Terug
Gepubliceerd op 01/10/2024

2024_GR_00524 - Omgevingsvergunning. Aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg - OMV_2023133255. Scheldeboorden Noord. District Antwerpen - Goedkeuring

gemeenteraad
ma 30/09/2024 - 19:30 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester-voorzitter; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Claude Marinower, raadslid; Filip Dewinter, raadslid; Nahima Lanjri, raadslid; André Gantman, raadslid; Anke Van dermeersch, raadslid; Peter Mertens, raadslid; Mie Branders, raadslid; Joris Giebens, raadslid; Johan Klaps, raadslid; Caroline Bastiaens, raadslid; Danielle Meirsman, raadslid; Martine Vrints, raadslid; Koen Laenens, raadslid; Franky Loveniers, raadslid; Kevin Vereecken, raadslid; Annick De Ridder, raadslid; Imade Annouri, raadslid; Kristel Somers, raadslid; Ilse van Dienderen, raadslid; Nordine Saidi Mazarou, raadslid; Omar Fathi, raadslid; Manuëla Van Werde, raadslid; Nathalie van Baren, raadslid; Hicham El Mzairh, raadslid; Sam Van Rooy, raadslid; Sam Voeten, raadslid; Karen Maes, raadslid; Koenraad De Vylder, raadslid; Wim Jochems, raadslid; Mohammad Nawabi, raadslid; Lise Vandecasteele, raadslid; Lotte Mintjens, raadslid; Niel Staes, raadslid; Fatima Talhaoui, raadslid; Ilse De Schutter, raadslid; Goedele Toen, raadslid; Kathleen Van Brempt, raadslid; Freya Van Alsenoy, raadslid; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Güler Turan, raadslid; Yasmia Setta, raadslid; Khadija Chennouf, raadslid

Verontschuldigd

Gerolf Annemans, raadslid; Jan Penris, raadslid; Liesbeth Homans, raadslid; Peggy Pooters, raadslid; Sevilay Altintas, raadslid

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester-voorzitter
2024_GR_00524 - Omgevingsvergunning. Aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg - OMV_2023133255. Scheldeboorden Noord. District Antwerpen - Goedkeuring 2024_GR_00524 - Omgevingsvergunning. Aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg - OMV_2023133255. Scheldeboorden Noord. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023133255

Gegevens van de aanvrager:

Antwerpen met als adres Grote Markt 1 te 2000 Antwerpen en de heer Johan Pieraerts met als adres Grote Markt 1 te 2000 Antwerpen

Gegevens van de exploitant:

NV AQUAFIN (0440691388) met als contactadres Kontichsesteenweg 38A te 2630 Aartselaar

Ligging van het project:

Scheldeboorden-Noord te 2050 Antwerpen en Scheldeboorden Noord te 2050 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 13 sectie N nrs. 712C6, 712H6, 712N8, 714P5, 714R6, 714B6, 714X5, 714E7, 744K, 755R12, 756F12, 757/2_, 757V13 en 865W

waarvan:

 

-          20240215-0076

afdeling 13 sectie N nrs. 757/2_, 714E7, 757V13, 865W, 712C6, 714R6, 744K, 755R12, 714P5, 714B6, 756F12, 712N8, 712H6 en 714X5 (Bemaling rioleringswerken Scheldeboorden Noord)

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen, exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten, vegetatiewijzigingen

Voorwerp van de aanvraag:

verwijderen van bestaande en het aanleggen van nieuwe infrastructuur, het vellen van hoogstammige bomen, het aanzienlijk wijzigen van het reliëf, en de exploitatie van een tijdelijke bemaling

 

Omschrijving aanvraag


Relevante voorgeschiedenis  

  • er werd geen relevante voorgeschiedenis teruggevonden. 

 

Bestaande toestand 

  • projectgebied Scheldeboorden, deelgebied Noord.  

 

Nieuwe toestand 

  • openbaar domein;  

  • inrichting:  

  • vernieuwde/nieuwe wegenis (inclusief nutsvoorzieningen en riolering) en gebruikelijke aanhorigheden; 

  • ontharde zones; 

  • (her)aangelegde park- en groenzones.  

