Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2023164738 |
Gegevens van de aanvrager: | AV GO! SCHOLENGROEP ANTWERPEN met als contactadres Thonetlaan 106 bus A te 2050 Antwerpen |
Gegevens van de exploitant: | mevrouw Danielle Van Ast met als adres Thonetlaan 106A te 2050 Antwerpen |
Ligging van het project: | Slachthuislaan zonder nummer (zn) te 2060 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 7 sectie G nrs. 305N12, 305P12, 316R, 2431A en 2432A |
waarvan: |
|
- 20231211-0033 | afdeling 7 sectie G nrs. 305P12 en 2432A (Campus Terra) |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen, exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten |
Voorwerp van de aanvraag: | het oprichten en exploiteren van een modulaire school |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 22/04/2022: vergunning (OMV_2022008079) voor het slopen van gebouwen in het kader van de ontwikkeling en herinrichting van de voormalige Slachthuissite (fase 1);
- 23/09/2016: vergunning (20161155) voor het uitbreiden van een schoolgebouw met een verdieping;
- 17/09/2012: vergunning (20125114) voor het plaatsen modulaire school;
- 27/04/2011: vergunning (3508#7006) voor nieuwbouw tijdelijke kleedkamers en terreinverlichting;
- 25/06/1992: vergunning (18#78769) voor sporthal Noordschippersdok Dam – 08/01/1992 - artikel 48.
Vergunde toestand
- functie gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen en dagrecreatie:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
- sloop van 3 bouwwerken van de Milieu- en Groendienst, waterzuiveringsstation en een garage.
Bestaande toestand
- overeenkomstig vergunde toestand.
Nieuwe toestand
- functie gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen en dagrecreatie:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
- draadafsluiting van 5 m hoog aan de Slachthuislaan;
- 4 verlichtingspalen van 10 m hoog op de hoeken van het voetbalveld.
Inhoud van de aanvraag
- verplaatsen en uitbreiden van de modulaire school en de speelplaatsoverkapping;
- aanleggen van verhardingen;
- oprichten van een overdekte fietsenberging;
- verplaatsen van het voetbalveld en bijhorende afsluitingen en verlichting.
Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten
Voorgeschiedenis
Op 17 september 2012 verleende het college een stedenbouwkundige vergunning aan GO! Onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap voor het plaatsen van een modulaire school aan de Slachthuislaan 44 – Weilandstraat te 2060 Antwerpen (2012/5114). Op 23 september 2016 werd een uitbreiding van deze school vergund (2016/1155).
Inhoud van de aanvraag
De aanvraag omvat de exploitatie van een tijdelijke school opgebouwd uit modulaire units.
Aangevraagde rubriek(en)
Rubriek | Omschrijving | Gevraagd voor |
3.2.2°a) | het lozen van meer dan 600 m³/jaar huishoudelijk afvalwater, niet afkomstig van woongelegenheden, wanneer het lozingspunt gelegen is in een centraal gebied en/of een collectief geoptimaliseerd en individueel te optimaliseren buitengebied en/of buiten het zoneringsplan. | 760 m³/jaar |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Aquafin | 29 december 2023 | 22 maart 2024 | Ongunstig |
Fluvius System Operator | 29 december 2023 | 22 januari 2024 | Geen advies |
Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen | 29 december 2023 | 5 februari 2024 | Voorwaardelijk gunstig |
Politiezone Antwerpen/ Verkeerspolitie | 29/12/2023 | 11 januari 2024 | Geen bezwaar |
Proximus | 29 december 2023 | 6 februari 2024 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Autonoom gemeentebedrijf voor vastgoed en stadsprojecten in Antwerpen (VESPA) | 29 december 2023 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie | 29 december 2023 | 11 januari 2024 |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering | 29 december 2023 | 4 januari 2024 |
Sporting A & Sociaal Ruimtelijke Veiligheid - Trage wegen | 29 december 2023 | 22 januari 2024 |
Stadsbeheer/ Groen en Begraafplaatsen | 29 december 2023 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Stadsontwikkeling/ Klimaat en Leefmilieu/ luchtkwaliteit en geluid | 29 december 2023 | 23 januari 2024 |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 29 december 2023 | 19 januari 2024 |
Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Water | 29 december 2023 | 26 januari 2024 |
Talentontwikkeling en Vrijetijdsbeleving/ Onderwijsbeleid/ Capaciteit | 29 december 2023 | 3 januari 2024 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Slachthuissite, goedgekeurd op 25 februari 2019. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: artikel 7. zone voor wonen (wo3) - de fronten en artikel 11. zone voor groen (gr1) - kalverwei en kalverpad.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor dagrecreatie. De gebieden voor dagrecreatie bevatten enkel de recreatieve en toeristische accommodatie, bij uitsluiting van alle verblijfsaccommodatie, (Artikel 16 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
(Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan Slachthuissite – Noordschippersdok – Lobroekdok.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening hemelwater op volgend(e) punt(en):
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag wijkt gemotiveerd af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgend(e) punt(en):
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
Sectorale regelgeving
- MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving besluit de toegevoegde project-MER-screeningsnota dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
Programmatorische Aanpak Stikstof: overeenkomstig het stikstofdecreet, het nieuwe beoordelingskader voor alle aanvragen die stikstofemissies veroorzaken, in werking getreden op 23 februari 2024.
Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag geen project is voor de exploitatie van een IIOA met één of meer stationaire bronnen van stikstofoxiden. Het beoordelingskader uit het decreet is dus niet van toepassing en de opmaak van een passende beoordeling (artikel 28 decreet) is niet vereist.
Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag noch een verkeersdragend of een verkeersgenererend project is. Het beoordelingskader uit het decreet is dus van niet toepassing en een passende beoordeling (artikel 32 decreet) is bijgevolg niet vereist.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is geheel gelegen in een zone waarvoor stad Antwerpen aangewezen is als adviesinstantie.
Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).
Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).
Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag is qua stedenbouwkundige invulling op het vlak van bestemming verenigbaar met het stedelijk weefsel dat gekenmerkt wordt door woningen, gemeenschapsfuncties en de nabijgelegen Slachthuissite.
Voorliggende aanvraag werd ter advies voorgelegd aan de stedelijke dienst Ondernemen en Stadsmarketing/Business en Innovatie. Het advies leest gunstig:
“De aanvraag voorziet in een tijdelijke constructie ten behoeve van een school en de verplaatsing van een sport- en recreatieterrein. De tijdelijke constructie is nodig daar de nieuwbouw nog niet klaar is.
Voor het project is geen bezwaar.”
Een school is een bestemming die inherent is aan de functie wonen en is bijgevolg functioneel inpasbaar in zijn omgeving.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De school bestaat uit modulaire units die geschakeld worden tot een hoofdvolume van 45 m lang, 15,6 m breed en 7,4 m hoog. Het schoolgebouw wordt loodrecht geplaatst ten opzichte van de Slachthuislaan en voorziet aan de westzijde een overdekte speelplaats van 24,3 m lang en 8 m breed. De nieuwe constructie wordt een tijdelijke verharde zone voorzien van circa 665 m² die aangelegd wordt in herbruikbare betontegels van 1 m bij 1 m met open voegen zodat het water op eigen terrein kan infiltreren. Op deze verharding wordt eveneens een fietsenstalling voorzien van 12 m bij 5 m die plaats biedt aan 56 fietsen.
Het voorgestelde volume staat in verhouding met de bestaande volumes van omliggende gebouwen en kan bijgevolg gunstig geadviseerd worden.
Naast de school omvat de aanvraag ook de heraanleg van het naastgelegen voetbalveld. Hierbij wordt de inplanting van het sportveld circa 40 m naar het oosten verschoven. Het voetbalveld wordt voorzien van een hoge afsluiting van 5 m en 4 nieuwe verlichtingspalen. Aan de zijde van de sporthal en rond de school wordt een lagere draadafsluiting van 2 m voorzien.
