Terug
Gepubliceerd op 01/10/2024

2024_GR_00482 - Omgevingsvergunning. Aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg - OMV_2024006563. Gerardus Stijnenlaan ZN en Prinshoeveweg ZN. District Ekeren - Goedkeuring

gemeenteraad
ma 30/09/2024 - 19:30 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester-voorzitter; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Claude Marinower, raadslid; Filip Dewinter, raadslid; Nahima Lanjri, raadslid; André Gantman, raadslid; Anke Van dermeersch, raadslid; Peter Mertens, raadslid; Mie Branders, raadslid; Joris Giebens, raadslid; Johan Klaps, raadslid; Caroline Bastiaens, raadslid; Danielle Meirsman, raadslid; Martine Vrints, raadslid; Koen Laenens, raadslid; Franky Loveniers, raadslid; Kevin Vereecken, raadslid; Annick De Ridder, raadslid; Imade Annouri, raadslid; Kristel Somers, raadslid; Ilse van Dienderen, raadslid; Nordine Saidi Mazarou, raadslid; Omar Fathi, raadslid; Manuëla Van Werde, raadslid; Nathalie van Baren, raadslid; Hicham El Mzairh, raadslid; Sam Van Rooy, raadslid; Sam Voeten, raadslid; Karen Maes, raadslid; Koenraad De Vylder, raadslid; Wim Jochems, raadslid; Mohammad Nawabi, raadslid; Lise Vandecasteele, raadslid; Lotte Mintjens, raadslid; Niel Staes, raadslid; Fatima Talhaoui, raadslid; Ilse De Schutter, raadslid; Goedele Toen, raadslid; Kathleen Van Brempt, raadslid; Freya Van Alsenoy, raadslid; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Güler Turan, raadslid; Yasmia Setta, raadslid; Khadija Chennouf, raadslid

Verontschuldigd

Gerolf Annemans, raadslid; Jan Penris, raadslid; Liesbeth Homans, raadslid; Peggy Pooters, raadslid; Sevilay Altintas, raadslid

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester-voorzitter
2024_GR_00482 - Omgevingsvergunning. Aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg - OMV_2024006563. Gerardus Stijnenlaan ZN en Prinshoeveweg ZN. District Ekeren - Goedkeuring 2024_GR_00482 - Omgevingsvergunning. Aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg - OMV_2024006563. Gerardus Stijnenlaan ZN en Prinshoeveweg ZN. District Ekeren - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd bij de deputatie een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

De deputatie verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om:

- een openbaar onderzoek te houden;

- advies uit te brengen;

- het dossier aan de gemeenteraad voor te leggen voor beslissing over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg.

 

Projectnummer:

OMV_2024006563

Gegevens van de aanvrager:

NV Bouwonderneming Vooruitzicht met als adres Leopold de Waelplaats 26 te 2000 Antwerpen en BV WOONHAVEN ANTWERPEN met als adres Jan Denucéstraat 23 te 2020 Antwerpen

Ligging van het project:

Gerardus Stijnenlaan ZN, Prinshoeveweg ZN te 2180 Ekeren (Antwerpen) en 11363E0063/00B000

Kadastrale gegevens:

afdeling 34 sectie E nrs. 63B, 64D, 64A, 64C, 65A, 65B, 66E, 67K, 68L, 69_, 70_, 70/2_, 71R, 91E4, 91H2, 92_, 93B, 94_, 95_, 96A, 97A, 98C, 98B, 98A, 99_, 100_, 101G, 101D, 101E, 101V en 101H

Vergunningsplichten:

verkavelen van gronden, stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verkavelen van een terrein in 86 loten voor eengezinswoningen en meergezinswoningen, aanleggen van nieuwe wegen, aanpassen van bestaande wegen, ontbossen en rooien van bomen, wijzigen van het reliëf, wijzigen van de vegetatie, aanpassen van de beekloop van de Oudelandse Beek en de aanleg van een park

 

Omschrijving aanvraag

Relevante voorgeschiedenis

  • 02/05/2018: gemeenteraadsbeslissing ter definitieve vaststelling van het Gemeentelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan 'Hoekakker';
  • 19/08/2021: vernietiging vanwege de Raad van Vergunningsbetwistingen van de in beroep voorwaardelijk verkregen vergunning (OMV_2017008450) voor het aanleggen van het park ‘Hoekakker’;
  • 07/05/2021: ingetrokken vergunningsaanvraag (OMV_2021108718) voor het verkavelen van een terrein in 53 loten, voor eengezinswoningen, meergezinswoningen en een voorzieningencluster, het aanleggen van nieuwe wegen met sorteerstraten, het aanpassen van bestaande wegen, het ontbossen en rooien van bomen, het wijzigen van het reliëf van de bodem en het aanduiden van een werkzone;
  • er werd verder geen relevante voorgeschiedenis teruggevonden.

 

Vergunde/vergund geachte toestand

  • geen.

 

Huidige toestand

  • onbebouwd, open en groen gebied, bestaande uit weilanden en akkers;
  • publiek ontoegankelijk, met uitzondering van een pad voor langzaam verkeer dat het gebied doorkruist, een hondenloopzone en een speeltuintje, en nagenoeg volledig omgeven door bebouwing in een klassiek verkavelingspatroon van eengezinswoningen;
  • op en rondom het terrein bevinden zich enkele geklasseerde waterlopen: de Donksebeek stroomt door/evenwijdig met de Prinshoeveweg, de Oudelandsebeek doorkruist het plangebied (van oost naar west) en de Laarse beek loopt aan de zuidzijde, parallel met de E19;
  • geen grote hoogteverschillen bij de aansluiting op de bestaande wijk.