 

Inhoud van de aanvraag  

  • uitgraven en ophogen van het maaiveld; 

  • aanleggen van een infiltratiesysteem (hemelwater); 

  • aanleggen van een park; 

  • voorzien van wegenis en brandwegen; 

  • vellen van hoogstammige bomen. 

Juridische grond

Het Omgevingsvergunningsdecreet van 25 april 2014, meermaals gewijzigd, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten en het Gemeentewegendecreet van 3 mei 2019 zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 31 en 32 van het Omgevingsvergunningsdecreet stellen dat als de vergunningsaanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, de gemeenteraad een beslissing over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein, neemt voor de bevoegde overheid een beslissing neemt over de aanvraag.

Argumentatie

Adviezen met betrekking tot de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen 

25 april 2024

 13 juni 2024

Voorwaardelijk gunstig 

Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen 19 juni 202419 juli 2024Voorwaardelijk gunstig

Politiezone Antwerpen/ Verkeerspolitie

25/03/2024

3 april 2024

Geen bezwaar

Politiezone Antwerpen/ Verkeerspolitie

25 april 2024

3 mei 2024

Geen bezwaar

 

Toetsing aan de doelstellingen en principes van het gemeentewegendecreet

 

Het is de ambitie van de stad om maximaal aan te sluiten op de dijkwerken van het Sigmaplan, het Sint-Anneke-Plage te herwaarderen en de Scheldeboorden te transformeren tot een 6 km lang park met een rijk en aaneengeschakeld oeverlandschap, een slimme padenstructuur en een levendige publieke ontmoetingsruimte in open lucht. 

Voorliggende omgevingsvergunningsaanvraag ‘Scheldeboorden Noord’ omvat een eerste fase in deze ambitie. Het projectgebied omvat zowel de bebouwde als onbebouwd ruimte van de Scheldeboorden van het Sint-Annabos tot omgeving Charles De Costerlaan. Het ontwerp is geconcipieerd als één geheel maar wordt, omwille van beslissingsbevoegdheden, opgedeeld in twee deelprojecten en omgevingsvergunningaanvragen: een aanvraag voor de parkzone en de straten door de stad Antwerpen en een aanvraag voor de waterkeringswerken door De Vlaamse Waterweg. Voorliggende aanvraag heeft betrekking op de parkzone en de straten en omvat volgende zones: 

  1. De lanen Esmoreitlaan en Thonetlaan; 

  1. Het Esmoreitpark; 

  1. De inkomzone van de Gloriantlaan; 

  1. De Plage, Robinsontuin en Scheldebocht; 

  1. Het lineair park langs de jachthaven; 

  1. De kop van de Charles De Costerlaan. 

De aanvraag heeft betrekking op de publieke delen. Private percelen vallen buiten het projectgebied.  

In het deelgebied De lanen met de Esmoreitlaan en de Thonetlaan wordt sterk ingezet op ontharding van de overgedimensioneerde lanen die (te) snel rijden in de hand werken. Het beperken van de ruimte voor auto’s gaat ten voordele van bredere fietspaden, het verbeteren van de oversteekbaarheid en de structuur voor voetgangers, en het verhogen van de verkeersveiligheid. De gemeentelijke rooilijn aan de Esmoreitlaan en de Thonetlaan ter hoogte van het projectgebied zal verlegd worden in de richting van de rijbaan om meer ruimte te geven aan het projectgebied en omdat de nieuwe wegenis minder ruimte inneemt. 

In het deelgebied Esmoreitpark wordt het padensysteem dat in de bestaande toestand geen continu parcours heeft, vervolledigd. Er wordt een ruiterpad aangelegd en de bestaande wegen naar de landbouwschool en de manège worden verbreed en verhard met kasseien. Binnen het projectgebied worden enkele nieuwe rooilijnen voorzien om rechtszekerheid te bieden voor enkele bestaande en nieuwe wegen. 

Het deelgebied Inkomzone Gloriantlaan werd recentelijk heraanlegd als eerste zet in de heraanleg van het publiek domein. De kop van de Gloriantlaan zal een levendige poort zijn van het noordelijk deelgebied en functioneert als mobihub waar de bushalte, parkeerclusters, fietsenstallingen en een vélopunt worden geclusterd. Er wordt ingezet op ontharding. De gemeentelijke rooilijn aan de Gloriantlaan ter hoogte van het projectgebied wordt verlegd zodat de parking op het einde van de Gloriantlaan en de aansluitingen naar de omliggende wegen nu binnen de gemeentelijke rooilijn zouden vallen. 

