Er werd bij de deputatie een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
De deputatie verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om:
- een openbaar onderzoek te houden;
- advies uit te brengen;
- het dossier aan de gemeenteraad voor te leggen voor beslissing over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg.
Projectnummer: | OMV_2024006563 |
Gegevens van de aanvrager: | NV Bouwonderneming Vooruitzicht met als adres Leopold de Waelplaats 26 te 2000 Antwerpen en BV WOONHAVEN ANTWERPEN met als adres Jan Denucéstraat 23 te 2020 Antwerpen |
Ligging van het project: | Gerardus Stijnenlaan ZN, Prinshoeveweg ZN te 2180 Ekeren (Antwerpen) en 11363E0063/00B000 |
Kadastrale gegevens: | afdeling 34 sectie E nrs. 63B, 64D, 64A, 64C, 65A, 65B, 66E, 67K, 68L, 69_, 70_, 70/2_, 71R, 91E4, 91H2, 92_, 93B, 94_, 95_, 96A, 97A, 98C, 98B, 98A, 99_, 100_, 101G, 101D, 101E, 101V en 101H |
Vergunningsplichten: | verkavelen van gronden, stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | verkavelen van een terrein in 86 loten voor eengezinswoningen en meergezinswoningen, aanleggen van nieuwe wegen, aanpassen van bestaande wegen, ontbossen en rooien van bomen, wijzigen van het reliëf, wijzigen van de vegetatie, aanpassen van de beekloop van de Oudelandse Beek en de aanleg van een park |
Omschrijving aanvraag
Relevante voorgeschiedenis
Vergunde/vergund geachte toestand
Huidige toestand
Gewenste toestand
- lot 6 & 7: meergezinswoningen met collectieve ondergrondse parking
- lot 3 t.e.m. 5 en 8 t.e.m. 28: eengezinswoningen;
* bouwveld 3, bestaande uit 26 kavels met volgende bestemmingen:
- lot 34 & 35: meergezinswoningen met collectieve ondergrondse parking
- lot 29 t.e.m. 35 en 36 t.e.m. 54: eengezinswoningen;
* bouwveld 4, bestaande uit 21 kavels met volgende bestemmingen:
- lot 55 & 56: meergezinswoningen met collectieve ondergrondse parking
- lot 57 t.e.m. 75: eengezinswoningen;
* bouwveld 5, bestaande uit lot 76, met bestemming gemeenschapsvoorziening/bovengrondse bebouwing;
* bouwveld 6, bestaande uit lot 77, met bestemming meergezinswoning met collectieve ondergrondse parking en stadslandbouw;
* bouwveld 7, bestaande uit lot 78, met bestemming meergezinswoning met collectieve ondergrondse parking en stadslandbouw;
* lot 79 t.e.m. 86 bestemd als openbaar domein met park, openbare en private nuts- en gemeenschapsvoorzieningen, groene en verharde ruimten, socioculturele voorzieningen en recreatieve voorzieningen, nieuwe wegen met sorteerstraten, parkeervoorzieningen en grachten voor de openbare ruimte;
Inhoud van de aanvraag
Gemeentewegen
Artikel 31 van het Omgevingsvergunningendecreet stelt dat indien de vergunningsaanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, de gemeenteraad een beslissing over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg neemt, alvorens de bevoegde overheid een beslissing neemt over de vergunningsaanvraag.
Artikel 31 van het Omgevingsvergunningsdecreet stelt dat als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft en de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, oordeelt dat de omgevingsvergunning kan worden verleend, de gemeenteraad een beslissing over de zaak van de wegen neemt voor de bevoegde overheid een beslissing neemt over de aanvraag.
