Terug
Gepubliceerd op 17/06/2024

2024_CBS_05015 - Omgevingsvergunning - OMV_2024009420. Marneflaan 3. District Hoboken - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 14/06/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Koen Kennis, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_05015 - Omgevingsvergunning - OMV_2024009420. Marneflaan 3. District Hoboken - Goedkeuring 2024_CBS_05015 - Omgevingsvergunning - OMV_2024009420. Marneflaan 3. District Hoboken - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2024009420

Gegevens van de aanvrager:

AUTOGEMB AUTONOOM GEMEENTEBEDRIJF VOOR VASTGOEDBEHEER EN STADSPROJECTEN - VESPA met als adres Paradeplein 25 te 2018 Antwerpen

Gegevens van de exploitant:

Stad Antwerpen (0207500123) met als adres Grote Markt 1 te 2000 Antwerpen

Ligging van het project:

Marneflaan 3 te 2660 Hoboken (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 37 sectie C nrs. 448C, 449B en 453B

waarvan:

 

-          20201002-0063

afdeling 37 sectie C nr. 453B (Kasteel Sorghvliedt)

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen, exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Voorwerp van de aanvraag:

Koetshuis Blok B Park Sorghvliedt: een functiewijziging naar gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen, het inrichten van stadsloketten en het exploiteren van een warmtepomp

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          29/03/2019: vastgesteld bouwkundig erfgoed/landschappelijk element;

https://inventaris.onroerenderfgoed.be/erfgoedobjecten/11463

-          01/12/2017: vergunning (ROL-nummer: 20172129) voor het restaureren en casco maken van twee koetshuizen en een tuinmuur van kasteel Sorghvliedt;

-          17/09/1968: beschermd als monument kasteel Sorghvliedt;

https://inventaris.onroerenderfgoed.be/aanduidingsobjecten/5588

-          17/09/1968: beschermd cultuurhistorisch landschap kasteel Sorghvliedt met park;

https://inventaris.onroerenderfgoed.be/aanduidingsobjecten/4886

 

Vergunde toestand

-          functie:

  • horeca (hotel, restaurant, café);

-          bouwvolume:

  • 1 bouwlaag hoog met schilddak; 

-          gevelafwerking:

  • pleisterwerk met schijnvoegen, wit;
  • gepleisterde gevelornamentering, wit;
  • schrijnwerk: hout, wit;
  • kroonlijst: beton, wit;
  • gevelplint: gecementeerd;
  • dak: leien;
  • dakgoot: zink.

 

Nieuwe toestand

-          functie:

  • gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen – stadsloketten;

-          bouwvolume:

  • 1 bouwlaag hoog met schilddak;

-          gevelafwerking:

  • pleisterwerk met schijnvoegen, wit;
  • gepleisterde gevelornamentering, wit;
  • schrijnwerk: hout, wit;
  • kroonlijst: beton, wit;
  • gevelplint: gecementeerd;
  • dak: leien;
  • dakgoot: zink.

 

Inhoud van de aanvraag

-          wijzigen van de functie van horeca (hotel, restaurant, café) naar stadsloketten;

-          voorzien van een trapverbinding om de zolderruimte toegankelijk te maken;

-          isoleren van de buitenschil aan de binnenzijde;

-          vervangen van buitenschrijnwerk.

 

Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten

 

Voorgeschiedenis

Op 27 januari 2007 werd door de deputatie een vergunning afgeleverd voor de exploitatie van een administratief centrum aan de Marneflaan 3 (kenmerk MLAV1/07-252). Op 28 april 2023 werd akte genomen van een actualisatie van de vergunde toestand (kenmerk OMV_2023030184).

 

Op 2 januari 2021 werd akte genomen van warmtepompen, stookinstallaties en twee polyvalente zalen in het kasteel Sorghvliedt en de Orangerie (kenmerk OMV_2020131091).

 

Inhoud van de aanvraag

Koetshuis ‘blok B’ wordt bij de exploitatie van het kasteel en orangerie gevoegd en heringericht tot stadsloketten met wachtzalen.

