Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2024108840 |
Gegevens van de aanvrager: | VZW KONINKLIJKE DEN BRANDT VZW met als adres Ahornenlaan 31 te 2610 Antwerpen |
Gegevens van de exploitant: | VZW KONINKLIJKE DEN BRANDT VZW (0408555288) met als adres Ahornenlaan 31 te 2610 Antwerpen |
Ligging van het project: | Vogelzanglaan 6 te 2020 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 9 sectie I nrs. 2225L en 2225M |
waarvan: |
|
- 20240617-0043 | afdeling 9 sectie I nr. 2225M (KTC Den Brandt) |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen, exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten |
Voorwerp van de aanvraag: | het bouwen van een clubgebouw met kleedkamers, cafetaria en berging, het aanleggen van 13 tennisvelden en 4 petanquevelden met bijhorende omgevingsaanleg en fietsenstalling en het exploiteren van warmtepompen, koelingen en een grondwaterwinning |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 28/02/2020: vergunning (OMV_2019128638) voor het oprichten van een 'High Performance' trainingscentrum;
- 26/07/2013: vergunning (20132963) voor het bouwen van een gecombineerde distributiecabine;
- 16/07/2010: vergunning (20102264) voor het bouwen van een sport-, jeugd- en trainingscentrum met omgevingswerken.
Vergunde toestand
- functie: dagrecreatie (sportterrein);
- inrichting:
Bestaande toestand
- overeenkomstig vergunde toestand.
Nieuwe toestand
- functie: dagrecreatie (clubgebouw tennisclub);
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
- inrichting:
Inhoud van de aanvraag
- vellen van 12 hoogstammige bomen;
- wijzigen van het reliëf;
- bouwen van een clubgebouw en berging;
- inrichten van 13 tennisvelden en 4 petanquevelden.
Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten
Inhoud van de aanvraag
De aanvraag heeft betrekking op de exploitatie van warmtepompen, koelinstallaties en een grondwaterwinning.
Aangevraagde rubriek(en)
Aangevraagde rubriek(en) KTC Den Brandt
Rubriek | Omschrijving | Gevraagd voor |
16.3.2°a) | koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW; | 26,56 kW |
53.8.1°a) | andere boringen van grondwaterwinningsputten en grondwaterwinning, dan de boringen, vermeld in rubriek 53.1 tot en met 53.7 en 53.12, waarvan het totaal opgepompte debiet kleiner is dan of gelijk is aan 5.000 m³/jaar en alle putten een diepte hebben die kleiner is dan of gelijk is aan het locatiespecifieke dieptecriterium, zoals weergegeven op de kaart in bijlage 2ter van dit besluit en niet ingedeeld in rubriek 53.8.1° c); | 2.030,00 m³/jaar |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Agentschap Wegen en Verkeer - District Antwerpen | 22 augustus 2024 | 7 oktober 2024 | Voorwaardelijk gunstig |
Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken - ASTRID | 22 augustus 2024 | 3 september 2024 | Voorwaardelijk gunstig |
Fluvius System Operator | 22 augustus 2024 | 4 september 2024 | Voorwaardelijk gunstig |
Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen | 22 augustus 2024 | 16 september 2024 | Voorwaardelijk gunstig |
Politiezone Antwerpen/ Verkeerspolitie | 22 augustus 2024 | 30 augustus 2024 | Geen bezwaar |
Proximus | 22 augustus 2024 | 26 augustus 2024 | Voorwaardelijk gunstig |
Water-link | 22 augustus 2024 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
|
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Autonoom gemeentebedrijf voor vastgoed en stadsprojecten in Antwerpen (VESPA) | 22 augustus 2024 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering | 22 augustus 2024 | 5 september 2024 |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Visit Antwerpen | 22 augustus 2024 | 30 september 2024 |
Sporting A & Sociaal Ruimtelijke Veiligheid - Trage wegen | 22 augustus 2024 | 13 september 2024 |
Stadsbeheer/ Groen en Begraafplaatsen | 22 augustus 2024 | 23 augustus 2024 |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 22 augustus 2024 | 9 september 2024 |
Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Water | 22 augustus 2024 | 10 september 2024 |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Archeologie | 22 augustus 2024 | 27 augustus 2024 |
Stadsontwikkeling/ Publieke Ruimte | 22 augustus 2024 | 19 september 2024 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: afbakeningslijn grootstedelijk gebied antwerpen.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor dagrecreatie. De gebieden voor dagrecreatie bevatten enkel de recreatieve en toeristische accommodatie, bij uitsluiting van alle verblijfsaccommodatie, (Artikel 16 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgend(e) punt(en):
- Publiciteit: het besluit van de Vlaamse regering van 12 mei 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening voor publiciteitsinrichtingen.
