Terug
Gepubliceerd op 17/06/2024

2024_CBS_05032 - Omgevingsvergunning - OMV_2023119636. Kammenstraat 49-51. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 14/06/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Koen Kennis, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_05032 - Omgevingsvergunning - OMV_2023119636. Kammenstraat 49-51. District Antwerpen - Goedkeuring 2024_CBS_05032 - Omgevingsvergunning - OMV_2023119636. Kammenstraat 49-51. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023119636

Gegevens van de aanvrager:

mevrouw Hilde Kieboom met als adres Lombardenstraat 28 te 2000 Antwerpen, de heer olivier lins met als adres Lombardenstraat 28 te 2000 Antwerpen en VZW Vereniging voor Solidariteit met als adres Lombardenstraat 28 te 2000 Antwerpen

Ligging van het project:

Kammenstraat 49-51 te 2000 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 3 sectie C nrs. 1966K en 1968_

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

Verbouwen van een WZC naar co-housing, uitbreiden van bestaande horeca en aanpassen van een gevel (tweede binnenkoer)

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

Kammenstraat 49-53:

-          29/03/2019: vastgesteld bouwkundig erfgoed: 2 neotraditionele winkelhuizen https://id.erfgoed.net/aanduidingsobjecten/101040;

-          15/02/2008: vergunning (3152#1414) voor het verwijderen van 3 structurele muren op het gelijkvloers;

-          03/03/2006: vergunning (545#940) voor het wijzigen van bestemming van de begane grond en aanbrengen van 2 nieuwe binnendeuren;

-          21/05/1931: toelating (1931#39004) voor het herbouwen van het huis Kammenstraat nummer 49;

Kammenstraat 51:

-          21/05/2021: vergunning (20211208) voor de exploitatie van een bronbemaling en een tegenbemaling;

-          08/04/2005: vergunning (197#20040733) voor het verbouwen en renoveren van een schoolgebouw naar een sociaal centrum;

-          28/11/1985: beschermd als monument: Klooster van de witzusters (kloosterkapel, calvarie en gevel) https://id.erfgoed.net/aanduidingsobjecten/6008.

 

Vergunde toestand

-          functie: sociaal centrum Sant’Egidio;

-          bouwvolume aan de eerste binnenkoer (0.45):

  • 3 bouwlagen met zadeldak; 
  • bouwhoogte van 12,24 m;

-          bouwvolume aan de tweede binnenkoer (0.14):

  • 3 bouwlagen met zadeldak; 
  • 3 dakkapellen;
  • bouwhoogte van 12,27 m;

-          gevelafwerking aan de eerste binnenkoer:

  • parement en trapgevel en dakkapel in roodbruine baksteen;
  • gevelaccenten + plint  in beige natuursteen;
  • buitenschrijnwerk in blauwgrijs hout;
  • dakafwerking in grijze natuurleien;

-          gevelafwerking aan de tweede binnenkoer:

  • parement in roodbruine baksteen;
  • dorpels in blauwe steen;
  • buitenschrijnwerk in hout;
  • poort in hout;
  • consoles in blauwe steen;
  • balustrade in staal;
  • gevelornament op de tweede verdieping;
  • kroonlijst in hout;
  • dakafwerking in rode dakpannen;

-          inrichting:

  • 2 binnenkoeren, waarvan de eerste binnenkoer (0.45) van 1.326 m² en de tweede binnenkoer (0.14) van 935 m²;
  • parking.

 

Bestaande toestand

-          functie: sociaal centrum vzw Vereniging Voor Solidariteit:

  • werking voor daklozen Kamiano;
  • taalklassen voor nieuwkomers, bureaus en vergaderzalen;
  • gelijkvloers: reca;
  • gelijkvloers en eerste verdieping: woonzorgcentrum Simon en Hanna met 6 bewoners;
  • tweede en derde verdieping: woonunit;

-          bouwvolume: de dakkapellen werden afgebroken;

-          gevelafwerking aan de tweede binnenkoer:

  • parement in wit pleisterwerk;
  • gewijzigd buitenschrijnwerk en vergrote raamopeningen op het gelijkvloers en de eerste verdieping;
  • velux-ramen ter vervanging van de dakkapellen;
  • dakafwerking in zwarte leien.

