Terug
Gepubliceerd op 08/07/2024

2024_CBS_05658 - Omgevingsvergunning - OMV_2024024208. Sint-Gummarusstraat 1-3, Oudesteenweg 4-6. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 05/07/2024 - 09:00 Stadhuis- afsluit: Lynn Goris/bz_besluitvorming_mailbox
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_05658 - Omgevingsvergunning - OMV_2024024208. Sint-Gummarusstraat 1-3, Oudesteenweg 4-6. District Antwerpen - Goedkeuring 2024_CBS_05658 - Omgevingsvergunning - OMV_2024024208. Sint-Gummarusstraat 1-3, Oudesteenweg 4-6. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2024024208

Gegevens van de aanvrager:

de heer Azizullah Amiri met als adres Sint-Gummarusstraat 1-3 te 2060 Antwerpen

Ligging van het project:

Sint-Gummarusstraat 1-3, Oudesteenweg 4-6 te 2060 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 5 sectie E nr. 520M

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

wijzigen van de functie van het gelijkvloers van detailhandel naar restaurant en het wijzigen van de voorgevels

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          19/02/2019: proces-verbaal (11002_2019_8632_VPV) voor het wijzigen van de gevel aan de zijde van de Sint-Gumarusstraat;

-          28/12/1979: vergunning (18#60439) voor een verbouwing;

-          16/06/1964: vergunning (18#46502) voor het oprichten van een winkelhuis na afbraak.

 

Vergunde toestand

-          functie:

  • detailhandel op gelijkvloers;
  • woongelegenheid aan de Oudesteenweg;
  • woongelegenheid aan de Sint-Gummarusstraat;

-          Oudesteenweg 4-6:

  • bouwvolume:

-          2 bouwlagen met zadeldak;

-          gelijkvloers volledig bebouwd;

-          bouwdiepte hoofdvolume 9,84 m;

-          kroonlijsthoogte 8,01 m;

-          dakterras op eerste verdieping;

  • gevelafwerking:

-          donkere natuursteen op gelijkvloers;

-          aluminium winkelpui;

-          cementbezetting op verdieping;

-          houten buitenschrijnwerk op verdieping;

-          houten kroonlijst;

-          dorpels in blauwe hardsteen;

-          Sint-Gummarusstraat 1-3:

  • bouwvolume:

-          3 bouwlagen met plat dak;

-          gelijkvloers volledig bebouwd;

-          bouwdiepte hoofdvolume variërend van 6,7 m tot 9,54 m;

-          kroonlijsthoogte 10,25 m;

  • gevelafwerking:

-          zwarte en witte marmer op gelijkvloers;

-          houten winkelpui;

-          witte, verglaasde tegels op verdiepingen;

-          houten buitenschrijnwerk op verdiepingen;

-          betonnen kroonlijst.

 

Bestaande toestand

-          winkelpui aan de zijde met de Sint-Gummarusstraat gewijzigd en alle afwerking in marmer gewijzigd naar witte, houten gevelplaten;

-          winkelpui Sint-Gummarusstraat in aluminium;

-          buitenschrijnwerk verdiepingen Sint-Gummarusstraat zwart geschilderd;

-          bovenlichten winkelpui aan de Oudesteenweg afgedekt met witte, houten gevelpanelen;

-          roodbruin gevelmetselwerk op verdieping aan de Oudesteenweg;

-          mazouttank verwijderd;

-          nis naar bovenliggende appartement aan de Sint-Gummarusstraat afgesloten door middel van een donkerbruine, houten voordeur;

-          woongelegenheid aan de zijde met de Oudesteenweg gesupprimeerd;

-          kroonlijsthoogte aan de Sint-Gummarusstraat opgetrokken tot 10,35 m.

