Op 29 juni 2020 (jaarnummer 361) keurde de gemeenteraad de oprichting van het autonoom gemeentebedrijf Digipolis Antwerpen goed.
Op 23 november 2020 (jaarnummer 665) keurde de gemeenteraad de beheersovereenkomst tussen de stad Antwerpen en het autonoom gemeentebedrijf Digipolis Antwerpen voor de periode van 1 januari 2021 tot en met 30 juni 2025 goed.
Op 21 februari 2022 (jaarnummer 117) keurde de gemeenteraad van Antwerpen de principiële beslissing van de stad Antwerpen tot samenvoeging met de gemeente Borsbeek goed. In voormelde beslissing werd, in uitvoering van de samenvoeging, de oprichting van een binnengemeentelijk gedecentraliseerd district Borsbeek goedgekeurd. Dezelfde principiële intentie tot samenvoeging werd op 21 februari 2022 door de gemeenteraad van de gemeente Borsbeek goedgekeurd.
Er werd een transitietraject opgestart, om de operationele inbedding van Borsbeek in Antwerpen gedegen voor te bereiden en te realiseren (college 8 december 2023, jaarnummer 8921).
De definitieve beslissing tot samenvoeging van stad Antwerpen en gemeente Borsbeek volgde op 18 december 2023 (jaarnummer 770). De beoogde datum van samenvoeging is 1 januari 2025.
Op 27 november 2023 (jaarnummer 712) keurde de gemeenteraad de 7e aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 goed.
Op 17 mei 2024 (jaarnummer 4234) keurde het college de financiering van de eerste fase van de IT-uitgaven goed, met name voor de inrichting van de werkplekken alsook voor een aantal voorstudies.
Op 28 juni 2024 (jaarnummer 5489) keurde het college de vastlegging van de uitgaven voor IT netwerkinfrastructuur goed.
Artikel 30, §1 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten bepaalt met betrekking tot in-housetoezicht volgende voorwaarden:
1° de aanbestedende overheid oefent op die rechtspersoon toezicht uit zoals op haar eigen diensten;
2° meer dan 80% van de activiteiten van de gecontroleerde rechtspersoon behelst de uitvoering van taken die hem zijn toegewezen door de controlerende aanbestedende overheid of door andere, door diezelfde aanbestedende overheid gecontroleerde rechtspersonen;
3° er is geen directe participatie van privékapitaal in de gecontroleerde rechtspersoon, met uitzondering van geen controle of blokkerende macht opleverende vormen van participatie van privékapitaal, vereist krachtens de nationale wetgeving, in overeenstemming met de verdragen, die geen beslissende invloed uitoefenen op de gecontroleerde rechtspersoon.
Artikel 56, §3, 4° Decreet over het Lokaal Bestuur stelt dat het college bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.
Het transitietraject loopt vanaf begin 2024 tot de afronding van de (integrale) operationele inbedding van Borsbeek. Het transitietraject wordt via een programmastructuur aangepakt, met werkbanken die inhoudelijk rond een bepaald thema werken. Ze bestaan uit een afvaardiging van de administraties van de stad Antwerpen en de gemeente (na samenvoeging: het district) Borsbeek. De betrokken bedrijfsdirecteur van de stad Antwerpen is eindverantwoordelijk voor de werkbank.
De werkbanken hebben de functionele noden in kaart gebracht om op 1 januari 2025 te kunnen starten met Borsbeek als het tiende district en om de stedelijke dienstverlening uit te breiden naar het grondgebied en de burgers/organisatie van de huidige gemeente Borsbeek. Om de plannen van de verschillende werkbanken te realiseren zijn er ingrepen op IT-vlak nodig. Digipolis heeft de IT-impact in kaart gebracht en zorgt voor de uitvoering van de nodige IT-aanpassingen. Het budget werd geraamd op basis van de scope goedgekeurd door de werkbanken. Zaken buiten deze scope kunnen ten vroegste in 2025 gepland worden. Het bijhorende kostenplaatje ziet er per werkbank als volgt uit:
Werkbank | 2024 INV | 2025 INV | Mandagen DA 2024 | Mandagen DA 2025 |
Werkbank 2: Algemeen bestuur | 11.809,60 | 0,00 | 14 | 1 |
Werkbank 3: Financien | 129.448,22 | 0,00 | 179 | 19 |
Werkbank 4: Personeel | 0,00 | 0,00 | 14 | 4 |
Werkbank 5: Grijs | 113.353,25 | 2.480,00 | 46 | 16 |
Werkbank 6: Patrimonium | 0,00 | 0,00 | 0 | 0 |
Werkbank 7: Sociale dienstverlening | 41.360,00 | 27.280,00 | 36 | 10 |
Werkbank 8: ICT | 32.340,00 | 0,00 | 154 | 10 |
Werkbank 9: Burgerzaken | 230.673,34 | 60.103,75 | 152,5 | 29 |
Werkbank 10: Vrije tijd | 17.242,50 | 500,00 | 39,5 | 16 |
Werkbank 14: Groen | 12.100,00 | 0,00 | 5 | 1 |
Werkbank 15: Maatschappelijke veiligheid | 22.920,00 | 0,00 | 21 | 11 |
611.246,91 | 90.363,75 |
|
|
De financiering van de IT uitgaven verloopt via de investeringscluster van de doelstelling innovatie en digitalisering (2LWS069801). Er zijn voldoende middelen voorzien in het huidige meerjarenplan om de IT-uitgaven voor het transitietraject Antwerpen-Borsbeek te financieren.
De acties die worden uitgevoerd door interne medewerkers van het AG Digipolis( Mandagen DA), worden gefinancierd vanuit de goedgekeurde vastlegging op het budgetadres 5380100000/211/2LWS060201PA7562.
In de mate dat AG Digipolis Antwerpen aan de stad btw aanrekent voor diensten, is deze btw voor de stad aftrekbaar. In dat geval ligt het thesauriebedrag van de uitgave hoger dan het bedrag dat uiteindelijk budgettair zal worden verwerkt.
De uitbetaling van de vastgelegde bedragen gebeurt op basis van facturen.
Het college keurt de vastlegging en uitbetaling van de IT-uitgaven 2024 voor de vrijwillige samenwerking Antwerpen-Borsbeek voor een bedrag van 611.246,91 euro investeringen goed .
Het college keurt de vastlegging en uitbetaling van de IT-uitgave 2025 voor de vrijwillige samenwerking Antwerpen-Borsbeek voor een bedrag van 90.363,75 euro investeringen goed