Terug
Gepubliceerd op 15/07/2024

2024_CBS_05867 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2024064324. Ruggeveldlaan ZN en 11345B0120/00D000. District Deurne - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
wo 10/07/2024 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_05867 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2024064324. Ruggeveldlaan ZN en 11345B0120/00D000. District Deurne - Goedkeuring 2024_CBS_05867 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2024064324. Ruggeveldlaan ZN en 11345B0120/00D000. District Deurne - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd bij de deputatie een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

De deputatie verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om advies uit te brengen.

 

Projectnummer:

OMV_2024064324

Gegevens van de aanvrager:

Provincie Antwerpen met als adres Koningin Elisabethlei 22-24 te 2018 Antwerpen

Ligging van het project:

Ruggeveldlaan ZN, 2100 Deurne (Antwerpen) en 11345B0120/00D000

Kadastrale percelen:

afdeling 31 sectie B nr. 120D

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen, vegetatiewijzigingen

Voorwerp van de aanvraag:

heraanleggen van een nieuwe oprit aan parking oost ter hoogte van Ruggeveldlaan

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis  

-          13/01/2017: vergunning (20162482) voor het uitvoeren grondwerken, rioleringswerken en bouwen van meterlokaal;
14/08/2015: vergunning (2015924) voor het afbreken van een materiaalberging en aanleggen werfweg;

-          14/08/2015: vergunning (20151410) voor het verwijderen van een woning, een materiaalberging en een verkeerstuin;

-          31/03/2015: vergunning (20142617) voor het oprichten van een nieuw clublokaal en het aanleggen van de buitenomgeving;

-          18/03/2014: vergunning (2014180) voor het aanleggen van een kunstgrasveld;

-          08/10/2009: vergunning (20092952) regularisatie: heraanleg Kastanjedreef en aanpassingen aan de aangrenzende sportzone Ruggeveldlaan.

 

Vergunde toestand

-          inrichting:

  • parking gelegen in een parkgebied;
  • parking toegankelijk via Parkweg;
  • parking toegankelijk voor voetgangers via verharding doorheen het park;
  • aan de randen van het park zijn zones bestemd voor sportactiviteiten in open lucht met de nodige voorzieningen;

 

Bestaande toestand

-          overeenkomstig met de vergunde toestand.

 

Nieuwe toestand

-          inrichting:

  • parking toegankelijk via de Ruggeveldlaan;
  • nieuwe parkeerplaatsen ter hoogte van de oude inrit (Parkweg);
  • plaatsen van plantenbakken ter hoogte van de oude inrit (Parkweg);
  • kappen van een hoogstammige boom (Robinia Pseudoacacia);
  • heraanplanten van 2 bomen.

 

Inhoud van de aanvraag

-          heraanleggen van een nieuwe oprit langs de Ruggeveldlaan;

-          bouwen van de fundering en opbouw van het wegdek van de oprit;

-          rooien van een hoogstamboom (Robinia Pseudoacacia);

-          wijzigen van het reliëf;

-          heraanplanten van 2 bomen;

-          herindelen van de parkeerplaatsen ter hoogte van de oude inrit.

 

 

Omschrijving vegetatiewijzigingen

De aanvraag omvat het aanleggen van een nieuwe in- en uitrit van de bestaande parking richting Ruggeveldlaan.  Hierbij worden heesters Symphoricarpos gerooid en 1 Robinia pseudoacacia geveld.  Deze boom wordt vervangen door 2 Nyssa sylvatica.  Ook de gracht wordt plaatselijk ingebuisd.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 24 en 42 van het Omgevingsvergunningsdecreet heeft het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar de bevoegdheid advies uit te brengen voor de vergunningsaanvragen op haar grondgebied waarvoor de deputatie, de Vlaamse regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar de bevoegde overheid is, tenzij:

 

  1. de aanvraag ingediend is door het betrokken college;
  2. de aanvraag louter betrekking heeft op mobiele of verplaatsbare ingedeelde inrichtingen of activiteiten.

 

Het college heeft op 17 november 2017 (jaarnummer 2017_CBS_08858) beslist om de adviesbevoegdheid op te nemen.

