Terug
Gepubliceerd op 17/06/2024

2024_CBS_05050 - Omgevingsvergunning - OMV_2024052690. Jaak Embrechtsstraat 20. District Deurne - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 14/06/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Koen Kennis, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_05050 - Omgevingsvergunning - OMV_2024052690. Jaak Embrechtsstraat 20. District Deurne - Goedkeuring 2024_CBS_05050 - Omgevingsvergunning - OMV_2024052690. Jaak Embrechtsstraat 20. District Deurne - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2024052690

Gegevens van de aanvrager:

Emmanuel Van Oost met als adres Tweekleinewegenstraat 30 te 3001 Leuven

Ligging van het project:

Jaak Embrechtsstraat 20 te 2100 Deurne (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 32 sectie B nrs. 475F20 en 475M11

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          01/01/1931: toelating (329#6832) voor het bouwen bergplaats.

 

Vergund geachte toestand

-          functie: eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • 3 bouwlagen met plat dak; 
  • bouwdiepte van 8,40 m;
  • bouwhoogte van 10,15 m;

-          gevelafwerking:

  • zandkleurige cementering;
  • houten voordeur;
  • plint en dorpels in blauwe hardsteen.

 

Bestaande toestand

overeenkomstig de vergund geachte toestand, uitgezonderd:

-          bouwvolume: bouwdiepte op de gelijkvloerse verdieping van 17,80 m; 

-          gevelafwerking: donkergroen pvc schrijnwerk;

-          inrichting: tuinberging van 53 m² tegen de achterste perceelsgrens.

 

Nieuwe toestand

-          functie: eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • 3 bouwlagen met plat dak; 
  • bouwdiepte op de gelijkvloerse verdieping van 17,80 m;
  • aanbouw op de eerste verdieping tegen de rechter perceelsgrens tot 11,80 m;

-          gevelafwerking:

  • zandkleurige cementering;
  • houten voordeur;
  • donkergroen pvc schrijnwerk;

-          inrichting: tuinberging van 53 m² tegen de achterste perceelsgrens.

 

Inhoud van de aanvraag

-          uitbreiden van het volume;

-          wijzigen van de scheimuren;

-          doorvoeren van interne constructieve werken;

-          wijzigen van de gevel;

-          bouwen van een tuinberging.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.

 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be).
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:

  • artikel 40 Privaat gescheiden rioolstelsel en afvoerleidingen:
    De RWA wordt na de septische put aangesloten op de DWA. Elk gebouw moet voorzien zijn van een gescheiden rioolstelsel dat bestaat uit 1 droogweerafvoer (DWA) en 1 hemelwaterafvoer (RWA). Dit gescheiden rioolsysteem moet aangeboden worden aan de straat.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:

Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

Effecten op de biodiversiteit: overeenkomstig het stikstofdecreet, het nieuwe beoordelingskader voor alle aanvragen die stikstofemissies veroorzaken, in werking getreden op 23 februari 2024.
Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag geen project is voor de exploitatie van een IIOA met één of meer stationaire bronnen van stikstofoxiden. Het beoordelingskader uit het decreet is dus niet van toepassing en de opmaak van een passende beoordeling (artikel 28 decreet) is niet vereist.

Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag noch een verkeersdragend noch een verkeersgenererend  project is. Het beoordelingskader uit het decreet is dus niet van toepassing en de opmaak van een passende beoordeling (artikel 32 decreet) is niet vereist.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het project is gelegen in een zone met een kleine pluviale overstromingskans (T1000) onder toekomstig (2050) klimaat (score B).

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)

 

-          Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009. 
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag betreft te regulariseren werken en wijzigingen aan een bestaande eengezinswoning. De functie van eengezinswoning wijzigt hierdoor niet, waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd blijft.

 

Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid

De verbouwings- en uitbreidingswerken aan het hoofdgebouw omvatten het aanwezige volume op het gelijkvloers tot een bouwdiepte van 17,80 meter evenals een beperkte beglaasde aanbouw achteraan rechts op de eerste verdieping.

De rest van het platte dak van het gelijkvloers wordt, evenals het dak van de beperkte uitbreiding, geïsoleerd en afgewerkt als groendak.

Intern worden er ook constructieve werken uitgevoerd.