 

Nieuwe toestand

-          functie: sociaal centrum:

  • gelijkvloers: reca uitgebreid met 40 m²;
  • eerste verdieping: co-housing met 3 woongelegenheden ter plaatse van het woonzorgcentrum;
  • tweede verdieping: gemeenschappelijke ruimte;
  • tweede en derde verdieping: woonunit;

-          gevelafwerking aan de tweede binnenkoer:

  • parement in wit pleisterwerk;
  • velux-ramen ter vervanging van de dakkapellen;
  • gewijzigd buitenschrijnwerk en vergrote raamopeningen op het gelijkvloers en de eerste verdieping;
  • dakafwerking in grijze leisteen.

 

Inhoud van de aanvraag

-          slopen van dakkapellen;

-          plaatsen van dakvlakvensters;

-          vermeerderen van het aantal woongelegenheden op de eerste verdieping van 0 naar 3;

-          wijzigen van de functie van gemeenschapsvoorziening (woonzorgcentrum) naar wonen (met behoud van de sociale functie);

-          wijzigen van de gevel aan de tweede binnenkoer;

-          doorvoeren van interne constructieve werken.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Aquafin

5 februari 2024

5 maart 2024

Geen advies

Fluvius System Operator

5 februari 2024

8 februari 2024

Voorwaardelijk gunstig

Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen

5 februari 2024

26 maart 2024

Voorwaardelijk gunstig

Onroerend Erfgoed

5 februari 2024

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

 

 

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

5 februari 2024

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

5 februari 2024

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Ondernemen en Stadsmarketing/ Visit Antwerpen

5 februari 2024

15 april 2024

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

5 februari 2024

22 februari 2024

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Archeologie

5 februari 2024

28 mei 2024

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Archeologie

30 april 2024

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg

5 februari 2024

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg

30 april 2024

22 mei 2024

 

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: artikel  1:   zone voor wonen - (wo1) en artikel  5:   zone voor centrumfuncties - publieksgerichte gebouwen (ce5).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan op volgend punt:

-          Art 2.1.1 Culturele, historische en/of esthetische waarde. Er worden enkele grondige wijzigingen aangebracht aan het niet-beschermde deel: de rode dakpannen werden vervangen door leien, de drie prominente dakkapellen werden verwijderd en vervangen door velux-ramen, er wordt een interne trap geplaatst naar de zolderverdieping,….

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:

  • artikel 5 Cultuurhistorisch erfgoed: zie RUP Binnenstad.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

Programmatorische aanpak stikstof: overeenkomstig het stikstofdecreet, het nieuwe beoordelingskader voor alle aanvragen die stikstofemissies veroorzaken, in werking getreden op 23 februari 2024.
Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag geen project is voor de exploitatie van een IIOA met één of meer stationaire bronnen van stikstofoxiden. Het beoordelingskader uit het decreet is dus niet van toepassing en de opmaak van een passende beoordeling (artikel 28 decreet) is niet vereist.

Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag een verkeersdragend of een verkeersgenererend project is. Het beoordelingskader uit het decreet is dus van toepassing. De berekende impactscore is kleiner dan of gelijk aan 1%. De opmaak van een passende beoordeling van de effecten van stikstofdepositie via de lucht ten aanzien van SBZ-H is niet vereist.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).

Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)

 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag betreft het omvormen van een kleinschalig woonzorgcentrum voor 6 bewoners en twee woonunits tot een gemengde invulling met reca (uitbreiding van de bestaande reca aan de zijde van de Kammenstraat), gemeenschappelijke diensten en drie woonunits (twee zelfstandige studio’s en een appartement met drie slaapkamers) voor de huisvesting van drie mensen in nood. Aanpalend beschikt de vzw Vereniging voor Solidariteit (VVS) nog over vijf studio’s en appartementen zodat er in totaal 8 woongelegenheden voor +/-16 sociaal kwetsbare personen gecreëerd worden. 

 

De aanvrager verduidelijkt het concept in de verklarende nota:

“De co-housing formule is een eigentijds begrip om tegemoet te komen aan de woningnood voor behoeftigen in de grootstad, met mogelijkheid tot omkadering en nabijheid. Maar het is geen serviceflat en geen woonzorgcentrum: de bewoners binden zich enkel door een huurcontract, en alle bijkomende diensten komen tot stand op eigen initiatief. Hierdoor behouden de bewoners het belangrijke principe om thuis te blijven wonen, ondersteund door VVS met als doel mensen van verschillende leeftijden en achtergronden te laten co-housen. Dit is ook een bijdrage aan het project Zorgzame buurt. In de polyvalente ruimte zullen ook ontmoetingen met de nabije buren van de Kammenstraat georganiseerd worden.