 

Gewenste toestand

  • verkavelen van een terrein in:
    * bouwveld 1, bestaande uit 2 kavels: lot 1 & lot 2 met bestemming meergezinswoningen met collectieve ondergrondse parking;
    * bouwveld 2, bestaande uit 26 kavels met volgende bestemmingen:

                - lot 6 & 7: meergezinswoningen met collectieve ondergrondse parking

                - lot 3 t.e.m. 5 en 8 t.e.m. 28: eengezinswoningen;
            * bouwveld 3, bestaande uit 26 kavels met volgende bestemmingen:

                - lot 34 & 35: meergezinswoningen met collectieve ondergrondse parking

                - lot 29 t.e.m. 35 en 36 t.e.m. 54: eengezinswoningen;
            * bouwveld 4, bestaande uit 21 kavels met volgende bestemmingen:

                - lot 55 & 56: meergezinswoningen met collectieve ondergrondse parking

                - lot 57 t.e.m. 75: eengezinswoningen;
            * bouwveld 5, bestaande uit lot 76, met bestemming gemeenschapsvoorziening/bovengrondse bebouwing;
            * bouwveld 6, bestaande uit lot 77, met bestemming meergezinswoning met collectieve ondergrondse parking en stadslandbouw;
            * bouwveld 7, bestaande uit lot 78, met bestemming meergezinswoning met collectieve ondergrondse parking en stadslandbouw;

            * lot 79 t.e.m. 86 bestemd als openbaar domein met park, openbare en private nuts- en gemeenschapsvoorzieningen, groene en verharde ruimten, socioculturele voorzieningen en recreatieve voorzieningen, nieuwe wegen met sorteerstraten, parkeervoorzieningen en grachten voor de openbare ruimte;

  • aanpassen van bestaande wegen voor de aansluiting op de nieuwe wegen;
  • aanleg van nieuwe wegen met aanhorigheden zoals groenvoorzieningen, wadi’s, sorteerstraten, fietsenbeugels, bovengrondse parkeerplaatsen, enz.;
  • aanleg van een park met wandel- en fietspaden, fiets- en wandelbruggen, stadslandbouwvelden, bloemenweide, hondenweide, speelzones, enz.;
  • ontbossen en rooien van bomen met heraanplant;
  • wijzigen van het reliëf van de bodem;
  • wijzigen van een waterloop;
  • voorzien van wadi’s voor de buffering en infiltratie van hemelwater.

 

Inhoud van de aanvraag

  • verkavelen van een terrein in 86 loten voor eengezinswoningen, meergezinswoningen, een voorzieningencluster en openbaar domein;
  • aanleggen van nieuwe wegen met aanhorigheden;
  • aanleg van een park met wandel- en fietspaden, fiets- en wandelbruggen, stadslandbouwvelden, bloemenweide, hondenweide, speelzones en het wijzigen van het reliëf, voor de aanleg van wadi’s en waterbuffering;
  • aanpassen van bestaande wegen met rooilijnaanpassing;
  • wijzigen van een waterloop;
  • ontbossen en rooien van bomen;
  • wijzigen van het reliëf van de bodem.

Juridische grond

Gemeentewegen

Artikel 31 van het Omgevingsvergunningendecreet stelt dat indien de vergunningsaanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, de gemeenteraad een beslissing over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg neemt, alvorens de bevoegde overheid een beslissing neemt over de vergunningsaanvraag.

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 31 van het Omgevingsvergunningsdecreet stelt dat als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft en de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, oordeelt dat de omgevingsvergunning kan worden verleend, de gemeenteraad een beslissing over de zaak van de wegen neemt voor de bevoegde overheid een beslissing neemt over de aanvraag.

Argumentatie

Adviezen met betrekking tot het wijzigen, verplaatsen of afschaffen van gemeentewegen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Agentschap voor Natuur en Bos - Adviezen en Vergunningen Antwerpen

23 april 2024

2 mei 2024

Voorwaardelijk gunstig

Aquafin

29 april 2024

25 juli 2024

Voorwaardelijk gunstig

Departement Landbouw en Visserij Antwerpen

23 april 2024

6 juni 2024

Gunstig

Departement Mobiliteit en Openbare Werken

23 april 2024

31 mei 2024

Voorwaardelijk gunstig

Departement Mobiliteit en Openbare Werken

31 juli 2024

13 augustus 2024

Voorwaardelijk gunstig

Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken - ASTRID

23 april 2024

7 mei 2024

Gunstig

Fluvius System Operator

29 april 2024

3 juli 2024

Voorwaardelijk gunstig

Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen

23 april 2024

8 mei 2024

Voorwaardelijk gunstig

Politiezone Antwerpen/ Verkeerspolitie

 

6 mei 2024

Voorwaardelijk gunstig

Proximus

29 april 2024

26 juni 2024

Voorwaardelijk gunstig

Vlaamse Regering - Stedenbouwkundig Advies

23 april 2024

30 mei 2024

Geen advies

De Lijn Entiteit Antwerpen

29 april 2024

3 juni 2024

Gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Autonoom gemeentebedrijf voor vastgoed en stadsprojecten in Antwerpen (VESPA)

29 april 2024

14 mei 2024

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

29 april 2024

13 mei 2024

Sporting A & Sociaal Ruimtelijke Veiligheid - Trage wegen

29 april 2024

10 juni 2024

Stadsbeheer/ Groen en Begraafplaatsen

29 april 2024

14 mei 2024

Stadsbeheer/ Stadsreiniging/ sorteerstraatjes

29 april 2024

2 mei 2024

Stadsontwikkeling/ Klimaat en Leefmilieu

29 april 2024

21 mei 2024

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

29 april 2024

30 april 2024

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Archeologie

29 april 2024

28 mei 2024

Stadsontwikkeling/ Publieke Ruimte

29 april 2024

11 juni 2024



Toetsing aan de doelstellingen en principes van het gemeentewegendecreet

De aanvraag voorziet het verkavelen van gronden in 86 loten, waaronder voor woningbouw, algemene voorzieningen en openbaar domein, de aanleg van wegenis en de realisatie van een openbaar park met waterbuffer. Het terrein grenst aan de Gravenlaan, de Hertogenlaan, de Keurelaan, de Vazallaan, de Willebeeklaan, de Herautenlaan, de Prinshoeveweg en de Gerardus Stijnenlaan waarvan de rooilijnen worden gewijzigd door de aanleg van nieuw openbaar domein.

 

De aanvraag bevat een rooilijnplan ‘T-004.001-15-02E’ waarin de toekomstige situatie van de rooilijnen wordt weergegeven. 

Motivatie voor het wijzigen, verplaatsen of afschaffen van een gemeenteweg

Ontsluiting en mobiliteit

Het projectgebied wordt voor gemotoriseerd verkeer ontsloten via het fijnmazige stratennetwerk van het omliggende woonweefsel, meer bepaald: Prinshoeveweg (aan de noordzijde), Gravenlaan, Hertogenlaan, Willebeeklaan en Vazallaan (aan de westzijde), G. Stijnenlaan (aan de zuidzijde), en Herautenlaan (aan de oostzijde).  Belangrijke oriëntatiepunten voor het verkeer zijn de N11 Kapelsesteenweg in het oosten, de Velt-

wijcklaan in het noorden en de E. Waghemansbrug in het zuiden. De N11 Kapelsesteenweg, een secundaire weg type III, geeft aansluiting op het hoofdwegennet (E19 – complex Kleine Bareel) en staat in voor de verbinding met Kapellen (noorden), Brasschaat (oosten) en Merksem (zuiden). Verschillende straten in de buurt geven uit op de N11 Kapelsesteenweg. Via de Veltwijcklaan in het noorden kan vanaf het projectgebied verbinding gemaakt worden naar het centrum van Ekeren en eventueel verder naar de A12 en de Antwerpse haven. De Veltwijcklaan kan bereikt worden via onder meer de Leerhoeklaan en de Kruidenlaan. De E. Waghemansbrug vormt in het zuiden een doorsteek richting Merksem.
 