 

Nieuwe toestand

-          functie: 

  • wijzigen van de functie van het gelijkvloers van detailhandel naar restaurant;
  • woongelegenheid aan de Oudesteenweg;
  • woongelegenheid aan de Sint-Gummarusstraat;

-          Oudesteenweg 4-6:

  • bouwvolume:

-          2 bouwlagen met zadeldak;

-          gelijkvloers volledig bebouwd;

-          bouwdiepte hoofdvolume 9,84 m;

-          kroonlijsthoogte 8,01 m;

-          dakterras op eerste verdieping verkleind;

-          supprimeren van de inkomnis van de functie op het gelijkvloers;

  • gevelafwerking:

-          zwart graniet op gelijkvloers;

-          aluminium winkelpui;

-          supprimeren van de bovenlichten op het gelijkvloers en afwerken met witte, houten gevelpanelen;

-          roodbruin gevelmetselwerk op verdieping;

-          donkerbruin, houten buitenschrijnwerk op verdieping;

-          donkerbruine, houten kroonlijst;

-          dorpels in blauwe hardsteen;

-          intern verlichte, zaakgebonden publiciteit in de vorm van doosletters boven het winkelpui;

-          Sint-Gummarusstraat 1-3:

  • bouwvolume:

-          3 bouwlagen met plat dak;

-          gelijkvloers volledig bebouwd;

-          bouwdiepte hoofdvolume variërend van 6,7 m tot 9,54 m;

-          kroonlijsthoogte 10,35 m;

-          nis naar bovenliggende appartement aan de Sint-Gummarusstraat afgesloten door middel van een donkerbruine, houten voordeur;

-          dakterras op eerste verdieping;

-          supprimeren van de inkomnis van de functie op het gelijkvloers;

  • gevelafwerking:

-          witte, houten gevelpanelen op gelijkvloers;

-          aluminium winkelpui;

-          witte, verglaasde tegels op verdiepingen;

-          zwart geschilderd, houten buitenschrijnwerk op verdiepingen;

-          betonnen kroonlijst;

-          intern verlichte, zaakgebonden publiciteit in de vorm van doosletters boven het winkelpui.

 

Inhoud van de aanvraag

-          wijzigen van de functie van het gelijkvloers van detailhandel naar restaurant;

-          wijzigen van de gelijkvloerse voorgevels; 

-          doorvoeren van interne constructieve werken.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

De Vlaamse Waterweg - Afdeling Regio Oost

13 mei 2024

5 juni 2024

Geen advies

De Vlaamse Waterweg - Afdeling Regio Centraal

13 mei 2024

5 juni 2024

Geen advies

Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen

13 mei 2024

30 mei 2024

Voorwaardelijk gunstig

 

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

13 mei 2024

21 mei 2024

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

13 mei 2024

16 mei 2024

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

13 mei 2024

15 mei 2024

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Milieu

13 mei 2024

4 juni 2024

 

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP 2060, goedgekeurd op 20 december 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: zone recht van voorkoop - algemene voorschriften en artikel 2 zone voor detailhandel - (de).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgende punten:

  • artikel 18:
    het niveauverschil tussen de binnen- en buitenruimte aan de Sint-Gummarusstraat bedraagt 6 cm en moet minstens ook door middel van een helling worden overbrugd;
  • artikel 24:
    voor en achter de toegangsdeur aan de Sint-Gummarusstraat moet voor een vrije en vlakke draairuimte gezorgd worden.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • Artikel 11 Afwerken van gevels en materiaalgebruik:

De voorgevel in de Oudesteenweg die oorspronkelijk als bepleisterde gevel opgetrokken is, wordt afgekapt zonder het oog op het aanbrengen van een nieuwe pleisterafwerking.

  • Artikel 33 Zaak-gebonden reclame: Het reclamebord ter hoogte van de Oudesteenweg bevindt zich voor de gevelopeningen;
  • Artikel 35 Afvoerkanalen en uitlaten van alle gassen: De afvoer van de dampkap van de keuken van het restaurant bevindt zich op minder dan 0,6 m van de opgaande gevel van Sint-Gummarusstraat 5 en op 1,7 m boven de vensteropening in de voorgevel waar dit minimaal 2 m moet zijn;
    De afvoer van de dampkap van de woongelegenheid aan de Oudesteenweg bevindt zich op minder dan 0,6 m van de opgaande gevel van Oudesteenweg 2;
  • Artikel 44 Vetafscheiders en olieafscheiders: Horeca-inrichtingen en andere bedrijven en instellingen waar voedsel wordt verwerkt en/of waar warme maaltijden ter plekke worden geconsumeerd, zijn verplicht hun afvalwater via vetafscheiders te lozen.

