Planzicht_sneden.pdf
  • 1705-A-VO-200036-RGV-CC-PLAN-BOB-ODG-OT-Planzicht_sneden.pdf
  • 1955-VO-200036-RGV-CC-PLAN-ZUB-ODG-OT-Planzicht_sneden.pdf
  • 2011-A-VO-200036-RGV-CC-PLAN-WOB-OVP-OT-Planzicht-1_5.pdf
  • 2012-A-VO-200036-RGV-CC-PLAN-WOB-OVP-OT-Planzicht-2_5.pdf
  • 2013-A-VO-200036-RGV-CC-PLAN-WOB-OVP-OT-Planzicht-3_5.pdf
  • 2014-A-VO-200036-RGV-CC-PLAN-WOB-OVP-OT-Planzicht-4_5.pdf
  • 2015-A-VO-200036-RGV-CC-PLAN-WOB-OVP-OT-Planzicht-5_5.pdf
  • 2016-A-VO-200036-RGV-CC-PLAN-WOB-OVP-OT-Sneden.pdf
  • 200036-NT-021_CC-VO-Toelichtingsnota.pdf
  • 20240605 RGV_CC_VO_2000_A0P.pdf
  • 20240605 RGV_CC_VO_pt1_1000_A0L.pdf
  • 20240605 RGV_CC_VO_pt3_1000_A0P.pdf
  • 20240605 RGV_CC_VO_pt2_1000_A0L.pdf
  • 20240605 ontwerpnota totaal deel 1.pdf
  • 20240605 ontwerpnota totaal deel 2.pdf
  • 20240605 ontwerpnota totaal deel 3.pdf
  • 20240605 ontwerpnota totaal deel 4.pdf
  • 1030-RGV_CC_VO_BEPLANTING_2000_A0S-OVERZICHTSPLAN.pdf
  • 1130-RGV_CC_VO_BEPLANTING_500_A1L_VERBORGEN TUIN.pdf
  • 1230-RGV_CC_VO_BEPLANTING_500_A0L_LEEUWERIKPARK.pdf
  • 1330-RGV_CC_VO_BEPLANTING_500_A1L_BRILSCHANSPARK.pdf
  • 1430-RGV_CC_VO_BEPLANTING_500_A0L_POLYGOONPARK.pdf
  • 1530-RGV_CC_VO_BEPLANTING_200_A0S_BRUGGENPARK.pdf
  • 1630-RGV_CC_VO_BEPLANTING_500_A0S_GROENENHOEK.pdf
  • 1830-RGV_CC_VO BEPLANTING_500_A1S_RODEKRUISLAAN.pdf
  • 1930-RGV_CC_VO BEPLANTING_500_A1L_ZURENBORGBRUG.pdf