Terug
Gepubliceerd op 01/10/2024

2024_GR_00500 - Politiezone Antwerpen - Vaststelling vacature en indienstneming kandidaat inspecteurs. Contractueel. Tijdelijke opdracht van bepaalde duur - Goedkeuring

gemeenteraad
ma 30/09/2024 - 19:30 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester-voorzitter; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Claude Marinower, raadslid; Filip Dewinter, raadslid; Nahima Lanjri, raadslid; André Gantman, raadslid; Anke Van dermeersch, raadslid; Peter Mertens, raadslid; Mie Branders, raadslid; Joris Giebens, raadslid; Johan Klaps, raadslid; Caroline Bastiaens, raadslid; Danielle Meirsman, raadslid; Martine Vrints, raadslid; Koen Laenens, raadslid; Franky Loveniers, raadslid; Kevin Vereecken, raadslid; Annick De Ridder, raadslid; Imade Annouri, raadslid; Kristel Somers, raadslid; Ilse van Dienderen, raadslid; Nordine Saidi Mazarou, raadslid; Omar Fathi, raadslid; Manuëla Van Werde, raadslid; Nathalie van Baren, raadslid; Hicham El Mzairh, raadslid; Sam Van Rooy, raadslid; Sam Voeten, raadslid; Karen Maes, raadslid; Koenraad De Vylder, raadslid; Wim Jochems, raadslid; Mohammad Nawabi, raadslid; Lise Vandecasteele, raadslid; Lotte Mintjens, raadslid; Niel Staes, raadslid; Fatima Talhaoui, raadslid; Ilse De Schutter, raadslid; Goedele Toen, raadslid; Kathleen Van Brempt, raadslid; Freya Van Alsenoy, raadslid; Serge Muyters, korpschef; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Güler Turan, raadslid; Yasmia Setta, raadslid; Khadija Chennouf, raadslid

Verontschuldigd

Gerolf Annemans, raadslid; Jan Penris, raadslid; Liesbeth Homans, raadslid; Peggy Pooters, raadslid; Sevilay Altintas, raadslid

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester-voorzitter
2024_GR_00500 - Politiezone Antwerpen - Vaststelling vacature en indienstneming kandidaat inspecteurs. Contractueel. Tijdelijke opdracht van bepaalde duur - Goedkeuring 2024_GR_00500 - Politiezone Antwerpen - Vaststelling vacature en indienstneming kandidaat inspecteurs. Contractueel. Tijdelijke opdracht van bepaalde duur - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Politiezone Antwerpen (PZA) lijdt, net zoals andere Vlaamse politiezones, onder de personeelstekorten. In die mate dat de dienstverlening op het terrein in het gedrang komt. De huidige rekruterings- en selectieprocedure voldoet niet aan de realiteit van een krappe arbeidsmarkt noch aan de beoogde kandidaat- en werknemersbeleving. Daarom zet PZA zich in via ‘Start anders snel’ op een vernieuwde vorm van rekrutering binnen het politielandschap. PZA richt zich zo op het aanwerven van kandidaten die het potentieel hebben om een goede inspecteur te worden. Daarnaast biedt PZA een passend begeleidings- en ontwikkelingstraject aan om dat potentieel ten volle te benutten. Kandidaten worden, in voorbereiding van de selectieprocedure tot inspecteur, contractueel aangeworven (CALog-personeelslid niveau C) voor een periode van maximaal vier maanden. Tijdens die periode worden zij tewerkgesteld binnen het korps en doorlopen zij de selectieprocedure voor inspecteur. Deze selectieprocedure maakt integraal deel uit van deze periode van vier maanden. 

De tewerkstelling van vier maanden binnen PZA heeft als doel:

  • Inzetten op het potentieel en de medewerker begeleiden en ondersteunen in zijn persoonlijke groei.
  • De medewerker voorbereiden op en begeleiden in de deelname aan de selectieprocedure voor inspecteur.

Juridische grond

  • wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst op twee niveaus;
  • wet van 26 april 2002 houdende de essentiële elementen van het statuut van de personeelsleden van de politiediensten en houdende diverse andere bepalingen met betrekking tot de politiediensten;
  • wet van 21 december 2013 houdende diverse bepalingen Binnenlandse Zaken;
  • Koninklijk Besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten, hierna RPPol genoemd;
  • Koninklijk Besluit van 7 juni 2009 tot wijziging van verschillende teksten betreffende de rechtspositie van het personeel van de politiediensten;
  • Koninklijk Besluit van 26 maart 2014 tot wijziging van sommige bepalingen van het Koninklijk Besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten betreffende de geldelijke anciënniteit;
  • omzendbrief GPI 15 van 24 januari 2002 betreffende de toepassing van de mobiliteitsregeling in de geïntegreerde politie, gestructureerd op twee niveaus, ten behoeve van de lokale verantwoordelijke overheden;
  • omzendbrief GPI 15bis van 25 juni 2002 betreffende de mobiliteitscyclus, inzonderheid de etappe volgend op de vacantstelling van de ambten en de kandidaatstellingen, houdende verduidelijkingen inzake de toepassing van de rechtspositieregeling betreffende de externe werving van CALog-personeel in de geïntegreerde politie, gestructureerd op twee niveaus, en betreffende bepaalde interne verschuivingen;
  • omzendbrief GPI 15quater van 29 januari 2003 houdende verduidelijkingen inzake de toepassing in de geïntegreerde politie, gestructureerd op twee niveaus;
  • permanente nota met uitgiftenummer DGS/DSP/C-2011/22746 van 4 juni 2011 betreffende mobiliteit en aanwervingen van het personeel van de geïntegreerde politie – procedures en statutaire gevolgen.

Argumentatie

Om uitvoering te kunnen geven aan de bestaande behoefte, wil PZA vanaf 1 oktober 2024 starten met de werving van kandidaat inspecteurs met een contract voor een tijdelijke opdracht van bepaalde duur (vier maanden). 

Algemene financiële opmerkingen

De bijzondere rekenplichtige van PZA regelt de financiële aspecten van de weddekredieten van de politiebegroting 2024.

Besluit

De gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de vaststelling vacature en indienstneming van kandidaat inspecteurs goed en bepaalt dat:

  • de indienstneming uitwerking heeft op de dag van het daadwerkelijk opnemen van het ambt;
  • de indienstneming gebeurt in de graad van assistent, niveau C, loonschaal CC1;
  • de indienstneming ingaat op de datum dat aan alle voorwaarden van artikel 19 en verder is voldaan en rekening houdende met de wettelijke opzegtermijnen.

Artikel 2

De bijzonder rekenplichtige van PZA regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving Bedrag Boekingsadres Bestelbon
Wedden en
toelage personeelslid
niveau C: CC1
Jaarwedde aan 100%
14.273,84 EUR
Budgetplaats: 60030
Budgetpositie: 33091_11101_00
Functiegebied: TDLP1SVG080101
Subsidie: SUB_NR
Fonds: LPA
Begrotingsprogramma: NR
Budgetperiode: 2400
 NVT