Het deelgebied Plage – Robinsontuin – Scheldebocht is in de huidige toestand een fragmentarische ruimte. De horecastrip verdeelt de parkruimte in een voor- (Plage) en achterkant (Robinsontuin) en is weinig doorwaadbaar. Door de horecastrip worden verbindingen gemaakt om de Plage, de Robinsontuin en de Scheldebocht te connecteren. De Scheldewandeling wordt zoveel mogelijk landinwaarts getrokken om een zo breed mogelijk strand te creëren. Binnen het projectgebied worden enkele nieuwe rooilijnen voorzien om rechtszekerheid te bieden voor enkele bestaande en nieuwe wegen. 

In het deelgebied Charles De Costerlaan wordt de formele laanfiguur die plaatselijk onder de Schelde duikt bovengronds zichtbaar gemaakt op een subtiele manier. In het verlengde van de Charles De Costerlaan wordt een directe verbinding tot op de dijk gerealiseerd. 

De algemene structuur van verbindingen worden opgenomen binnen een nieuwe rooilijn die de ligging van de vernieuwde Thonetlaan, de Kastanjedreef, de doorsteken van de Kastanjedreef naar de Wandeldijk, de Wandeldijk, de vernieuwde Esmoreitlaan en de belangrijkste verbindingen in het Esmoreitpark vastlegt in het rooilijnplan ‘BA_Scheldeboorden-noord_Rooilijnplan_01_Inplantingsplan'. 

De wijzing van de gemeentewegen houdt binnen zijn uitvoering rekening met de actuele en toekomstige functie van de gemeenteweg. De wijziging komt tegemoet aan een herwaardering van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak. 

De keuze van materialisatie van de paden volgt de hiërarchie in de parkpaden. De primaire Scheldewandeling wordt uitgevoerd in uitgewassen beton met een kleur en granulometrie die past bij de zandige en natuurlijke identiteit van de Schelde. De Wandeldijk en de assen die de verbinding maken tussen de Schelde en de lanen worden in gebouchardeerde beton uitgevoerd. De lanen volgen de standaardmaterialen van de stad Antwerpen: voetpaden in betontegels, fietspaden in roodbruine asfalt en straten in grijze asfalt en parkeerstroken in bolle kasseien.  

Het rooilijnplan bevat geen berekening van de eventuele waardevermindering of waardevermeerdering van de gronden ten gevolge van de wijziging van de gemeenteweg overeenkomstig artikel 28 van het gemeentewegendecreet. 

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

5 maart 2024

Volledig en ontvankelijk

25 april 2024

Start 1e openbaar onderzoek

5 mei 2024

Einde 1e openbaar onderzoek

3 juni 2024

Beslissing aanvaarding wijzigingsaanvraag

19 juni 2024

Start laatste openbaar onderzoek

1 juli 2024

Einde laatste openbaar onderzoek

30 juli 2024

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

30 september 2024

Uiterste beslissingsdatum

7 oktober 2024

Naam GOA

Axel Devroe

 

De aanvrager heeft één of meerdere verzoeken ingediend om zijn oorspronkelijke dossier te wijzigen. 

Minstens één van die verzoeken werd aanvaard, waardoor de aanvaarde wijzigingen mee beoordeeld worden. 

De aanvaarde wijzigingen zijn zodanig dat er een nieuw openbaar onderzoek werd gehouden en eventuele adviezen opnieuw werden gevraagd.

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 2 openbare onderzoeken. Er werden standpunten, opmerkingen en/of bezwaren ingediend tijdens de openbaarmaking.

 

Bespreking van de bezwaren met betrekking tot de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg 


  1. Niet akkoord: Een aantal bezwaarindieners geven aan niet akkoord te zijn met het ontwerp in het algemeen of met bepaalde ingrepen zonder te motiveren waarom zij bezwaar aantekenen;  
    Beoordeling: Bezwaren die geen motivatie bevatten kunnen niet worden behandeld. Deze bezwaren zijn ongegrond.  

