Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2023159789 |
Gegevens van de aanvrager: | de heer Arno Symons met als adres Lange Lozanastraat 286 bus 301 te 2018 Antwerpen en Astrid Eyskens met als adres Lange Lozanastraat 286 bus 301 te 2018 Antwerpen |
Ligging van het project: | Frans Nagelsplein 22 te 2610 (Antwerpen) |
Kadastrale percelen: | afdeling 43 sectie A nr. 182L3 |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | Verbouwing van eengezinswoning met volume-uitbreiding |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 29/03/2019: vastgesteld bouwkundig erfgoed:
https://inventaris.onroerenderfgoed.be/aanduidingsobjecten/99906;
- 19/06/1996: vergunning (ROL-19953711) voor het verbouwen opslagplaats tot woning;
- 22/08/1966: vergunning (ROL-19668237) voor het uitbreiden van de werkplaats;
- 02/08/1965: vergunning (ROL-19658227) voor verbouwingswerken;
- 07/03/1935: vergunning (xxx) voor het bouwen van een woning en garage.
- verschillende voormelde toelatingen/vergunningen zoals zijn niet te vinden in ROL of Felixarchief
- het plan uit 1935 dat toegevoegd werd aan het dossier is eveneens niet te vinden in het Felixarchief.
Vergunde / Geacht vergunde toestand
- functie:
- bouwvolume:
- inrichting:
Bestaande toestand
Nieuwe toestand
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
Inhoud van de aanvraag
- slopen van overkapping aan de noordgevel;
- bouwen van een nieuwe aanbouw aan de noordgevel met geringe volume-uitbreiding;
- vervangen van het schrijnwerk aan alle gevels.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Er werden geen externe adviezen gevraagd.
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg | 8 maart 2024 | 8 mei 2024 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het bijzonder plan van aanleg BPA nr. 3 Heistraat en omgeving, goedgekeurd bij ministerieel besluit van 29 juni 1992. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: zone a voor woningen, zone f voor woningen en openbare weg.
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Bijzondere plannen van aanleg (BPA's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het bijzonder plan van aanleg (BPA NR. 3 HEISTRAAT EN OMGEVING) op volgend punt:
- Artikel 1, hoofdstuk 2, deel 1, §4.3 voor gebouwen met twee bovenverdiepingen onder een plat dak geldt een maximale bouwdiepte van 17 m voor percelen met een diepte van > 30 m.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be).
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:
Sectorale regelgeving
- MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).
Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).
Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.
(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)
- Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
- Programmatorische Aanpak Stikstof: overeenkomstig het stikstofdecreet, het nieuwe beoordelingskader voor alle aanvragen die stikstofemissies veroorzaken, in werking getreden op 23 februari 2024.
Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag een verkeersdragend of een verkeersgenererend project is. Het beoordelingskader uit het decreet is dus van toepassing. Er werd geen impactscore berekening aan het dossier toegevoegd. Na onderzoek kan echter in alle redelijkheid worden geconcludeerd dat de impactscore voor dit project de drempelwaarde van 1% niet overschrijdt. De opmaak van een passende beoordeling van de effecten van stikstofdepositie via de lucht ten aanzien van SBZ-H is niet vereist.
- Stedenbouwkundige lasten: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening ‘Stedenbouwkundige lasten’ (verder genoemd verordening stedenbouwkundige lasten), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 29 april 2024.
(De verordening stedenbouwkundige lasten kan u raadplegen via “https://www.antwerpen.be/nl/overzicht/vergunningen/regelgeving”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de verordening stedenbouwkundige lasten.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
De aanvraag wijkt af op artikel 34 van de bouwcode. Er kan niet op geldige wijze worden van afgeweken. Dit wordt als voorwaarde opgenomen bij de vergunning.
De aanvraag wijkt af van artikel 1, hoofdstuk 2, deel 1, §4.3 van het bijzonder plan van aanleg Heistraat en Omgeving: voor gebouwen met twee bovenverdiepingen onder een plat dak geldt een maximale bouwdiepte van 17 m voor percelen met een diepte van > 30 m. De bestaande bouwdiepte (inclusief overdekt terras) bedraagt 1,05 meter. Na verbouwing zal de bouwdiepte gereduceerd worden tot 17,35 meter waardoor de bouwdiepte vermindert.
