Het college keurde op 3 april 2020 (jaarnummer 3084) de opdracht aan AG Vespa goed voor de begeleiding van de respectieve stadsprojecten waarbij de opdracht ‘Arena’ stond opgenomen in de overzichtslijst. In gedeeld opdrachthouderschap tussen AG Vespa en Woonhaven Antwerpen en in samenwerking met de stedelijke diensten en het district Deurne werd de projectdefinitie voor herontwikkeling van de Arenawijk opgemaakt.
De noemer ‘stadsbrede stadsprojecten’ uit hetzelfde besluit omvat een onderdeel 'ondersteunend studiebudget voor haalbaarheidsstudies en masterplannen', met volgende omschrijving: Ter voorbereiding van de ontwikkeling en realisatie van stadsprojecten en het streven naar de meest optimale en duurzame inzet van vastgoed in functie van de huisvesting van stedelijke functies, wordt er studiebudget voorzien voor onder andere de opmaak van voorstudies, ontwerpend onderzoek, masterplannen, herbestemmingsstudies, ruimtelijke uitvoeringsplannen, ruimtelijk en functioneel onderzoek, screeningsstudies en voor de opmaak van financiële doorrekeningen en het inwinnen van juridische begeleiding, adviezen en dergelijke.
Het college keurde op 12 juni 2020 (jaarnummer 4808) de projectdefinitie voor opmaak van een inrichtingsplan voor de Arenawijk goed.
Het college keurde op 2 juli 2023 (jaarnummer 3667) het plan van aanpak voor de haalbaarheidsstudie 'Dak Arenahal' goed.
Artikel 30, §1 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten bepaalt met betrekking tot in-housetoezicht volgende voorwaarden:
1° de aanbestedende overheid oefent op die rechtspersoon toezicht uit zoals op haar eigen diensten;
2° meer dan 80 % van de activiteiten van de gecontroleerde rechtspersoon behelst de uitvoering van taken die hem zijn toegewezen door de controlerende aanbestedende overheid of door andere, door diezelfde aanbestedende overheid gecontroleerde rechtspersonen; en
3° er is geen directe participatie van privékapitaal in de gecontroleerde rechtspersoon, met uitzondering van geen controle of blokkerende macht opleverende vormen van participatie van privékapitaal, vereist krachtens de nationale wetgeving, in overeenstemming met de verdragen, die geen beslissende invloed uitoefenen op de gecontroleerde rechtspersoon.
Artikel 56 §3, 4° van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat het college bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.
Op 25 november 2019 (jaarnummer 652) keurde de gemeenteraad de beheersovereenkomst 2019-2024 tussen de stad Antwerpen en AG Vespa goed. Specifiek met betrekking tot realisatie van bouw- en onderhoudsprojecten van het stedelijk patrimonium zijn onder andere volgende artikels van toepassing:
Het inrichtingsplan Arenawijk (2022) motiveert dat de Arenahal niet kan achterblijven als de wijk wordt vernieuwd. AG Vespa stelde daarom studiebureau Miss Miyagi aan om een haalbaarheidsstudie op te maken naar mogelijke invullingen van het dak van de Arenahal. In de haalbaarheidsstudie werden drie verschillende 'sneuvelscenario's' getoetst aan een brede groep stakeholders. De scenario's werden uitgewerkt met aandacht voor de volgende deelaspecten:
Het eindrapport, als bijlage toegevoegd aan dit besluit, wordt ter kennisneming voorgelegd aan het college.
Plan van aanpak uitvoering
Het eindrapport concludeert dat er meerdere scenario's mogelijk zijn die beantwoorden aan bovenstaande criteria. Daarnaast zijn er een aantal bouwtechnische ingrepen nodig aan het gebouw die in ieder scenario nodig zullen zijn:
Er wordt daarom voorgesteld om de vervolgstudie voor deze bouwtechnische ingrepen op te starten. De studiekosten zijn hiervoor beschikbaar binnen het project 'Arena'.
De invulling van het publiek toegankelijke dak zal onderwerp uitmaken van latere besluitvorming.
De realisatie van bovenstaande opdrachten wordt uitgevoerd door AG Vespa.
Het totale studiebudget voor het deelproject Bouwtechnische Studie Dak Arena wordt geraamd op 70.000,00 EUR inclusief btw, en zal verrekend worden op de reeds vastgelegde bestelbonnen.
Het totaal goedgekeurde en vastgelegde projectbudget voor het project Arena bedraagt 3.600.000 EUR inclusief btw. Op de reeds vastgelegde bestelbonnen is nog 3.126.867,51 EUR inclusief btw beschikbaar voor het project Arena op het boekingsadres: SUB_NR/INTERN/2200-2600/5291620000/220/2WNS020202PA3717/2SA050610.
Project | Totaal budget inclusief btw | Totaal budget exclusief btw |
Totaal projectbudget | 3.600.000 EUR | 2.975.206,61 EUR |
Nog beschikbaar | 3.126.867,51 EUR | 2.584.188,02 EUR |
Bedragen aan te rekenen besluit | 70.000 EUR | 57.851,24 EUR |
Beschikbaar na besluit | 3.056.867,51 EUR | 2.526.336,80 EUR |
Bestelbonnummer | Jaar | Bedrag incl BTW |
4005500602 | 2023 | 188.369,21 |
4005552173 | 2023 | 149.226,81 |
4005585261 | 2024 | 117.688,91 |
4005593190 | 2024 | 1.357.993,30 |
4005593190 | 2025 | 1.695.234,25 |
4005593190 | 2026 | 91.487,52 |
Totaal | 3.600.000,00 |
AG Vespa voert de opdracht uit in eigen naam en voor rekening van de stad Antwerpen.
Het college keurt goed dat de opdracht 'bouwtechnische studie Dak Arena' wordt opgestart door AG Vespa.
Het college neemt kennis van het eindrapport 'haalbaarheidsstudie Dak Arena'.