De rekrutering van de bewoners zal gebeuren vanuit de verschillende werkingen van Sant’Egidio: vooral vanuit de brede vrijwilligerswerking voor de ouderen in onze stad. Maar ook vanuit Kamiano (werking voor dak -en thuislozen) komt de vraag naar een betaalbare woning dagelijks naar voren. Ook in de wijkwerkingen komt VVS met veel mensen in contact met een woonnood. Met dit co-housing complex worden kwaliteitsvolle maar betaalbare woningen aangeboden, in het centrum van de stad, rond een binnentuin die voor alle bewoners toegankelijk is. De prijs zal per bewoner bepaald worden naar gelang zijn situatie en inkomen.

Amici Coffee & Books is een koffiebar in de hippe Kammenstraat 49, midden in het historisch centrum van Antwerpen, gerund door de ‘Amici’ (mensen met een beperking), samen met professionelen en vrijwilligers.

Centraal staat de inclusieve visie op arbeid en engagement. De meeste food en drinks zijn huisgemaakt. Na zes jaar zal de bestaande bar worden vernieuwd en uitgebreid met een nieuwe verbruiksruimte, waardoor er meer ruimte komt voor de klanten en het bestaande aanbod kan worden uitgebreid.”

 

Deze sociale doelstellingen passen in de traditie van het oude klooster (gemeenschapsvoorzieningen) en verdienen zeker hun plek in het stedelijk weefsel rond de Sint-Andrieswijk. De aanvraag is functioneel inpasbaar in de omgeving.

 

Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid

Ten opzichte van de vergunde toestand is er een volumewijziging aan de zolderverdieping aan de tweede binnenkoer: de dakkapellen werden verwijderd en vervangen door velux-ramen. De ruimtelijke impact hiervan is beperkt hoewel er wel een weerslag is op de erfgoedwaarde (zie verder).

 

Het complex behoudt zijn sociale functie en de wijzigingen zullen het aantal inwoners niet verhogen. Er is dan ook geen verzwarende impact op de dichtheid en draagkracht van het complex.

 

Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten

Het complex is opgenomen in de inventaris van het bouwkundig erfgoed als klooster van de witzusters en flankerende winkelhuizen. De kloosterkapel, de calvariepoort en de vleugel rechts van de eerste binnenkoer zijn beschermd als monument.

 

De stedelijke dienst Monumentenzorg kan akkoord gaan met de gewenste plannen voor het gelijkvloers. De onvergunde invulwand in de feestzaal die vandaag de reca-zone van de gemeenschappelijke ruimte scheidt, evenals de kitchenette en het toilet, zullen verwijderd worden zodat er opnieuw één grote ruimte ontstaat (cfr. de laatst vergunde toestand) en de verbruikszaal van Amici kan uitgebreid worden.

Hetzelfde geldt voor de ingrepen op de eerste verdieping die reeds in uitvoering waren. Ze zijn grotendeels geënt op de bestaande structuur en de wandjes die doorbroken worden zijn latere invulwanden.

 

De dienst Monumentenzorg betreurt de werken die zonder voorafgaand overleg werden uitgevoerd voor het plaatsen van de interne trap tussen de eerste verdieping en de zolder en het verwijderen van de dakkapellen:

“Waar de nieuwe trap tussen de eerste verdieping en de zolder gewenst is, zijn er ook reeds voorbereidende werken uitgevoerd. Ter hoogte van de toekomstige trap werd een deel van de 15de of 16de-eeuwse roostering vervangen door kepers bedekt met osb. Dit is te betreuren gezien de erfgoedwaarde van deze voormalige kloostervleugel, en in het bijzonder deze van de 15de- of 16de-eeuwse zolder, verder wordt uitgehold.

Een advies geven voor reeds uitgevoerde werken heeft geen zin aangezien de impact van de werken op de historische structuur niet meer afgewogen noch geminimaliseerd kan worden. In dit geval zeker jammer omdat het stabiliteitsonderzoek eerst nog moest uitwijzen of de zolder wel bruikbaar is als polyvalente zaal. In een erg recent verleden werd de brandvloer daar al weggenomen en werden er aanpassing aan het dak uitgevoerd zonder vergunning (rode pannen vervangen door natuurleien en verwijderen dakkapellen).

Dit is erg jammer aangezien de bescherming die vandaag op het pand rust, dateert uit de jaren 1980. Een periode waarin gebouwen niet altijd in totaliteit bekeken werden. De structuren in de onbeschermde vleugel aan de tweede binnenkoer waar het woonzorgcentrum werd ondergebracht, dateren uit dezelfde periode als de beschermde vleugel en verdienen eenzelfde omzichtige behandeling. Dit wordt eveneens bevestigd in het che-rapport.