De nieuw vastgestelde rooilijnen zorgen voor de ontsluiting van nieuwe woningen en creëren trage verbindingen tussen bouwvelden, parkzones en omliggende wijken. Dit draagt bij aan een fijnmazig netwerk van paden, bruikbaar voor woon-werkverkeer en recreatie, en integreert de nieuwe ontwikkeling met de omgeving. De verbindingen voldoen aan de kwaliteitsnormen van het RUP en de stad Antwerpen en worden gebruikt door zowel bewoners als bezoekers. Het project bevordert de ontwikkeling van de site voor wonen, commerciële en recreatieve doeleinden. Daarbij verzekert het RUP, de daarin opgenomen plan-m.e.r.-screening en de project-m.e.r.-screening binnen de geïntegreerde vergunningsaanvraag, dat het gehele projectgebied geen negatieve impact heeft op de omgeving.

 

De ontsluiting van percelen langs de bestaande openbare wegen blijft gegarandeerd. Deze gemeentewegen blijven dienen als lokale ontsluitingswegen voor de aanliggende percelen, zonder doorgaand verkeer te accommoderen. Het project voegt slechts een beperkte uitbreiding toe aan deze wegen, waardoor enkele extra percelen gebruik kunnen maken van de gemeenteweg. Het ontwerp waarborgt het lokale karakter en vermijdt doorgaand verkeer, zonder de ontsluiting van aangrenzende percelen te beïnvloeden. Gezien het lokale karakter en het inzetten op wegen voor voetganger- en fietsverkeer blijft de impact op het hogere verkeersnet beperkt.

 Het project omvat de aanleg van nieuwe trage verbindingen en publieke groene ruimtes, afgestemd met het RUP Hoekakker. Het RUP weegt de verschillende maatschappelijke activiteiten en belangen zorgvuldig af om de ruimtelijke samenhang te waarborgen. Deze aanvraag voor de aanleg van wegenis voor toekomstige bouwvelden maakt deel uit van een breder verkavelingsplan. De aanleg van nieuwe verkeerswegen is onderdeel van de eerste fase in de ontwikkeling van het woongebied, dat bestemd is als ‘zone voor wonen’ (WO1 & WO2).

 

Parkeerbehoefte

De stedelijke dienst mobiliteit adviseert als volgt:

“De Antwerpse bouwcode dient bij indiening van individuele aanvragen tot omgevingsvergunning steeds nageleefd worden. Er zal per fase opgelegd worden een parkeerboekhouding mee aan te leveren, waarin duidelijk beschreven staat in welke fase het project momenteel zit, wat er reeds gerealiseerd is aan parkeerplaatsen en wat er nog te realiseren is. Zo kunnen de stedelijke diensten te allen tijde een overzicht bewaren van de parkeerbalans van het totale project, een degelijke opvolging garanderen en de finale oplevering monitoren.

 

Parkeren voor bewoners en bezoekers dient volledig binnen het project opgelost te worden door middel van onder andere ondergrondse parkings en bovengrondse bezoekersparkings zoals aangeduid op het verkavelingsplan. Het advies van mobiliteit m.b.t. een duidelijke parkeerboekhouding wordt opgenomen in een voorwaarde zodat bij de latere vergunningsaanvragen duidelijk is dat de parkeerbehoefte wordt opgevangen binnen het project.

 

Wegontwerp en verkeersveiligheid

De basisstructuur van het landschapspark Hoekakker bestaat uit drie belangrijke elementen: paden, het watersysteem en kleine landschapselementen. Hiermee worden drie doelen van het parkontwerp gerealiseerd: toegankelijkheid voor gebruikers, opvang en vertraagde afvoer van water naar de beek, en bevordering van de biodiversiteit in het park. Het hoofdpad zorgt voor de verbinding in noord-zuid en oost-west richting, en is bedoeld voor fietsers en voetgangers, maar niet als bovenlokale fietsroute. Het pad wordt aangelegd in geborsteld beton wat zorgt voor voldoende comfort en toegankelijkheid voor alle gebruikers, inclusief rolstoelgebruikers en kinderwagens. Het pad is 3,5m breed en zal langsheen de gehele lengte verlicht worden. Het hoofdpad ligt op 4,2 TAW, waardoor het bij een overstroming met een T200-terugkeerperiode droog blijft. Bij de beek gaat het pad verder over een brug met staalroosters.

 

Naast het hoofdpad zijn er diverse wandelpaden van ternair zand en versterkt gras die de doorwaadbaarheid van het park vergroten en de verbinding met de omliggende straten verzekeren. Deze paden liggen echter niet op 4,2 TAW en bevinden zich in de overstroombare zone. Voor toegang tot de landbouwvelden wordt een karrenspoor van beton aangelegd. Dit pad kan ook worden gebruikt door voertuigen die nodig zijn voor het beheer van de Oudelandse Beek. Het karrenspoor bestaat uit twee betonstroken: een smalle strook van 70 cm voor banden en een bredere strook van 150 cm die ook dienst kan doen als verhard pad voor voetgangers en fietsers. Waar het karrenspoor de beek kruist, wordt een duiker toegepast.

 

De infrastructuur van het project omvat verschillende soorten straten en paden, elk met specifieke materialen en functies. De verbindingsstraten met de bestaande wijk worden aangelegd met betonstraatstenen type stad Antwerpen (22 x 22 cm), voorzien van goten van type IIE1 voor afwatering naar groenzones. De parkeerplaatsen bestaan uit kasseien, omboord met een boordsteen en voorzien van een P-tegel, waarbij mindervalide parkeerplaatsen worden uitgevoerd in gezaagde kasseien.

 

De erfstraten, met een breedte van 4 meter en ontworpen als autoluwe toegangswegen naar de bouwvelden, worden eveneens uitgevoerd in betonstraatstenen van hetzelfde type. Langs de randen van de erfstraten worden grasbetontegels (genopte uitvoering) gebruikt als overgang naar de beplanting. Voor de toegang naar de grondgebonden woningen over de wadi wordt een geprefabriceerde betonplaat aangebracht.