 

Aangevraagde rubriek(en)

 

Aangevraagde rubriek(en) Kasteel Sorghvliedt
 

Rubriek

Omschrijving

Gevraagd voor

16.3.2°a)

koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW;

+10,00 kW

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen

19 maart 2024

15 mei 2024

Voorwaardelijk gunstig

Onroerend Erfgoed

19 maart 2024

8 mei 2024

Gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsbeheer/ Groen en Begraafplaatsen

19 maart 2024

25 maart 2024

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

19 maart 2024

25 maart 2024

  

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een parkgebied. De parkgebieden moeten in hun staat bewaard worden of zijn bestemd om zodanig ingericht te worden, dat ze, in de al dan niet verstedelijkte gebieden, hun sociale functie kunnen vervullen, (Artikel 14 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 24 Minimale lichtinval en minimale luchttoevoer:
    elke verblijfsruimte dient openingen te hebben voor de toetreding van daglicht en zicht. De lichtdoorlatende oppervlakte van de opening is minimaal 10% van de netto-vloeroppervlakte van de ruimte. De lichtdoorlatende oppervlakte van de opening van de backoffice op de zolder voldoet niet aan dit artikel.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

-          Programmatorische Aanpak Stikstof: overeenkomstig het stikstofdecreet, het nieuwe beoordelingskader voor alle aanvragen die stikstofemissies veroorzaken, in werking getreden op 23 februari 2024.

Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag geen project is voor de exploitatie van een IIOA met één of meer stationaire bronnen van stikstofoxiden. Het beoordelingskader uit het decreet is dus niet van toepassing en de opmaak van een passende beoordeling (artikel 28 decreet) is niet vereist.
Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag een verkeersdragend of een verkeersgenererend project is. Het beoordelingskader uit het decreet is dus van toepassing. De berekende impactscore is kleiner dan of gelijk aan 1%. De opmaak van een passende beoordeling van de effecten van stikstofdepositie via de lucht ten aanzien van SBZ-H is niet vereist.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

De aanvraag is strijdig met volgende bepalingen van de bouwcode:

 

Minimale lichtinval en minimale luchttoevoer (artikel 24):

-          De backoffice beschikt niet over de minimale noodzakelijke natuurlijke verlichting en verluchting. De backoffice heeft een oppervlakte van 49,7 m², hierdoor zou deze ruimte over een raamvlak van minimaal 4,97 m² moeten beschikken. Het bestaande raam heeft een grootte van circa 2,4 m², wat te klein is voor deze ruimte. De aanvraag heeft betrekking op een beschermd erfgoedpand. Gelet op het beschermd erfgoedkwaliteiten en de nieuwe gekozen functie kan een afwijking met toepassing van artikel 3 van de bouwcode worden toegestaan op dit artikel.

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag betreft een functiewijziging van twee koetshuizen. De koetshuizen zijn gelegen in het park grenzend aan kasteel Sorghvliedt. Zowel het park als de gebouwen zijn beschermd als monument en zijn gelegen in parkgebied. De functie van het gebouwen wijzigt van een horeca-functie naar een gemeenschapsvoorziening. Vanuit de bestemmingsvoorschriften van een parkgebied kan er stedenbouwkundig akkoord gegaan worden met deze functie.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag geschied binnen het bestaande volume. Vanuit stedenbouwkundig oogpunt kan ingestemd worden met het programma en de interne wijziging zoals voorgesteld. Het voorstel is bijgevolg ruimtelijk aanvaardbaar.

 

Cultuurhistorische aspecten

De aanvraag omvat een gebouw dat gelegen is in een beschermd cultuurhistorisch landschap ‘Kasteel Sorghvliedt met park’. Er werd tijdens de vergunningsaanvraag een gunstig advies verleend door het agentschap Onroerend Erfgoed.

 

Visueel-vormelijke elementen

De visuele wijzigingen van de aanvraag beperken zich tot het aanpassen van het buitenschrijnwerk. Tegen deze wijziging zijn er geen bezwaren gekomen vanuit het agentschap Onroerend Erfgoed. Deze wijzing kan dan ook gunstig worden beoordeeld.

 

Bodemreliëf

Extreme piekwaarden van lood in fijn stof werden begin 2024 gemeten in district Hoboken. Deze zijn met grote waarschijnlijkheid terug te brengen tot grondwerken in de directe omgeving waarbij metaalslakken betrokken waren die historisch gezien zorgden voor versteviging van de ondergrond van terreinen. Voornamelijk in district Hoboken werden deze metaalslakken gebruikt zonder dat echter geweten is waar de exacte locaties van deze metaalslakken zich bevinden. Om opwaaiend stof te voorkomen bij werken op werfzones, dringen er zich bijkomende maatregelen op met het oog op het monitoren en beheersen van stofverspreiding bij werkzaamheden. De aanvrager wordt hierbij gewezen op de politieverordening van 13 mei 2024 betreffende het invoeren van maatregelen ter beperking en monitoring van stofontwikkeling in Hoboken bij werkzaamheden op privaat en openbaar domein.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De aanvraag werd voorwaardelijk gunstig geadviseerd door de brandweer. De voorgestelde voorwaarden worden mee opgenomen als voorwaarde van vergunning.