Argumentatie

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Agentschap voor Natuur en Bos - Adviezen en Vergunningen Antwerpen

12 juni 2024

13 juni 2024

Geen bezwaar

Politiezone Antwerpen/ Centrale Preventie

 12 juni 2024

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

 

Politiezone Antwerpen/ Verkeerspolitie

 12 juni 2024

28 juni 2024

Geen bezwaar

 

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsbeheer/ Groen en Begraafplaatsen

19 juni 2024

24 juni 2024

Stadsontwikkeling/ Beheer en Operaties

19 juni 2024

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

19 juni 2024

20 juni 2024

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Milieu

19 juni 2024

25 juni 2024

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg

19 juni 2024

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Stadsontwikkeling/ Publieke Ruimte

19 juni 2024

28 juni 2024

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan PRUP Provinciaal Groendomein Rivierenhof, goedgekeurd op 25 juni 2009. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: parkgebied: natuur-vallei.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor gemeenschapsuitrusting en openbare nutsvoorziening. Onder gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen dient te worden begrepen voorzieningen die gericht zijn op de bevordering van het algemeen belang en die ten dienste van de gemeenschap worden gesteld. De idee van dienstverlening (verzorgende sector) aan de gemeenschap is derhalve rechtstreeks aanwezig. Artikel 4.4.8.van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening schrijft voor dat in gebieden die op de gewestplannen zijn aangewezen als gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen, handelingen van algemeen belang en de daarmee verbonden activiteiten te allen tijde kunnen worden toegelaten, ongeacht het publiek of privaatrechtelijk statuut van de aanvrager of het al dan niet aanwezig zijn van enig winstoogmerk. Als gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen kunnen eveneens worden beschouwd een school, een voor het publiek toegankelijke toegangsweg tot een vergund gebouwencomplex in een gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen en neveninrichtingen naast een autosnelweg. Alhoewel in een gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen in principe geen gebouwen met een woonfunctie zijn toegelaten, heeft de Raad van State bovendien niettemin geoordeeld dat service-flats voor bejaarden kunnen worden vergund in dergelijk gebied. Ook een nomadenkamp werd door de Raad van State beschouwd als een gemeenschapsvoorziening en openbare nutsvoorziening, (Artikel 17 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor dagrecreatie. De gebieden voor dagrecreatie bevatten enkel de recreatieve en toeristische accommodatie, bij uitsluiting van alle verblijfsaccommodatie, (Artikel 16 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Provinciale ruimtelijke uitvoeringsplannen (PRUP's) kan u raadplegen via www.provincieantwerpen.be, zoek op 'PRUP'. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
 

Sectorale regelgeving

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex wonen van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aangevraagde aanleg van een oprit naar Parking Oost bij het Rivierenhof past principieel binnen de bestemming van dit gebied.

 

Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid

Voorliggende aanvraag voorziet de aanleg van een nieuwe oprit voor personenwagens van de Ruggeveldlaan naar Parking Oost in functie van het verbeteren van de veiligheid voor zwakke weggebruikers. De ingang van het Rivierenhof ter hoogte van de Ruggeveldlaan wordt gedeeld door zwakke weggebruikers en gemotoriseerd verkeer, vooral tijdens de piekperiodes in de ochtend- en avondspits. Ook de ingang van de Pientere Piste (kleuter- en lagere school) bevindt zich vlakbij. Door de aanleg van een aparte oprit naar Parking Oost kan deze losgekoppeld worden van de Parkdreef, en kan het gemotoriseerd verkeer gescheiden worden van de zwakke weggebruikers. Deze scheiding is ook zo voorzien in het PRUP Rivierenhof:

“In deelzone 1 en deelzone 5 dienen parkings te worden voorzien die op een landschappelijk verantwoorde wijze zijn aangelegd en die voldoende zichtbaar zijn vanop respectievelijk de Turnhoutsebaan en de Ruggeveldlaan. Het aantal te voorziene parkeerplaatsen dient overeen te stemmen met de behoefte aan parkeerplaatsen binnen de desbetreffende zone. Bij de inrichting van de parking dient de toegang voor het gemotoriseerd verkeer gescheiden te worden van de toegang voor fietsers en wandelaars.”