 

Brandwegen zijn bestraat met grasbetontegels (genopte uitvoering) op plaatsen waar dit nodig is volgens de normen voor toegangswegen voor hulpdiensten, inclusief draaicirkels en wegbreedte. Op de centrale pleinen en aan de kop van elk bouwveld wordt grindgazon toegepast als opstelplaats voor hulpdiensten.

 

De parkeerclusters bij de Gravenlaan en Gerardus Stijnenlaan bevatten parkeerplaatsen van grasdallen ingezaaid met gras, omboord met een boordsteen en voorzien van een P-tegel. Mindervalide parkeerplaatsen zijn aangelegd in betonstraatstenen type stad Antwerpen (22 x 22 cm). De circulatiewegen in deze clusters zijn aangelegd met betonstraatstenen van type stad Antwerpen (22 x 11 cm). De parkeerclusters bij de Hertogenlaan en Willebeeklaan hebben vergelijkbare parkeerplaatsen en circulatiewegen.

 

Op de centrale pleinen worden grote betonklinkers van merwe basalt, type stad Antwerpen, toegepast voor de parkbalkons. De verbindingsweg tussen het park en de Prinshoeveweg wordt uitgevoerd in uitgewassen beton met naastliggende stroken in gefundeerd gras. Deze autoluwe weg biedt toegang tot parkeergelegenheden bij de school en crèche, maar is niet bedoeld voor doorgaand verkeer. Alleen dienstvoertuigen en voertuigen van medewerkers mogen van deze weg gebruikmaken, waarbij de toegang wordt geregeld via verzinkbare paaltjes die werken op basis van nummerplaatherkenning.

 

Aan de randen van het gebied sluit het project aan op verschillende straten, waarbij maatregelen worden genomen om verkeersveiligheid te verbeteren en het rijgedrag aan te passen:

  • Prinshoeveweg: Het bestaande zebrapad wordt vervangen door een verkeersplateau van betonklinkers bij de nieuwe toegang naar het park.
  • Gravelaan, Hertogenlaan en Willebeeklaan: Deze straten worden aangesloten op het bestaande wegprofiel en aangelegd volgens nieuwe principes voor ontharding en vergroening.
  • Vazallaan: Het huidige keerpunt wordt groener ingericht als toegang naar de erfstraat.
  • Gerardus Stijnenlaan: Vanwege toenemend verkeer wordt het wegprofiel verbreed, met een strook van beton-grasdallen aan de westelijke zijde en uitwijkstroken om de 40 meter aan de oostelijke zijde, waardoor de weg in deze zones 5 meter breed wordt.

 

Bespreking van de adviezen met betrekking tot de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg

Het project werd uitvoerig besproken met de verschillende stadsdiensten. Ze adviseren gunstig of voorwaardelijk gunstig. Hieronder worden nog enkele adviezen en onzekerheden besproken om hier al dan niet voorwaarden en/ of lasten aan te koppelen.

 

(Verkeers)veiligheid van het openbaar domein:
 Stadsdienst Sporting A & Sociaal Ruimtelijke Veiligheid – Trage wegen

“Er kunnen klachten van bewoners ontstaan door de nabijheid van speelruimtes. De voornaamste klacht zijn voetballen tegen de gevels/ ramen. Het woonerf is wel voorzien van een 'buffer' maar het plein voor de school en de open ruimtes tussen de woonblokken zijn zeer gevoelig voor conflicten in dit ontwerp.

Dit gedeelte van het advies wordt niet bijgetreden. Tussen het park en de bouwvelden is voldoende afstand voorzien door middel van wadi’s of bomenrijen. Aan de school is een klein gedeelte van het plein grenzend aan het bouwveld, maar ook hier is het afgesloten door bomen. 

 

Inrichting van het openbaar domein

Stadsdienst Sporting A & Sociaal Ruimtelijke Veiligheid – Trage wegen

“De trage wegenstudie adviseert om de publieke doorgang van de trage weg aansluitende op het gebied duidelijk te maken om sociale interactie tussen passanten en bewoners te versterken. Deze verbinding heeft voor wandelaars een meerwaarde t.o.v. de geplande nabije fietsverbinding vanwege het sociale karakter.”

De trage wegen zijn voldoende duidelijk aangegeven aangezien deze zich bevinden in een publiek, openbaar park dat op zich volledig toegankelijk is voor iedereen. Dit gedeelte van het advies wordt niet bijgetreden.

Stadsdienst Groen en Begraafplaatsen

 

  • “Het advies van ANB moet gevolgd worden voor de te behouden bosoppervlakte op de percelen 11363E0066/00E000 en 11363E0067/00K000.   Hierop blijft het bosdecreet van toepassing en is het niet toegelaten om constructies of ingrijpende wijzigende uit te voeren;
  • Het advies van het Agentschap Natuur en Bos moet gevolgd worden inzake boscompensatie.
  • Verdichting van de bodem moet altijd vermeden worden.  Gelet op de waterrijkdom van het gebied, dient de uitvoerder de nodige voorzorgsmaatregelen te nemen om bodemverdichting tijdens en na aanleg tot een absoluut minimum te beperken (rijplaten, kleinere of minder zware machines, aangepaste timing ifv. het weer, …).
  • Voor de aanleg van het park worden 9 bomen geveld.  Deze moeten gecompenseerd worden met minimaal 9 hoogstammige bomen met minimale stamomtrek 18/20.  De bomen moeten voldoen aan de grootteklasse 1A en moeten inheemse soorten zijn.
  • Voor de aanleg van de wegenis en verkaveling, worden 40 bomen geveld.  Deze moeten gecompenseerd worden met minimaal 40 hoogstammige bomen met minimale stamomtrek 16/18.  De bomen moeten een mix hebben van 1/3 grootteklasse 1A en 2/3 grootteklasse 1B en moeten allen inheemse soorten zijn.”

Bovenstaande opmerkingen zullen worden bijgetreden door middel van een voorwaarde.