Deze nieuwe inplanting van het sportveld en de afsluitingen die hierbij voorzien worden kunnen gunstig geadviseerd worden.
Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten
De gevels bestaan, net zoals de andere schoolunits op het terrein, uit een gevelbeplating in grijze staalplaat met buitenschrijnwerk in wit PVC.
De aanvraag wijkt betreffende materialen en bouwwijze af van het algemeen gangbare, maar gezien de heterogeniteit van de omliggende bebouwing en functies en de tijdelijke invulling kan hier gefundeerd worden afgeweken van de geldende voorschriften op basis van artikel 3 van de bouwcode.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Er zijn op zeer korte termijn noodmaatregelen nodig om ieder kind binnen het basisonderwijs in stad Antwerpen het recht op onderwijs te verzekeren. Alle inrichtende machten zijn op zoek naar bijkomende uitbreidingsmogelijkheden om de latente behoefte aan plaats op te vangen. De tijdelijke oplossing in de vorm van containerklassen is als voorlopige maatregel aanvaardbaar. De tijdelijkheid wordt bevestigd door de vergunning slechts toe te staan voor een termijn van 3 jaar.
Het advies van Aquafin leest ongunstig door het ontbreken van een infiltratievoorziening. Om dit ongunstig advies alsnog naar een gunstig te wijzigen, wordt in voorwaarden opgenomen om een infiltratievoorziening op eigen terrein te voorzien. Deze moet conform de specificaties uit het advies aangelegd worden.
Gezien de tijdelijkheid van de vergunning en de constructie, kan de gevraagde afwijking op de verordening hemelwater en de verordening toegankelijkheid toegestaan worden.
In het kader van deze vergunningsaanvraag werd advies ingewonnen bij de stedelijke dienst Klimaat en Leefmilieu/Luchtkwaliteit en Geluid. Hun advies is voorwaardelijk gunstig en laat zich als volgt samenvatten:
“NO2 is een goede indicator voor verschillende verontreinigende stoffen (waaronder fijn stof en roet) afkomstig van verkeer. Volgens de luchtverontreinigingskaart is de locatie onderhevig aan concentraties NO2 van 31-35 µg/m³. Bij toepassing van het beoordelingskader wordt in deze situatie gunstig geadviseerd voor het aspect luchtkwaliteit.
Uit de geluidskaart blijkt dat de locatie onderhevig is aan geluidsniveaus Lden van 65-69 dB(A). Aan de zijde van de Slachthuislaan zijn hoge geluidsniveaus Lden van 70-74 dB(A). Om de geluidsdoelstellingen in de klassen en de speelplaats te benaderen zijn maatregelen nodig.
De dwarse oriëntatie van het gebouw ten opzichte van de weg, zoals nu is ingetekend, heeft als voordeel dat de meeste ramen ongeveer evenveel aan het geluid worden blootgesteld, en minder blootgesteld worden dan ramen die naar de geluidsbronnen gericht zouden zijn bij een parallelle oriëntatie. Bij een oriëntatie parallel aan de Slachthuislaan zouden de ramen aan de verkeerszijde waarschijnlijk te hoog belast worden.
Rekening houdend met het tijdelijke karakter van de school wordt in deze situatie bij toepassing van het beoordelingskader gunstig mits volgende voorwaarden geadviseerd voor het aspect omgevingsgeluid:
Alle kinderen dienen toegang te hebben tot het meest rustige gedeelte van de speelplaats (het deel dat het verst gelegen is van de Slachthuislaan).
Hierbij wordt ook als aanbeveling geformuleerd dat de situering van de fietsenstalling op een andere plaats voorzien wordt omdat deze een groot deel inneemt van het meest rustige deel van de speelplaats. Ook wordt aanbevolen een rustige plek in te richten voor de kinderen op de speelplaats.”
