Terug
Gepubliceerd op 17/06/2024

2024_CBS_05013 - Omgevingsvergunning - OMV_2023164045. Stuivenbergplein 30-30A. District Antwerpen - Weigering

college van burgemeester en schepenen
vr 14/06/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Koen Kennis, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_05013 - Omgevingsvergunning - OMV_2023164045. Stuivenbergplein 30-30A. District Antwerpen - Weigering 2024_CBS_05013 - Omgevingsvergunning - OMV_2023164045. Stuivenbergplein 30-30A. District Antwerpen - Weigering

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023164045

Gegevens van de aanvrager:

BV STUDENT ESTATE met als adres Bloemenlei 34 te 2950 Kapellen

Gegevens van de exploitant:

BV STUDENT ESTATE (0459114757) met als adres Bloemenlei 34 te 2950 Kapellen

Ligging van het project:

Stuivenbergplein 30-30A te 2060 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 5 sectie E nr. 421X11

waarvan:

 

-     20231216-0008

afdeling 5 sectie E nr. 421X11 (Student Estate_Stuivenbergplein 30)

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen, exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Voorwerp van de aanvraag:

het afbreken van een bestaand parkeergebouw, het bouwen van een nieuwe meergezinswoning, het verbouwen van een bestaande meergezinswoning met wijziging van het aantal wooneenheden en de exploitatie van warmtepompen

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-     15/12/2023: weigering (OMV_2023037698) voor het afbreken van een bestaand parkeergebouw, het bouwen van een meergezinswoning en het renoveren van een meergezinswoning met handelsruimte;

-     08/08/2023: statusrapport;

-     20/03/1970: vergunning (18#82949) voor appartementen – 7.11.1969; 

-     02/12/1966: vergunning (18#49282) voor flatgebouw – 7.9.1966;

-     17/09/1965: vergunning (18#84845) voor afbraak – 16.7.1965;

-     16/07/1965: vergunning (18#84845) voor wederopbouw na afbraak – 14.5.1965.

 

Vergunde toestand 

-     functie: 

  • parkeergarage op de kelder- gelijkvloerse en deel van de eerste verdieping (bereikbaar via zijde Tulpstraat en Stuivenbergplein);
  • wonen – meergezinswoning met 8 woongelegenheden op de eerste tot en met vierde verdieping (bereikbaar via zijde Stuivenbergplein);

-     bouwvolume: 

  • 5 bouwlagen onder plat dak aan zijde Stuivenbergplein;
  • 2 bouwlagen onder plat dak aan zijde Tulpstraat;
  • perceel volledig bebouwd;

-     gevelafwerking: 

  • lichte ruwe gevelsteen met details in zwarte leisteen;
  • aluminium schrijnwerk.

 

Bestaande toestand

-     afwijkend.

 

Nieuwe toestand

-     functie:  

  • wonen – meergezinswoning aan zijde Stuivenbergplein:

-     23 studentenkamers op de gelijkvloerse tot en met derde verdieping;

-     3 studio’s op de vierde verdieping;

  • wonen – meergezinswoning aan zijde Tulpstraat:

-     16 studentenkamers op de gelijkvloerse tot en met tweede verdieping;

-     3 studio’s op de derde verdieping;

-     bouwvolume: 

Stuivenbergplein:

  • 5 bouwlagen onder plat dak met gelijkvloerse aanbouw onder plat dak;
  • terrassen aan de voor- en achtergevel;
  • kroonlijsthoogte van 14,4 m met technische uitsprong tot 16,5 m;
  • bouwdiepte van 17,12 m op de gelijkvloerse verdieping en 12,45 m op de bovenliggende verdiepingen;

Tulpstraat:

  • 4 bouwlagen onder plat dak met gelijkvloerse aanbouw onder plat dak;
  • terrassen aan de voor- en achtergevel;
  • kroonlijsthoogte van 14 m;
  • bouwdiepte van 13,2 m met aanbouw tot 15 m op de gelijkvloerse verdieping en 11,5 m op de bovenliggende verdiepingen;

-     gevelafwerking: 

Stuivenbergplein:

  • wit crepi met gelijkvloerse verdieping in groene geglazuurde tegels en plint in blauwe hardsteen;
  • natuurkleurig aluminium schrijnwerk met glazen valbeveiliging;
  • groene aluminium borstwering aan de terrassen;

Tulpstraat:

  • wit parement met details in groen geglazuurd parement en plint in blauwe hardsteen;
  • natuurkleurig aluminium schrijnwerk;
  • natuurkleurige aluminium borstwering aan de betonnen terrassen;

-     inrichting: 

  • ondergrondse parkeergarage met 11 autostalplaatsen en 42 fietsstalplaatsen;
  • open ruimte van 152 m² tussen de twee gebouwen in de vorm van een intensief groendak en terrassen.