(De verordening publiciteit kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Gewestelijke publiciteitsverordening 2023).
De gewestelijke publiciteitsverordening is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 25 maart 2024 en in werking getreden op 15 juli 2024.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):
Fietsparkeerplaatsen voor personeel moeten overdekt en afsluitbaar zijn.
- Stedenbouwkundige lasten: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening ‘Stedenbouwkundige lasten’ (verder genoemd verordening stedenbouwkundige lasten), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 29 april 2024.
- (De verordening stedenbouwkundige lasten kan u raadplegen via https://www.antwerpen.be/nl/overzicht/vergunningen/regelgeving).
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de verordening stedenbouwkundige lasten.
Sectorale regelgeving
- MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving besluit de toegevoegde project-MER-screeningsnota dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Programmatische Aanpak Stikstof: overeenkomstig het stikstofdecreet, het nieuwe beoordelingskader voor alle aanvragen die stikstofemissies veroorzaken, in werking getreden op 23 februari 2024.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).
Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).
Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.
(Kijk de score van uw project na op https://www.waterinfo.be/informatieplicht)
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Archeologienota: overeenkomstig artikel 5.4.1 van het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013 moet aan bepaalde aanvragen een archeologienota worden toegevoegd waarvan akte werd genomen
Van de archeologienota werd akte genomen door het agentschap Onroerend Erfgoed op 28 juli 2024.
De nota toont gemotiveerd aan dat er geen verder archeologisch onderzoek moet plaatsvinden.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Het perceel is volgens het Gewestplan Antwerpen gelegen in een gebied voor dagrecreatie. De voorgestelde functie van sportterreinen met bijhorend clubgebouw is in overeenstemming met deze bestemming en bijgevolg stedenbouwkundig aanvaardbaar.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De aanvraag omvat de aanleg van sportterreinen, een clubgebouw en een berging. De inplanting is zo compact mogelijk opgevat zodat een minimum aan verharding aangelegd wordt en er zo veel mogelijk groene open ruimte bewaard blijft.
De ontsluiting van het sportcomplex situeert zich aan de noordzijde. In een bestaande opening in de bomenrij aan de Vogelzanglaan wordt een nieuwe oprit aangelegd die toegang geeft tot een fietsenstalling en een inkomplein. Deze oprit zal enkel gebruikt worden voor voetgangers, fietsers, brandweer en occasionele leveringen. De aanvraag voorziet ook in 30 nieuwe autoparkeerplaatsen, maar deze worden aangetakt op de bestaande parking van sportcentrum Wilrijkse Plein, waardoor een minimum aan extra verharding aangelegd wordt en er geen extra oprit voor gemotoriseerd verkeer nodig is. Dit wordt gunstig geadviseerd. De nieuwe parkeerplaatsen worden voorzien in grasdals.
Op de site worden 9 tennisvelden in gravel en 3 in kunstgras aangelegd. Deze velden worden gegroepeerd in omheinde zones van 2 tot 4 tennisvelden waartussen paden in waterdoorlatende verharding aangelegd worden. Verder worden aan de noordzijde ook een kidsveld in gravel en 4 petanquebanen in dolomiet geplaatst die voorzien worden van enkele zitbanken.
Het clubgebouw wordt centraal tussen de tennisvelden geplaatst en bestaat uit 2 bouwlagen met een plat dak. Het gebouw werd ontworpen als een alzijdig rechthoekig volume met een logisch plan. Het gelijkvloers herbergt de kleedruimtes, het sanitair en bergruimte. Een centrale hal doorsnijdt het rechthoekige plan en geeft via een brede draaitrap toegang tot de verdieping, waar een cafetaria met keuken, kantoor en aparte zaal georganiseerd worden. De verdieping wordt aan alle zijden voorzien van een uitpandige terrasconstructie die zicht biedt op de omliggende tennisvelden en het gelijkvloers voorziet van overdekte toegangen. Aan de zuidzijde is dit terras het breedst. In deze zone wordt een buitentrap geplaatst die identiek is aan de draaitrap binnen. Het dak van het clubgebouw wordt boven de terraszone doorgetrokken.