 

  1. Ontdubbeling Esmoreitlaan: Het bezwaar dat de ontdubbeling van de Esmoreitlaan zal leiden tot verkeersproblemen. De huidige rijweg wordt weliswaar verbreed, maar het verkeer moet in beide richtingen over dezelfde rijweg. Bovendien is parkeren toegestaan langs beide kanten. Dit in tegenstelling tot de Gloriantlaan en de Vermeylenlaan, welke de huidige dubbele rijwegen behouden. Dit leidt tot gevaarlijke situaties aan de aansluitingen met de Esmoreitlaan. Op de Esmoreitlaan zelf zal er verkeershinder zijn wanneer brede voertuigen (o.a. lijnbussen) elkaar moeten passeren of kruisen. De Lijn heeft in het verleden al meermaals de dienstverlening ingekrompen, en het is te vrezen dat de bemoeilijkte passage, de Lijn ertoe zal aanzetten de dienstverlening nog verder terug te schroeven. Deze impact op de mobiliteit is onvoldoende onderzocht; 
    Beoordeling: De ontworpen wegenis houdt rekening met de draaicirkel van grotere voertuigen waaronder bussen en hulpdiensten. Het bezwaar is ongegrond. 

 

  1. Formele beschrijving van de wijzigingen van de gemeentewegen: Het bezwaar dat er geen formele beschrijving opgenomen is van de wijzigingen aan de gemeentewegen; 
    Beoordeling: De plannen hangen inherent samen met de aanvraag tot het wijzigen van de gemeentewegen waarop duidelijk wordt weergegeven in welke wijze de gemeentewegen wijzigen. Het bezwaar is ongegrond. 

 

  1. Feitelijke rooilijnen Esmoreitpark: Het bezwaar dat de rooilijnen in het Esmoreitpark zijn weergegeven als nieuwe rooilijnen op het nieuwe rooilijnplan in plaats van te behouden rooilijn. 
    Beoordeling: Het klopt dat dit te behouden rooilijnen zijn. Op basis van de overige plannen kan vastgesteld worden waar de huidige, feitelijke rooilijnen gelegen zijn en dat er naar de nieuwe situatie toe niets veranderd. Het nieuwe rooilijnplan bevestigd de status van rooilijn. Het bezwaar is ongegrond. 

 

  1. Tabel percelen: Het bezwaar dat de percelenlijst ontbreekt. 
    Beoordeling: De percelenlijst geeft al de percelen weer die opgenomen zijn binnen de aanvraag. De inleiding van de beschrijvende nota geeft weer dat er geen private percelen betrokken zijn bij de aanvraag. Ondanks dat deze informatie niet op het rooilijnplan staat, is ze wel aanwezig in het dossier. De betreffende stukken zullen overgemaakt worden aan de gemeenteraad. Het bezwaar is ongegrond. 

 

  1. Grafische plannen op te heffen gemeentewegen: Het bezwaar dat er geen afzonderlijk grafisch plan aanwezig is van de op te heffen gemeentewegen. 
    Beoordeling: De beide handelingen worden weergegeven op eenzelfde plan waarop een onderscheid wordt gemaakt tussen te behouden, af te schaffen en nieuwe rooilijn. Er is geen overlap tussen die drie toestanden waardoor het mogelijk is om dit duidelijk weer te geven op één plan. Het bezwaar is ongegrond. 

 

  1. Ontsluiting van de aangrenzende percelen: Het bezwaar dat de aangrenzende percelen niet correct worden aangesloten op de nieuw aangelegde Kastanjedreef. 
    Beoordeling: De huidige uitwerking van de aansluiting van de betreffende percelen op de Kastanjedreef beperkt de bereikbaarheid. Het bezwaar is gegrond. Er wordt in voorwaarden opgelegd dat alle aangelanden en ook de functies (zwembad/jachthaven) ten alle tijden bereikbaar moeten blijven voor normaal gebruik en voor hulpdiensten, tijdens de werffase en na de uitvoering. 

 

  1. Rekening houden met actuele functie: Het bezwaar dat er geen rekening wordt gehouden met de huidige functie van de Kastanjedreef als toegang voor bewoners, personeel, klanten en de bevoorrading van de horeca, en de toegang voor brandweer en hulpdiensten. 
    Beoordeling: De nieuwe weg wordt enkelrichting en 4 m breed waardoor ze ruim voldoet aan de actuele en toekomstige functie. Het bezwaar is ongegrond. 