 

Inhoud van de aanvraag 

-     slopen van het bouwvolume van 2 bouwlagen aan de Tulpstraat;

-     verbouwen van een meergezinswoning aan het Stuivenbergplein (blok A);

-     bouwen van een meergezinswoning aan de Tulpstraat (blok B);

-     supprimeren van de gelijkvloerse functie aan het Stuivenbergplein;

-     wijzigen van de voorgevel aan het Stuivenbergplein; 

-     wijzigen van de scheimuren. 

 

Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten

 

Inhoud van de aanvraag

De aanvraag omvat de exploitatie van warmtepompen.

 

Aangevraagde rubriek(en)
 

Rubriek

Omschrijving

Gevraagd voor

16.3.2°a)

koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW.

20,56 kW

  

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Aquafin

8 februari 2024

15 mei 2024

Voorwaardelijk gunstig

Fluvius System Operator

8 februari 2024

12 februari 2024

Voorwaardelijk gunstig

Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen

8 februari 2024

29 maart 2024

Voorwaardelijk gunstig

Proximus

8 februari 2024

5 maart 2024

Voorwaardelijk gunstig

 

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

8 februari 2024

23 februari 2024

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

8 februari 2024

16 februari 2024

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

8 februari 2024

22 februari 2024

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Water

8 februari 2024

3 maart 2024

 

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP 2060, goedgekeurd op 20 december 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: overdruk - handel en reca - (hr), zone recht van voorkoop - algemene voorschriften en artikel 1 zone voor wonen - (wo).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan 2060 op volgende punten:

-     1.3 Harmonieregel en referentiebeeld

  • Door de bouwdiepte met de voorgestelde uitpandige terrassen is het project niet afgestemd op de schaal van de omringende bebouwing.
  • Het project overschrijdt de ruimtelijke draagkracht, zie 1.4 Draagkracht.
  • Er ontstaat geen kwaliteitsvolle relatie tussen de oude en nieuwe architectuur en het bestaande weefsel door de voorgestelde gevelopbouw en gevelgeleding van de nieuwbouw ter hoogte van de Tulpstraat.

-     1.4 Draagkracht

  • Het project omvat het slopen van een parkeergebouw en een nieuwbouwproject ter hoogte van de Tulpstraat. Hierdoor ontstaat een parkeerbehoefte van 49 parkeerplaatsen waarvan er 36 afgewikkeld worden op openbaar domein. De functie genereert bijgevolg overlast door parkeerdruk. De te verwachten overlast is te groot tegenover de draagkracht van de omgeving.
  • Door de voorgestelde configuratie van studentenkamers daalt het woongenot en stijgt de densiteit op onaanvaardbare wijze waardoor de functie overlast genereert en de draagkracht wordt overschreden.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-     Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening hemelwater op volgende punten:

  • artikel 7§4:
    Er worden geen afvoerleidingen naar de wasmachine van elke aan te sluiten woongelegenheid voorzien.
  • artikel 8§1:
    Er wordt geen infiltratie voorzien.

 

-     Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgende punten:

  • artikel 21:
    De locatie van de lift in het pand langs het Stuivenbergplein wijzigt ten opzichte van de vergunde toestand. De bestaande lift heeft een vloeroppervlak van minder dan 110 x 140 cm en is geen lift van het type 2 volgens EN 81-70;
  • artikel 24:
    Aan de trekzijde van de deur naar ‘meter berging 1’ (zijde Tulpstraat) is onvoldoende vrije en vlakke draairuimte aanwezig. Aan de duwzijde van de deur naar de sas van de meterbergingen, ‘meter berging 2’ en de afvalberging (zijde Tulpstraat) is onvoldoende vrije en vlakke draairuimte aanwezig.
    Bij sommige toegangsdeuren tot de studio’s en studentenkamers raakt de draaicirkel aan de duwzijde het deurblad niet (Tulpstraat en Stuivenbergplein).