Bovenstaand advies wordt vanuit stedenbouwkundig oogpunt bijgetreden en volgende voorwaarde wordt bij de vergunning opgenomen:
- Alle kinderen hebben toegang tot het meest rustige gedeelte van de speelplaats (deel verst van de Slachthuislaan gelegen).
Het advies geeft ook enkele aanbevelingen mee:
- Situering van de fietsenstalling op een andere plaats omdat deze een groot deel inneemt van het meest rustige deel van de speelplaats;
- Inrichting van een rustige plek voor de kinderen op de speelplaats.
In het kader van de vergunningsaanvraag werd advies gevraagd aan de dienst Sporting A en Sociaal Ruimtelijke Veiligheid – Trage wegen van stad Antwerpen. Hun advies leest voorwaardelijk gunstig:
- "Een trage weg/verbinding tussen de wijk (Rupelstraat) en de Slachthuislaan moet zeker behouden blijven (zie advies vanuit de studie trage wegen)
- De verbinding wordt gerealiseerd in een sociaal-veilige manier (met andere woorden sociale controle vanuit de aangrenzende gebouwen, open zichtlijnen tussen ramen van gebouwen en de trage weg).
Bijkomend zou het positief zijn als de volgende zaken zouden gerealiseerd worden:
- Een poortje voorzien tussen de school en het voetbalveld, zodat de schoolkinderen makkelijk gebruik kunnen maken van het voetbalveld.
- Speelplaats en fietsenstalling buiten de schooluren openstellen voor de buurt en eventueel een doorgang voorzien tussen de inkom van de school en de nooduitgang (eventueel binnen bepaalde uren)
- Is de verharding van de speelplaats volledig nodig of kan er een (gedeelte) natuurspeelplaats voorzien worden?”
Bovenstaand advies wordt deels bijgetreden.
De suggesties zoals een gedeeld gebruik van het voetbalveld, het openstellen van de speelplaats en het groen uitvoeren van de speelplaats worden aangemoedigd. De voorwaarde om de trage weg te behouden dient echter niet overgenomen te worden bij de vergunning. Uit het inplantingsplan blijkt namelijk dat de trage weg behouden blijft naast de school.
De stedelijke dienst Stadsontwikkeling/Omgeving/Water levert een gunstig advies af omdat de nieuwe inplanting van de modulaire school buiten de overstromingscontouren ligt.
Ook de verkeerspolitie heeft vanuit verkeersveiligheidsoogpunt geen bezwaar tegen de aanvraag voor het oprichten en exploiteren van een modulaire school.
Tot slot werd ook vanuit de stedelijke dienst Scholencapaciteit een gunstig advies verleend dat vanuit stedenbouwkundig oogpunt bijgetreden wordt.
Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de aanvraag aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De bestaande modulaire school ter hoogte van de weilandstraat wordt verplaatst naar het naastliggend terrein. Er is geen uitbreiding of functiewijziging. De parkeerparagraaf is bijgevolg niet van toepassing.
Bij de verhuis naar de definitieve school op de Slachthuissite moet aan de parkeernormen uit de bouwcode voldaan worden, zowel voor auto als voor fiets.
Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu
Basisschool “GO! Basisschool Het Weilandje” werd in 2013 opgericht aan de Weilandstraat te Antwerpen. De school werd opgericht op een tijdelijke locatie om de grote toename van schoolgaande kinderen in Antwerpen te kunnen opvangen. Aangezien echter de ontwikkeling van de Slachthuissite – Noordschippersdok – Lobroekdok in volle uitvoering is, moet de school tijdelijk verhuizen aangezien het perceel zich in de volgende fase van de ontwikkeling van de site bevindt en de nieuwe school nog niet gerealiseerd is.
De school aan de Weilandstraat wordt afgebroken. De modulaire units worden hergebruikt om de school opnieuw op te bouwen aan de Slachthuislaan 60 ter hoogte van het voetbalveld (City Pirates). De school wordt hier voorzien voor een termijn van drie jaar en zal 240 leerlingen huisvesten.
