Terug
Gepubliceerd op 17/06/2024

2024_CBS_05051 - Omgevingsvergunning - OMV_2024030601. Jan Olieslagersstraat 7. District Deurne - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 14/06/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Koen Kennis, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_05051 - Omgevingsvergunning - OMV_2024030601. Jan Olieslagersstraat 7. District Deurne - Goedkeuring 2024_CBS_05051 - Omgevingsvergunning - OMV_2024030601. Jan Olieslagersstraat 7. District Deurne - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2024030601

Gegevens van de aanvrager:

de heer Mohamed El Hajjouti met als adres Junostraat 15 te 2600 Berchem (Antwerpen)

Ligging van het project:

Jan Olieslagersstraat 7 te 2100 Deurne (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 32 sectie B nr. 826R

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen en uitbreiden van een eengezinswoning met ophogen van de scheidingsmuren

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          14/7/2023: vergunning (OMV_2023029516) voor het  verbouwen en uitbreiden van een eengezinswoning;

-          23/11/1954: toelating (626#16122) voor een verbouwing;

-          05/04/1923: toelating (329#385)  voor het bouwen van een burgershuis.

 

Vergunde toestand

-          functie: eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • bouwhoogte van het hoofdvolume van 7,3 m;
  • trapsgewijze achterbouw van 2 bouwlagen met plat dak:

-          op het gelijkvloers beslaat de achterbouw de gehele breedte van het perceel en heeft een bouwdiepte van 15,5 m;

-          op de verdieping heeft de achterbouw een breedte van 3,8 m en een bouwdiepte van 8,9 m;

-          gevelafwerking:

  • voorgevel in rode gevelsteen;
  • schrijnwerk in zwart aluminium;
  • plint en gevelelementen in blauwe hardsteen;

-          inrichting: open ruimte van circa 55 m²:

  • in de tuin een terras dat infiltreert op eigen terrein;
  • dak van de achterbouw aangesloten op de hemelwaterput.

 

Bestaande toestand

wijkt af van de vergunde toestand.

 

Nieuwe toestand

-          functie: eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • 3 bouwlagen met een plat dak door optopping van het bestaande hoofdvolume;
  • bijkomende derde bouwlaag met een bouwdiepte van 8 m over de volledige perceelsbreedte;
  • optopping met derde bouwlaag met een bouwhoogte van 10,8 m;

-          gevelafwerking:

  • isolatie en gevelafwerking in crepi (gebroken wit) langs de buitenzijde;
  • schrijnwerk in zwart pvc;
  • plint in blauwe hardsteen;

-          inrichting:

  • nieuwe hemelwaterput van 7.500 l;
  • septische put van 3.000 l.

 

Inhoud van de aanvraag

-          uitbreiden van het bouwvolume;

-          isoleren en afwerken in crepi van de voor-, zij- en achtergevel;

-          optrekken van de scheimuren;

-          wijzigen van de gevel;

-          doorvoeren van constructieve werken.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen). 

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be).
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening voetgangersverkeer.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 11 Afwerken van gevels en materiaalgebruik: Bij het schilderen, pleisteren van een voorgevel dienen elementen en decoraties die niet bedoeld waren om bepleisterd te worden, zoals natuursteen of arduinen plinten en dorpels, onbepleisterd te blijven. Binnen voorliggende aanvraag worden de decoratieve elementen rondom de raamopeningen verwijderd.
  • artikel 38 Groendaken: Het nieuwe dak heeft een oppervlakte van meer den 20 m² zodat dit moet aangelegd worden als een groendak of de dakwaterafvoer naar een hemelwaterput moet voorzien zijn.
  • artikel 40 Privaat gescheiden rioolstelsel en afvoerleidingen en artikel 41 Kenmerken aansluiting van de leidingen met het openbaar rioolstelsel: Bij kelders die grenzen aan het openbaar domein dient een T-stuk te worden voorzien om toezicht op de riolering mogelijk te maken.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:

Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

Effecten op de biodiversiteit: overeenkomstig het stikstofdecreet, het nieuwe beoordelingskader voor alle aanvragen die stikstofemissies veroorzaken, in werking getreden op 23 februari 2024.
Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag geen project is voor de exploitatie van een IIOA met één of meer stationaire bronnen van stikstofoxiden. De drempelwaarden uit het decreet zijn dus niet van toepassing en de opmaak van een passende beoordeling (artikel 28 decreet) is niet vereist.

Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag geen project is voor de exploitatie van een IIOA met één of meer stationaire bronnen van stikstofoxiden. De drempelwaarden uit het decreet zijn dus niet van toepassing en de opmaak van een passende beoordeling (artikel 28 decreet) is niet vereist.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het project is gelegen in een zone met een kleine pluviale overstromingskans (T1000) onder toekomstig (2050) klimaat (score B).

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)
 

-          Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009. 
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is van toepassing op de aanvraag. De aanvraag is hiermee in overeenstemming. 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van eengezinswoning blijft behouden en is daarmee in harmonie met de kenmerkende woonfuncties in de omgeving.

 

Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid

In voorliggende aanvraag wordt het bestaande twee bouwlagen hoge hoofdgebouw uitgebreid door het toevoegen van een derde bouwlaag tot een bouwhoogte van 10,8 meter en een bouwdiepte van 8 meter.

 

Het voorgestelde bouwvolume is verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening. In het straatbeeld komen woningen voor van drie bouwlagen onder plat dak. De bijkomende derde bouwlaag bevindt zich qua hoogte en diepte volledig binnen het gabarit van het aanpalend pand. Het extra volume zal dan ook geen negatieve gevolgen hebben voor de privacy en de bezonning van de naastgelegen percelen.

 

Visueel-vormelijke elementen

Het na-isoleren van de gevels is vanuit stedenbouwkundig oogpunt aanvaardbaar.

Door het energiezuinig renoveren van woningen wordt er bijgedragen aan de klimaatambities, wat wordt gestimuleerd. De voorgestelde kleuren en materialen zijn in overeenstemming met de stedelijke context van het perceel.

 

Daarnaast hanteert de stad Antwerpen een afwegingskader op aanvragen voor een stedenbouwkundige vergunning voor buitengevelisolatie. Bij een gunstig advies tot plaatsing van buitengevelisolatie wordt als voorwaarde opgelegd om de gevelisolatie samen met de afwerking over de volledige dikte van 14 cm uit te voeren ten opzichte van de rooilijn, zodat de aanpalenden hier in de toekomst op dezelfde manier kunnen aansluiten.

 

Bij het opnieuw bepleisteren van gevels dient er vanuit de zorg voor de architecturale kwaliteit aandacht besteed aan een aantal ontwerpdetails, die als voorwaarde bij de vergunning worden opgelegd. Concreet dient de arrière-corps behouden te blijven, moeten de bestaande decoratieve gevelreliëfs steeds evenveel uit het vernieuwde gevelvlak springen als in bestaande toestand het geval is, is het uitzicht van de bestaande kroonlijst te behouden en dienen de natuurstenen elementen zoals plinten, raamkaders en dorpels behouden te blijven of vervangen door nieuwe natuurstenen elementen. Dit alles om een vervlakking van het gevelbeeld tegen te gaan.

 

Verder dient er gebruik te worden gemaakt van hoekprofielen voor het pleisterwerk die niet zichtbaar zijn in de gevel.

 

Mits voldaan aan de gestelde voorwaarden is de aanvraag in overeenstemming met de visueel-vormelijke aspecten.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De gevraagde werken en wijzigingen verhogen de woonkwaliteit en het gebruiksgenot van de woning.

 

Het nieuw dak heeft een oppervlakte groter dan 20 m² en moet volgens artikel 38 van de bouwcode aangelegd worden als een groendak of de dakwaterafvoer moet naar een hemelwaterput voorzien zijn. Dit wordt als voorwaarde bij de vergunning opgelegd.

 

Bij kelders die grenzen aan het openbaar domein dient een T-stuk te worden voorzien om toezicht op de riolering mogelijk te maken, conform artikels 40 en 41 van de bouwcode. Dit wordt als voorwaarde bij de vergunning opgelegd.

 

De nieuwe constructie moet aansluiten op het openbaar domein zodanig dat toekomstige werkzaamheden aan het openbaar domein kunnen plaatsvinden, los van herstelwerken aan de nieuwe constructie. Dit wordt als voorwaarde bij de vergunning opgelegd.