Adviezen met betrekking tot het wijzigen, verplaatsen of afschaffen van gemeentewegen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Agentschap voor Natuur en Bos - Adviezen en Vergunningen Antwerpen | 23 april 2024 | 2 mei 2024 | Voorwaardelijk gunstig |
Aquafin | 29 april 2024 | 25 juli 2024 | Voorwaardelijk gunstig |
Departement Landbouw en Visserij Antwerpen | 23 april 2024 | 6 juni 2024 | Gunstig |
Departement Mobiliteit en Openbare Werken | 23 april 2024 | 31 mei 2024 | Voorwaardelijk gunstig |
Departement Mobiliteit en Openbare Werken | 31 juli 2024 | 13 augustus 2024 | Voorwaardelijk gunstig |
Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken - ASTRID | 23 april 2024 | 7 mei 2024 | Gunstig |
Fluvius System Operator | 29 april 2024 | 3 juli 2024 | Voorwaardelijk gunstig |
Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen | 23 april 2024 | 8 mei 2024 | Voorwaardelijk gunstig |
Politiezone Antwerpen/ Verkeerspolitie |
| 6 mei 2024 | Voorwaardelijk gunstig |
Proximus | 29 april 2024 | 26 juni 2024 | Voorwaardelijk gunstig |
Vlaamse Regering - Stedenbouwkundig Advies | 23 april 2024 | 30 mei 2024 | Geen advies |
De Lijn Entiteit Antwerpen | 29 april 2024 | 3 juni 2024 | Gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Autonoom gemeentebedrijf voor vastgoed en stadsprojecten in Antwerpen (VESPA) | 29 april 2024 | 14 mei 2024 |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie | 29 april 2024 | 13 mei 2024 |
Sporting A & Sociaal Ruimtelijke Veiligheid - Trage wegen | 29 april 2024 | 10 juni 2024 |
Stadsbeheer/ Groen en Begraafplaatsen | 29 april 2024 | 14 mei 2024 |
Stadsbeheer/ Stadsreiniging/ sorteerstraatjes | 29 april 2024 | 2 mei 2024 |
Stadsontwikkeling/ Klimaat en Leefmilieu | 29 april 2024 | 21 mei 2024 |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 29 april 2024 | 30 april 2024 |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Archeologie | 29 april 2024 | 28 mei 2024 |
Stadsontwikkeling/ Publieke Ruimte | 29 april 2024 | 11 juni 2024 |
Toetsing aan de doelstellingen en principes van het gemeentewegendecreet
De aanvraag voorziet het verkavelen van gronden in 86 loten, waaronder voor woningbouw, algemene voorzieningen en openbaar domein, de aanleg van wegenis en de realisatie van een openbaar park met waterbuffer. Het terrein grenst aan de Gravenlaan, de Hertogenlaan, de Keurelaan, de Vazallaan, de Willebeeklaan, de Herautenlaan, de Prinshoeveweg en de Gerardus Stijnenlaan waarvan de rooilijnen worden gewijzigd door de aanleg van nieuw openbaar domein.
De aanvraag bevat een rooilijnplan ‘T-004.001-15-02E’ waarin de toekomstige situatie van de rooilijnen wordt weergegeven.
Motivatie voor het wijzigen, verplaatsen of afschaffen van een gemeenteweg
Ontsluiting en mobiliteit
Het projectgebied wordt voor gemotoriseerd verkeer ontsloten via het fijnmazige stratennetwerk van het omliggende woonweefsel, meer bepaald: Prinshoeveweg (aan de noordzijde), Gravenlaan, Hertogenlaan, Willebeeklaan en Vazallaan (aan de westzijde), G. Stijnenlaan (aan de zuidzijde), en Herautenlaan (aan de oostzijde). Belangrijke oriëntatiepunten voor het verkeer zijn de N11 Kapelsesteenweg in het oosten, de Velt-
wijcklaan in het noorden en de E. Waghemansbrug in het zuiden. De N11 Kapelsesteenweg, een secundaire weg type III, geeft aansluiting op het hoofdwegennet (E19 – complex Kleine Bareel) en staat in voor de verbinding met Kapellen (noorden), Brasschaat (oosten) en Merksem (zuiden). Verschillende straten in de buurt geven uit op de N11 Kapelsesteenweg. Via de Veltwijcklaan in het noorden kan vanaf het projectgebied verbinding gemaakt worden naar het centrum van Ekeren en eventueel verder naar de A12 en de Antwerpse haven. De Veltwijcklaan kan bereikt worden via onder meer de Leerhoeklaan en de Kruidenlaan. De E. Waghemansbrug vormt in het zuiden een doorsteek richting Merksem.