 

De nodige verlaagde zone werd reeds voorzien bij de heraanleg van de Ruggeveldlaan, om de ingang effectief te realiseren moet ook een stukje gracht ingebuisd worden. De nieuwe oprit heeft twee rijstroken met een totale breedte van 7 meter en een totale lengte van 13 meter, en is gelegen op 50 meter afstand van de parkingang. De werken zijn ruimtelijk inpasbaar.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De stedelijke dienst groen en begraafplaatsen geeft een voorwaardelijk gunstig advies:

“De aanvraag omvat het aanleggen van een nieuwe in- en uitrit van de bestaande parking richting Ruggeveldlaan.  Hierbij worden heesters Symphoricarpos gerooid en 1 Robinia pseudoacacia geveld.  Deze boom wordt vervangen door 2 Nyssa sylvatica.  Ook de gracht wordt plaatselijk ingebuisd.”

Volgende voorwaarden worden opgelegd:

-          Er mogen geen stadsbomen gesnoeid worden in functie van bereikbaarheid werfweg, stockage materialen, ...

-          Werfzone moet intern geregeld worden, of via een officiële inname openbaar domein.  In de groenzones van de middenberm Ruggeveldlaan mag niet geparkeerd worden en mogen er geen materialen gestockeerd worden.

-          2 nieuwe bomen Nyssa sp. moeten aangeplant worden in het eerstvolgende plantseizoen volgend op de afronding van de werkzaamheden.  De minimale plantmaat voor deze bomen is 14/16.

-          Oevervegetatie herstellen en/of bijplanten ter compensatie van het groenverlies.

 

De stedelijke dienst mobiliteit geeft een voorwaardelijk gunstig advies:

“De aanvraag betreft het aanleggen van een nieuwe oprit aan de parking Oost van het Rivierenhof ter hoogte van Ruggeveldlaan. Vermits het gaat over de ontsluiting van een publieke parking is de parkeerparagraaf niet van toepassing.

 

De nieuwe ontsluiting op de Ruggeveldlaan scheidt het autoverkeer van de voetgangers en fietsers. Dit is in de parkcontext een grote verbetering. De nieuwe ontsluiting wordt voorzien op 7,4 meter wat voldoende breed is voor kruisend verkeer. Om de zichtbaarheid op de aankomende fietsers te garanderen moet het struikgewas naast de nieuwe inrit voldoende gesnoeid worden. Er kan best een verkeersbord voorzien worden aan de uitgang van de parking dat bestuurders wijst op het kruisend fietsverkeer op de Ruggeveldlaan.

 

Er worden ter hoogte van de oude toegang 3 nieuwe parkeerplaatsen voorzien. De meest linkse parkeerplaats zorgt ervoor dat de parkeerplaatsen tegen het park niet meer vlot toegankelijk zijn. Deze moet gesupprimeerd worden wat betekent dat er slechts 2 plaatsen bijgemaakt kunnen worden op die locatie.”

 

Volgende voorwaarden worden opgelegd:

-          De meest linkse nieuwe parkeerplaats (vlak naast de oude toegang) moet gesupprimeerd worden vanwege de bereikbaarheid van de parkeerplaatsen tegen de parkzijde.

-          Er moet een verkeersbord voorzien worden aan de nieuwe uitrit van de parking die bestuurders wijst op de aanwezigheid van fietsverkeer op de Ruggeveldlaan.

-         Het struikgewas naast de nieuwe toegang moet voldoende gesnoeid worden zodat er voldoende zichtbaarheid is op het aankomend (fiets-)verkeer.

 

De stedelijke dienst milieuvergunningen geeft een gunstig advies:

Gelet op de aard van de verandering wordt er geen bijkomend risico voor de mens of het milieu verwacht. Op basis van de informatie in het aanvraagdossier wordt geen indicatie teruggevonden dat er ingedeelde inrichtingen of activiteiten (IIOA’s) van toepassing zouden zijn. De parking is bestemd voor personenwagens en wordt niet aanzien als een IIOA. Vanuit milieutechnisch oogpunt is er dan ook geen bezwaar de vergunning te verlenen.”

 

De dienst openbare ruimte geeft een voorwaardelijk gunstig advies:

“De bouwheer zal voor de werken contact dienen op te nemen met Stadsontwikkeling – afdeling Publieke Ruimte, postadres aangetekende zending: Grote Markt 1, 2000 Antwerpen of via mail: herstellingopenbareruimte@antwerpen.be, betreffende de opmaak van een plaatsbeschrijving en de herstellingen aan het openbaar domein na afloop van de bouwwerken. Meer informatie op: https://www.antwerpen.be/nl/info/52d5052439d8a6ec798b4a7e/schade-aan-openbaar-domein-ofaanpassing-na-werken.”

