Terug
Gepubliceerd op 08/07/2024

2024_CBS_05824 - Districten Antwerpen, Berchem, Borgerhout, Deurne, Ekeren, Merksem en Wilrijk. Autodelen - Slimme autodeelplaatsen in slimme autodeelhubs met en zonder laadinfrastructuur. Beëindiging proefopstelling en bestendiging in aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 05/07/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_05824 - Districten Antwerpen, Berchem, Borgerhout, Deurne, Ekeren, Merksem en Wilrijk. Autodelen - Slimme autodeelplaatsen in slimme autodeelhubs met en zonder laadinfrastructuur. Beëindiging proefopstelling en bestendiging in aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring 2024_CBS_05824 - Districten Antwerpen, Berchem, Borgerhout, Deurne, Ekeren, Merksem en Wilrijk. Autodelen - Slimme autodeelplaatsen in slimme autodeelhubs met en zonder laadinfrastructuur. Beëindiging proefopstelling en bestendiging in aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Op 14 oktober 2022 (jaarnummer 8436) keurde het college de proefopstelling voor slimme autodeelplaatsen met laadinfrastructuur goed. Dit leidde tot de inrichting van 18 slimme autodeelhubs met in totaal 90 slimme autodeelplaatsen in december 2022 en januari 2023. De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling afdeling Mobiliteit gaat nu over tot bestendiging van de slimme autodeelplaatsen in de ingerichte hubs op het grondgebied van districten Antwerpen, Berchem, Borgerhout en Deurne, de vermindering en bestendiging van de slimme autodeelplaatsen in de ingerichte hubs op het grondgebied van districten Merksem en Wilrijk en de verwijdering van de ingerichte hub op het grondgebied van district Ekeren alwaar twee elektrische laadplaatsen worden ingericht.

Op 18 december 2023 (jaarnummer 824) keurde de gemeenteraad de laatste wijzigingen aan het autodeelreglement goed. 

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 18 december 2023 (jaarnummer 838) waarbij de laatste aanpassingen aan de statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 Decreet lokaal bestuur;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarbij de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg van openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werd goedgekeurd.

Regelgeving: bevoegdheid

De gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2013 (jaarnummer 50) waarin, krachtens het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende verkeersreglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de bevoegdheid om te beslissen over aanvullende verkeersreglementen wordt gedelegeerd aan het college.

Argumentatie

Stad Antwerpen wil het autodelen stimuleren en faciliteren in de stad en bij uitbreiding de Antwerpse vervoersregio. Autodelen kan namelijk een goed alternatief bieden voor een eigen (tweede) wagen, zowel voor bewoners als bezoekers. Autodelen levert in de praktijk ook een grote ruimtebesparing op. Al naargelang de context worden er volgens onderzoek vier tot twaalf parkeerplaatsen per deelwagen bespaard. Het aanbod van autodelen in een buurt zal bovendien de buurtbewoners extra stimuleren om er gebruik van te maken. Om deze redenen en in het kader van duurzame mobiliteit worden in de stad dan ook verschillende slimme autodeelhubs, locaties waar meerdere elektrische en niet-elektrische autodeelplaatsen zijn geclusterd, ingericht.

De parkeerbalans heeft baat bij het faciliteren van autodelen. De hubs zorgen weliswaar voor een kleine capaciteitsafname van de openbare parkeerplaatsen, maar een toenemend aantal autodelers, voor wie deze voorbehouden hubs cruciaal zijn, zorgt op termijn voor een kleiner aandeel privéwagens op straat en een minder grote parkeerdruk. Een belangrijk aandeel van de deelwagens is elektrisch en dit zal in de toekomst enkel nog toenemen, waardoor het faciliteren van voldoende elektrische autodeelplaatsen in deze hubs noodzakelijk is.

Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG heeft gedurende een jaar het gebruik van de slimme autodeelhubs gemonitord en geanalyseerd. Rekening houdend met het aantal gestarte en gestopte ritten per maand, verkregen uit de data van de vier erkende commerciële autodeelorganisaties, werd het gebruik en potentieel van elke ingerichte autodeelhub in kaart gebracht. Aan de hand van deze analyse worden de locaties voorgelegd om (i) te bestendigen, (ii) te verminderen in het aantal slimme autodeelplaatsen en vervolgens te bestendigen of (iii) te verwijderen.

De volgende locaties die als proefopstelling werden goedgekeurd, worden nu voorgelegd om te bestendigen in een aanvullend verkeersreglement:

District Antwerpen

  • Lambermontplaats 18
    • twee elektrische autodeelplaatsen;
    • vier autodeelplaatsen.
  • Schermersstraat 28
    • twee elektrische autodeelplaatsen;
    • twee autodeelplaatsen.
  • Lange Kievitstraat 57
    • twee elektrische autodeelplaatsen;
    • vier autodeelplaatsen.
  • De Pretstraat 16
    • twee elektrische autodeelplaatsen;
    • vier autodeelplaatsen.
  • Van Schoonbekeplein 4 
    • twee elektrische autodeelplaatsen;
    • één autodeelplaats;
  • Filomenastraat 3 
    • één autodeelplaats;
    • twee elektrische autodeelplaatsen.
  • Maria-Theresialei
    • twee elektrische autodeelplaatsen;
    • vier autodeelplaatsen.
  • Frans Halsplein
    • vier autodeelplaatsen.

District Borgerhout

  • Helmstraat 26
    • twee elektrische autodeelplaatsen;
    • drie autodeelplaatsen.
  • Collegelaan 36
    • twee elektrische autodeelplaatsen;
    • drie autodeelplaatsen.
  • De Schans 2
    • twee elektrische autodeelplaatsen;
    • vier autodeelplaatsen.
  • Koxplein 4-6 
    • één elektrische autodeelplaats;
    • twee autodeelplaatsen.

District Deurne

  • Gallifortlei 63
    • twee elektrische autodeelplaatsen;
    • vier autodeelplaatsen.

District Berchem

  • Vredestraat 110
    • twee elektrische autodeelplaatsen;
    • vier autodeelplaatsen.
  • Prins Albertlei 13
    • twee elektrische autodeelplaatsen;
    • drie autodeelplaatsen.

De volgende locaties die als proefopstelling werden goedgekeurd, worden nu voorgelegd om te verminderen in het aantal slimme autodeelplaatsen en vervolgens te bestendigen in een aanvullend verkeersreglement:

District Merksem

  • Van Heybeeckstraat 9
    • twee elektrische autodeelplaatsen;
    • van vier naar twee autodeelplaatsen, waarbij de vrijgekomen plaatsen opnieuw openbare parkeerplaatsen worden.

District Wilrijk

  • Michel Willemslaan 144
    • twee elektrische autodeelplaatsen;
    • van vier naar twee autodeelplaatsen, waarbij de vrijgekomen plaatsen opnieuw openbare parkeerplaatsen worden.

De volgende locatie die als proefopstelling werd goedgekeurd, wordt nu voorgelegd om te verwijderen en nadien deels te bestendigen als voorbehouden parkeerplaatsen voor elektrische voertuigen:

District Ekeren

  • Zuster-Nathaliestraat 1
    • van twee naar nul elektrische autodeelplaatsen, waarbij de vrijgekomen plaatsen worden ingericht als voorbehouden parkeerplaatsen voor elektrische voertuigen;
    • van twee naar nul autodeelplaatsen, waarbij de vrijgekomen plaatsen opnieuw openbare parkeerplaatsen worden.

