Terug
Gepubliceerd op 15/07/2024

2024_CBS_05872 - Omgevingsvergunning - OMV_2023108180. Lange Beeldekensstraat 121. District Antwerpen - Weigering

college van burgemeester en schepenen
wo 10/07/2024 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_05872 - Omgevingsvergunning - OMV_2023108180. Lange Beeldekensstraat 121. District Antwerpen - Weigering 2024_CBS_05872 - Omgevingsvergunning - OMV_2023108180. Lange Beeldekensstraat 121. District Antwerpen - Weigering

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023108180

Gegevens van de aanvrager:

de heer Abdulghani Durani met als contactadres Ruiten 30 te 2300 Turnhout

Ligging van het project:

Lange Beeldekensstraat 121 te 2060 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 5 sectie E nr. 482T2

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van een woning met nevenfunctie detailhandel naar een autonome winkel en woning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          22/10/2022: weigering (OMV_2022001188) voor het verbouwen van een handelshuis naar een autonome winkel en woning;

-          20/06/1969: vergunning (18#52319) voor het wijzigen van de winkelpui;

-          07/08/1959: toelating (18#39911) voor een gevelverandering;

-          13/08/1931: toelating (1931#39912) voor binnenveranderingen.

 

Vergunde / Geacht vergunde toestand

-          functie:

  • wonen – eengezinswoning met nevenfunctie detailhandel op deel van de gelijkvloerse verdieping;

-          bouwvolume:

  • 3 bouwlagen onder plat dak; 
  • bouwdiepte van 18,5 m;
  • open ruimte van 12,34 m² ingericht als koer;

-          gevelafwerking:

  • lichtgele plaketten met gelijkvloerse winkelpui in zwart graniet;
  • schrijnwerk vitrineraam in aluminium.

 

Bestaande toestand

-          afwijkend.

 

Nieuwe toestand

-          functie: 

  • detailhandel op de gehele gelijkvloerse verdieping;
  • wonen – eengezinswoning op de bovenliggende verdiepingen;

-          bouwvolume:

  • 3 bouwlagen onder plat dak; 
  • gelijkvloerse verdieping volledig bebouwd;
  • terras van 4,79 m² op de eerste verdieping tegen de rechter perceelgrens;

-          gevelafwerking:

  • licht okerkleurig parement met gelijkvloerse winkelpui in witte natuursteen;
  • schrijnwerk vitrineraam in wit aluminium met aparte inkomdeuren voor detailhandel en woonfunctie;
  • schrijnwerk verdiepingen in wit pvc;
  • zaakgebonden reclame met opdruk “AFGHAN & ASIAN STYLE”.

 

Inhoud van de aanvraag

-          het winkelwoonhuis wordt omgevormd naar een autonome, gelijkvloerse handelsruimte en een bovenliggende woning met aparte inkom;

-          het uitvoeren van interne verbouwingswerken inclusief structurele wijzigingen;

-          het gelijkvloers werd volledig dicht gebouwd;

-          de voorgevel wordt aangepast.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Fluvius System Operator

7 november 2023

8 november 2023

Voorwaardelijk gunstig

Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen

7 november 2023

12 januari 2024

Voorwaardelijk gunstig

 

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Autonoom gemeentebedrijf voor vastgoed en stadsprojecten in Antwerpen (VESPA)

7 november 2023

21 november 2023

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

7 november 2023

24 november 2023

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

7 november 2023

7 november 2023

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

7 november 2023

17 november 2023

 

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP 2060, goedgekeurd op 20 december 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: zone recht van voorkoop - algemene voorschriften en artikel 2 zone voor detailhandel - (de).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan 2060 op volgend punt:

-          artikel 1.3 Harmonieregel en referentiebeeld:

De aanpassing aan de scheimuur voor het terras op de eerste verdieping, ten opzichte van de vergunde situatie, creëert hinder qua lichtinval en bezonning naar de het aanpalende perceel.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 21 Minimale hoogte van ruimten:
    De kitchenette op de gelijkvloerse verdieping heeft een vrije hoogte van 2,40 m;
  • artikel 24 Minimale lichtinval en minimale luchttoevoer:
    De kitchenette op de gelijkvloerse verdieping wordt niet natuurlijk verlicht of verlucht;
  • artikel 33 Zaak-gebonden publiciteit:
    De nieuwe zaakgebonden reclame is niet in verhouding ten opzichte van de plint;
  • artikel 40 Privaat gescheiden rioolstelsel en afvoerleidingen:
    Er wordt geen gescheiden rioolstelsel voorzien conform artikels 40 en 41;
  • artikel 43 Septische putten:
    De voorziene septische put heeft slechts een inhoud van 2000 liter.

