Terug
Gepubliceerd op 17/06/2024

2024_CBS_05048 - Omgevingsvergunning - OMV_2024000631. Vooruitzichtstraat 40. District Borgerhout - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 14/06/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Koen Kennis, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_05048 - Omgevingsvergunning - OMV_2024000631. Vooruitzichtstraat 40. District Borgerhout - Goedkeuring 2024_CBS_05048 - Omgevingsvergunning - OMV_2024000631. Vooruitzichtstraat 40. District Borgerhout - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2024000631

Gegevens van de aanvrager:

CommV Novus Vastgoed met als adres Ringlaan 74 te 2610 Wilrijk (Antwerpen)

Ligging van het project:

Vooruitzichtstraat 40 te 2140 Borgerhout (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 25 sectie A nr. 75B2

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van een meergezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          17/09/1973: vergunning (179#13044) voor verbouwingswerken;

-          13/12/1909: toelating (1399#4940) voor het bouwen van twee huizen.

 

Vergunde toestand

-          functie: wonen – meergezinswoning met 3 woongelegenheden;

-          bouwvolume:

  • 3 bouwlagen met mansardedak; 
  • overdekte koer;

-          gevelafwerking:

  • geelkleurig parement met polychrome detaillering en speklagen;
  • gevelplint in blauwe hardsteen;
  • houten schrijnwerk;

-          inrichting:

  • perceel gelegen aan de Vooruitzichtstraat en de Terlostraat.

 

Bestaande toestand

-          het bouwvolume aan de zijde Vooruitzichtstraat is omgevormd naar 4 bouwlagen met plat dak;

-          al het buitenschrijnwerk werd vervangen door wit pvc schrijnwerk.

 

Nieuwe toestand

-          functie: wonen – meergezinswoning met 3 woongelegenheden:

  • 2 een-slaapkamerappartementen;
  • 1 twee-slaapkamerappartement (duplex);

-          bouwvolume:

  • zijde Vooruitzichtstraat:

-          4 bouwlagen met plat dak; 

-          kroonlijsthoogte van 14,5 m;

-          inpandig terras op de eerste verdieping;

  • zijde Terlostraat:

-          3 bouwlagen met plat dak;

-          kroonlijsthoogte van 11 m;

-          dakterras op de derde verdieping

  • de gelijkvloerse verdieping is volledig bebouwd;

-          gevelafwerking:

  • geelkleurig parement met polychrome detaillering en speklagen;
  • gevelplint in blauwe hardsteen;
  • wit pvc schrijnwerk;

-          inrichting:

  • perceel gelegen aan de Vooruitzichtstraat en de Terlostraat.

Inhoud van de aanvraag

-          slopen van de bestaande dakverdieping aan de zijde van de Terlostraat;

-          uitbreiden van het volume op de gelijkvloerse verdieping;

-          wijzigen van de voorgevels;

-          wijzigen van de scheimuren; 

-          doorvoeren van interne constructieve werken.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen

25 maart 2024

15 april 2024

Voorwaardelijk gunstig

 

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

25 maart 2024

25 maart 2024

 

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 27 Open ruimte:

Op de gelijkvloerse verdieping wordt de ‘verluchte overdekte koer’ omgevormd tot badkamer en berging. De gelijkvloerse verdieping wordt volledig bebouwd;

  • artikel 28 Minimale oppervlakte buitenruimte:

De buitenruimte van het appartement op de gelijkvloerse verdieping (de ‘verluchte overdekte koer’) wordt gesupprimeerd. Voor een éénslaapkamerappartement is de minimale netto-vloeroppervlakte van de buitenruimte 4 m²;

  • artikel 29 Fietsstalplaatsen en fietsparkeerplaatsen:

De trap met fietsgoot naar de fietsenstalling in de kelder heeft een hellingspercentage van 90 %. Dit is te steil;

  • artikel 34 Stabiliteit en scheidingsmuren:

De opstand ter hoogte van het groendak op de derde verdieping is 0,08 m. De opstand van de scheidingsmuur moet minstens 0,30 m zijn ten opzichte van het hoogst aangrenzende dakvlak.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit). Het project is gelegen in een zone met een kleine pluviale overstromingskans (T1000) onder huidig klimaat (score C).

Het project is gelegen in een zone met een kleine fluviale overstromingskans (T1000) onder huidig klimaat (score C).

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)

 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is van toepassing op de aanvraag. De aanvraag is hiermee in overeenstemming.

 

-          Effecten op de biodiversiteit: overeenkomstig het stikstofdecreet, het nieuwe beoordelingskader voor alle aanvragen die stikstofemissies veroorzaken, in werking getreden op 23 februari 2024.

Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag noch een verkeersdragend noch een verkeersgenererend  project is. De drempelwaarden uit het decreet zijn dus niet van toepassing en de opmaak van een passende beoordeling (artikel 32 decreet) is niet vereist. 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid - Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

In de hoek van het perceel bevindt zich op het gelijkvloers een overdekte koer met open ruimte ter hoogte van de verdiepingen. Deze oppervlakte wordt betrokken bij het volume tot een bouwhoogte van circa 12,45 meter. Bijgevolg is het volledige perceel bebouwd. De wijzigingen aan de scheidsmuren zijn beperkt en hebben geen onaanvaardbare impact op de omgeving.

 

Het volledig bebouwen van het perceel is strijdig met artikel 27 van de bouwcode. Het supprimeren van de enige buitenruimte bij het gelijkvloers éénslaapkamerappartement is strijdig met artikel 28 van de bouwcode.

 

De kwaliteit van de bestaande open ruimte in zijn context is echter zeer beperkt gezien de ligging in de oksel van het bouwblok en de hoger opgaande scheimuren. Het vergroten van de woonoppervlakte heeft een positieve invloed op de leefkwaliteit van de woningen.

Bijgevolg kan een afwijking toegestaan worden met toepassing van artikel 3 van de bouwcode.

 

Het mansardedak aan de zijde van de Vooruitzichtstraat werd omgevormd door een volwaardige bouwlaag onder een plat dak en aan de zijde van de Terlostraat wordt het mansardedak gesupprimeerd en vervangen door een dakterras van 11,4 m2 bij het duplex tweeslaapkamerappartement.

Op de eerste verdieping wordt aan de rechterzijde van de Vooruitzichtstraat een inpandig terras voorzien van 4 m2.

 

De wijzigingen hebben een positieve impact op het gebruiksgenot van de woningen. Het volume is qua schaal en ruimtegebruik inpasbaar in zijn omgeving.

De wijzigingen zijn stedenbouwkundig aanvaardbaar.

 

De fietsenberging in de kelder is niet bereikbaar door de steile helling en een moeilijke draaibeweging. Daarnaast heeft de fietsenberging slechts een vrije hoogte van 1,8 meter. Fietsen stallen of ophangen in de trappenhal is niet aanvaardbaar volgens het advies dat ingewonnen werd bij Brandweer Zone Antwerpen.

Gezien het geacht aantal wooneenheden niet gewijzigd wordt, is een fietsenstalling een pluspunt maar geen vereiste.

Door de kenmerken van het perceel is een kwalitatieve fietsenberging moeilijk in te passen in het geheel met drie wooneenheden. Bijgevolg zijn de voorgestelde fietsenstalplaatsen aanvaardbaar.

 

Visueel-vormelijke elementen

De vierde bouwlaag aan de zijde van de Vooruitzichtstraat werd voorzien als kopie van de onderliggende bouwlagen.

Aan de zijde van de Terlostraat worden de dieperliggende volumes aan de achterzijde afgewerkt met wit sierpleister.

Het houten buitenschrijnwerk is vervangen door wit pvc schrijnwerk en het inpandig terras op de eerste verdieping wordt voorzien van een witte metalen balustrade.

Deze materiaalkeuzes zijn inpasbaar in de omgeving en stedenbouwkundig aanvaardbaar.

 

Aan de voorzijde van de Terlostraat wordt gelijk met de hoogte van de linker aanpalende een zwarte metalen balk voorzien in functie van een klimplant. Deze uitwerking is niet kenmerkend als beëindiging van een bouwvolume. De stad is echter wel voorstander van het voorzien van meer groen in de omgeving. Bijgevolg wordt als voorwaarde bij de vergunning opgelegd de zwarte metalen balk te vervangen door een draad op dezelfde positie die deze functie kan vervullen.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De zwarte metalen balk bovenaan de gevel aan de Terlostraat te voorzien als een draad geschikt voor klimplanten op dezelfde positie.

2. Het gedeelte van het dak, gelegen naast de scheidingsmuren die geen opstand hebben van minimaal 0,30 meter ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak, is te voorzien van een niet-brandbare strook (reactie bij brand van minimum klasse A2FL-s2) van minstens 30 cm breed voorzien tussen het groendak en de scheidingswand.

3. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.

4. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.


Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

5 januari 2024

Volledig en ontvankelijk

25 maart 2024

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit

24 mei 2024

 

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

23 juni 2024

Verslag GOA

3 juni 2024

Naam GOA

Wim Van Roosendael

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De zwarte metalen balk bovenaan de gevel aan de Terlostraat te voorzien als een draad geschikt voor klimplanten op dezelfde positie.

2. Het gedeelte van het dak, gelegen naast de scheidingsmuren die geen opstand hebben van minimaal 0,30 meter ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak, is te voorzien van een niet-brandbare strook (reactie bij brand van minimum klasse A2FL-s2) van minstens 30 cm breed voorzien tussen het groendak en de scheidingswand.

3. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.

4. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.