Stadsdienst Publieke Ruimte

  • “Het voetpad aan de straten en rond het project primeert en moet doorlopen. Het park stopt aan het voetpad.
  • De aansluiting aan de Herautenlaan moet kwalitatief aansluiten aan het openbaar domein. De nieuwe aanleg aan de Herautenlaan moet een definitieve oplossing zijn binnen de contouren van de rooilijn, inbegrepen het kruispunt met de Hoeklaan en de zone voor de woning 60 tot 66 en lot 84. 
  • De aansluiting aan de Herautenlaan tussen huisnummer 42 en 34 moet kwalitatief aansluiten aan het openbaar domein.
  • De boomgaard tussen de Gerardus Steynenlaan en de Vazallaan moet verder besproken worden met de stad Antwerpen in functie van gebruik, onderhoud en uitzicht. Het ontwerp en het beheer van de boomgaard moet gedetailleerd worden en meer landschappelijk geïntegreerd in het park. Beheer van de boomgaard verder uit te werken naar uitvoering toe in overleg met SB, groendienst van de stad Antwerpen.
  • De heraanleg van het bestaand openbaar domein (met blauwe contour) moet ook in de uitvoering door de bouwheer uitgevoerd worden inbegrepen de nog te ontwerpen aansluitingen ter hoogte van de Herautenlaan. Als er hierdoor binnen deze zones bestaande parkeerplaatsen verdwijnen moeten deze gecompenseerd worden binnen het projectgebied Hoekakker.
  • Als er handelszaken voorzien worden, dienen ze het laden en lossen uit te voeren op eigen terrein. Het nieuw openbaar domein mag hier niet voor gebruikt worden. 
  • Ter hoogte van de uitgang van het park in de Gerardus Stijnenlaan (aan huisnr. 88), moet het parkpad aansluiten bij een nieuw nog aan te leggen fietspad door het groengebied van het Laar naar de Gerardus Stijnenlaan. Het definitief ontwerp van dit nieuwe fietspad is goedgekeurd (DO fietspad = 2024_DCEK_00057). De ligging van het parkpad moet op dit fietspad en de verkeersplateau in de straat afgestemd worden. Alle aanpassingen hiervoor nodig dienen achteraf geregulariseerd worden.
  • Het verdere ontwerp van de speeltuinen wordt door de stad Antwerpen verder opgenomen (financiering van de speeltuinen is opgenomen in de overeenkomst)
  • Het straatmeubilair moet volgens de straatmeubilaris van stad Antwerpen zijn. In het park worden minimaal 10 zitbanken met rugleuningen geplaatst en minimaal 1 vuilbak per toegang naar het park.
  • Er moeten minstens 4 fietsbeugels aan elke ‘ingang’ naar het park voorzien worden (ter hoogte van de aansluiting met de hoofdpaden in beton en de wandelpaden in ternair zand), ter hoogte van de aansluiting met de Prinshoeveweg moeten er minstens 8 fietsbeugels voorzien worden.
  • Het ontwerp van het buurtplein moet beter uitgewerkt worden in overleg met de bevoegde diensten van de stad.
  • Er moet op enkele plaatsen een vast paaltje geplaatst worden op de hoofdpaden
  • Er moet openbare verlichting geplaatst worden langsheen alle hoofdpaden (in beton) van het park in de nieuwe straten en parkbalkons van de verkaveling en langsheen het nieuwe voetpad in de Gerardus Stijnenlaan. Het ontwerp en de uitvoering van de verlichting gebeurt in samenspraak met Fluvius en wordt ook nog goedgekeurd door de bevoegde diensten van de stad.
  • De aansluitingen van de hoofdpaden komende uit het park moeten waar mogelijk meer centraal op de as van de rijweg van de nieuwe verkaveling aansluiten
  • Materialen, bruggen zijn ingetekend op planniveau. De uitwerking ervan dient besproken te worden met de interne diensten van de stad Antwerpen en naar uitvoeringsdossier goedgekeurd worden.”

Er zal in een algemene voorwaarde worden opgelegd dat voor de uitwerking van het openbaar domein nog een verder traject via het Coördinatieoverleg publieke ruimte doorlopen moet worden.


Beheer en onderhoud

Stadsdienst Groen en Begraafplaatsen

  • “Groene taluds die voorzien zijn van gras en nadien beheerd moeten worden, mogen een maximale hellingsgraad van 25° hebben. 
  • Fietsbeugels mogen niet op versterkt gras aangelegd worden, omdat dit het onderhoud sterk bemoeilijkt.  Fietsbeugels dienen bij voorkeur op verharding geplaatst te worden.  Plaatsing op halfverharding type porfier is ook toegestaan.  Fietsbeugels mogen niet op grasdals of versterkt gras aangelegd worden.
  • Voor een correct onderhoud van de hondenloopzones, dient een poort van minimaal 4m breed voorzien te worden in het ontwerp en uitvoering.
  • Voor het onderhoud langsheen de beek, dient verduidelijkt te worden welk type versterkt gras voorzien wordt, wat de breedte is. Er dient een doorsnede te worden bezorgd aan de groendienst.”

Dit advies wordt bijgetreden door middel van een voorwaarde.

 

Stadsdienst Publieke Ruimte

- “Er zal een samenwerkingsovereenkomst voor park en ontwikkelingen afgesloten worden tussen de Stad (college) en de ontwikkelaar.

- Naar uitvoering toe, de procedure SW gevolgd worden, het bestek wordt nu niet behandeld:

  • Aanbestedingsdossier moet door de stad goedgekeurd worden – door SW/PR en college
  • De uitvoeringsplannen moeten door stad goedgekeurd worden
  • Er moet een borgstelling worden neergelegd bij de stad Antwerpen voor de aanvang van de werken.
  • De uitvoeringsdetails moeten verder besproken worden met de stad Antwerpen voor de uitvoeringsfase.”

Dit wordt opgenomen in een voorwaarde.

 

Archeologie

Stadsdienst stadsontwikkeling Onroerend Erfgoed en Archeologie

“De bouwheer voert het programma van maatregelen, nl. een archeologische opgraving (https://loket.onroerenderfgoed.be/archeologie/notas/notas/10466), verplicht uit en meldt 2 weken voor aanvang de start van de werken aan de stedelijke dienst archeologie (archeologie@stad.antwerpen.be).?Aanvullend laat hij ook werfcontroles toe door stadsarcheologen.”

Dit wordt opgenomen in een voorwaarde.

 

Boscompensatie

Agentschap voor Natuur en Bos

“De vergunning dient enkel te worden verleend op grond van artikel 90bis van het Bosdecreet en onder de voorwaarden zoals opgenomen in het hierbij gevoegde compensatieformulier met kenmerk 24-206741, met bijkomende opmerkingen:

- de te ontbossen oppervlakte bedraagt 734 m². Deze oppervlakte valt niet meer onder het toepassingsgebied van het Bosdecreet;

- de resterende bosoppervlakte (6.800 m²) op percelen 11363E0066/00E000 en 11363E0067/00K000 moet zonder meer ALS BOS behouden blijven. Bijkomende kappingen in deze zone kunnen maar uitgevoerd worden mits machtiging door het Agentschap voor Natuur en Bos. Het is evenmin toegelaten in deze zone constructies op te richten of ingrijpende wijzigingen van de bodem, de strooisel-, kruid- of boomlaag uit te voeren.”