 

De aanvraag werd voorwaardelijk gunstig geadviseerd door de stedelijke dienst Groen en Begraafplaatsen:

“Het advies is voorwaardelijk gunstig.

Voor de werken in het park starten, dient een ontegensprekelijke plaatsbeschrijving opgemaakt te worden door de opdrachtnemer, die de huidige toestand van alle parkinfrastructuur weergeeft.

Binnen de kroonprojectie van bomen mogen geen materialen gestockeerd worden, mag er niet geparkeerd worden, mogen er geen cementresten uitgegoten worden, enzovoort.  De kroonprojectie van de bomen dient met een vast hekwerk afgeschermd te worden en dient geplaatst te worden voor de aanvang van de werken.

Eventuele ontstane schade wordt achteraf verrekend via de waardebepaling VVOG of wordt door de stad Antwerpen hersteld.  Deze schade en onkosten worden doorgerekend aan de opdrachtnemer.”

 

Het advies wordt vanuit stedenbouwkundig oogpunt bijgetreden. De voorgestelde voorwaarden worden mee opgenomen als voorwaarde van vergunning.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

“De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en of functiewijziging. Een van de vroegere koetshuizen behorende bij het kasteel Sorghvliedt, wat een vorige functie horeca had wordt ingericht tot lokettenzaal voor de stad (functie dienstverlening). Het koetshuis waar de loketten in gehuisvest zullen worden (vanuit de nieuwbouw lokettenzaal) is slechts een beperkte ruimte. De lokettenzaal zelf heeft een BVO van 210 m². Boven is er nog backoffice (50 m²) en berging. In totaal blijft het ruim onder de 500 m².

 

De werkelijke parkeerbehoefte is 0 parkeerplaatsen

 

Fietsvoorzieningen:

“De fietsparkeerbehoefte is 310 m²/100 m² x 0,60 = 1,86 afgerond 2 fietsstalplaatsen voor personeel.

Er wordt een voldoende grote, afsluitbare fietsenberging voorzien met laadpunten.

 

De parkeerbehoefte voor bezoekers is 310 m²/100 m² x 2 = 6,2 afgerond 6 fietsstalplaatsen voor bezoekers. Er worden 6 fietsnietjes (=12 plaatsen) voorzien vlak voor het gebouw.”

 

Het mobiliteitsluik van deze aanvraag kan bijgevolg gunstig worden geadviseerd

 

Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu

 

Het gebouw dat bij de exploitatie van het kasteel Sorghvliedt en de Orangerie wordt gevoegd, betreft het zuidelijke koetshuis naast de brug. Het koetshuis wordt aangepast en gerenoveerd om er de loketwerking in mogelijk te maken.


De verwarming en koeling van het gebouw zal gebeuren via een warmtepomp met een elektrisch vermogen van 10 kW, die gebruik maakt van R32 als koelmiddel. Het model zal pas gekend zijn na toekenning van de openbare aanbesteding.


Na de aanlegfase zijn de primaire bronnen van geluid of trillingen de technische installaties van de lucht-water warmtepomp en de ventilatie unit. De ventilatie-unit zal zich in de technische ruimte in de kelderverdieping bevinden. De buitenunit van de warmtepomp wordt geplaatst tegen de zuidelijke kopse zijde van het gebouw en zal worden omgeven door beplanting. De exploitant geeft aan dat een geluidsdruk van 60 dB(A) verwacht wordt op 1,5 meter afstand. Aangezien er nog geen keuze gemaakt is van het toestel, zijn de geluidsemissies van de technische installatie nog niet gekend. De aanbesteding zal eisen bevatten op gebied van geluidsproductie. In de onmiddellijke omgeving is geen bewoning aanwezig; er zijn weinig potentieel gehinderden.

 

Het gebouw wordt voorzien van enkele toiletten. Het zwart water wordt voorbehandeld in een nieuwe beerput waarvan de overloop is aangesloten op de controleput van blok A. Het bijkomende debiet is beperkt. Uiteindelijk wordt geloosd in openbare riolering aangesloten op de RWZI Antwerpen-zuid.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.

