Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2024020867 |
Gegevens van de aanvrager: | NV KRINKELS met als adres Weversstraat 39 te 1840 Londerzeel |
Ligging van het project: | Henry Fordlaan - Zwarteweg te 2030 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 14 sectie C nrs. 288K en afdeling 15 sectie C nrs. 259E |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | vellen van bomen |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
Er werd geen relevante voorgeschiedenis teruggevonden.
Bestaande toestand
De werken bevinden zich op twee locaties. Enerzijds in de bocht van het kruispunt Henry Fordlaan en Wilmarsdonksteenweg. Anderzijds meer richting het zuiden aan de zuidwestzijde van de Noordkasteelbruggen. Op beide locaties zijn langs de buitenzijde van de omheining bomen ingeplant.
Nieuwe toestand
De bomen zijn gerooid. Er wordt vervolgens een nieuwe omheining geplaatst maar deze is vrijgesteld van stedenbouwkundige vergunningsplicht.
Inhoud van de aanvraag
Rooien van bomen
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Air Liquide Industries Belgium | 25 april 2024 | 15 mei 2024 | Gunstig |
Fluxys | 25 april 2024 | 16 mei 2024 | Voorwaardelijk gunstig |
Haven van Antwerpen - Brugge (Port of Antwerp - Bruges) - Terreinen | 25 april 2024 | 23 mei 2024 | Voorwaardelijk gunstig |
Infrabel Antwerpen, Limburg, Vlaams Brabant | 25 april 2024 | 21 mei 2024 | Voorwaardelijk gunstig |
Defensie | 25 april 2024 | 24 mei 2024 | Geen bezwaar |
Water-link | 25 april 2024 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag. |
|
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen in het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP) Afbakening zeehavengebied Antwerpen (Besluit van de Vlaamse regering van 30 april 2013), binnen de afbakeningslijn.
De gebieden binnen de afbakeningslijn behoren tot het zeehavengebied Antwerpen.
Met uitzondering van de deelgebieden waarvoor in dit plan voorschriften werden vastgelegd, blijven de op het ogenblik van de vaststelling van dit plan bestaande bestemmings- en inrichtingsvoorschriften onverminderd van toepassing.
Beide locaties zijn volgens voornoemd gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan bestemd als Gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven.
Zulk gebied is bestemd om te functioneren als Vlaams havengebied als onderdeel van de haven van Antwerpen. Het is bestemd voor zeehavengebonden en zeehavengerelateerde industriële en logistieke activiteiten en distributie-, opslag- en overslagactiviteiten die gebruikmaken van en aangewezen zijn op de zeehaveninfrastructuur.
Alle handelingen die nodig of nuttig zijn voor de realisatie van de bestemming en voor de exploitatie van de haven en de bedrijven zijn toegelaten.
Daartoe worden ook de volgende werken, handelingen, voorzieningen, en wijzigingen gerekend:
- de aanleg en het onderhoud van infrastructuur die nodig is voor de toegankelijkheid of voor verbindingen langs de waterzijde en langs de landszijde;
- het laguneren of op een andere wijze bergen of verwerken van baggerspecie.
Daarnaast is de ontwikkeling, het herstel en de instandhouding van tijdelijke ecologische infrastructuur toegelaten.
In het gebied zijn eveneens gebouwen of lokalen voor bewakingspersoneel toegelaten.
In het gebied zijn kantoorgebouwen niet toegelaten, tenzij ze noodzakelijk zijn voor en een inherent onderdeel zijn van de exploitatie van haven en industriële activiteiten. De bestaande kantoorgebouwen kunnen behouden blijven binnen het bestaande bouwvolume op het moment van definitieve vaststelling van dit gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan. Uitbreidingen zijn niet toegelaten.
De aanvraag dient beoordeeld te worden aan de hand van de voorschriften van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
De aanvraag is in overeenstemming met de bestemming en de voorschriften van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan.
Voor een straal van 500 meter rond beide locaties is het voormelde GRUP tevens van toepassing. Volgende bestemmingen zijn van toepassing:
- Gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven;
- Gebied voor verkeers- en vervoersinfrastructuur – voor de Noorderlaan, Wilmarsdonksteenweg en Oosterweelsteenweg in het noorden;
- Gebied voor waterweginfrastructuur – voor het Leopolddok, het Albertdok, het 5e Havendok, het Amerikadok en Noordkasteeldok;
- Gebied voor spoorinfrastructuur;
- overdrukken met als aanduiding Leidingstraat en Hoogspanningsleiding.
Tevens zijn binnen een straal van 500 meter het GRUP Oosterweelverbinding en het GRUP Oosterweelverbinding - wijziging van toepassing met bestemmingen gebied voor weginfrastructuur voor het geplande knooppunt en voor de Oosterweelsteenweg en de verbinding daarvan via het oostelijk deel van de Kastelweg naar de Scheldelaan, overdruk Werfzone voor aansluitende werfzone en natuurgebied en parkgebied aansluitend bij de voormalige parochiekerk Sint-Jan-de-Doper van Oosterweel (beschermd als monument) en de omgeving van het Fort Noordkasteel.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater.