Dit wordt opgenomen in een voorwaarde.

 

Brandweer

De brandweer adviseert voorwaardelijk gunstig. 

De brandvoorzorgsmaatregelen met betrekking op de gemeentewegen zijn strikt na te leven.

Het advies wordt bijgevoegd bij de beslissing.

 

Nutsvoorzieningen

Fluvius gaf een voorwaardelijk gunstig advies.

De voorwaarden opgelegd in het advies van Fluvius met betrekking op de gemeentewegen zijn strikt na te leven.

 

Proximus gaf een voorwaardelijk gunstig advies

De voorwaarden opgelegd in het advies van Proximus met betrekking op de gemeentewegen zijn strikt na te leven.

 

Aquafin gaf een voorwaardelijk gunstig advies

De voorwaarden opgelegd in het advies van Aquafin met betrekking op de gemeentewegen zijn strikt na te leven.

 

Beheer en onderhoud

Het beheer en onderhoud worden overgedragen naar de stad Antwerpen. Daarvoor dient een samenwerkingsovereenkomst te worden afgesloten conform het advies van de stedelijke dienst Publieke ruimte. Hiervoor zal een voorwaarde worden opgelegd.

 

Waardevermindering of waardevermeerdering van de gronden ten gevolge van de wijziging

Het rooilijnplan bevat geen berekening van de eventuele waardevermindering of waardevermeerdering van de gronden ten gevolge van de wijziging van de gemeenteweg overeenkomstig artikel 28 van het gemeentewegendecreet.

 

Fasering

Procedurestap

Datum

Ontvangst adviesvraag

23 april 2024

Start openbaar onderzoek

13 mei 2024

Einde openbaar onderzoek

11 juni 2024

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

30 september 2024

Naam GOA

 Gerd Cryns


Onderzoek

Openbaar onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Bespreking van de bezwaren met betrekking tot de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg
 

Tijdens het openbaar onderzoek werden standpunten, opmerkingen en/of bezwaren ingediend tijdens de openbaarmaking die als volgt worden beoordeeld:

 

MOBILITEIT  
 

1. Verzadigd lokaal wegennet 

“Op spitsuren is het nu al uiterst druk en gevaarlijk voor scholieren van het Sint-Michielscollege. Er dreigt gevaar voor spookrijden op het fietspad door mensen die de wachttijden aan de verkeerslichten niet willen respecteren.” 

“Veiligheid komt in gedrang: onveilige wegen, te smal om fietsers bij auto’s te laten rijden. Drukker verkeer, wegen die hier niet op voorzien zijn.” 

Beoordeling: De stedelijke dienst mobiliteit heeft voorliggend dossier voorwaardelijk gunstig geadviseerd en eventuele bijkomende verkeerbelasting werd aanvaardbaar bevonden, rekening houdend met het bestaande wijkcirculatieplan. Er kan in alle redelijkheid gesteld worden dat de impact van het project op de mobiliteit in de omgeving toelaatbaar is. Het betreft mogelijk een aspect dat bekeken moet worden op een grotere schaal. De aanleg van de verkaveling heeft niet de intentie noch de ambitie om dit vermeende probleem te kunnen oplossen.  

Het bezwaar is ongegrond. 
 

2. Verkeersveiligheid 

“zowel de  Prinshoeveweg, Oudebaan en Baljuwlaan hebben geen fietspad. Fietsverkeer komt in een onveilige situatie terecht buiten de projectzone.” 

Beoordeling: Genoemde staten maken geen deel uit van voorliggende aanvraag voor de aanleg van de verkaveling. Er wordt in dit dossier dan ook niet verder ingegaan op de aangehaalde aspecten. 

Het bezwaar is ongegrond. 


3. Aanleg van nieuwe wegen 

“Er worden nieuwe wegen aangelegd die zorgen voor ontgroening” 

Beoordeling: In dit bezwaar wordt verwezen naar de toekomstige ontwikkelingen van de verkaveling, welke gelegen is binnen de perimeter van het goedgekeurde ruimtelijk uitvoeringsplan “Hoekakker”. In dit RUP wordt de zone die nu het uitzicht van een weide heeft ingekleurd als “zone voor wonen”. De bestemming van deze zone werd dus reeds vastgelegd in het RUP. De beleving van de zone als “weide” is geen ruimtelijk aspect. Daarbij blijft er na de aanleg van de verkaveling een groot deel van de groenzone behouden. 

Het bezwaar is ongegrond. 
 

4. Ontsluiting – ontstaan van sluipwegen 

“Er is een sluipweg ontstaan op het Laar en die zal in de toekomst meer en meer worden gebruikt.” 

Beoordeling: De stedelijke dienst mobiliteit heeft voorliggend dossier voorwaardelijk gunstig geadviseerd en eventuele bijkomende verkeerbelasting werd aanvaardbaar bevonden, rekening houdend met het bestaande wijkcirculatieplan. Er kan in alle redelijkheid gesteld worden dat de impact van het project op de mobiliteit in de omgeving toelaatbaar is. 
 Het bezwaar is ongegrond. 
 

5. Mobiliteit-impact - verkeersgeneratie op bestaande wegen 

“Dit project geeft aanleiding tot een significante toename van autoverkeer in de wijk. Namelijk 450 woningen x 1,4 = 630 wagens. Het wegennet rondom het projectgebied kan deze toename niet aan en er is geen mogelijkheid om een degelijke ontsluiting van de wijk te voorzien.” 

“Kruispunten zullen verzadigen, zeker op spitsuren” 

“Zoveel extra huizen wil ook zeggen, meer auto’s, fietsers, voetgangers, … . De hoofdwegen zijn nu al volgeslibt op piekmomenten en zelfs in weekends.” 

Beoordeling: De globale verkeerssituatie zal bekeken worden in een groter kader en niet zozeer in voorliggend dossier dat enkel de aanleg van de verkaveling omvat. De aanleg van nieuwe woongelegenheden is voorzien in het RUP “Hoekakker”, waar de zone ingekleurd is als “zone voor wonen”. De aanvraag beantwoordt daarmee aan de bestemmingsvoorschriften van het RUP. Het Departement Mobiliteit en Openbare Werken, de Politiezone Antwerpen/ Verkeerspolitie en de Diensten ‘Sporting A & Sociaal Ruimtelijke Veiligheid - Trage wegen’ en ‘Stadsontwikkeling/ Mobiliteit’ verleenden advies voor deze verkavelingsaanvraag. Deze adviezen zijn steeds gunstig of voorwaardelijk gunstig. Er kan in alle redelijkheid gesteld worden dat de impact van het project op de mobiliteit in de omgeving toelaatbaar is. 
 Het bezwaar is ongegrond. 
 