De nieuw vastgestelde rooilijnen zorgen voor de ontsluiting van nieuwe woningen en creëren trage verbindingen tussen bouwvelden, parkzones en omliggende wijken. Dit draagt bij aan een fijnmazig netwerk van paden, bruikbaar voor woon-werkverkeer en recreatie, en integreert de nieuwe ontwikkeling met de omgeving. De verbindingen voldoen aan de kwaliteitsnormen van het RUP en de stad Antwerpen en worden gebruikt door zowel bewoners als bezoekers. Het project bevordert de ontwikkeling van de site voor wonen, commerciële en recreatieve doeleinden. Daarbij verzekert het RUP, de daarin opgenomen plan-m.e.r.-screening en de project-m.e.r.-screening binnen de geïntegreerde vergunningsaanvraag, dat het gehele projectgebied geen negatieve impact heeft op de omgeving.
De ontsluiting van percelen langs de bestaande openbare wegen blijft gegarandeerd. Deze gemeentewegen blijven dienen als lokale ontsluitingswegen voor de aanliggende percelen, zonder doorgaand verkeer te accommoderen. Het project voegt slechts een beperkte uitbreiding toe aan deze wegen, waardoor enkele extra percelen gebruik kunnen maken van de gemeenteweg. Het ontwerp waarborgt het lokale karakter en vermijdt doorgaand verkeer, zonder de ontsluiting van aangrenzende percelen te beïnvloeden. Gezien het lokale karakter en het inzetten op wegen voor voetganger- en fietsverkeer blijft de impact op het hogere verkeersnet beperkt.
Het project omvat de aanleg van nieuwe trage verbindingen en publieke groene ruimtes, afgestemd met het RUP Hoekakker. Het RUP weegt de verschillende maatschappelijke activiteiten en belangen zorgvuldig af om de ruimtelijke samenhang te waarborgen. Deze aanvraag voor de aanleg van wegenis voor toekomstige bouwvelden maakt deel uit van een breder verkavelingsplan. De aanleg van nieuwe verkeerswegen is onderdeel van de eerste fase in de ontwikkeling van het woongebied, dat bestemd is als ‘zone voor wonen’ (WO1 & WO2).
Parkeerbehoefte
De stedelijke dienst mobiliteit adviseert als volgt:
“De Antwerpse bouwcode dient bij indiening van individuele aanvragen tot omgevingsvergunning steeds nageleefd worden. Er zal per fase opgelegd worden een parkeerboekhouding mee aan te leveren, waarin duidelijk beschreven staat in welke fase het project momenteel zit, wat er reeds gerealiseerd is aan parkeerplaatsen en wat er nog te realiseren is. Zo kunnen de stedelijke diensten te allen tijde een overzicht bewaren van de parkeerbalans van het totale project, een degelijke opvolging garanderen en de finale oplevering monitoren.”
Parkeren voor bewoners en bezoekers dient volledig binnen het project opgelost te worden door middel van onder andere ondergrondse parkings en bovengrondse bezoekersparkings zoals aangeduid op het verkavelingsplan. Het advies van mobiliteit m.b.t. een duidelijke parkeerboekhouding wordt opgenomen in een voorwaarde zodat bij de latere vergunningsaanvragen duidelijk is dat de parkeerbehoefte wordt opgevangen binnen het project.
Wegontwerp en verkeersveiligheid
De basisstructuur van het landschapspark Hoekakker bestaat uit drie belangrijke elementen: paden, het watersysteem en kleine landschapselementen. Hiermee worden drie doelen van het parkontwerp gerealiseerd: toegankelijkheid voor gebruikers, opvang en vertraagde afvoer van water naar de beek, en bevordering van de biodiversiteit in het park. Het hoofdpad zorgt voor de verbinding in noord-zuid en oost-west richting, en is bedoeld voor fietsers en voetgangers, maar niet als bovenlokale fietsroute. Het pad wordt aangelegd in geborsteld beton wat zorgt voor voldoende comfort en toegankelijkheid voor alle gebruikers, inclusief rolstoelgebruikers en kinderwagens. Het pad is 3,5m breed en zal langsheen de gehele lengte verlicht worden. Het hoofdpad ligt op 4,2 TAW, waardoor het bij een overstroming met een T200-terugkeerperiode droog blijft. Bij de beek gaat het pad verder over een brug met staalroosters.