 

Algemene bouwverordeningen

-     Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-     Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 21 Minimale hoogte van ruimten:
    De verblijfsruimte in de uitbreiding op de 1ste verdieping in het gebouw aan Stuivenbergplein is 2,48 meter hoog.
  • artikel 26 Afvalverzameling:
    Er kan niet beoordeeld worden of de afvalberging op het gelijkvloers, zijde Stuivenbergplein, voorzien is van verluchting.
  • artikel 30 Autostalplaatsen en autoparkeerplaatsen
    Er worden te weinig autostalplaatsen voorzien.
  • artikel 34 Stabiliteit en scheidingsmuren:
    Het is niet duidelijk of de scheidingsmuren op de linker en rechter perceelsgrens ter hoogte van de nieuwe uitbreidingen zijn voorzien van een opstand van minstens 0,30 m ten opzichte van het hoogst aangrenzende dakvlak.
  • artikel 38 Groendaken:
    Het dak van de ondergrondse parking heeft maar een grondlaag met een dikte van 0,30 m op het laagste punt.
  • artikel 41 Kenmerken aansluiting van de leidingen met het openbaar rioolstelsel:
    De aansluitpunten van de DWA en de RWA zijn ter hoogte van de rooilijn, zijde Tulpstraat, meer dan 0,50 m uiteen gelegen.

 

Sectorale regelgeving

-     MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving besluit de toegevoegde project-MER-screeningsnota dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-     Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit). 

Het project is gelegen in een zone met een middelgrote pluviale overstromingskans (T100) onder huidig klimaat (score D).

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk aanzienlijke schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt. De vergunning wordt geweigerd.

(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)

 

-     Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021. 

 

-     Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009. 
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is van toepassing op de aanvraag. De aanvraag is hiermee in overeenstemming.

 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid en Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Vanuit stedenbouwkundig oogpunt is er geen principieel bezwaar tegen het voorzien van studentenhuisvestiging. Dit kan enkel op voorwaarde dat voldaan wordt aan de verordenende voorschriften en de actuele vereisten inzake gebruiksgenot en woonkwaliteit verzekerd kunnen worden. Zoals reeds vermeld in de toetsing aan de regelgeving, is de aanvraag echter strijdig met verschillende verordenende voorschriften.

 

De aard en grootte van de functie, de typologie en schaal van een project worden afgetoetst aan de draagkracht van de omgeving. De functie kan overlast genereren door middel van onder andere geluidsproductie, parkeerdruk, mobiliteitsgeneratie, laden en lossen, dag- en nachtactiviteiten. Indien de te verwachten overlast te groot is tegenover de draagkracht van de omgeving, kunnen een vermindering van het programma, een vermenging van functies of andere bijkomende maatregelen opgelegd worden.

 

Het supprimeren van het parkeergebouw in combinatie met een nieuwbouw, met een eigen bijkomende parkeerbehoefte, genereert een onaanvaardbare overlast door het grote aantal ontbrekende parkeerplaatsen.

Los van deze mobiliteitsimpact wordt vastgesteld dat in voorliggend voorstel de opmerkingen, zoals meegegeven, onder andere door de Kwaliteitskamer, niet zijn verwerkt. Door de beperkte diepte van het binnengebied schenden de uitpandige terrassen op de 1ste en de 3de verdieping de privacy op onaanvaardbaar wijze, gezien de beperkte afstand tussen het gebouw aan de Tulpstraat en het Stuivenbergplein waar perceelsbrede uitkragende terrassen aanwezig zijn.

De terrassen ter hoogte van de Tulpstraat inpandig voorzien, zou aanvaardbaar zijn.

Verder is de open ruimte op het gelijkvloers beperkt en wordt geen zone voor volle grond voorzien ondanks de voorgestelde ingrijpende werken.

Bovenvermelde elementen vormen belangrijke bouwstenen om bij ontwikkeling van voorliggend gebouw tot een kwalitatief en duurzame project te komen binnen dit bouwblok.

 

Visueel-vormelijke elementen

De nieuwbouw telt 4 bouwlagen onder platte bedaking De nieuwbouw wordt afgewerkt met witte gevelsteen, ter plaatse van de Franse balkons aan de voorgevel worden olijfgroene vlakken in geglazuurd metselwerk voorzien. De gevel krijgt een twee-geleding door het gesloten, centraal geveldeel ter hoogte van de trap aan de voorgevel.

 

Wat betreft de hoogte is de vierde laag nu hoger dan de onderliggende verdiepingen. Deze hoogte is eerder wenselijk voor de gelijkvloerse verdieping die daardoor meer aansluiting zal vinden bij het referentiekader/omgeving.