6. Verzadigd netwerk openbaar vervoer 

“huidige aanbod openbaar vervoer is al erg beperkt en zal niet afgestemd zijn op de noden van het toekomstig project” 

Beoordeling: De Lijn (Entiteit Antwerpen) verleende een gunstig advies voor deze verkavelingsaanvraag. Er kan in alle redelijkheid gesteld worden dat de impact van het project op het openbaar vervoersnet in de omgeving toelaatbaar is.  
 Het bezwaar is ongegrond. 


7. Verlies parkeerplaats 

“Waar moeten die auto’s nog geparkeerd worden?”  

Beoordeling: Het is correct dat de bestaande situatie verandert, maar dit is een situatie die niet vreemd is aan de stedelijk context. Immers, gelijkaardige situaties doen zich voor in de vele straten in de stad. Bovendien worden er extra parkeerplaatsen voorzien in het verkavelingsproject, beide ondergronds en bovengronds. De volledige parkeerbehoefte van de toekomstige invulling zal op eigen terrein opgevangen worden. Dit argument weegt niet door in de beoordeling van voorliggende aanvraag.  
 Het bezwaar is ongegrond. 

 

INRICHTING OPENBAAR DOMEIN


8. Lichtvervuiling 

“Er komt een nieuwe straat met lantaarns naast ons huis. Dan is onze tuin ‘s nachts niet meer donker en kan ik niet meer naar de sterren kijken.”  

Beoordeling: Er werd tijdens de opstelling van het RUP ‘Hoekakker’ een plan-mer-screening uitgevoerd waarbij de effecten op het milieu, en dus ook de effecten van de lichtvervuiling, grondig onderzocht werden. Er kan in alle redelijkheid gesteld worden dat de impact van het project op de omgeving toelaatbaar is. 

Stad Antwerpen rolt ook een lichtdoofplan uit, waarbij, behalve in strategische zones, de straatverlichting gedoofd wordt tussen 1 en 5 uur ’s nachts, rekening houdend met onder andere de veiligheid.
 Het bezwaar is deels gegrond en deels ongegrond. De beleving van straatlicht is subjectief. Om lichtvervuiling te beperken en af te stemmen op het park en de omliggende natuurgebieden, wordt een voorwaarde opgelegd om het lichtplan met het Agentschap Natuur en Bos verder te bespreken. Er werd verder wel rekening mee gehouden in de vergunning en het werd ook aangekaart in de project-mer-screening. 

 

9. Verstoring nabijgelegen natuurreservaat 

“De geplande bouwlocatie ligt in de nabijheid van een groenreservaat dat van groot belang is voor de lokale gemeenschap en de natuur. Dit reservaat fungeert als een belangrijke groene long, en draagt bij aan de fysieke en mentale gezondheid van de bewoners. Het bouwproject zal onvermijdelijk leiden tot verstoring van dit groenreservaat door toegenomen geluidsoverlast, lichtvervuiling en menselijke activiteit. Het behoud van dit reservaat is cruciaal voor het welzijn van zowel de natuur als de mensen in de omgeving.”  

Beoordeling: Het agentschap voor Natuur en Bos, De stedelijke diensten ‘Stadsbeheer/ Groen en Begraafplaatsen’ en ‘Stadsontwikkeling/ Klimaat en Leefmilieu’ hebben voorliggend dossier voorwaardelijk gunstig geadviseerd en eventuele bijkomende belasting op de omgeving werd aanvaardbaar bevonden. Bovendien werd er tijdens de opstelling van het RUP ‘Hoekakker’ een plan-mer-screening uitgevoerd waarbij de effecten op biodiversiteit en milieu grondig onderzocht werden. Er kan in alle redelijkheid gesteld worden dat de impact van het project op de fauna en flora in de omgeving toelaatbaar is. 

Stad Antwerpen rolt ook een lichtdoofplan uit, waarbij, behalve in strategische zones, de straatverlichting gedoofd wordt tussen 1 en 5 uur ’s nachts, rekening houdend met onder andere de veiligheid.
Het bezwaar is deels gegrond en deels ongegrond. Om lichtvervuiling te beperken en af te stemmen op het park en de omliggende natuurgebieden, wordt een voorwaarde opgelegd om het lichtplan met het Agentschap Natuur en Bos verder te bespreken. Er werd rekening mee gehouden in de vergunning en werd aangekaart in de project-mer-screening. 

 

VERKEERSVEILIGHEID

 

10. Speelplein verdwijnt 

“Het veel gefrequenteerde buurtspeeltpleintje, wat een veilige en conflictvrije speelplek is voor veel jonge kinderen in deze wijk, verdwijnt. In het voorgestelde park moet hiervoor een afstand met conflicten (auto’s, fietsen, ...) overbrugd worden, wat een absoluut verlagen is van de veiligheid.” 

Beoordeling: Er komt een park in de plaats waar voldoende speelaanleiding en mogelijkheden worden aangeboden. Er zijn voldoende veilige doorsteken naar het park voorzien.
Het bezwaar is ongegrond.

Besluit

De gemeenteraad keurt bij monde van de fractievoorzitters volgend besluit goed.
Stemden ja: N-VA, Vooruit, CD&V, Open VLD en schepen Erica Caluwaerts.
Stemden nee: Groen, Vlaams Belang en PVDA. 
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van het volledig aanvraagdossier en de bijhorende plannen voor wat betreft de ‘aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg’.

Artikel 2

De gemeenteraad beslist de ongegronde bezwaren over de ‘aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg’ te verwerpen en maatregelen op te leggen voor de gegronde bezwaren.

Artikel 3

De gemeenteraad beslist zijn goedkeuring te hechten aan het bijgevoegde rooilijnplan ‘T-004.001-15-02E’.

Artikel 4

De gemeenteraad beslist zijn goedkeuring te hechten aan de ligging, breedte en uitrusting van ‘Gerardus Stijnenlaan’, ‘Vazallaan’, ‘Keurelaan’, ‘Willebeeklaan’, ‘Hertogenlaan’, ‘Gravenlaan’, ‘Prinshoeveweg’ en ‘Herautenlaan’ onder voorwaarden en lasten.