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Sectorale regelgeving
MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld.
Bij de beslissing over de volledig- en ontvankelijkheid is beslist dat de aanvraag geen betrekking heeft op een project als vermeld in bijlage I, II of III van het besluit van de Vlaamse Regering van 10 december 2004 houdende vaststelling van de categorieën van projecten, onderworpen aan milieueffectrapportage (milieueffectrapport). Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is gedeeltelijk gelegen in een zone waarvoor de Vlaamse Milieumaatschappij aangewezen is als adviesinstantie. Wegens de aard van de aanvraag (rooien bomen), is een adviesvraag echter niet vereist.
Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).
Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).
Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Het voorliggende project betreft geen bijkomende verharde oppervlakte, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
Effecten op de biodiversiteit: overeenkomstig het stikstofdecreet, het nieuwe beoordelingskader voor alle aanvragen die stikstofemissies veroorzaken, in werking getreden op 23 februari 2024.
Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag noch een verkeersdragend noch een verkeersgenererend project is. De drempelwaarden uit het decreet zijn dus niet van toepassing en de opmaak van een passende beoordeling (artikel 32 decreet) is niet vereist.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Op twee locaties in de haven van Antwerpen, ter hoogte van Henry Fordlaan en ter hoogte van Zwarteweg, worden bomen die zich langs de buitenkant van een omheining van een kaaigebonden terminal bevinden, gerooid. De bomen zijn alle van de soort Populus nigra ‘Italica’.
Het rooien van de bomen dient te gebeuren in het kader van de ISPS-richtlijnen (International Ship&Port Facility Security-Code). Doordat de bomen redelijk dicht tegen de omheining ingeplant staan, kunnen indringers via de bomen over de omheining de bedrijfsterreinen bereiken. Ook beperken deze het vrije zicht van bewakingsagenten, camera’s of drones. Hierdoor wordt er niet voldaan aan de normen en standaarden betreffende perimeterbeveiliging die opgelegd zijn door de Nationale autoriteit voor maritieme beveiliging.
Na het rooien van de bomen, wordt een nieuwe omheining geplaatst die voldoet aan deze richtlijnen. Deze omheining is echter vrijgesteld van stedenbouwkundige vergunningsplicht.
Het rooien van de bomen draagt bij tot de verdere exploitatie van het havengebied waardoor de aanvraag functioneel inpasbaar is.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De aanvraag is in overeenstemming en verenigbaar met de ruimtelijke context van het havengebied waarbinnen deze aanvraag is gesitueerd. Door het rooien van de bomen kan er voldaan worden aan de normen en standaarden rond perimeterbeveiliging.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Daar de aanvraag gelegen is in de nabijheid van spoorwegen, werd het advies van Infrabel ingewonnen als spoorwegbeheerder. Dit advies is voorwaardelijk gunstig. Infrabel vraagt om voor de start van de werken een toelating aan te vragen zodat de gepaste veiligheidsmaatregelen kunnen opgelegd worden. Deze voorwaarde wordt beschouwd als een uitvoeringsmodaliteit.
Advies werd gevraagd aan het Havenbedrijf Antwerpen-Brugge als gebiedsbeheerder. Zij brachten een voorwaardelijk gunstig advies uit waarbij zij opleggen dat er vóór het kappen van de bomen, gecontroleerd moet worden op de aanwezigheid van beschermde soorten. Er mogen geen nesten van beschermde vogelsoorten of vleermuizen worden beschadigd, weggenomen of vernield. Deze voorwaarde wordt beschouwd als een uitvoeringsmodaliteit.
Wegens de situering van de aanvraag in de directe nabijheid van pijpleidingen werd het advies ingewonnen van de beheerders van deze leidingen. De uitgebrachte adviezen zijn gunstig of voorwaardelijk gunstig. De voorwaarden uit deze adviezen, gericht op het vrijwaren van de integriteit van omgevende infrastructuren, met het oog op de beperking van de hinder van de geplande werkzaamheden en met het oog op de veiligheid, kunnen integraal aan deze vergunning worden gehecht.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
De aanvraag genereert geen bijkomende parkeerbehoefte noch automobiliteit.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. Er dient te worden voldaan aan de voorwaarde uit het advies van Infrabel nv;
2. Er dient te worden voldaan aan de voorwaarde uit het advies van het Havenbedrijf Antwerpen-Brugge;
3. Er dient te worden voldaan aan de voorwaarden uit het advies van Fluxys nv.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 28 februari 2024 |
Volledig en ontvankelijk | 25 april 2024 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 24 juni 2024 |
Verslag GOA | 31 mei 2024 |
Naam GOA | Katrine Leemans |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. Er dient te worden voldaan aan de voorwaarde uit het advies van Infrabel nv;
2. Er dient te worden voldaan aan de voorwaarde uit het advies van het Havenbedrijf Antwerpen-Brugge;
3. Er dient te worden voldaan aan de voorwaarden uit het advies van Fluxys nv.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.