De ramen zijn zeer smal en het gesloten middendeel is prominent aanwezig.

 

Het voorgestelde materiaalgebruik aan het Stuivenbergplein, witte crepi in combinatie met buitenschrijnwerk in natuurkleurig aluminium en groene geglazuurde tegels voor de handelsplint, past zich in in de omgeving.

 

Er dient opgemerkt dat de bestaande arrière-corps links en rechts op de gevelplannen verdwenen is. De arrière-corps is een veel voorkomend detail bij aaneengesloten bebouwing. Ter hoogte van de perceelsgrens springt het gevelvlak terug, en dit over de volledige gevelhoogte.

Ook voor de nieuwbouw ter hoogte van de Tulpstraat wordt geen arrière-corps voorzien.

Dit levert een verticale ritmering op die percelering in het straatbeeld nuanceert. Het is wenselijk om dit detail eigen aan de stedelijke context te voorzien en/of behouden.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Het volume van het gebouw aan het Stuivenbergplein wordt uitgebreid ten behoeve van een bijkomende kamer achteraan aan de linkerzijde.

Gelet op de vrije hoogte is dit onaanvaardbaar conform actueel gebruiksgenot.

 

De studentenkamers 03, 05, 07, 08, 10, 11, 12, 14, 15, 17, 18, 19, 21 en 22 in blok A en de studentenkamers 01, 06, 08, 09, 10, 14 15 en 16 van blok B beschikken door een combinatie van beperkte oppervlakte en onlogische schikking over onvoldoende gebruiksgenot. Er blijft onvoldoende kwalitatieve ruimte beschikbaar voor een student om te verblijven.

 

Door de voorgestelde configuratie van studentenkamers daalt het woongenot en stijgt de densiteit op onaanvaardbare wijze waardoor de functie overlast genereert en de draagkracht wordt overschreden.

 

Om bovenstaande hinderaspecten aanvaardbaar te houden en tegelijk de woonkwaliteit te garanderen, is het bijgevolg noodzakelijk om de juiste verhoudingen te zoeken tussen de verschillende kamers.

 

Verder worden nog enkele strijdigheden met de regelgeving vastgesteld zoals eerder vermeld in de toetsing aan de regelgeving.

 

Gezien bovenstaande opmerkingen voldoet de aanvraag niet aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruikersgenot. De geplande werken zijn storend voor de omgeving en niet in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening.

 

In functie van de watertoets werd een ongunstig advies geformuleerd met volgende motivatie: “Aangezien het schadelijk effect niet kan worden voorkomen of beperkt door het opleggen van voorwaarden, waardoor de aanvraag niet verenigbaar is met het watersysteem en artikel 1.2.2 van het decreet integraal waterbeleid. Om in de toekomst een gunstig wateradvies te bekomen, dient er rekening gehouden te worden met onderstaande opmerkingen:

 

Aandachtspunten in het ontwerp

-     De vloerpas aan de zijde Tulpstraat is slechts 2 cm hoger dan het straatniveau. Het overstromingsveilig peil is 6,08 mTAW. Dit is circa 18 cm boven het voetpadniveau.

-     Er worden 45 eenheden aangesloten waarvan 39 studentenkoten. Een studentenkot geeft geen recht op aftrek van 30 m³ op de afwaterende oppervlakte per aangesloten woongelegenheid. Voor deze koten wordt immers geen wasmachine aangesloten. Bovendien zijn studenten vaak niet 7 op 7 aanwezig. Er moet een aparte berekening gemaakt worden voor het verbruik van de studenten.

-     In het formulier wordt gerekend met een negatieve afwaterende oppervlakte. Dit kan niet. Op is op. Niet negatief.

  • Als slechts 254 m² wordt aangekoppeld aan de regenwaterput wat gebeurt er dan met de resterende 200 m²? Deze moet geïnfiltreerd worden of gebufferd worden.
  • Er wordt geen infiltratie- of buffervoorziening geplaatst. Er is geen antwoord op de vraag waar wordt gebleven met de resterende afwaterende oppervlakte.

-     Terugslagkleppen op de afvoerleidingen kunnen terugstroom van rioleringswater verhinderen.

 

Op volgende website worden oplossingen aangereikt om gebouwen te beschermen tegen waterindringing: https://www.vmm.be/water/overstromingen/hoe-je-woning-beschermen/”.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 49 parkeerplaatsen.