Aan het inkomplein wordt ook een bijgebouw opgericht waarin een tuinberging en afvalberging ondergebracht worden. Deze berging wordt tegen de omheining van de fietsenstalling geplaatst en architecturaal hetzelfde uitgewerkt als deze omheining waardoor het bijgebouw vanop het openbaar domein niet leest als een extra losstaand volume. Dit wordt gunstig geadviseerd.
De aanvraag voldoet aan de goede ruimtelijke ordening op vlak van schaal, het ruimtegebruik en de bouwdichtheid.
Visueel-vormelijke elementen
De gevels van het clubhuis worden afgewerkt met lichtgroene verticale gevelplanken. Het buitenschrijnwerk wordt uitgevoerd in witgelakt hout. De terrasconstructie rondom het gebouw wordt uitgevoerd in wit staal met borstweringen in wit stalen gaas. De 2 draaitrappen krijgen een volle gele balustrade en vormen kleuraccenten in de uniforme gevels. Deze materialen en kleuren passen binnen de omgeving waarop de aanvraag betrekking heeft en zijn dus aanvaardbaar. De gevelgeleding is logisch opgebouwd en de achterliggende functies zijn helder leesbaar.
De aparte tuin- en afvalberging en de omheining rond de fietsenstalling worden uitgewerkt in dezelfde architectuur met dezelfde materialen en kleuren. Hierdoor lezen de constructies op de site als een architecturaal geheel, wat gunstig geadviseerd wordt.
De aanvraag voldoet aan de goede ruimtelijke ordening op vlak van de visueel-vormelijke elementen.
Bodemreliëf
De aanvraag omvat enkele reliëfwijzigingen. Op de site is in de bestaande toestand een talud aanwezig. Dit talud wordt deels verwijderd en deels verplaatst voor de aanleg van een zitheuvel tussen de Vogelzanglaan en de tennisvelden. Deze zitheuvel vormt enerzijds een buffer naar de straat en kan anderzijds gebruikt worden als tribune voor de naastgelegen tennisvelden. Naast de zitheuvel wordt een grote wadi aangelegd waar het hemelwater van het gehele sportcomplex kan infiltreren.
Deze reliëfwijzigingen komen het gebruik van de site ten goede en zijn aanvaardbaar.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De uitwerking van het clubgebouw wijkt op enkele punten af van de verordening toegankelijkheid. Zo heeft de buitendeur van de hal naar het sanitair op het gelijkvloers een vrije en vlakke doorgangsbreedte van 0,88 m terwijl artikel 22 een breedte van minstens 0,90 m oplegt. Het verbreden van deze deur wordt als voorwaarde opgelegd.
Daarnaast raakt de duwzijde van de 3 enkele buitendeuren op het gelijkvloers (hal sanitair, kleedruimte 1B en kleedruimte 2B) de draaicirkel voor deze deuren niet. Als voorwaarde voor vergunning wordt opgelegd dat het deurvlak van deze deuren naar binnen geplaatst dient te worden zodat deze de draaicirkel raakt.
Verder voldoet de afmeting van de aangepaste kleedruimtes niet aan artikel 30 van de verordening toegankelijkheid. Als voorwaarde wordt opgelegd dat de wand tussen de aangepaste kleedruimte en de gemeenschappelijke douches met 0,20 m dient op te schuiven zodat een binnenmaat van 2,40 m gerealiseerd wordt in de aangepaste kleedruimtes.
Artikel 20 van de bouwcode legt een lichtkleurige dakbedekking op voor platte daken die niet als groendak ingericht worden. Op de plannen wordt de kleur van de dakbedekking niet vermeld. Als voorwaarde voor vergunning wordt daarom een lichtkleurige dakbedekking opgelegd.