Naast het hoofdpad zijn er diverse wandelpaden van ternair zand en versterkt gras die de doorwaadbaarheid van het park vergroten en de verbinding met de omliggende straten verzekeren. Deze paden liggen echter niet op 4,2 TAW en bevinden zich in de overstroombare zone. Voor toegang tot de landbouwvelden wordt een karrenspoor van beton aangelegd. Dit pad kan ook worden gebruikt door voertuigen die nodig zijn voor het beheer van de Oudelandse Beek. Het karrenspoor bestaat uit twee betonstroken: een smalle strook van 70 cm voor banden en een bredere strook van 150 cm die ook dienst kan doen als verhard pad voor voetgangers en fietsers. Waar het karrenspoor de beek kruist, wordt een duiker toegepast.
De infrastructuur van het project omvat verschillende soorten straten en paden, elk met specifieke materialen en functies. De verbindingsstraten met de bestaande wijk worden aangelegd met betonstraatstenen type stad Antwerpen (22 x 22 cm), voorzien van goten van type IIE1 voor afwatering naar groenzones. De parkeerplaatsen bestaan uit kasseien, omboord met een boordsteen en voorzien van een P-tegel, waarbij mindervalide parkeerplaatsen worden uitgevoerd in gezaagde kasseien.
De erfstraten, met een breedte van 4 meter en ontworpen als autoluwe toegangswegen naar de bouwvelden, worden eveneens uitgevoerd in betonstraatstenen van hetzelfde type. Langs de randen van de erfstraten worden grasbetontegels (genopte uitvoering) gebruikt als overgang naar de beplanting. Voor de toegang naar de grondgebonden woningen over de wadi wordt een geprefabriceerde betonplaat aangebracht.
Brandwegen zijn bestraat met grasbetontegels (genopte uitvoering) op plaatsen waar dit nodig is volgens de normen voor toegangswegen voor hulpdiensten, inclusief draaicirkels en wegbreedte. Op de centrale pleinen en aan de kop van elk bouwveld wordt grindgazon toegepast als opstelplaats voor hulpdiensten.
De parkeerclusters bij de Gravenlaan en Gerardus Stijnenlaan bevatten parkeerplaatsen van grasdallen ingezaaid met gras, omboord met een boordsteen en voorzien van een P-tegel. Mindervalide parkeerplaatsen zijn aangelegd in betonstraatstenen type stad Antwerpen (22 x 22 cm). De circulatiewegen in deze clusters zijn aangelegd met betonstraatstenen van type stad Antwerpen (22 x 11 cm). De parkeerclusters bij de Hertogenlaan en Willebeeklaan hebben vergelijkbare parkeerplaatsen en circulatiewegen.
Op de centrale pleinen worden grote betonklinkers van merwe basalt, type stad Antwerpen, toegepast voor de parkbalkons. De verbindingsweg tussen het park en de Prinshoeveweg wordt uitgevoerd in uitgewassen beton met naastliggende stroken in gefundeerd gras. Deze autoluwe weg biedt toegang tot parkeergelegenheden bij de school en crèche, maar is niet bedoeld voor doorgaand verkeer. Alleen dienstvoertuigen en voertuigen van medewerkers mogen van deze weg gebruikmaken, waarbij de toegang wordt geregeld via verzinkbare paaltjes die werken op basis van nummerplaatherkenning.
Aan de randen van het gebied sluit het project aan op verschillende straten, waarbij maatregelen worden genomen om verkeersveiligheid te verbeteren en het rijgedrag aan te passen:
Bespreking van de adviezen met betrekking tot de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg
Het project werd uitvoerig besproken met de verschillende stadsdiensten. Ze adviseren gunstig of voorwaardelijk gunstig. Hieronder worden nog enkele adviezen en onzekerheden besproken om hier al dan niet voorwaarden en/ of lasten aan te koppelen.