 

Toetsing van het aangevraagde aan de beoordelingsgronden van het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu

De voorliggende aanvraag betreft het verwijderen van één boom en onderbegroeiing. Het vellen van de boom is verantwoord mits het voorzien van een compensatie voor het behoud van de groenstructuur en de natuurwaarde van het park. Vanuit het oogpunt van natuurbehoud dient de aanvrager ervoor te zorgen dat de vereiste heraanplant alle kansen op slagen heeft. Er zal een voorwaarde worden gekoppeld aan de vegetatiewijziging.

 

Advies van het college

Gunstig advies te verlenen voor de aanvraag tot omgevingsvergunning onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

  1. Er mogen geen stadsbomen gesnoeid worden in functie van de bereikbaarheid van de werfweg, de stockage van materialen, …
  1. De werfzone moet intern geregeld worden, of via een officiële inname openbaar domein. In de groenzones van de middenberm van de Ruggeveldlaan mag niet geparkeerd worden en mogen geen materialen gestockeerd worden.
  1. Er dienen twee nieuwe bomen Nyssa sp. aangeplant worden in het eerstvolgende plantseizoen volgend op de afronding van de werkzaamheden.  De minimale plantmaat voor deze bomen is 14/16.
  1. De oevervegetatie is te herstellen en/of bij te planten ter compensatie van het groenverlies.
  2. Vanuit het oogpunt van natuurbehoud dient de aanvrager ervoor te zorgen dat de vereiste heraanplant alle kansen op slagen heeft.
  3. De meest linkse nieuwe parkeerplaats (vlak naast de oude toegang) moet gesupprimeerd worden vanwege de bereikbaarheid van de parkeerplaatsen tegen de parkzijde.
  4. Er moet een verkeersbord voorzien worden aan de nieuwe uitrit van de parking die bestuurders wijst op de aanwezigheid van fietsverkeer op de Ruggeveldlaan.
  5. Men moet witte streeplijnen aanbrengen op het fietspad thv de nieuwe inrit + fietssjabloon en rijrichtingspijl (afstemmen met de stad Antwerpen voor technische randvoorwaarden schilderwerk).
  6. De bestaande ingang moet voorzien worden van duidelijke signalisatie die aangeeft dat het geen autotoegang meer is naar de parking. Alsook moet men de doorrij tussen parking en dreef fysiek afsluitbaar maken voor wagens.

Fasering

Procedurestap

Datum

Ontvangst adviesvraag

12 juni 2024

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste adviesdatum

12 juli 2024

 

Onderzoek

De aanvraag moet niet onderworpen worden aan een openbaar onderzoek.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college beslist een gunstig advies, zoals geformuleerd in de argumentatie, te geven op de aanvraag, onder volgende voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

    1. Er mogen geen stadsbomen gesnoeid worden in functie van de bereikbaarheid van de werfweg, de stockage van materialen, …
    1. De werfzone moet intern geregeld worden, of via een officiële inname openbaar domein. In de groenzones van de middenberm van de Ruggeveldlaan mag niet geparkeerd worden en mogen geen materialen gestockeerd worden.
    1. Er dienen twee nieuwe bomen Nyssa sp. aangeplant worden in het eerstvolgende plantseizoen volgend op de afronding van de werkzaamheden.  De minimale plantmaat voor deze bomen is 14/16.
    1. De oevervegetatie is te herstellen en/of bij te planten ter compensatie van het groenverlies.
    2. Vanuit het oogpunt van natuurbehoud dient de aanvrager ervoor te zorgen dat de vereiste heraanplant alle kansen op slagen heeft.
    3. De meest linkse nieuwe parkeerplaats (vlak naast de oude toegang) moet gesupprimeerd worden vanwege de bereikbaarheid van de parkeerplaatsen tegen de parkzijde.
    4. Er moet een verkeersbord voorzien worden aan de nieuwe uitrit van de parking die bestuurders wijst op de aanwezigheid van fietsverkeer op de Ruggeveldlaan.
    5. Men moet witte streeplijnen aanbrengen op het fietspad thv de nieuwe inrit + fietssjabloon en rijrichtingspijl (afstemmen met de stad Antwerpen voor technische randvoorwaarden schilderwerk).
    6. De bestaande ingang moet voorzien worden van duidelijke signalisatie die aangeeft dat het geen autotoegang meer is naar de parking. Alsook moet men de doorrij tussen parking en dreef fysiek afsluitbaar maken voor wagens.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.