 

  1. Breedte van de Thonetlaan en de Esmoreitlaan volstaat niet voor het beoogde gebruik: Het bezwaar dat de ontworpen wegbreedte 6 m bedraagt en dit niet voldoende is voor het heersende snelheidsregime en het gebruik van de wegenis door het openbaar vervoer en hulpdiensten. 
    Beoordeling: De aangehaalde breedtes in het bezwaar verwijzen naar adviezen en zijn niet bindend. Het bezwaar is ongegrond. 

 

  1. Fietspad langs de Thonetlaan is te breed: Het bezwaar dat het fietspad langs de Thonetlaan te breed is. 
    Beoordeling: De extra breedte houdt rekening met een toekomstig gebruik en voorziet in extra verkeersveiligheid. Het bezwaar is ongegrond. 

 

  1. Voetpad langs de parkzijde van de Thonetlaan is te smal: Het bezwaar dat het voetpad langs de parkzijde van de Thonetlaan met een breedte van 1,9 m te smal is. 
    Beoordeling: Een breedte van 1,9 m is ruim voldoende voor voetgangersverkeer. Het bezwaar is ongegrond. 

 

  1. Vermindering verkeersveiligheid schoolomgeving Sint-Anna-Goethe: Het bezwaar dat het huidige ontwerp zorgt voor een vermindering van de verkeersveiligheid in de omgeving van de school door de middeneilanden te supprimeren. 
    Beoordeling: Er wordt binnen het ontwerp de keuze gemaakt om de oversteekplaatsen overzichtelijker te maken maar ze verder wel te combineren met asverschuivingen om zo voldoende verkeersveiligheid te bieden. Het bezwaar is ongegrond. 

Besluit

De gemeenteraad keurt bij monde van de fractievoorzitters volgend besluit goed.
Stemden ja: N-VA, Vooruit, Vlaams Belang, CD&V, Open VLD en schepen Erica Caluwaerts.
Stemden nee: Groen en PVDA. 
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van het volledig aanvraagdossier en de bijhorende plannen voor wat betreft de ‘aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg’.  

Artikel 2

De gemeenteraad beslist de bezwaren vermeld onder punt 7 als gegrond te aanvaarden en hiervoor milderende maatregelen op te leggen en de overige bezwaren over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg ' als ongegrond te verwerpen. 

Artikel 3

De gemeenteraad beslist zijn goedkeuring te hechten aan het bijgevoegd rooilijnplan ‘BA_Scheldeboorden-noord_Rooilijnplan_01_Inplantingsplan’.  

Artikel 4

De gemeenteraad beslist zijn goedkeuring te hechten aan de ligging, breedte en uitrusting van Thonetlaan, Kastanjedreef, Wandeldijk, Gloriantlaan en de Esmoreitlaan onder volgende voorwaarden:  

Voorwaarden

  • alle aangelanden en ook de functies (zwembad/jachthaven) moeten ten alle tijden bereikbaar blijven voor normaal gebruik en voor hulpdiensten, tijdens de werffase en na de uitvoering; 

  • de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen met betrekking op de gemeentewegen zijn strikt na te leven. 

Artikel 5

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • BA_Scheldeboorden-noord_Rooilijnplan_01_Inplantingsplan.pdf
  • BA_Scheldeboorden-noord_Percelenlijst.pdf
  • BA_Scheldeboorden-noord_Beschrijvende Nota_Inleiding.pdf
  • BA_EsmThonKas_I_B_01.pdf
  • BA_EsmThonKas_I_N_01.pdf
  • BA_Scheldeboorden-noord_Rooilijnplan_02_Esmoreitpark.pdf
  • BA_Scheldeboorden-noord_Rooilijnplan_03_Esmoreitlaan.pdf
  • BA_Scheldeboorden-noord_Rooilijnplan_04_Robinsontuin.pdf
  • BA_Scheldeboorden-noord_Rooilijnplan_05_PlageMolen.pdf
  • BA_Scheldeboorden-noord_Rooilijnplan_06_Scheldebocht.pdf
  • BA_Scheldeboorden-noord_Rooilijnplan_07_Jachthaven.pdf
  • BA_Scheldeboorden-noord_Rooilijnplan_08_Charles de Coster.pdf
  • advies_brandweer_OMV_2023133255.pdf
  • advies_politie_OMV_2023133255.pdf