Gezien de aanvraag betrekking heeft op de aanleg van een sportcomplex in de nabijheid van 2 trage wegen, werd intern advies opgevraagd bij de stedelijke sportdienst en de dienst voor sociaal ruimtelijke veiligheid. Hun advies is voorwaardelijk gunstig en kan als volgt samengevat worden:
“Er zijn op dit moment 2 trage wegen net buiten de grenzen van de aanvraag:
- de Finse piste rond de huidige sportinfrastructuur;
- de trage weg naast de afrit van de A12 van de Kruishofstraat en scoutslokaal aan sportcentrum Wilrijkse Plein tot aan de Gerard Le Grellelaan.
In de aanvraag komt er een hekwerk rond de tennisterreinen. Naast het hekwerk komt er ook beplanting: Acer Campestre 1,20 m hoog. Acer Campestre kan tot 12 m hoog groeien als het niet gesnoeid wordt. Een hoge haag op deze locatie zou een heel negatieve invloed hebben op het veiligheidsgevoel van gebruikers op de Finse piste en trage weg. De Finse piste loopt op dit moment naast een heuvel (bunker) en een open voetbalveld. Er is sociale controle vanuit de open ruimte naast de piste. Als de hagen niet gesnoeid worden moeten lopers of wandelaars passeren op een smal pad tussen een heuvel aan de ene kant en een ‘blinde muur’ aan de andere. Voor de trage weg is de situatie gelijkaardig: de trage weg zou dan een groene ‘steeg’ worden tussen de bermen van de A12 en de haag van de tennisclub zonder zichtrelatie met de omgeving van het wandelpad.
De bestaande sportvelden van sportcentrum Wilrijkse Plein hebben een omheining maar geen hagen. Dit zorgt voor sociale controle op de ‘achterkanten’ van de site en geeft een gevoel van veiligheid aan wandelaars en lopers. Ons advies is om een gelijkaardige oplossing te zoeken voor de tennisclub en de haag te vervangen door een plantsoort met een volwassen hoogte van maximaal 1,20 m.
Daarnaast is de parkeerdruk in de wijk op dit moment al zeer hoog en wordt de bestaande parking van sportcentrum Wilrijkse Plein nu al overbevraagd. Door een bijkomende functie, de tennisclub, zal de parkeerdruk alleen maar verhogen. Aangezien er geen aparte parking voor de tennisclub wordt voorzien wordt er geadviseerd om de bestaande parking van het sportcentrum maximaal uit te breiden met minimaal 23 extra parkeerplaatsen. Dit voorkomt dat er wild geparkeerd wordt in het niet verharde deel.”
Dit advies wordt vanuit stedenbouwkundig oogpunt bijgetreden. De voorwaarde betreffende de hoogte van de hagen wordt opgenomen als voorwaarde voor vergunning. De gewijzigde projectinhoudversie komt reeds tegemoet aan het advies om de bestaande parking met minstens 23 parkeerplaatsen uit te breiden, aangezien er 30 nieuwe plaatsen voorzien worden.
De aanvraag heeft betrekking op de aanleg van een nieuwe oprit waardoor intern advies van de dienst Publieke Ruimte opgevraagd werd. Hun advies is voorwaardelijk gunstig en kan als volgt samengevat worden:
“Voor de brandweertoegang op het terrein moet de parkeerstrook onderbroken worden. Het is niet duidelijk of dit kan met reglementering of het voetpad/parkeerstrook dient aangepast te worden. Eventuele aanpassing kan opgenomen worden binnen de procedure voor herstelling openbaar domein na de werken.
De bouwheer zal voor de werken contact dienen op te nemen met Stadsontwikkeling – afdeling Publieke Ruimte, postadres aangetekende zending: Grote Markt 1, 2000 Antwerpen of via mail: herstellingopenbareruimte@antwerpen.be, betreffende de opmaak van een plaatsbeschrijving en de herstellingen aan het openbaar domein na afloop van de bouwwerken.”
Dit advies wordt vanuit stedenbouwkundig oogpunt bijgetreden en de geformuleerde voorwaarde wordt opgenomen als voorwaarde voor vergunning.