 Voorwaarden

  1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen met betrekking op de gemeentewegen zijn strikt na te leven;
  2. De voorwaarden opgelegd in het advies van Fluvius met betrekking op de gemeentewegen zijn strikt na te leven;
  3. De voorwaarden opgelegd in het advies van Proximus met betrekking op de gemeentewegen zijn strikt na te leven;
  4. De voorwaarden opgelegd in het advies van Aquafin met betrekking op de gemeentewegen zijn strikt na te leven;
  5. *Het advies van ANB moet gevolgd worden voor de te behouden bosoppervlakte op de percelen 11363E0066/00E000 en 11363E0067/00K000. Hierop blijft het bosdecreet van toepassing en is het niet toegelaten om constructies of ingrijpende wijzigingen uit te voeren;
    * Het advies van ANB moet gevolgd worden inzake boscompensatie;
    * Verdichting van de bodem moet altijd vermeden worden. Gelet op de waterrijkdom van het gebied, dient de uitvoerder de nodige voorzorgsmaatregelen te nemen om bodemverdichting tijdens en na aanleg tot een absoluut minimum te beperken (rijplaten, kleinere of minder zware machines, aangepaste timing ifv het weer, …);
     * Voor de aanleg van het park worden 9 bomen geveld. Deze moeten gecompenseerd worden met minimaal 9 hoogstammige bomen met minimale stamomtrek 18/20.  De bomen moeten voldoen aan de grootteklasse 1A en moeten inheemse soorten zijn;
    * Voor de aanleg van de wegenis en verkaveling, worden 40 bomen geveld.  Deze moeten gecompenseerd worden met minimaal 40 hoogstammige bomen met minimale stamomtrek 16/18.  De bomen moeten een mix hebben van 1/3 grootteklasse 1A en 2/3 grootteklasse 1B en moeten allen inheemse soorten zijn;
    * Groene taluds die voorzien zijn van gras en nadien beheerd moeten worden, mogen een maximale hellingsgraad van 25° hebben;
    * Fietsbeugels mogen niet op versterkt gras aangelegd worden, omdat dit het onderhoud sterk bemoeilijkt.   Fietsbeugels dienen bij voorkeur op verharding geplaatst te worden. Plaatsing op halfverharding type porfier is ook toegestaan;
    * Voor een correct onderhoud van de hondenloopzones, dient een poort van minimaal 4 m breed voorzien te worden in het ontwerp;
    * Voor het onderhoud langsheen de beek, dient verduidelijkt te worden welk type versterkt gras voorzien wordt, wat de breedte is en moet een dwarsdoorsnede toegevoegd worden;
    * De soort Colutea arborescens gebruiken in tuinstraten en pleinen, lijkt geen optimale keuze te zijn in openbaar domein. Deze soort kan erg hoog worden, ontwikkelt peulvruchten en zaden en bladeren van de plant zijn giftig. Niet geschikt in openbaar domein en te schrappen uit het ontwerp en te vervangen door een andere soort.
  1. De vergunning dient enkel te worden verleend op grond van artikel 90bis van het Bosdecreet en onder de voorwaarden zoals opgenomen in het hierbij gevoegde compensatieformulier met kenmerk 24-206741, met bijkomende opmerkingen:
    - de te ontbossen oppervlakte bedraagt 734 m². Deze oppervlakte valt niet meer onder het toepassingsgebied van het Bosdecreet;
    - de resterende bosoppervlakte (6.800 m²) op percelen 11363E0066/00E000 en 11363E0067/00K000 moet zonder meer ALS BOS behouden blijven. Bijkomende kappingen in deze zone kunnen maar uitgevoerd worden mits machtiging door het Agentschap voor Natuur en Bos. Het is evenmin toegelaten in deze zone constructies op te richten of ingrijpende wijzigingen van de bodem, de strooisel-, kruid- of boomlaag uit te voeren.
  2. De bouwheer voert het programma van maatregelen, nl. een archeologische opgraving (https://loket.onroerenderfgoed.be/archeologie/notas/notas/10466), verplicht uit en meldt 2 weken voor aanvang de start van de werken aan de stedelijke dienst archeologie (archeologie@stad.antwerpen.be).?Aanvullend laat hij ook werfcontroles toe door stadsarcheologen.
  3. Voor de uitwerking van het openbaar domein en het park dient een verder traject via het Coördinatieoverleg publiek ruimte gelopen te worden.
  4. De verlichting in het park dient nog verder afgestemd te worden met het Agentschap Natuur en Bos met aandacht voor de omliggende natuurgebieden.

 

Lasten

  1. De verkavelaar zorgt voor de nodige leidingen voor water-, elektriciteits-, kabeltelevisie- en fm-distributie zodat alle individuele kavels zonder uitbreiding van het distributienet kan/kunnen worden aangesloten. Indien een uitbreiding of aanpassing van één of meerdere distributienetten noodzakelijk is, zal hij hiervoor alle kosten en waarborgen dragen. Hij zal voor dit alles contact opnemen met de maatschappijen die voor de distributie instaan en zich volgens hun richtlijnen gedragen, ook wat een eventuele eigendomstoewijzing van de leidingen betreft na hun realisatie. Hij dient in de onderhandse en authentieke akte betreffende de verkoop van de betrokken percelen melding te maken of te laten maken van het feit dat de nodige leidingen voor de aansluiting van de betrokken percelen op de verschillende distributienetten zijn aangebracht, of dat deze leidingen nog dienen aangebracht maar de borg hiervoor wel reeds werd betaald.
  2. Vooraleer onderhavige omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen kan worden uitgevoerd dient de verkavelaar:
    1. een overeenkomst, conform het raadsbesluit van 26 oktober 2015 (jaarnummer 576), af te sluiten met de stad Antwerpen voor de kosteloze overdracht (kosteloos voor de stad) van de met infrastructuur voorziene gronden, gelegen in het toekomstig openbaar domein;
    2. Het aanbestedingsdossier te laten goedkeuren door de stad – door de dienst Stadsontwikkeling Publieke Ruimte en het college;
    3. De uitvoeringsplannen te laten goedkeuren door de stad  – door de dienst Stadsontwikkeling Publieke Ruimte en het college;
    4. De uitvoeringsdetails verder bespreken met de stad Antwerpen voor de uitvoeringsfase;
    5. een afdoende financiële waarborg voor de uitvoering van de wegeniswerken te stellen in de handen van de stadsontvanger/financieel beheerder van de stad Antwerpen;
    6. op eigen kosten te zorgen voor een opmetingsplan en een precad plan, opgemaakt door een beëdigd landmeter-expert of meetkundige-schatter van onroerende goederen.

Artikel 5

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.