-          Stedenbouwkundige lasten: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening ‘Stedenbouwkundige lasten’ (verder genoemd verordening stedenbouwkundige lasten), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 29 april 2024.

(De verordening stedenbouwkundige lasten kan u raadplegen via “https://www.antwerpen.be/nl/overzicht/vergunningen/regelgeving”)

De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de verordening stedenbouwkundige lasten.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).
Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021. 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009. 
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag. 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Uit de plannen van de bouwtoelating (1931#39912) blijkt dat het pand een eengezinswoning (handelshuis) betreft. Op een beperkt deel van de gelijkvloerse verdieping is een bijhorende handelsfunctie aanwezig. In de huidige aanvraag wenst de aanvrager de volledige gelijkvloerse verdieping te voorzien voor de handelsfunctie. Daarnaast wenst men twee inkomdeuren te voorzien in de voorgevel zodat de handelsfunctie en bovenliggende woongelegenheid volledig autonoom kunnen functioneren.

 

Eengezinswoningen worden steeds vaker opgedeeld in kleinere woonentiteiten. Ook zijn er in de stad steeds minder vergunningen voor de bouw van eengezinswoningen. Om gezinnen in de stad te kunnen blijven aantrekken en behouden is het nodig om zo veel mogelijk eengezinswoningen te behouden. Het is nodig om in het algemeen in te zetten op voldoende ruime eengezinswoningen. In ieder geval dient elke woning over voldoende natuurlijk licht, lucht en uitzicht te beschikken, alsook over een logische planschikking met een voldoende aantal grote slaapkamers, bergingen, technische ruimten en een kwalitatieve buitenruimte. Deze criteria maken dat de voorgestelde woning in voorliggend project niet kwalitatief is.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Met voorliggende aanvraag wordt de open ruimte gesupprimeerd én wordt een buitenruimte gecreëerd ter hoogte van de niet-vergunde achterbouw op de eerste verdieping.

De aanpassing aan de scheimuur voor dit terras, ten opzichte van de vergunde situatie, houdt geen rekening met een optimale bezonning en daglichttoetreding ten aanzien van alle verblijfsruimten in het gebouw, in de tuinen en in de omgeving.

 

Visueel-vormelijke elementen

In de voorliggende aanvraag wordt nieuw buitenschrijnwerk uit witkleurig aluminium voorzien op het gelijkvloers. De voorgestelde materialiteit is bij eventuele vergunning aanvaardbaar.

Wat betreft de gevelafwerking boven de winkelpui en de uitwerking van de reclame blijft de aanvraag onduidelijk gezien beide gevelelementen zijn opgetekend met een bepaalde uitsprong op het gevelaanzicht maar zijn niet opgetekend op de snede. Tevens is geen materiaal weergegeven. Wel kan vastgesteld worden dat de reclame niet in verhouding is ten opzichte van de plint.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De afsplitsing van de gelijkvloerse verdieping van de woongelegenheid heeft een negatief effect op het gebruiksgenot van de woongelegenheid. Er wordt ook opgemerkt dat de indeling van de nieuwe inkomhal voor de woongelegenheid niet voldoende gebruiksgenot garandeert. Zo draait de voordeur tot tegen de onderste traptrede en is er erg weinig ruimte om op een aangename manier naar binnen of buiten te gaan. Daarnaast worden nog enkele afwijkingen op de bouwcode opgemerkt.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften en een goede ruimtelijke ordening.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

18 augustus 2023

Volledig en ontvankelijk

7 november 2023

Start 1e openbaar onderzoek

17 november 2023

Einde 1e openbaar onderzoek

16 december 2023

Beslissing toepassing administratieve lus

29 december 2023

Start laatste openbaar onderzoek

10 januari 2024

Einde laatste openbaar onderzoek

8 februari 2024

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit

20 april 2024

 

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

19 juli 2024

Verslag GOA

1 juli 2024

Naam GOA

Wim Van Roosendael

 

Administratieve lus

Op de aanvraag werd een administratieve lus toegepast, omwille van de volgende reden(en):

 

De affiche werd niet aangeplakt uiterlijk op de dag voor de begindatum van het openbaar onderzoek en tot en met de laatste dag daarvan conform de bepalingen van artikel 20 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.

 

De stappen in de procedure die verkeerd gelopen zijn werden opnieuw uitgevoerd om te voorkomen dat de eindbeslissing over de aanvraag vernietigd wordt omwille van de vastgestelde procedurefout(en).

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 2 openbare onderzoeken. Er werden geen standpunten, opmerkingen of bezwaren ingediend tijdens de openbaarmaking.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.

Artikel 3

De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.