(Verkeers)veiligheid van het openbaar domein:
Stadsdienst Sporting A & Sociaal Ruimtelijke Veiligheid – Trage wegen
“Er kunnen klachten van bewoners ontstaan door de nabijheid van speelruimtes. De voornaamste klacht zijn voetballen tegen de gevels/ ramen. Het woonerf is wel voorzien van een 'buffer' maar het plein voor de school en de open ruimtes tussen de woonblokken zijn zeer gevoelig voor conflicten in dit ontwerp.”
Dit gedeelte van het advies wordt niet bijgetreden. Tussen het park en de bouwvelden is voldoende afstand voorzien door middel van wadi’s of bomenrijen. Aan de school is een klein gedeelte van het plein grenzend aan het bouwveld, maar ook hier is het afgesloten door bomen.
Inrichting van het openbaar domein
Stadsdienst Sporting A & Sociaal Ruimtelijke Veiligheid – Trage wegen
“De trage wegenstudie adviseert om de publieke doorgang van de trage weg aansluitende op het gebied duidelijk te maken om sociale interactie tussen passanten en bewoners te versterken. Deze verbinding heeft voor wandelaars een meerwaarde t.o.v. de geplande nabije fietsverbinding vanwege het sociale karakter.”
De trage wegen zijn voldoende duidelijk aangegeven aangezien deze zich bevinden in een publiek, openbaar park dat op zich volledig toegankelijk is voor iedereen. Dit gedeelte van het advies wordt niet bijgetreden.
Stadsdienst Groen en Begraafplaatsen
Bovenstaande opmerkingen zullen worden bijgetreden door middel van een voorwaarde.
Stadsdienst Publieke Ruimte
Er zal in een algemene voorwaarde worden opgelegd dat voor de uitwerking van het openbaar domein nog een verder traject via het Coördinatieoverleg publieke ruimte doorlopen moet worden.
Beheer en onderhoud
Stadsdienst Groen en Begraafplaatsen
Dit advies wordt bijgetreden door middel van een voorwaarde.
Stadsdienst Publieke Ruimte
- “Er zal een samenwerkingsovereenkomst voor park en ontwikkelingen afgesloten worden tussen de Stad (college) en de ontwikkelaar.
- Naar uitvoering toe, de procedure SW gevolgd worden, het bestek wordt nu niet behandeld:
Dit wordt opgenomen in een voorwaarde.
Archeologie
Stadsdienst stadsontwikkeling Onroerend Erfgoed en Archeologie
“De bouwheer voert het programma van maatregelen, nl. een archeologische opgraving (https://loket.onroerenderfgoed.be/archeologie/notas/notas/10466), verplicht uit en meldt 2 weken voor aanvang de start van de werken aan de stedelijke dienst archeologie (archeologie@stad.antwerpen.be).?Aanvullend laat hij ook werfcontroles toe door stadsarcheologen.”
Dit wordt opgenomen in een voorwaarde.
Boscompensatie
Agentschap voor Natuur en Bos
“De vergunning dient enkel te worden verleend op grond van artikel 90bis van het Bosdecreet en onder de voorwaarden zoals opgenomen in het hierbij gevoegde compensatieformulier met kenmerk 24-206741, met bijkomende opmerkingen:
- de te ontbossen oppervlakte bedraagt 734 m². Deze oppervlakte valt niet meer onder het toepassingsgebied van het Bosdecreet;
- de resterende bosoppervlakte (6.800 m²) op percelen 11363E0066/00E000 en 11363E0067/00K000 moet zonder meer ALS BOS behouden blijven. Bijkomende kappingen in deze zone kunnen maar uitgevoerd worden mits machtiging door het Agentschap voor Natuur en Bos. Het is evenmin toegelaten in deze zone constructies op te richten of ingrijpende wijzigingen van de bodem, de strooisel-, kruid- of boomlaag uit te voeren.”
Dit wordt opgenomen in een voorwaarde.
Brandweer
De brandweer adviseert voorwaardelijk gunstig.
