Op 14 oktober 2022 (jaarnummer 8436) keurde het college de proefopstelling voor slimme autodeelplaatsen met laadinfrastructuur goed. Dit leidde tot de inrichting van 18 slimme autodeelhubs met in totaal 90 slimme autodeelplaatsen in december 2022 en januari 2023. De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling afdeling Mobiliteit gaat nu over tot bestendiging van de slimme autodeelplaatsen in de ingerichte hubs op het grondgebied van districten Antwerpen, Berchem, Borgerhout en Deurne, de vermindering en bestendiging van de slimme autodeelplaatsen in de ingerichte hubs op het grondgebied van districten Merksem en Wilrijk en de verwijdering van de ingerichte hub op het grondgebied van district Ekeren alwaar twee elektrische laadplaatsen worden ingericht.
Op 18 december 2023 (jaarnummer 824) keurde de gemeenteraad de laatste wijzigingen aan het autodeelreglement goed.
Stad Antwerpen wil het autodelen stimuleren en faciliteren in de stad en bij uitbreiding de Antwerpse vervoersregio. Autodelen kan namelijk een goed alternatief bieden voor een eigen (tweede) wagen, zowel voor bewoners als bezoekers. Autodelen levert in de praktijk ook een grote ruimtebesparing op. Al naargelang de context worden er volgens onderzoek vier tot twaalf parkeerplaatsen per deelwagen bespaard. Het aanbod van autodelen in een buurt zal bovendien de buurtbewoners extra stimuleren om er gebruik van te maken. Om deze redenen en in het kader van duurzame mobiliteit worden in de stad dan ook verschillende slimme autodeelhubs, locaties waar meerdere elektrische en niet-elektrische autodeelplaatsen zijn geclusterd, ingericht.
De parkeerbalans heeft baat bij het faciliteren van autodelen. De hubs zorgen weliswaar voor een kleine capaciteitsafname van de openbare parkeerplaatsen, maar een toenemend aantal autodelers, voor wie deze voorbehouden hubs cruciaal zijn, zorgt op termijn voor een kleiner aandeel privéwagens op straat en een minder grote parkeerdruk. Een belangrijk aandeel van de deelwagens is elektrisch en dit zal in de toekomst enkel nog toenemen, waardoor het faciliteren van voldoende elektrische autodeelplaatsen in deze hubs noodzakelijk is.
Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG heeft gedurende een jaar het gebruik van de slimme autodeelhubs gemonitord en geanalyseerd. Rekening houdend met het aantal gestarte en gestopte ritten per maand, verkregen uit de data van de vier erkende commerciële autodeelorganisaties, werd het gebruik en potentieel van elke ingerichte autodeelhub in kaart gebracht. Aan de hand van deze analyse worden de locaties voorgelegd om (i) te bestendigen, (ii) te verminderen in het aantal slimme autodeelplaatsen en vervolgens te bestendigen of (iii) te verwijderen.
De volgende locaties die als proefopstelling werden goedgekeurd, worden nu voorgelegd om te bestendigen in een aanvullend verkeersreglement:
District Antwerpen
District Borgerhout
District Deurne
District Berchem
De volgende locaties die als proefopstelling werden goedgekeurd, worden nu voorgelegd om te verminderen in het aantal slimme autodeelplaatsen en vervolgens te bestendigen in een aanvullend verkeersreglement:
District Merksem
District Wilrijk
De volgende locatie die als proefopstelling werd goedgekeurd, wordt nu voorgelegd om te verwijderen en nadien deels te bestendigen als voorbehouden parkeerplaatsen voor elektrische voertuigen:
District Ekeren
De volgende locatie die als proefopstelling werd goedgekeurd, werd nog niet ingericht als slimme autodeelhub en wordt dus ook nog niet voorgelegd om te bestendigen in een aanvullend verkeersreglement:
District Antwerpen
De districtsraad geeft geen gunstig advies om de proefopstelling van de hubs met slimme autodeelplaatsen in het district Berchem, zoals beschreven in dit besluit, te bestendigen in een aanvullend verkeersreglement en volgt de bezwaren van het districtscollege:
Het districtscollege geeft gunstig advies om de proefopstelling van de hub met slimme autodeelplaatsen in het district Wilrijk, zoals beschreven in dit besluit, te bestendigen in een aanvullend verkeersreglement, maar slechts voor twee autodeelplaatsen en twee elektrische autodeelplaatsen.
Het college keurt de beëindiging van de proefopstelling in de districten Antwerpen (uitgezonderd de locatie op Waalsekaai 2), Berchem, Borgerhout, Deurne, Merksem, Wilrijk en Ekeren goed.
Het college keurt het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor 'slimme autodeelplaatsen in slimme autodeelhubs met en zonder laadinfrastructuur' goed.
Het college keurt goed dat het aanvullend reglement ter kennisname wordt overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.