De volgende locatie die als proefopstelling werd goedgekeurd, werd nog niet ingericht als slimme autodeelhub en wordt dus ook nog niet voorgelegd om te bestendigen in een aanvullend verkeersreglement:

District Antwerpen

  • Waalsekaai 2 
    • twee elektrische autodeelplaatsen;
    • drie autodeelplaatsen.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf aanpassen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Districtsraad Berchem, advies van 18 juni 2024 (jaarnummer 46) Ongunstig advies

De districtsraad geeft geen gunstig advies om de proefopstelling van de hubs met slimme autodeelplaatsen in het district Berchem, zoals beschreven in dit besluit, te bestendigen in een aanvullend verkeersreglement en volgt de bezwaren van het districtscollege:

  • Er is een te hoge parkeerdruk in de omgeving waardoor het vrijhouden van de hubs met slimme autodeelplaatsen de parkeerdruk niet nog extra zou mogen doen toenemen, gezien het feit dat deelwagens eender waar mogen parkeren.
Districtsraad Antwerpen, advies van 17 juni 2024 (jaarnummer 68) Gunstig advies
Districtsraad Wilrijk, advies van 6 juni 2024 (jaarnummer 35) Gunstig onder voorwaarden

Het districtscollege geeft gunstig advies om de proefopstelling van de hub met slimme autodeelplaatsen in het district Wilrijk, zoals beschreven in dit besluit, te bestendigen in een aanvullend verkeersreglement, maar slechts voor twee autodeelplaatsen en twee elektrische autodeelplaatsen.


Districtsraad Borgerhout, advies van 27 mei 2024 (jaarnummer 27) Gunstig onder voorwaarden
  • dat er in Borgerhout/Antwerpen minstens evenveel autodeelplaatsen worden ingericht als er deelauto’s zijn. Auto's van plaatsgebonden deelautosystemen (zoals Cambio en Dégage) krijgen allemaal een vaste voorbehouden plaats. Voor auto's van free-floating deelautosystemen (zoals Poppy) worden er in Borgerhout (en in heel Antwerpen) minstens evenveel voorbehouden autodeelplaatsen voorzien dan er free-floating deelauto's zijn.
  • dat alle autodeelplaatsen beveiligd worden om foutparkeren tegen te gaan
  • dat er wordt gehandhaafd door de politie en GAS-ambtenaren wanneer niet-deelauto’s op de autodeelplaatsen staan of wanneer niet-elektrische auto’s op de autodeelplaatsen staan voor elektrische auto’s
  • dat laadplaatsen voor elektrische auto's worden geclusterd per wijk (voor Borgerhout pleiten we voor 4 laadclusters: 2 intramuros, 2 extramuros), en de laadclusters bij voorkeur op parkings van supermarkten of andere winkels te plaatsen.
Districtsraad Deurne, advies van 16 mei 2024 (jaarnummer 41) Gunstig advies
Districtscollege Ekeren, advies van 16 april 2024 (jaarnummer 94) Gunstig advies
Districtsraad Merksem, advies van 23 mei 2024 (jaarnummer 27) Gunstig advies

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de beëindiging van de proefopstelling in de districten Antwerpen (uitgezonderd de locatie op Waalsekaai 2), Berchem, Borgerhout, Deurne, Merksem, Wilrijk en Ekeren goed.

Artikel 2

Het college keurt het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor 'slimme autodeelplaatsen in slimme autodeelhubs met en zonder laadinfrastructuur' goed.

Artikel 3

Het college keurt goed dat het aanvullend reglement ter kennisname wordt overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20220715_ME_VanHeybeeckstraat_autodeelhub_oude_situatie.pdf
  • 20240620_ME_VanHeybeeckstraat_autodeelhub_nieuwe_situatie.pdf
  • 20220725_WI_MichelWillemslaan_autodeelhub_oude_situatie.pdf
  • 20240619_WI_MichelWillemslaan_autodeelhub_nieuwe_situatie.pdf
  • 20220718_EK_ZusterNathaliestraat_autodeelhub_oude_situatie.pdf
  • 20240624_EK_ZusterNathaliestraat_autodeelhub_nieuwe_situatie.pdf
  • 20240626_AVR_slimme_autodeelplaatsen_in_slimme autodeelhubs.docx