We vragen dan ook om alle verdere ingrepen in de toekomst terug te koppelen met onze dienst.

Voor de verdere plaatsing van de zoldertrap en de inrichting van de zolder vragen we om het plan van aanpak terug te koppeling met onze dienst voor uitvoering (cfr. de beschrijvende nota). De spanten, de roostering en de waardevolle plankenvloeren,… dienen intgeraal bewaard.

Voor de regularisatie van de verwijderde dakkapellen en de dakbedekking kunnen we eveneens positief advies verlenen al blijft het jammer dat er voorafgaandelijk geen vooradvies noch onderzoek werd uitgevoerd naar de sporen in situ. Zeker aangezien het che-rapport geen sluitende antwoorden heeft. Er kan gesteld worden dat de verwijderde dakkapellen het resultaat zijn van een doorgedreven restauratiecampagne in 1925. Er wordt vermoed dat er voordien slechts kleinere dakkapellen aanwezig waren. Over de oorspronkelijke dakbedekking is weinig geweten. De door natuurleien vervangen rode mechanische pannen zijn geïnspireerd op de bedaking van het beschermde deel waarvan de pannen eveneens recent maar in overleg met het Agentschap Onroerend erfgoed door natuurleien vervangen werden.

De stedelijke dienst Monumentenzorg stelt verder vast dat de overige buitengevel van de tweede binnenkoer anders werd uitgevoerd dan vergund (positie raam- en deuropeningen, indeling schrijnwerk, invulling traptoren, ….). Deze onvergunde ingrepen dienen uitgesloten te worden van vergunning.

Volgende voorwaarden worden opgelegd:

-          De inrichting van de zolder en de plaatsing van de zoldertrap worden teruggekoppeld met de stedelijke dienst Monumentenzorg (cfr. beschrijvende nota).

-          Voor de wijziging aan de beschermde delen moet een positief advies van het Agentschap Onroerend Erfgoed bekomen worden en eventuele gestelde randvoorwaarden worden nagevolgd.

-          Alle onvergunde wijzigingen waaronder deze aan de koergevel (2de binnenkoer) worden uitgesloten van vergunning (positie raam- en deuropeningen, indeling schrijnwerk, invulling traptoren,…).”

 

Het is inderdaad te betreuren dat op deze manier onomkeerbare ingrepen zijn uitgevoerd op het aanwezige erfgoed. Het is niet omdat een gebouw of gebouwdeel niet integraal beschermd is als monument, dat het geen enkele erfgoedwaarde zou hebben. Het geheel is trouwens opgenomen in de inventaris. Het advies van de stedelijke dienst Monumentenzorg wordt dan ook gevolgd. Het is wel zo dat de interne trap naar de tweede verdieping een aanvaardbaar alternatief vormt voor het doortrekken van de externe vluchttrap tot de tweede verdieping, dit laatste zou nog een zwaardere nadelige impact hebben op het erfgoed en op de ruimtelijke kwaliteit van de binnenkoer.

 

Het agentschap Onroerend Erfgoed gaf een stilzwijgend gunstig advies over de werken aan het beschermde deel.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Het advies van de brandweer is voorwaardelijk gunstig en moet strikt worden nageleefd.

 

Het dossier over de Kammenstraat 49 te Antwerpen betreft een verbouwing waarbij er niet aan de afwatering gewerkt wordt. Er zullen enkele kamers van functie wijzigen zonder dat er een groter gebruikersequivalent zal bekomen worden. Hiervoor zijn er geen werken aan de septische put nodig. Daarbij zijn er ook geen werken aan de gebouwstructuur of aan de verhardingen. Aquafin laat weten dat geen hydraulisch advies vereist is.

 

Fluvius gaf een gunstig advies met voorwaarden die moeten worden opgevolgd.

 

Mobiliteitsimpact

Toetsing parkeerbehoefte

Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 3 parkeerplaatsen.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en/of functiewijziging.

In de Kammenstraat/Lombardenstraat is het hoofdhuis van Sant’Egidio voor de Lage Landen gevestigd sinds 1986. De eigenaar van het pand is sinds 2004 de private stichting Sant’Egidio die het patrimonium van Sant’Egidio beheert. De vzw Vereniging Voor Solidariteit is er erfpachter sinds 2004 en heeft gedurende de jaren 2004-2010 verbouwingswerken uitgevoerd. Er is een werking uitgebouwd voor daklozen (Kamiano), taalklassen voor nieuwkomers, vergaderzalen en bureaus en een koffiebar uitgebaat door mensen met een beperking. 