De brandvoorzorgsmaatregelen met betrekking op de gemeentewegen zijn strikt na te leven.
Het advies wordt bijgevoegd bij de beslissing.
Nutsvoorzieningen
Fluvius gaf een voorwaardelijk gunstig advies.
De voorwaarden opgelegd in het advies van Fluvius met betrekking op de gemeentewegen zijn strikt na te leven.
Proximus gaf een voorwaardelijk gunstig advies
De voorwaarden opgelegd in het advies van Proximus met betrekking op de gemeentewegen zijn strikt na te leven.
Aquafin gaf een voorwaardelijk gunstig advies
De voorwaarden opgelegd in het advies van Aquafin met betrekking op de gemeentewegen zijn strikt na te leven.
Beheer en onderhoud
Het beheer en onderhoud worden overgedragen naar de stad Antwerpen. Daarvoor dient een samenwerkingsovereenkomst te worden afgesloten conform het advies van de stedelijke dienst Publieke ruimte. Hiervoor zal een voorwaarde worden opgelegd.
Waardevermindering of waardevermeerdering van de gronden ten gevolge van de wijziging
Het rooilijnplan bevat geen berekening van de eventuele waardevermindering of waardevermeerdering van de gronden ten gevolge van de wijziging van de gemeenteweg overeenkomstig artikel 28 van het gemeentewegendecreet.
Procedurestap | Datum |
Ontvangst adviesvraag | 23 april 2024 |
Start openbaar onderzoek | 13 mei 2024 |
Einde openbaar onderzoek | 11 juni 2024 |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | 30 september 2024 |
Naam GOA | Gerd Cryns |
Openbaar onderzoek
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Bespreking van de bezwaren met betrekking tot de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg
Tijdens het openbaar onderzoek werden standpunten, opmerkingen en/of bezwaren ingediend tijdens de openbaarmaking die als volgt worden beoordeeld:
MOBILITEIT
1. Verzadigd lokaal wegennet
“Op spitsuren is het nu al uiterst druk en gevaarlijk voor scholieren van het Sint-Michielscollege. Er dreigt gevaar voor spookrijden op het fietspad door mensen die de wachttijden aan de verkeerslichten niet willen respecteren.”
“Veiligheid komt in gedrang: onveilige wegen, te smal om fietsers bij auto’s te laten rijden. Drukker verkeer, wegen die hier niet op voorzien zijn.”
Beoordeling: De stedelijke dienst mobiliteit heeft voorliggend dossier voorwaardelijk gunstig geadviseerd en eventuele bijkomende verkeerbelasting werd aanvaardbaar bevonden, rekening houdend met het bestaande wijkcirculatieplan. Er kan in alle redelijkheid gesteld worden dat de impact van het project op de mobiliteit in de omgeving toelaatbaar is. Het betreft mogelijk een aspect dat bekeken moet worden op een grotere schaal. De aanleg van de verkaveling heeft niet de intentie noch de ambitie om dit vermeende probleem te kunnen oplossen.
Het bezwaar is ongegrond.
2. Verkeersveiligheid
“zowel de Prinshoeveweg, Oudebaan en Baljuwlaan hebben geen fietspad. Fietsverkeer komt in een onveilige situatie terecht buiten de projectzone.”
Beoordeling: Genoemde staten maken geen deel uit van voorliggende aanvraag voor de aanleg van de verkaveling. Er wordt in dit dossier dan ook niet verder ingegaan op de aangehaalde aspecten.
Het bezwaar is ongegrond.
3. Aanleg van nieuwe wegen
“Er worden nieuwe wegen aangelegd die zorgen voor ontgroening”
Beoordeling: In dit bezwaar wordt verwezen naar de toekomstige ontwikkelingen van de verkaveling, welke gelegen is binnen de perimeter van het goedgekeurde ruimtelijk uitvoeringsplan “Hoekakker”. In dit RUP wordt de zone die nu het uitzicht van een weide heeft ingekleurd als “zone voor wonen”. De bestemming van deze zone werd dus reeds vastgelegd in het RUP. De beleving van de zone als “weide” is geen ruimtelijk aspect. Daarbij blijft er na de aanleg van de verkaveling een groot deel van de groenzone behouden.