 

Daarnaast bevat de aanvraag ook het regulariseren van een bestaand tuinhuis achteraan in de tuin, ingeplant op de achterste perceelsgrens. De zijgevels van het tuinhuis staan echter schuin tegen de respectievelijke zijdelingse perceelsgrenzen.

Vanuit de goede ruimtelijke ordening en met het oog op onderhoud van het tuinhuis wordt voor de inplanting van het tuinhuis een afstand van hetzij op 1 meter van de perceelsgrens, hetzij op de perceelsgrens, bepaalt. De inplanting van het bestaande tuinhuis kan om deze redenen niet voor vergunning in aanmerking komen. Het ingediende bezwaar hieromtrent wordt dan ook als gegrond beschouwd.

 

Visueel-vormelijke elementen

De wijzigingen aan de gevels zijn zeer beperkt.

De voorgestelde materialen zijn inpasbaar in het straatbeeld.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De RWA wordt na de septische put aangesloten op de DWA. Elk gebouw moet voorzien zijn van een gescheiden rioolstelsel dat bestaat uit één droogweerafvoer (DWA) en één hemelwaterafvoer (RWA). Dit gescheiden rioolsysteem moet aangeboden worden aan de straat conform artikel 40 van de bouwcode. Dit wordt als voorwaarde bij de vergunning opgelegd.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

2. De RWA en de DWA zijn apart aan te bieden aan de straatriolering conform artikel 40 van de bouwcode. 

3. Het tuinhuis achteraan in de tuin wordt uit de vergunning uitgesloten.


Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

10 april 2024

Volledig en ontvankelijk

29 april 2024

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum

28 juni 2024

Verslag GOA

4 juni 2024

Naam GOA

Katrine Leemans

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

1

0

0

0

 

Bespreking van de bezwaren

Tijdens de periode van de bevraging van de aanpalenden werd 1 bezwaarschrift ingediend:

 

  1. Afstand van het tuinhuis t.o.v. de perceelsgrens: Er is geen bezwaar tegen het tuinhuis op zich, maar wel tegen de positie ervan. Het tuinhuis moet ofwel op 1 meter van de perceelsgrens ingeplant worden ofwel tot op de perceelsgrens.

Beoordeling:

Het bezwaar is gegrond. Een tuinhuis moet hetzij op 1 meter afstand van de perceelsgrens ingeplant worden, hetzij op de perceelsgrens, vanuit een goede ruimtelijke ordening en met het oog op onderhoud van het tuinhuis. De zijgevels van het aanwezige tuinhuis staan schuin tegen de perceelsgrenzen en voldoen qua inplanting niet aan deze randvoorwaarden.


  1. Bezwaar tegen bijkomende volumes, gebouwen en verhardingen/beton in de gehele tuin.

Beoordeling:

Het bezwaar is ongegrond. De ingediende plannen vermelden buiten het tuinhuis en de verharding voor het terras, die qua oppervlakte in verhouding zijn met de oppervlakte van de tuin, geen andere constructies of verhardingen. Het is dan ook onduidelijk naar welke bijkomende volumes, gebouwen en verhardingen/beton in de gehele tuin bezwaarindiener verwijst. Deze worden dan ook niet beoordeeld en maken geen deel uit van de eventuele vergunning.


  1. Zonnepanelen op het dak: De bezwaarindiener wil er op wijzen dat de werkelijke ligging van de zonnepanelen op het dak niet in overeenstemming is met de plannen bij de aanvraag. In werkelijkheid overlappen de panelen met het dak van bezwaarindiener wat ook duidelijk te zien is op google view. De vorige eigenaar heeft deze zo gelegd buiten het weten van bezwaarindiener om. Bezwaarindiener vraagt het herleggen van deze panelen met respect voor een afstand van de scheidingslijn, zodat er bij eventuele herstelling of onderhoud ruimte kan blijven tussen de panelen van beide woningen.

Beoordeling:

Het bezwaar is ongegrond. Op de ingediende plannen worden de zonnepanelen correct ingetekend. De werken zullen moeten uitgevoerd zoals vergund.


Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij:

 

-          de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;

-          het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

 

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

2. De RWA en de DWA zijn apart aan te bieden aan de straatriolering conform artikel 40 van de bouwcode.

3. Het tuinhuis achteraan in de tuin wordt uit de vergunning uitgesloten.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.