-          Stedenbouwkundige lasten: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening ‘Stedenbouwkundige lasten’ (verder genoemd verordening stedenbouwkundige lasten), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 29 april 2024.

(De verordening stedenbouwkundige lasten kan u raadplegen via “https://www.antwerpen.be/nl/overzicht/vergunningen/regelgeving”)

De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de verordening stedenbouwkundige lasten.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is geheel De Vlaamse Waterweg aangewezen is als adviesinstantie.

Het project is gelegen in een zone met een middelgrote pluviale overstromingskans (T100) onder huidig klimaat (score D).

Het project is gelegen in een zone met een kleine fluviale overstromingskans (T1000) onder huidig klimaat (score C).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is van toepassing op de aanvraag. De aanvraag is hiermee in overeenstemming.

-          Programmatorische Aanpak Stikstof: overeenkomstig het stikstofdecreet, het nieuwe beoordelingskader voor alle aanvragen die stikstofemissies veroorzaken, in werking getreden op 23 februari 2024.

Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag een verkeersdragend of een verkeersgenererend project is. Het beoordelingskader uit het decreet is dus van toepassing. De berekende impactscore is kleiner dan of gelijk aan 1%. De opmaak van een passende beoordeling van de effecten van stikstofdepositie via de lucht ten aanzien van SBZ-H is niet vereist.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Voorliggende aanvraag voorziet het wijzigen van de functie handel naar restaurant op de gelijkvloerse verdieping van een pand gelegen in de zone lokaal kernwinkelgebied Antwerpen-Noord.

In deze zones dient er gestreefd te worden naar een goede mix tussen de functies handel, reca en diensten om op deze manier de aantrekkelijkheid en de verblijftijd van de bezoekers te verhogen. Op deze manier verkleint ook de kans op structurele leegstand in de kernwinkelgebieden.

Voorliggende aanvraag is hiermee verenigbaar.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De werken beperken zich binnen het bestaande en vergunde volume en beogen geen aanpassing van het aantal woongelegenheden waardoor zowel schaal als ruimtegebruik gerespecteerd blijven.

 

Visueel-vormelijke elementen

Vanuit een duurzaamheidsprincipe en uniformiteit van de gevel in de Sint-Gummarusstraat is het wenselijk de plint uit te voeren uit één duurzaam materiaal zoals natuursteen. Op deze plint kan zaak-gebonden reclame aangebracht worden conform de voorschriften beschreven in het desbetreffende artikel van de bouwcode. De grootte (breedte, hoogte, doorlopend of uitgesneden letters of logo, ...) dient steeds in verhouding te zijn met de maat van het gebouw.

Om aan bovenstaande randvoorwaarden te voldoen wordt in voorwaarde opgelegd de volledige plint (ook boven de ramen) te voorzien in natuursteen (graniet zwart) in hetzelfde vlak als het bovengelegen metselwerk en de zaak-gebonden reclame (witte doosletters) te voorzien op deze natuursteen.

De reclame ter hoogte van de Oudesteenweg is strijdig met artikel 33 van de bouwcode. De reclame wordt voor de gevelopeningen geplaatst.

De zaak-gebonden reclame ter hoogte van de Oudesteenweg wordt uitgesloten van vergunning.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De aanvraag is strijdig met een aantal artikels van de verordening toegankelijkheid. Gezien de normen alleen gehaald kunnen worden door werkzaamheden die constructief niet in verhouding staan tot de gevraagde verbouwing kan een afwijking toegestaan worden.