 

Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de woning aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De isolatie aan de voorgevel moet samen met het afwerkingsmateriaal uitgevoerd worden met een totale dikte van 14 centimeter ten opzichte van de rooilijn.

2. De arrière-corps moet behouden blijven en vrij gelaten worden van materiaal en isolatie.

3. De bestaande elementen in natuursteen rondom de raamopeningen en de doorlopende dorpels moeten behouden blijven of vervangen worden door nieuwe elementen in natuursteen en even ver uit het vernieuwde gevelvlak springen als in de bestaande toestand het geval is.

4. Het uitzicht van de bestaande kroonlijst moet behouden blijven.

5. De bestaande plint moet behouden blijven door deze te verplaatsen en na het uitvoeren van de werken moet de plint even ver voorbij het gevelmateriaal steken als in de bestaande toestand het geval is.

6. De hoekprofielen die inherent zijn aan het gevelpleisterwerk moeten onzichtbaar uitgevoerd worden.

7. De nieuwe constructie moet aansluiten op het openbaar domein zodanig dat toekomstige werkzaamheden aan het openbaar domein kunnen plaatsvinden, los van herstelwerken aan de nieuwe constructie.

8. Het nieuw dak van de nieuwe bouwlaag moet aangelegd worden als een groendak of de dakwaterafvoer moet naar een hemelwaterput voorzien worden, conform artikel 38 van de bouwcode.

9. Op de afvoerleiding moet een T-stuk voorzien worden ter hoogte van het openbaar domein om toezicht op de riolering mogelijk te maken, conform artikels 40 en 41 van de bouwcode.

10. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.


Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

11 maart 2024

Volledig en ontvankelijk

24 april 2024

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum

23 juni 2024

Verslag GOA

3 juni 2024

Naam GOA

Katrine Leemans

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

1

0

0

0

 

Bespreking van de bezwaren

De ingediende bezwaren en opmerkingen worden als volgt beoordeeld:

 

  1. Het fundamenteel bezwaar bestaat hierin dat dergelijke werken tot bouwen van een tweede verdieping, het schaarse zonlicht dat in mijn tuin valt, volledig wegneemt en dat bijgevolg het genot van mijn eigendom ernstig wordt aangetast.

Beoordeling:

Het bezwaar is ongegrond. Er kan niet worden ingezien hoe een bijkomende tweede verdieping, die volledig binnen de contouren van het links aanpalende pand dat eveneens over drie bouwlagen beschikt, wordt opgericht, enig zonlicht in de tuin zou kunnen wegnemen.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij:

 

-          de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;

-          het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

 

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De isolatie aan de voorgevel moet samen met het afwerkingsmateriaal uitgevoerd worden met een totale dikte van 14 centimeter ten opzichte van de rooilijn.

2. De arrière-corps moet behouden blijven en vrij gelaten worden van materiaal en isolatie.

3. De bestaande elementen in natuursteen rondom de raamopeningen en de doorlopende dorpels moeten behouden blijven of vervangen worden door nieuwe elementen in natuursteen en even ver uit het vernieuwde gevelvlak springen als in de bestaande toestand het geval is.

4. Het uitzicht van de bestaande kroonlijst moet behouden blijven.

5. De bestaande plint moet behouden blijven door deze te verplaatsen en na het uitvoeren van de werken moet de plint even ver voorbij het gevelmateriaal steken als in de bestaande toestand het geval is.

6. De hoekprofielen die inherent zijn aan het gevelpleisterwerk moeten onzichtbaar uitgevoerd worden.

7. De nieuwe constructie moet aansluiten op het openbaar domein zodanig dat toekomstige werkzaamheden aan het openbaar domein kunnen plaatsvinden, los van herstelwerken aan de nieuwe constructie.

8. Het nieuw dak van de nieuwe bouwlaag moet aangelegd worden als een groendak of de dakwaterafvoer moet naar een hemelwaterput voorzien worden, conform artikel 38 van de bouwcode.

9. Op de afvoerleiding moet een T-stuk voorzien worden ter hoogte van het openbaar domein om toezicht op de riolering mogelijk te maken, conform artikels 40 en 41 van de bouwcode.

10. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.