Terug
Gepubliceerd op 08/07/2024

2024_CBS_05670 - Omgevingsvergunning - OMV_2024034983. Troyentenhoflaan 54. District Berchem - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 05/07/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_05670 - Omgevingsvergunning - OMV_2024034983. Troyentenhoflaan 54. District Berchem - Goedkeuring 2024_CBS_05670 - Omgevingsvergunning - OMV_2024034983. Troyentenhoflaan 54. District Berchem - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2024034983

Gegevens van de aanvrager:

BV BPS Estates met als contactadres Prins Albertlei 12 te 2600 Antwerpen

Ligging van het project:

Troyentenhoflaan 54 te 2600 Berchem (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 23 sectie C nr. 264B17

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van een meergezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis  

-          30/06/2022: weigering (OMV_2021160645) voor het omvormen van het gelijkvloers naar een bijkomende woongelegenheid in een meergezinswoning;

-          12/06/1957: toelating (957#4585) voor een woning.

 

Vergunde toestand

-          functie: wonen (meergezinswoning – 2 woongelegenheden);

-          bouwvolume:

  • 3 bouwlagen met plat dak; 
  • bouwdiepte gelijkvloerse verdieping 15m;
  • overdekt terras aan rechterzijde op 1ste verdieping;
  • stenen buitentrap van overdekt terras naar tuin aan rechterzijde;

-          gevelafwerking:

  • rode gevelsteen;
  • gelijkvloerse gevelplint in witte kunststeen;
  • raamomlijstingen eerste verdieping in witte kunststeen;
  • arduinen plint en raam en deur dorpels;
  • houten buitenschrijnwerk;
  • poort naar inpandige garage.

 

Bestaande toestand

-          functie en bouwvolume conform vergunde toestand;

-          gevelafwerking:

  • afwijkende raamgrootte en raamindeling.

Nieuwe toestand

-          functie: wonen (meergezinswoning – 2 woongelegenheden);

-          bouwvolume:

  • 3 bouwlagen met plat dak; 
  • bouwdiepte gelijkvloerse en 1ste verdieping 15m;
  • uitbreiding terras op de 2de verdieping;

-          gevelafwerking:

  • rode gevelsteen;
  • gelijkvloerse gevelplint in lichtbeige natuursteen;
  • raamomlijsting 1ste en 2de verdieping in lichtbeige natuursteen;
  • gewijzigde raamindeling
  • zwart PVC buitenschrijnwerk;
  • zwarte PVC poort naar inpandige garage.

 

Inhoud van de aanvraag

-          wijzigen van de voorgevel;

-          uitbreiden van het volume;

-          wijzigen van de scheimuren;

-          aanleggen van verhardingen;

-          doorvoeren van interne constructieve werken.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen

13 mei 2024

13 juni 2024

Voorwaardelijk gunstig

 

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.


De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)


De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)


De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)

 

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

  • artikel 21 Minimale hoogte van ruimten:
    de vrije hoogte in de slaapkamer op de gelijkvloerse verdieping en de eetplaats op de 1e verdieping voldoet niet aan de opgelegde 2,6 m.

 

-          Stedenbouwkundige lasten: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening ‘Stedenbouwkundige lasten’ (verder genoemd verordening stedenbouwkundige lasten), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 29 april 2024. (De verordening stedenbouwkundige lasten kan u raadplegen via “https://www.antwerpen.be/nl/overzicht/vergunningen/regelgeving”)

 

De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de verordening stedenbouwkundige lasten.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).


Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)


De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))


Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

-          Effecten op de biodiversiteit: overeenkomstig het stikstofdecreet, het nieuwe  beoordelingskader voor alle aanvragen die stikstofemissies veroorzaken, in werking getreden op 23 februari 2024.

 

Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag noch een verkeersdragend noch een verkeersgenererend  project is. Het beoordelingskader uit het decreet is dus niet van toepassing en de opmaak van een passende beoordeling (artikel 32 decreet) is niet vereist.

 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van meergezinswoning blijft behouden en is daarmee in overeenstemming met de kenmerkende woonfuncties in de omgeving.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De vergunde toestand van het pand betreft 3 bouwlagen onder een plat dak, waarbij het gelijkvloers de gemeenschappelijke functies herbergt en op de 1e en de 2e verdieping een appartement gelegen is.

