Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2023169625 |
Gegevens van de aanvrager: | de heer Rob Verweijen met als adres Vecht 162 te 2911 ES Zuidplas (Nederland) |
Ligging van het project: | Meir 101 te 2000 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 3 sectie C nr. 195E |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | wijzigen van de winkelpui en plaatsen van gevelreclame |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 18/06/2021: vergunning (OMV_2021058957) voor het vervangen van de gevelreclame aan de winkelpui;
- 19/12/2014: vergunning (3582#6239) voor het plaatsen van reclame FOOT LOCKER verlichte boxletters (vervanging van bestaande) en plaatsen van vinyl letters.
- 19/02/2016: vastgesteld bouwkundig erfgoed: Historische stadskern van Antwerpen https://id.erfgoed.net/erfgoedobjecten/140031;
- 18/02/1993: vergunning (86#920705) voor het verbouwen van een winkelpand.
Vergunde en bestaande toestand
- functie:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
Nieuwe toestand
- functie: ongewijzigd;
- bouwvolume: ongewijzigd;
- gevelafwerking:
Inhoud van de aanvraag
- wijzigen van de voorgevel;
- plaatsen van zaakgebonden publiciteit.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
De Vlaamse Waterweg - Afdeling Regio Centraal | 9 januari 2024 | 3 maart 2024 | Gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie | 9 januari 2024 | 26 januari 2024 |
Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Water | 9 januari 2024 | 1 februari 2024 |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg | 9 januari 2024 | 27 maart 2024 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: culturele, historische en/of esthetische waarde, overdruk - detailhandel (dh), overdruk - reca (r) en artikel 6: zone voor centrumfuncties - stedelijke functies (ce6).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan op het volgend punt:
- artikel 2.1.2 Harmonieregel en referentiebeeld:
Het zwart schilderen van de gevel op het gelijkvloers en de eerste verdieping tot aan de dorpels van de tweede verdieping is niet kenmerkend op de Meir, waar de plinten voornamelijk bekleed zijn in lichte natuursteen of wit bepleisterd zijn.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op het volgende punten:
Het is niet duidelijk of de logo’s in losse letters rechtstreeks op de gevel worden aangebracht in dit che-gebied.
- Stedenbouwkundige lasten: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening ‘Stedenbouwkundige lasten’ (verder genoemd verordening stedenbouwkundige lasten), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 29 april 2024.
(De verordening stedenbouwkundige lasten kan u raadplegen via HYPERLINK “https://www.antwerpen.be/nl/overzicht/vergunningen/regelgeving”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de verordening stedenbouwkundige lasten.
Sectorale regelgeving
- MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
Programmatorische Aanpak Stikstof: overeenkomstig het stikstofdecreet, het nieuwe beoordelingskader voor alle aanvragen die stikstofemissies veroorzaken, in werking getreden op 23 februari 2024.
Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag noch een verkeersdragend noch een verkeersgenererend project is. Het beoordelingskader uit het decreet is dus niet van toepassing en de opmaak van een passende beoordeling (artikel 32 decreet) is niet vereist.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is geheel gelegen in een zone waarvoor De Vlaamse Waterweg aangewezen is als adviesinstantie.
Het project is gelegen in een zone met een middelgrote pluviale overstromingskans (T100) onder huidig klimaat.
Het project is gelegen in een zone met een middelgrote fluviale overstromingskans (T100) onder huidig klimaat.
Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.
(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Publiciteitsvoorzieningen en verbouwingswerken aan handelspanden in hoofdkernwinkelgebied zijn eigen aan de functie en functioneel inpasbaar.
Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten
De aanvraag heeft betrekking op een pand gelegen in che-gebied, naast een beschermd monument (huis Tilquin). Het advies van de stedelijke dienst Monumentenzorg luidt als volgt:
“In deze context is het pand Meir 101 eerder neutraal tot beeldverstorend door de dubbelhoge pui met afwijkende vormgeving. De lichte tint van de gevel maakt de gevel dan weer eerder neutraal waardoor het geheel zich inpast in de context.
Men wenst reclame te plaatsen in de vorm van losse letters boven de ingang en boven de eerste verdieping.
Mens wenst eveneens de gevel tot onder de tweede verdieping zwart te schilderen.
Vanuit erfgoedoogpunt is de voorgestelde reclame aanvaardbaar.
We vragen ons wel af of het bestickeren van bijna de volledige eerste verdieping een meerwaarde betekent voor het pand en het straatbeeld.
Het zwart schilderen van het bestaande schrijnwerk zelf is eveneens aanvaardbaar.
Door het zwart schilderen van de gehele gevel tot aan de tweede verdieping wordt het beeldverstorend karakter van deze gevel enkel versterkt wat vanuit erfgoedoogpunt niet aanvaardbaar is. De toegevoegde render in dit dossier toont duidelijk hoe sterk het zwart contrasteert met de aanpalende historische panden en er afbreuk aan doet, wat gelet op de erfgoedwaarde van de panden, niet aanvaardbaar is.”
Bovenstaand advies wordt ook vanuit stedenbouwkundig oogpunt bijgetreden.
Gelet op de kenmerkende plinten in lichte natuursteen of witte pleister op de Meir, is het zwart schilderen van de gevel tot onder de tweede verdieping in strijd met artikel 2.1.2 van het RUP Binnenstad en komt niet voor vergunning in aanmerking.
Wat wel kan toegestaan worden omwille van de gevelgeleding met een dubbelhoge terugliggende pui, is het integraal schilderen van deze terugliggende winkelpui, inclusief schrijnwerk. Dit wordt opgelegd in de voorwaarden bij de vergunning.
De rode tegels op de verdieping kunnen eveneens worden toegestaan vanuit de gesloten geveluitwerking op de verdieping volgens de vergunning van 1993.
Voor wat betreft de publiciteit is het niet duidelijk in de aanvraag of de rode plexi-letters op een zwarte achtergrond worden geplaatst alvorens te bevestigen aan de gevel. In de voorwaarden bij de vergunning wordt opgelegd dat de logo’s enkel mogen worden voorzien in losse letters rechtstreeks op de gevel, conform artikel 33 ‘Zaakgebonden publiciteit’ van de bouwcode.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 20 december 2023 |
Volledig en ontvankelijk | 9 januari 2024 |
Start 1e openbaar onderzoek | 18 januari 2024 |
Einde 1e openbaar onderzoek | 16 februari 2024 |
Beslissing toepassing administratieve lus | 5 maart 2024 |
Start laatste openbaar onderzoek | 15 maart 2024 |
Einde laatste openbaar onderzoek | 13 april 2024 |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | geen |
Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit | 22 juni 2024
|
Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit | 22 juli 2024 |
Verslag GOA | 2 juli 2024 |
Naam GOA | Katrine Leemans |
Administratieve lus
Op de aanvraag werd een administratieve lus toegepast, omwille van de volgende reden(en):
Het openbaar onderzoek werd niet correct uitgevoerd. Er werd geen melding gedaan van de aanplakking.
De stappen in de procedure die verkeerd gelopen zijn werden opnieuw uitgevoerd om te voorkomen dat de eindbeslissing over de aanvraag vernietigd wordt omwille van de vastgestelde procedurefout(en).
De aanvraag werd onderworpen aan 2 openbare onderzoeken. Er werden geen standpunten, opmerkingen of bezwaren ingediend tijdens de openbaarmaking.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.