2. Volgende boombeschermmaatregelen moeten vanaf aanvang van het project strikt worden nageleefd worden:

• De kroonprojectie van alle bestaande bomen in de invloedsfeer van de werf dienen afgeschermd te worden met een vast hekwerk, type Heras, en dient geplaatst te worden voordat er iets van werkzaamheden starten.  Het hekwerk staat op de grens van de kroonprojectie + 2 meter.  In deze zone mag totaal niets gebeuren (parkeren, stockeren, enzovoort).

• Graafwerken mogen niet uitgevoerd worden in de wortelzone van bomen als de boomwortels dikker zijn dan 5 cm. Wortels tot 5 cm dikte moeten handmatig doorgestoken of recht afgezaagd worden.  Er mag nooit meer dan 20% van het totale wortelpakket verwijderd worden.

• Bomen mogen niet gesnoeid worden door de opdrachtnemer in functie van aanrijroutes, werftoegang, stelllingbouw, torenkraan, enzovoort. Een aanvraag kan aan de groendienst gemeld worden en dan wordt er bekeken of en welke snoei uitgevoerd kan worden.

• Indien werken uitgevoerd moeten worden in de wortelzone van bomen, dient een advies op maat geschreven te worden door de boomexpert van de stedelijke groendienst.

• Om bodemverdichting of schade aan de (park)wegen te vermijden, dient de opdrachtnemer gebruik te maken van rijplaten tijdens de volledige duur van de werkzaamheden. Als de rijplaten langer dan drie weken op de wortelzone van bomen ligt, dient er een beluchtings- en bevloeiingssysteem voorzien te worden onder de rijplaten. Een advies kan opgemaakt worden door de boomexpert van de stedelijke groendienst.

• Indien een bouwkraan voorzien wordt, dient deze voldoende hoog te zijn, om schade aan het bovenste deel van de kroon van de boom te voorkomen. Als de kraan ronddraait met een last, mag niets de top van de boom raken.

• Er mogen geen snoeiwerken uitgevoerd worden door de opdrachtnemer in functie van opstelling kraan, machines, werfweg, (tijdelijke) stockage of parking, enzovoort. 

• Er worden geen voertuigen, machines of materieel geparkeerd of gestockeerd binnen de onverharde wortelzone van bomen of op gazons.

• Zowel schade als gevolgschade zullen aan de opdrachtnemer doorgerekend worden.  Dit gebeurt op basis van de door de VVOG ontwikkelde uniforme methode voor waardebepaling van straat-, laan- en parkbomen behorend tot het openbaar domein. Dit bedrag, vermeerderd met alle kosten voor verzorging en/of herstelling en de kosten die het opstellen van het schadedossier met zich meebrengt, zal doorgerekend worden aan de opdrachtnemer.

• De stedelijke groendienst twee weken op voorhand verwittigen van de start van de werken.

 

Advies over de ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Mits naleving van de algemene en sectorale voorwaarden, kan de exploitatie van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten plaatsvinden met een aanvaardbaar risico voor mens en milieu. Er wordt gunstig advies gegeven de vergunning te verlenen.

 

Geadviseerde rubriek(en)

 

Rubriek

Omschrijving

Geadviseerd voor

16.3.2°a)

koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW; (inrichting Kasteel Sorghvliedt)

+10,00 kW

 

Gecoördineerde rubriek(en)

 

Rubriek

Omschrijving

Gecoördineerd

16.3.2°a)

koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW; (inrichting Kasteel Sorghvliedt)

27,70 kW

17.4.

opslagplaatsen voor gevaarlijke vloeistoffen en vaste stoffen, met uitzondering van deze vermeld onder rubriek 48, in verpakkingen met een inhoudsvermogen van maximaal 30 liter of 30 kg, voor zover de maximale opslag begrepen is tussen 50 kg of 50 liter en 5.000 kg of 5.000 liter; (inrichting Kasteel Sorghvliedt)

200,00 liter

32.2.2°

schouwburgen, variététheaters, andere zalen voor sportmanifestaties dan de zalen, vermeld in punt 3°, polyvalente zalen en feestzalen met een speelruimte; (inrichting Kasteel Sorghvliedt)

2 polyvalente zalen

43.1.1°b)

het stoken in installaties, met uitzondering van stationaire motoren en gasturbines, met een totaal nominaal thermisch ingangsvermogen van 300 kW tot en met 2.000 kW, als de inrichting volledig of gedeeltelijk gelegen is in een ander gebied dan industriegebied en gestookt wordt met aardgas; (inrichting Kasteel Sorghvliedt)

301,00 kW

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

20 februari 2024

Volledig en ontvankelijk

19 maart 2024

Start openbaar onderzoek

29 maart 2024

Einde openbaar onderzoek

27 april 2024

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum

2 juli 2024

Verslag GOA

7 juni 2024

Naam GOA

Bieke Geypens en Gerd Cryns

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

29 maart 2024

27 april 2024

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

De algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.