Klasse 3 rubriek 3.2.2.a wordt gevraagd voor het lozen van huishoudelijk afvalwater met een debiet van 760 m³/jaar. Er wordt gebruik gemaakt van elektrische verwarming, er zal dus geen stookinstallatie of warmtepomp aanwezig zijn.
De vergunningverlenende overheid is verplicht om een advies in te winnen bij het Agentschap Onroerend Erfgoed als de vergunningsaanvraag betrekking heeft op ingedeelde inrichtingen of activiteiten in of aan een beschermde archeologische site, een beschermd monument, een beschermd cultuurhistorisch landschap of een beschermd stads- of dorpsgezicht (decreet van 12 juli 2013 betreffende het onroerend erfgoed artikel 6.4.4§3). Dat is hier niet het geval.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Advies over de ingedeelde inrichtingen of activiteiten
Mits voldaan wordt aan de algemene en sectorale vergunningsvoorwaarden, is deze aanvraag in overeenstemming met de VLAREM wetgeving. Vanuit milieutechnisch oogpunt wordt positief advies gegeven de vergunning te verlenen.
Geadviseerde rubriek(en)
Rubriek | Omschrijving | Geadviseerd voor |
3.2.2°a) | het lozen van meer dan 600 m³/jaar huishoudelijk afvalwater, niet afkomstig van woongelegenheden, wanneer het lozingspunt gelegen is in een centraal gebied en/of een collectief geoptimaliseerd en individueel te optimaliseren buitengebied en/of buiten het zoneringsplan. | 760,00 m³/jaar |
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 19 december 2023 |
Volledig en ontvankelijk | 29 december 2023 |
Start 1e openbaar onderzoek | 8 januari 2024 |
Einde 1e openbaar onderzoek | 6 februari 2024 |
Beslissing toepassing administratieve lus | 23 april 2024 |
Start laatste openbaar onderzoek | 3 mei 2024 |
Einde laatste openbaar onderzoek | 1 juni 2024 |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | geen |
Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit | 11 juni 2024 |
Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit | 11 juli 2024 |
Verslag GOA | 7 juni 2024 |
Naam GOA | Axel Devroe en Bieke Geypens |
Administratieve lus
Op de aanvraag werd een administratieve lus toegepast, omwille van de volgende reden(en):
Omwille van een procedurefout moet het openbaar onderzoek opnieuw worden georganiseerd. Het openbaar onderzoek moest ten laatste 1 dag voor het ingaan van de termijn van het openbaar onderzoek worden aangeplakt en gemeld op het loket. Dit gebeurde pas op 8 januari 2024 of één dag te laat.
De stappen in de procedure die verkeerd gelopen zijn werden opnieuw uitgevoerd om te voorkomen dat de eindbeslissing over de aanvraag vernietigd wordt omwille van de vastgestelde procedurefout(en).
De aanvraag werd onderworpen aan 2 openbare onderzoeken.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
8 januari 2024 | 6 februari 2024 | 0 | 0 | 0 | 2 |
3 mei 2024 | 1 juni 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bespreking van de bezwaren
Bezwaren uit vorige openbare onderzoeken over de aanvraag, die nog relevant zijn, worden hier ook besproken.
Tijdens de periode van het openbaar onderzoek werden 2 bezwaarschriften ingediend, die zich als volgt laten samenvatten:
Het bezwaar is ongegrond.
Het bezwaar is ongegrond.
Het bezwaar is ongegrond.
Het bezwaar is ongegrond.
Het bezwaar is deels gegrond.
Het bezwaar is deels gegrond.
Het college sluit zich integraal aan bij:
- de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;
- het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.
De vergunning omvat thans volgende rubriek(en):
Rubriek | Omschrijving | Gecoördineerd |
3.2.2°a) | het lozen van meer dan 600 m³/jaar huishoudelijk afvalwater, niet afkomstig van woongelegenheden, wanneer het lozingspunt gelegen is in een centraal gebied en/of een collectief geoptimaliseerd en individueel te optimaliseren buitengebied en/of buiten het zoneringsplan. | 760 m³/jaar |