Het bezwaar is ongegrond.
4. Ontsluiting – ontstaan van sluipwegen
“Er is een sluipweg ontstaan op het Laar en die zal in de toekomst meer en meer worden gebruikt.”
Beoordeling: De stedelijke dienst mobiliteit heeft voorliggend dossier voorwaardelijk gunstig geadviseerd en eventuele bijkomende verkeerbelasting werd aanvaardbaar bevonden, rekening houdend met het bestaande wijkcirculatieplan. Er kan in alle redelijkheid gesteld worden dat de impact van het project op de mobiliteit in de omgeving toelaatbaar is.
Het bezwaar is ongegrond.
5. Mobiliteit-impact - verkeersgeneratie op bestaande wegen
“Dit project geeft aanleiding tot een significante toename van autoverkeer in de wijk. Namelijk 450 woningen x 1,4 = 630 wagens. Het wegennet rondom het projectgebied kan deze toename niet aan en er is geen mogelijkheid om een degelijke ontsluiting van de wijk te voorzien.”
“Kruispunten zullen verzadigen, zeker op spitsuren”
“Zoveel extra huizen wil ook zeggen, meer auto’s, fietsers, voetgangers, … . De hoofdwegen zijn nu al volgeslibt op piekmomenten en zelfs in weekends.”
Beoordeling: De globale verkeerssituatie zal bekeken worden in een groter kader en niet zozeer in voorliggend dossier dat enkel de aanleg van de verkaveling omvat. De aanleg van nieuwe woongelegenheden is voorzien in het RUP “Hoekakker”, waar de zone ingekleurd is als “zone voor wonen”. De aanvraag beantwoordt daarmee aan de bestemmingsvoorschriften van het RUP. Het Departement Mobiliteit en Openbare Werken, de Politiezone Antwerpen/ Verkeerspolitie en de Diensten ‘Sporting A & Sociaal Ruimtelijke Veiligheid - Trage wegen’ en ‘Stadsontwikkeling/ Mobiliteit’ verleenden advies voor deze verkavelingsaanvraag. Deze adviezen zijn steeds gunstig of voorwaardelijk gunstig. Er kan in alle redelijkheid gesteld worden dat de impact van het project op de mobiliteit in de omgeving toelaatbaar is.
Het bezwaar is ongegrond.
6. Verzadigd netwerk openbaar vervoer
“huidige aanbod openbaar vervoer is al erg beperkt en zal niet afgestemd zijn op de noden van het toekomstig project”
Beoordeling: De Lijn (Entiteit Antwerpen) verleende een gunstig advies voor deze verkavelingsaanvraag. Er kan in alle redelijkheid gesteld worden dat de impact van het project op het openbaar vervoersnet in de omgeving toelaatbaar is.
Het bezwaar is ongegrond.
7. Verlies parkeerplaats
“Waar moeten die auto’s nog geparkeerd worden?”
Beoordeling: Het is correct dat de bestaande situatie verandert, maar dit is een situatie die niet vreemd is aan de stedelijk context. Immers, gelijkaardige situaties doen zich voor in de vele straten in de stad. Bovendien worden er extra parkeerplaatsen voorzien in het verkavelingsproject, beide ondergronds en bovengronds. De volledige parkeerbehoefte van de toekomstige invulling zal op eigen terrein opgevangen worden. Dit argument weegt niet door in de beoordeling van voorliggende aanvraag.
Het bezwaar is ongegrond.
INRICHTING OPENBAAR DOMEIN
8. Lichtvervuiling
“Er komt een nieuwe straat met lantaarns naast ons huis. Dan is onze tuin ‘s nachts niet meer donker en kan ik niet meer naar de sterren kijken.”
Beoordeling: Er werd tijdens de opstelling van het RUP ‘Hoekakker’ een plan-mer-screening uitgevoerd waarbij de effecten op het milieu, en dus ook de effecten van de lichtvervuiling, grondig onderzocht werden. Er kan in alle redelijkheid gesteld worden dat de impact van het project op de omgeving toelaatbaar is.
