Terug
Gepubliceerd op 17/06/2024

2024_CBS_05053 - Omgevingsvergunning - OMV_2023154170. Laar 196. District Ekeren - Weigering

college van burgemeester en schepenen
vr 14/06/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Koen Kennis, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_05053 - Omgevingsvergunning - OMV_2023154170. Laar 196. District Ekeren - Weigering 2024_CBS_05053 - Omgevingsvergunning - OMV_2023154170. Laar 196. District Ekeren - Weigering

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023154170

Gegevens van de aanvrager:

de heer Kemal Soydemir met als adres Laaglandlaan 468 te 2170 Merksem (Antwerpen)

Ligging van het project:

Laar 196 te 2180 Ekeren (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 34 sectie E nr. 117B2

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

bouwen van een eengezinswoning met poolhouse

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          10/06/2022: gedeeltelijk voorwaardelijk vergunning (OMV_2022016457) voor het verkavelen van een perceel in een lot voor woningbouw en een bebouwd restperceel en vellen van een boom;

-          6/10/1980: verkavelingsvergunning (198037) voor drie loten, voor woningbouw, waarvan loten 2 en 3 intussen vervallen zijn.

Vergunde toestand

-          niet relevant gezien de aanvraag handelt over een nieuwbouw.

 

Bestaande toestand

-          onbebouwd terrein met een oppervlakte van 853 m²;

-          beplant met 13 bomen achteraan het perceel.

 

Nieuwe toestand

-          functie: 

  • eengezinswoning met poolhouse;

-          bouwvolume:

  • vrijstaande woning van 2 bouwlagen onder plat dak met een bouwdiepte van 17 m en een bouwbreedte van 14,97 m; 
  • kroonlijsthoogte van 6,80 m;
  • inpandige garage op het gelijkvloers;
  • poolhouse van 1 bouwlaag onder plat dak met zwembad tegen de achterste perceelsgrens met een bouwdiepte van 6,26 m links en 6,03 rechts en een gevelbreedte van 12,28 m;

-          gevelafwerking:

  • voorgevel in beige/grijze gevelsteen;
  • buitenschrijnwerk in zwart aluminium;
  • dorpels in wit beton;
  • balustrades in glas;
  • poort naar inpandige garage en fietsenberging;

-          inrichting:

  • inpandig achterterras op het gelijkvloers van 41,40 m²;
  • inpandige dakterrassen op de eerste verdieping van 45,00 m² achteraan en 2 van 6,25 m² vooraan;
  • voortuinstrook met een diepte van 6,00 m links en 7,33 m rechts;
  • 3 te rooien en vergunningsplichtige bomen:
    • 2 vogelkers achteraan van 1,10 m en 1,30 m omtrek;
    • 1 berk van 1,05 m omtrek vooraan;
  • zonnepanelen op het dakvlak.

 

Inhoud van de aanvraag

-          bouwen van een vrijstaande eengezinswoning;

-          oprichten van een poolhouse met zwembad;

-          aanleggen van een infiltratiekom vooraan;

-          doorvoeren van interne constructieve werken;

-          wijzigen van de scheimuren;

-          rooien van 3 vergunningsplichtige bomen;

-          plaatsen van zonnepanelen.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Aquafin

18 december 2023

4 maart 2024

Voorwaardelijk gunstig

Fluvius System Operator

11 december 2023

12 december 2023

Geen advies

 

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

11 december 2023

12 december 2023

 

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de omgevingsvergunning (OMV_2022016457) voor het verkavelen van gronden op volgend(e) punt(en):

  • 1.5. Vellen en verzorging van bomen:

de inplantingsplaats van bijgebouwen en terrassen moet zodanig worden bepaald dat de aanwezige waardevolle bomen maximaal en onder goede omstandigheden behouden blijven;

  • 2.4 Afmetingen:

er wordt een max. van 2 bouwlagen afgewerkt met een hellend dak opgelegd;

  • 2.5 welstand van de gebouwen
    de woningen dienen te beantwoorden aan esthetisch verantwoorde vorm die zich inpast in de omgeving. Bijgevolg moet de dakvorm ingericht worden als hellend dak.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.

 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:

Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).

Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)

 

-          Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009. 
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is van toepassing op de aanvraag. De aanvraag is hiermee in overeenstemming. 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Voorliggende aanvraag omvat het bouwen van een eengezinswoning in overeenstemming met de geldende bestemmingsvoorschriften van de verkaveling. Bijkomend gelet op de ligging van het perceel in een meer dan voldoende ontwikkeld woongebied, is de aanvraag functioneel inpasbaar.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De geplande volumetrie past binnen het opgetekende bouwveld van de verkaveling.

Er wordt echter geconstateerd dat een plat dak afwijkend is op de verkavelingsvoorschriften die uitdrukkelijk de toepassing van een hellend dak specificeren en dit omdat dat kenmerkend is in de context. Om tot een goede ruimtelijke ordening te komen moet de woning dus voorzien worden van een hellend dak. Dit kan niet opgelegd worden als voorwaarde bij vergunning gezien hiervoor de aanvraag in zijn totaliteit moet herbekeken worden. De aanvraag dient bijgevolg geweigerd te worden.

 

Visueel-vormelijke elementen

De voorziene materialisatie is aanvaardbaar in de gebouwde context. De gevelmaterialen zijn visueel ingepast in het straatbeeld.

Het advies voor dit deelaspect van de aanvraag is bijgevolg gunstig.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Door het bouwen van de woning en het bijgebouw moeten 5 bomen gerooid worden. Voor deze bomen wordt geen compensatie voorzien. Gelet op de kenmerkende groene omgeving, zoals ook bepaald in de verkavelingsvoorschriften, is het wenselijk om de gerooide bomen te compenseren. In overeenstemming met artikel 17 van de bouwcode zouden, in geval van een vergunning, 5 streekeigen bomen op het perceel aangeplant moeten worden.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Autostalplaatsen

Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 1 parkeerplaatsen.

 

Aantal autostalplaatsen volgens bouwcode: Woonproject met maximaal 5 wooneenheden = 1 / woning

 

De aanvraag voorziet de bouw van 1 ééngezinswoning. De werkelijke parkeerbehoefte is bijgevolg 1.

De plannen voorzien in 1 nuttige autostal- en autoparkeerplaats.

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1.

Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0.

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Fietsstalplaatsen

Conform de bepalingen van de bouwcode moet bij wonen het aantal fietsstalplaatsen als volgt bepaald worden: 1 plaats per slaapkamer + 1 extra plaats.

 

De aanvraag voorziet in 4 slaapkamers. Bijgevolg moeten minimaal 5 fietsstalplaatsen voorzien worden.

 

De aanvraag voorziet in 6 fietsstalplaatsen.

 

Conclusie

De aanvraag voorziet in voldoende auto- en fietsstalplaatsen conform de bepalingen van de bouwcode. Er kan bijgevolg geoordeeld worden dat er geen sprake zal zijn van een negatieve mobiliteitsimpact voor de bestaande omgeving.

Het advies inzake mobiliteitsimpact is dan ook gunstig.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met verkavelingsvoorschriften.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

21 november 2023

Volledig en ontvankelijk

11 december 2023

Start 1e openbaar onderzoek

21 december 2023

Einde 1e openbaar onderzoek

19 januari 2024

Beslissing toepassing administratieve lus

1 februari 2024

Start laatste openbaar onderzoek

13 februari 2024

Einde laatste openbaar onderzoek

13 maart 2024

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit

24 mei 2024

 

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

23 juni 2024

Verslag GOA

4 juni 2024

Naam GOA

Gerd Cryns

 

Administratieve lus

Op de aanvraag werd een administratieve lus toegepast, omwille van de volgende reden(en):

 

Ondanks het feit dat de affichage van het openbaar onderzoek fysisch correct werd uitgevoerd blijkt dat de ingave van de melding op het omgevingsloket, dewelke ten laatste de dag vóór de opstart ervan dient plaats te vinden, slechts op de startdatum zelf geschiedde. Dientengevolge is er eenduidig sprake van een procedurefout, waardoor een administratieve lus (met nieuw openbaar onderzoek) vereist is.

 

De stappen in de procedure die verkeerd gelopen zijn werden opnieuw uitgevoerd om te voorkomen dat de eindbeslissing over de aanvraag vernietigd wordt omwille van de vastgestelde procedurefout(en).

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 2 openbare onderzoeken.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

21 december 2023

19 januari 2024

0

0

0

0

13 februari 2024

13 maart 2024

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.

Artikel 3

De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.