Vanuit stedenbouwkundig oogpunt wordt er geoordeeld dat het nog slechts een beperkte overschrijding betreft van 0,35 meter ten opzichte van de voorschriften van het BPA. Bovendien sluit de bouwdiepte aan bij het rechterbuurperceel Jozef Kenneslei 34. Bijgevolg kan er een afwijking worden verleend op voormeld artikel.
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag omvat geen functiewijziging. De eengezinswoning blijft behouden waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd wordt.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De aanvraag betreft de renovatie van het volledige bestaande volume en een beperkte volume-uitbreiding aan de achtergevel. De bestaande veranda wordt afgebroken en er wordt een nieuw minder diep terugspringend volume opgetrokken. Het nieuwe volume springt in ten opzichte van de zijgevel waardoor het niet of slechts zeer beperkt zichtbaar zal zijn vanop het plein. De achterbouw wordt volgens de huidige normen geïsoleerd en voorzien van nieuw buitenschrijnwerk. De beperkte uitbreiding is inpasbaar in de bebouwde context. Er blijft tevens nog voldoende tuinruimte bewaard. Schaal en ruimtegebruik zijn gunstig.
Visueel-vormelijke elementen en Cultuurhistorische aspecten
Dit hoekpand in Nieuw Zakelijkheid werd gebouwd in 1935 door architect Lodewijk Van der Linden en is opgenomen in de vastgestelde inventaris. Het project werd voorbesproken.
Vanuit oogpunt monumentenzorg kunnen we akkoord gaan met de gewenste interne aanpassingen. De foto’s aangeleverd tijdens de voorbespreking tonen aan dat eerdere verbouwingscampagnes en de recente brand, de originele interieuraankleding zwaar hebben uitgehold. De nog aanwezige erfgoedelementen waaronder de trap en enkele binnendeuren blijven bewaard en worden gerestaureerd. Ook de oorspronkelijke indeling wordt hersteld wat ten zeerste geapprecieerd wordt.
De beperkte gelijkvloerse uitbouw ter hoogte van de keuken achteraan is eveneens aanvaardbaar. De indeling van het schrijnwerk in de achtergevel werd vermoedelijk reeds aangepast. De keuken is van latere datum en het volume springt in ten opzichte van de zijgevel waardoor de nieuwe uitbouw niet of slechts zeer beperkt zichtbaar zal zijn vanop het plein. De materialisatie sluit aan bij de rest van de achtergevel.
Voor inventarispanden wordt bijzondere aandacht gevraagd voor de buitenschil. Schrijnwerk maakt hier een groot deel vanuit. De vervanging van het bestaande, reeds vernieuwde schrijnwerk door wit geschilderd houten schrijnwerk naar historisch model (ramen en deuren) wordt ten zeerste gewaardeerd. Het bouwplan, de inventarisfoto en het enige nog bewaarde originele raam (traplicht) kunnen als uitgangspunt dienen. Graag terugkoppeling van detailtekeningen voor uitvoering.
Verder vragen we ook om terug te koppelen of de getrapte boog tussen de pronk- en eetkamer al dan niet oorspronkelijk is en deze te bewaren indien nog origineel (conform voorbespreking).
Voor de reiniging van het gevelparement vragen we om een zachte reinigingstechniek te kiezen die voldoende geschikt is zodat er geen schade wordt toegebracht. Graag terugkoppeling. Een proefstaal kan hierover uitsluitsel gevel.
Op basis van bovenstaande kan een voorwaardelijk gunstig advies verleend worden:
- Detailtekeningen van het nieuwe schrijnwerk in de voor- en zijgevel terug te koppelen voor productie.
- Terugkoppeling of de getrapte boog tussen de pronk- en eetkamer al dan niet oorspronkelijk en deze te bewaren indien nog origineel (conform voorbespreking).
- Geschikte zachte reinigingstechniek te voorzien aangepast aan het gevelparement – graag koppeling of proefstaal indien twijfel.
Vanuit stedenbouwkundig oogpunt wordt er aangesloten bij dit advies.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 9 januari 2024 |
Volledig en ontvankelijk | 8 maart 2024 |
Start openbaar onderzoek | 18 maart 2024 |
Einde openbaar onderzoek | 16 april 2024 |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | geen |
Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit | 21 juni 2024
|
Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit | 21 juli 2024 |
Verslag GOA | 24 juni 2024 |
Naam GOA | Gerd Cryns |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek. Er werden geen standpunten, opmerkingen of bezwaren ingediend tijdens de openbaarmaking.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.