2. Volgende boombeschermmaatregelen moeten vanaf aanvang van het project strikt worden nageleefd worden:

• De kroonprojectie van alle bestaande bomen in de invloedsfeer van de werf dienen afgeschermd te worden met een vast hekwerk, type Heras, en dient geplaatst te worden voordat er iets van werkzaamheden starten.  Het hekwerk staat op de grens van de kroonprojectie + 2 meter.  In deze zone mag totaal niets gebeuren (parkeren, stockeren, enzovoort).

• Graafwerken mogen niet uitgevoerd worden in de wortelzone van bomen als de boomwortels dikker zijn dan 5 cm. Wortels tot 5 cm dikte moeten handmatig doorgestoken of recht afgezaagd worden.  Er mag nooit meer dan 20% van het totale wortelpakket verwijderd worden.

• Bomen mogen niet gesnoeid worden door de opdrachtnemer in functie van aanrijroutes, werftoegang, stelllingbouw, torenkraan, enzovoort. Een aanvraag kan aan de groendienst gemeld worden en dan wordt er bekeken of en welke snoei uitgevoerd kan worden.

• Indien werken uitgevoerd moeten worden in de wortelzone van bomen, dient een advies op maat geschreven te worden door de boomexpert van de stedelijke groendienst.

• Om bodemverdichting of schade aan de (park)wegen te vermijden, dient de opdrachtnemer gebruik te maken van rijplaten tijdens de volledige duur van de werkzaamheden. Als de rijplaten langer dan drie weken op de wortelzone van bomen ligt, dient er een beluchtings- en bevloeiingssysteem voorzien te worden onder de rijplaten. Een advies kan opgemaakt worden door de boomexpert van de stedelijke groendienst.

• Indien een bouwkraan voorzien wordt, dient deze voldoende hoog te zijn, om schade aan het bovenste deel van de kroon van de boom te voorkomen. Als de kraan ronddraait met een last, mag niets de top van de boom raken.

• Er mogen geen snoeiwerken uitgevoerd worden door de opdrachtnemer in functie van opstelling kraan, machines, werfweg, (tijdelijke) stockage of parking, enzovoort. 

• Er worden geen voertuigen, machines of materieel geparkeerd of gestockeerd binnen de onverharde wortelzone van bomen of op gazons.

• Zowel schade als gevolgschade zullen aan de opdrachtnemer doorgerekend worden.  Dit gebeurt op basis van de door de VVOG ontwikkelde uniforme methode voor waardebepaling van straat-, laan- en parkbomen behorend tot het openbaar domein. Dit bedrag, vermeerderd met alle kosten voor verzorging en/of herstelling en de kosten die het opstellen van het schadedossier met zich meebrengt, zal doorgerekend worden aan de opdrachtnemer.

• De stedelijke groendienst twee weken op voorhand verwittigen van de start van de werken.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

 

De vergunning omvat thans volgende rubriek(en):

 

Rubriek

Omschrijving

Gecoördineerd

16.3.2°a)

koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW; (inrichting Kasteel Sorghvliedt)

27,70 kW

17.4.

opslagplaatsen voor gevaarlijke vloeistoffen en vaste stoffen, met uitzondering van deze vermeld onder rubriek 48, in verpakkingen met een inhoudsvermogen van maximaal 30 liter of 30 kg, voor zover de maximale opslag begrepen is tussen 50 kg of 50 liter en 5.000 kg of 5.000 liter; (inrichting Kasteel Sorghvliedt)

200,00 liter

32.2.2°

schouwburgen, variététheaters, andere zalen voor sportmanifestaties dan de zalen, vermeld in punt 3°, polyvalente zalen en feestzalen met een speelruimte; (inrichting Kasteel Sorghvliedt)

2 polyvalente zalen

43.1.1°b)

het stoken in installaties, met uitzondering van stationaire motoren en gasturbines, met een totaal nominaal thermisch ingangsvermogen van 300 kW tot en met 2.000 kW, als de inrichting volledig of gedeeltelijk gelegen is in een ander gebied dan industriegebied en gestookt wordt met aardgas; (inrichting Kasteel Sorghvliedt)

301,00 kW

 

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.