In voorliggende aanvraag wenst men het appartement op de 1e verdieping uit te breiden. Dit deels door het innemen van een ruimte op het gelijkvloers en deels door een uitbreiding van het volume op de 1e verdieping. Op het gelijkvloers worden alle ruimten behalve de gemeenschappelijke inkomhal deel van het appartement op de 1e verdieping, zodat dit een duplexappartement met private tuin wordt. De garage blijft behouden en hierachter wordt een wasplaats met berging geplaatst. In het achterste gedeelte van het gelijkvloers worden een interne trap naar de 1e verdieping, een slaapkamer en een badkamer geplaatst. Aan de tuin wordt een terras van 21,5 m2 aangelegd. Door het integreren van het volledige gelijkvloers bij het appartement op de eerste verdieping gaat er woonkwaliteit verloren voor het appartement op niveau 2. De garage en stookplaats (wasruimte in nieuwe toestand) dienen behouden te worden in de gemeenschap en mogen niet enkel ten dienste gesteld worden van het appartement op de eerste verdieping. Dit wordt zo opgenomen in voorwaarden om te garanderen dat het appartement op de tweede verdieping ook nog steeds beschikt over een mogelijkheid voor het stallen van fietsen in de ruime garage en voldoende bergruimte.

Op de 1e verdieping wordt het volume uitgebreid ter hoogte van het overdekte terras. Hierin wordt de eetplaats ingericht. De keuken wordt opengewerkt naar deze nieuwe ruimte. De buitentrap naar de tuin blijft bewaard en via een deur toegankelijk.

Op de 2e verdieping krijgt het 2e appartement een uitbreiding aan het terras, gezien een deel van het dak van het nieuwe volume aangelegd wordt als dakterras.

 

De uitbreiding van het volume past binnen het gabarit van de naastgelegen woningen en is qua schaal in overeenstemming met de omgeving. De aanvraag voldoet, mits opvolgen van de voorwaarden, aan de goede ruimtelijke ordening op vlak van schaal, ruimtegebruik en bouwdichtheid.

 

Visueel-vormelijke elementen

De aanvraag omvat enkele voorgevelwijzigingen. Ten opzichte van de vergunde toestand werden de ramen op de 1e en 2e verdieping anders uitgevoerd. Er werden 3 boogramen per verdieping geplaatst met elk een omlijsting in lichtbeige natuursteen. In huidige aanvraag wordt het witgeschilderde houten schrijnwerk vervangen door nieuw schrijnwerk met een nieuwe raamindeling. In het dossier werd hierbij een tegenstrijdigheid opgemerkt tussen enerzijds de legende, die ook in de nieuwe toestand witgeschilderd hout aangeeft, en de geveltekeningen en beschrijvende nota, waaruit zwart PVC buitenschrijnwerk blijkt. Na consultatie van de architect blijken de geveltekeningen en de nota correct en zal het nieuwe schrijnwerk, inclusief de garagepoort, in zwart PVC uitgevoerd worden. Dit materiaal past binnen de omgeving van de aanvraag en is dus aanvaardbaar.

 

Aan de achtergevel wordt het bestaande en nieuwe metselwerk wit geschilderd, zodat 1 geheel bekomen wordt. Het schrijnwerk wordt ook vervangen door zwart PVC en de borstwering rond het dakterras op de 2e verdieping wordt uitgevoerd in zwart staal. Deze materialen zijn aanvaardbaar.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Op het gelijkvloers heeft de slaapkamer slechts een vrije hoogte van 2,28 m. Dit is te weinig om als verblijfsruimte te kunnen dienen (bouwcode, artikel 21). Daarom wordt als voorwaarde voor vergunning opgelegd dat de vloerplaat van de gelijkvloerse slaapkamer verlaagd moet worden tot 32 cm onder het huidige niveau zodat een vrije hoogte van 2,60 meter gegarandeerd wordt.

Op de 1e verdieping heeft de nieuwe eetplaats een vrije hoogte van 2,59 m. Gezien deze hoogte slechts 1 cm lager is dan het opgelegde minimum en de naastgelegen leefruimten wel voldoende vrije hoogte hebben, kan voor deze ruimte een afwijking op artikel 21 toegestaan worden.

 


Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Het vloerniveau van de slaapkamer op het gelijkvloers dient verlaagd te worden zodat er een vrije hoogte van 2,60 m gegarandeerd wordt cfr. art. 21 van de bouwcode.

2. De garage en wasruimte (vroegere stookplaats) dienen als garage en bergruimte behouden te blijven bij de gemeenschappelijke ruimten en mogen niet exclusief toebedeeld worden aan het appartement op de eerste verdieping.

3. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

4. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.


Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

8 maart 2024

Volledig en ontvankelijk

13 mei 2024

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum

12 juli 2024

Verslag GOA

26 juni 2024

Naam GOA

Cynthia Steurs 

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd. Er werden geen standpunten, opmerkingen of bezwaren ingediend tijdens de openbaarmaking.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. Het vloerniveau van de slaapkamer op het gelijkvloers dient verlaagd te worden zodat er een vrije hoogte van 2,60 m gegarandeerd wordt cfr. art. 21 van de bouwcode.

2. De garage en wasruimte (vroegere stookplaats) dienen als garage en bergruimte behouden te blijven bij de gemeenschappelijke ruimten en mogen niet exclusief toebedeeld worden aan het appartement op de eerste verdieping.

3. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

4. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.