 

In het pand is een kleinschalig woonzorgcentrum Simeon en Hanna gehuisvest sinds 2006, maar dit moet om aan de Vlaamse regelgeving te voldoen, belangrijke verbouwingen doorvoeren die te kostelijk zijn voor 6 bewoners. Daarboven ondervindt het bestuur vandaag de dag een grote moeilijkheid om geschikt personeel (verpleegkundigen) te vinden. Daarom zocht het bestuur naar een nieuwe invulling: een co-housing project. Het WZC op de eerste verdieping wordt omgevormd naar 3 wooneenheden. De horecafunctie op het gelijkvloers breidt uit.

-          Bij projecten tot 5 wooneenheden is de parkeernorm 1. Voor de 3 wooneenheden is de behoefte 3.

-          De horecafunctie op het gelijkvloers breidt uit met 40 m². Omdat dit om een zeer kleine oppervlakte gaat wordt hier geen parkeerbehoefte voor opgelegd.

 

De werkelijke parkeerbehoefte is 3.

 

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

 

In een aantal gevallen genereert een aanvraag een werkelijke parkeerbehoefte maar kunnen de plaatsen om volgende stedenbouwkundige redenen niet (volledig) gerealiseerd worden:

De voorliggende aanvraag heeft betrekking op een gebouw dat is opgenomen in de inventaris van bouwkundig erfgoed of ligt in een beschermd stad- en dorpsgezicht. Indien de werkelijke parkeerbehoefte op het perceel moet gerealiseerd worden, zou de erfgoedwaarde van het gebouw teniet worden gedaan. Daarom mogen geen parkeerplaatsen voorzien worden.

 

Het bijgestelde aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 2.

 

Het aantal ontbrekende parkeerplaatsen bedraagt 3 – 0 = 3. Dit is het verschil tussen het aantal parkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren parkeerplaatsen.

 

De berekende parkeerbehoefte van het nieuwe project kan verminderd worden met het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein. Dit op voorwaarde dat realisatie niet mogelijk is.

Op plan van de laatst vergunde toestand tellen we voor het WZC op de eerste verdieping 7 kamers. De bestaande behoefte voor deze 7 kamers is 1 (7 x 0,15 = 1,05). Het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein is 1.

 

Het bijgestelde aantal ontbrekende parkeerplaatsen is dus 3 – 1 = 2.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 2 plaatsen.

 

 

Fietsvoorzieningen

Voor de 3 woongelegenheden moeten er 8 fietsstalplaatsen voorzien worden:

-          2 studio’s met 1 slaapkamer = 2 x 2 (1 slaapkamer + 1 extra) = 4

-          1 appartement met 3 slaapkamers = 1 x 4 (3 slaapkamers + 1 extra) = 4

 

Op de binnenkoer worden 6 fietsstalplaatsen voorzien. Dat zijn er twee te weinig. Als voorwaarde wordt opgelegd dat er 8 fietsstalplaatsen voorzien worden conform de afmetingen van de bouwcode.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.

2. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

3. De voorwaarden uit het advies van de stedelijke dienst Monumentenzorg moeten worden nageleefd. Alle werken, handelingen en wijzigingen aan de koergevel ten opzichte van de laatst vergunde toestand, worden uitgesloten uit de vergunning.

4. De voorwaarden uit het advies van Fluvius moeten worden nageleefd.

5. Er moeten 8 fietsstalplaatsen voorzien worden conform de afmetingen van artikel 29 van de bouwcode.


Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

16 januari 2024

Volledig en ontvankelijk

5 februari 2024

Start openbaar onderzoek

14 februari 2024

Einde openbaar onderzoek

14 maart 2024

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit

20 mei 2024

 

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

19 juni 2024

Verslag GOA

5 juni 2024

Naam GOA

Katrine Leemans

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

14 februari 2024

14 maart 2024

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.

2. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

3. De voorwaarden uit het advies van de stedelijke dienst Monumentenzorg moeten worden nageleefd. Alle werken, handelingen en wijzigingen aan de koergevel ten opzichte van de laatst vergunde toestand, worden uitgesloten uit de vergunning.

4. De voorwaarden uit het advies van Fluvius moeten worden nageleefd.

5. Er moeten 8 fietsstalplaatsen voorzien worden conform de afmetingen van artikel 29 van de bouwcode.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.