 

Verder is de aanvraag strijdig met een aantal artikels van de bouwcode zoals hierboven beschreven in de toetsing aan de regelgeving. Deze zaken worden opgenomen in de voorwaarden.

 

Voor het overige voldoet de aanvraag aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruikersgenot. De geplande werken zijn mits naleven van de voorwaarden niet storend voor de omgeving en in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening.

 

Voor voorliggende aanvraag werd een advies Milieu gevraagd. Ze brachten een gunstig advies uit met onderstaande motivering: “In deze aanvraag wenst de aanvrager de functiewijziging van een winkel met twee bedrijfswoningen naar een restaurant met één bedrijfswoning en één aparte woning te bekomen. De keuken van het restaurant heeft een koelcel. De motor van de koelcel wordt geplaatst op het plat dak aan de Sint-Gummarusstraat. De koelcel heeft een zeer beperkt vermogen van 0.65kW. Aan de voorgevels van de woning wenst de aanvrager lichtreclame te hangen. 

 

Het advies is voorwaardelijk gunstig.

De exploitant zal zich aan de algemene milieuvoorwaarden voor niet-ingedeelde inrichtingen moeten houden wat betreft de beheersing van hinder door geluid en licht. Lichthinder afkomstig van de gevelreclame en geluidshinder afkomstig van de koelcel moet te allen tijden beperkt worden. 

De gevelreclame en de koelcel moet daarom ingericht worden volgens de algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne, Vlarem II.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 0 parkeerplaatsen.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de functiewijziging van het gelijkvloers van handel naar restaurant.

Voor een restaurant in het centrum van de stad moeten geen eigen parkeerplaatsen voorzien worden.

De 2 bovenliggende wooneenheden blijven behouden.

De werkelijke parkeerbehoefte is 0

 

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

 

Dit aantal is toereikend.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0.

 

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 0 plaatsen.

 

 


Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven;

2. De afvoerkanalen en uitlaten van alle gassen te voorzien conform de bepalingen van artikel 35 van de bouwcode;

3. De vetafscheiders en olieafscheiders te voorzien conform de bepalingen van artikel 44 van de bouwcode;

4. Laden en lossen te voorzien op bestaande laad- en loszones in de omgeving;

5. De volledige plint ter hoogte van de Sint-Gummarusstraat (ook boven de ramen) te voorzien in natuursteen (graniet zwart) in hetzelfde vlak als het bovengelegen metselwerk en de zaak-gebonden reclame (witte doosletters) te voorzien op de natuursteen;

6. De zaak-gebonden reclame ter hoogte van de Oudesteenweg wordt uitgesloten van vergunning;

7. De gevelreclame en de koelcel te voorzien conform de algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne, Vlarem II;

8. Alle werken, handelingen en wijzigingen aan de gevels op de verdiepingen worden uitgesloten van vergunning.


Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

19 maart 2024

Volledig en ontvankelijk

13 mei 2024

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum

12 juli 2024

Verslag GOA

26 juni 2024

Naam GOA

Wim Van Roosendael

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven;

2. De afvoerkanalen en uitlaten van alle gassen te voorzien conform de bepalingen van artikel 35 van de bouwcode;

3. De vetafscheiders en olieafscheiders te voorzien conform de bepalingen van artikel 44 van de bouwcode;

4. Laden en lossen te voorzien op bestaande laad- en loszones in de omgeving;

5. De volledige plint ter hoogte van de Sint-Gummarusstraat (ook boven de ramen) te voorzien in natuursteen (graniet zwart) in hetzelfde vlak als het bovengelegen metselwerk en de zaak-gebonden reclame (witte doosletters) te voorzien op de natuursteen;

6. De zaak-gebonden reclame ter hoogte van de Oudesteenweg wordt uitgesloten van vergunning;

7. De gevelreclame en de koelcel te voorzien conform de algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne, Vlarem II;

8. Alle werken, handelingen en wijzigingen aan de gevels op de verdiepingen worden uitgesloten van vergunning.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.