 

In de laatst vergunde toestand is er een parkeergarage langs de Tulpstraat en een meergezinswoning met 8 appartementen en een handelsgelijkvloers langs het Stuivenbergplein.

Dit wordt verbouwd tot 6 appartementen en 39 studentenkamers.

Het aantal appartementen vermindert van 8 naar 6.

39 studentenkamers met parkeernorm 0,15/kamer: 39 x 0,15 = 5,85.

Langs de Tulpstraat is er een parkeergebouw met 50 plaatsen vergund. Op basis van de inrichtingsprincipes uit de bouwcode werd op basis van de plannen van de vergunde toestand bepaald dat er effectief 43 wagens gestald kunnen worden. De parking wordt gesloopt.

De 43 plaatsen worden bijgeteld bij de parkeerbehoefte.

Bestaande parkeerplaatsen moeten maximaal behouden worden.

De werkelijke parkeerbehoefte is 49 (6 + 43 = 49).

 

De plannen voorzien in 11 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 49.

 

Het plan voorziet niet in (minstens) het aantal te realiseren plaatsen. Er dient gezocht te worden naar een oplossing op eigen terrein.

 

Het bijgestelde aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 36.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 38.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

De berekende parkeerbehoefte van het nieuwe project kan verminderd worden met het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein. Dit op voorwaarde dat realisatie niet mogelijk is.

Het aantal appartementen vermindert van 8 naar 6. De parkeerbehoefte die hiermee verdwijnt is 2.

Het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein is 2.

Het bijgestelde aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 36.

 

 

Fietsvoorzieningen:

Er moet een aparte toegang voorzien worden zodat de fietsenstalling vlot en veilig bereikbaar is (aparte helling of ruime fietslift).

 

Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu

 

De bestaande meergezinswoning, gelegen aan het Stuivenbergplein te Antwerpen, wordt verbouwd tot 23 studentenkamers en 3 studio’s (blok A). Daarnaast worden 16 studentenkamers en 3 studio’s (blok B) gebouwd ter hoogte van de Tulpstraat, na afbraak van het bestaande bovengrondse parkeergebouw. De bestaande ondergrondse parkeergarage, die beide bouwvolumes verbindt, wordt behouden. Uit het aanvraagdossier blijkt dat er geen bemaling noodzakelijk is voor de realisatie van het nieuwbouwvolume.

 

Een gemeenschappelijk verwarmings- en koelsysteem wordt voorzien voor zowel blok A als blok B. Elk blok wordt voorzien van 2 warmtepompen, waarvan de buitenunits op het dak en de binnenunits in de technische berging in de kelderverdiepingen worden geplaatst.

 

De exploitant dient te allen tijde te voldoen aan de milieukwaliteitsnormen voor geluid in openlucht zoals opgenomen in Vlarem II.

 

De warmtepompen maken gebruik van het koelmiddel R410a, dat een hoog Global Warming Potential (GWP 2.088) heeft. Voor het koelmiddel R410a geldt nog geen gebruiksverbod, maar een voorstel van de Europese Commissie geeft aan dat warmtepompen met een vermogen van meer dan 12 kW vanaf 2027 gevuld moeten zijn met een koelmiddel met een GWP van minder dan 750. In het kader van duurzaamheid en het minimaliseren van de impact bij accidentele vrijstelling wordt verzocht een koelmiddel te gebruiken met een lager GWP dat niet onderhevig is aan uitfasering.

 

Gezien het onlosmakelijke verband met de stedenbouwkundige handelingen, kan er ook geen gunstig advies worden gegeven voor de ingedeelde inrichtingen en activiteiten.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften en een goede ruimtelijke ordening.

 

Advies over de ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Gezien het onlosmakelijke verband met de stedenbouwkundige handelingen, kan er ook geen gunstig advies worden gegeven voor de ingedeelde inrichtingen en activiteiten.

 

Geadviseerde rubriek(en)

 

Rubriek

Omschrijving

Ongunstig geadviseerd voor

16.3.2°a)

koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW.

20,56 kW

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

18 december 2023

Volledig en ontvankelijk

8 februari 2024

Start openbaar onderzoek

18 februari 2024

Einde openbaar onderzoek

18 maart 2024

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit

23 mei 2024 

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

22 juni 2024

Verslag GOA

3 juni 2024

Naam GOA

Wim Van Roosendael en Bieke Geypens

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

18 februari 2024

18 maart 2024

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.

Artikel 3

De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.