Stad Antwerpen rolt ook een lichtdoofplan uit, waarbij, behalve in strategische zones, de straatverlichting gedoofd wordt tussen 1 en 5 uur ’s nachts, rekening houdend met onder andere de veiligheid.
Het bezwaar is deels gegrond en deels ongegrond. De beleving van straatlicht is subjectief. Om lichtvervuiling te beperken en af te stemmen op het park en de omliggende natuurgebieden, wordt een voorwaarde opgelegd om het lichtplan met het Agentschap Natuur en Bos verder te bespreken. Er werd verder wel rekening mee gehouden in de vergunning en het werd ook aangekaart in de project-mer-screening.
9. Verstoring nabijgelegen natuurreservaat
“De geplande bouwlocatie ligt in de nabijheid van een groenreservaat dat van groot belang is voor de lokale gemeenschap en de natuur. Dit reservaat fungeert als een belangrijke groene long, en draagt bij aan de fysieke en mentale gezondheid van de bewoners. Het bouwproject zal onvermijdelijk leiden tot verstoring van dit groenreservaat door toegenomen geluidsoverlast, lichtvervuiling en menselijke activiteit. Het behoud van dit reservaat is cruciaal voor het welzijn van zowel de natuur als de mensen in de omgeving.”
Beoordeling: Het agentschap voor Natuur en Bos, De stedelijke diensten ‘Stadsbeheer/ Groen en Begraafplaatsen’ en ‘Stadsontwikkeling/ Klimaat en Leefmilieu’ hebben voorliggend dossier voorwaardelijk gunstig geadviseerd en eventuele bijkomende belasting op de omgeving werd aanvaardbaar bevonden. Bovendien werd er tijdens de opstelling van het RUP ‘Hoekakker’ een plan-mer-screening uitgevoerd waarbij de effecten op biodiversiteit en milieu grondig onderzocht werden. Er kan in alle redelijkheid gesteld worden dat de impact van het project op de fauna en flora in de omgeving toelaatbaar is.
Stad Antwerpen rolt ook een lichtdoofplan uit, waarbij, behalve in strategische zones, de straatverlichting gedoofd wordt tussen 1 en 5 uur ’s nachts, rekening houdend met onder andere de veiligheid.
Het bezwaar is deels gegrond en deels ongegrond. Om lichtvervuiling te beperken en af te stemmen op het park en de omliggende natuurgebieden, wordt een voorwaarde opgelegd om het lichtplan met het Agentschap Natuur en Bos verder te bespreken. Er werd rekening mee gehouden in de vergunning en werd aangekaart in de project-mer-screening.
VERKEERSVEILIGHEID
10. Speelplein verdwijnt
“Het veel gefrequenteerde buurtspeeltpleintje, wat een veilige en conflictvrije speelplek is voor veel jonge kinderen in deze wijk, verdwijnt. In het voorgestelde park moet hiervoor een afstand met conflicten (auto’s, fietsen, ...) overbrugd worden, wat een absoluut verlagen is van de veiligheid.”
Beoordeling: Er komt een park in de plaats waar voldoende speelaanleiding en mogelijkheden worden aangeboden. Er zijn voldoende veilige doorsteken naar het park voorzien.
Het bezwaar is ongegrond.
De gemeenteraad neemt kennis van het volledig aanvraagdossier en de bijhorende plannen voor wat betreft de ‘aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg’.
De gemeenteraad beslist de ongegronde bezwaren over de ‘aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg’ te verwerpen en maatregelen op te leggen voor de gegronde bezwaren.
De gemeenteraad beslist zijn goedkeuring te hechten aan het bijgevoegde rooilijnplan ‘T-004.001-15-02E’.
De gemeenteraad beslist zijn goedkeuring te hechten aan de ligging, breedte en uitrusting van ‘Gerardus Stijnenlaan’, ‘Vazallaan’, ‘Keurelaan’, ‘Willebeeklaan’, ‘Hertogenlaan’, ‘Gravenlaan’, ‘Prinshoeveweg’ en ‘Herautenlaan’ onder voorwaarden en lasten.
Voorwaarden
Lasten