Gezien de aanvraag het vellen van 12 hoogstammige bomen en de aanplanting van nieuwe bomen inhoudt, werd intern ook advies opgevraagd bij de stedelijke groendienst. Hun advies is voorwaardelijk gunstig en luidt als volgt:
“De groendienst geeft een gunstig advies op voorwaarde dat de bomen die nieuw aangeplant worden, bomen van eerste grootte A zijn. De bomen ter hoogte van de petanquevelden mogen bomen van 2e grootte zijn. Dit betekent dus 13 bomen van eerste en 14 bomen van 2e grootte. De gekozen boomsoorten moeten inheems zijn.
De boom die in de verharding, ter hoogte van de fietsenstalling, wordt voorzien, moet voldoende ondergrondse groeiruimte krijgen om zijn slaagkans zo optimaal mogelijk te maken.”
Dit advies wordt vanuit stedenbouwkundig oogpunt bijgetreden en de geformuleerde voorwaarden worden opgenomen als voorwaarden voor vergunning.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 13 parkeerplaatsen. De parkeerbehoefte wordt bepaald op het nieuw bouwen van een clubgebouw, cafetaria en 13 tennisvelden. Voor een tennisveld in centrumschil wordt in de CROW een norm gehanteerd van 0,4 ppl/100 m². Er worden 12 normale velden voorzien en 1 kidsveld. - 12 x 260,8 m² = 3.130 m²; - 1 x 60,50 m² = 60,50 m².
Voor de totale oppervlakte van 3.190,50 m² moeten er 13 parkeerplaatsen zijn. |
De plannen voorzien in 30 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen. Er worden 30 extra parkeerplaatsen toegevoegd aan de bestaande parking. |
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 30.
Dit aantal is toereikend. |
Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 13 – 30 = 0.
Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 13 – 30 = 0. Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen. |
Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 0 plaatsen. |
Fietsvoorzieningen:
Voor de berekening van het aantal fietsparkeerplaatsen wordt rekening gehouden met het aantal sporters dat gelijktijdig aanwezig kan zijn. Op de tennisvelden kunnen maximaal 50 tennissers tegelijkertijd spelen (maximaal 4 per tennisveld x 12 en 2 voor het kidsveld). Voor de helft van de sporters dient een fietsparkeerplaats voorzien te worden, wat neerkomt op 25 plaatsen.
Daarnaast wordt voor de cafetaria de horecanorm gehanteerd:
- 0,60 fietsstalplaatsen/100 m² voor het personeel = 0,60/100 m² x 541 m² = 3,2;
- 2 fietsparkeerplaatsen/100 m² voor het publiek = 2/100 m² x 668 m² = 13,3.
Dit komt neer op 17 fietsstalplaatsen.
In het totaal dienen er dus 39 fietsparkeerplaatsen te zijn. De aanvraag voorziet in een fietsenstalling in openlucht met 60 plaatsen waarvan 8 voor buitenmaatse fietsen. Bouwcode artikel 33 legt op dat de fietsstalplaatsen voor het personeel overdekt en afsluitbaar moeten zijn. Er wordt geoordeeld dat er voldoende bergingen aanwezig zijn in het sportcomplex om de 3 personeelsfietsen in onder te brengen, waardoor hiervoor geen extra overdekte en afsluitbare fietsenberging georganiseerd dient te worden.
Laden en lossen:
De wagens voor de leveringen rijden op en af via de Vogelzanglaan. Er moet voldoende zichtbaarheid zijn op de aankomende fietsers en voetgangers. Dit wordt als aandachtspunt meegegeven aan de aanvrager.
Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu
De aanvraag heeft betrekking op de bouw van een nieuw clubgebouw met 12 bijhorende tennisvelden, 1 kindertennisveld en 4 petanquevelden op het domein van sportcentrum Wilrijkse Plein. Er zullen 10 graveltennisvelden en 3 kunstgrasvelden worden ingericht. De sportvelden zijn elke dag geopend van 9.00 uur tot 23.00 uur. Het clubgebouw omvat kleedkamers, sanitair, een cafetaria en een kleine keuken.
Clubgebouw
Voor de verwarming en koeling van de ruimten in het clubgebouw zullen 4 warmtepompen geïnstalleerd worden. Voor het sanitair worden 3 warmtepompen met elk een vermogen van 3 kW voorzien. Het gebruikte koelmiddel is R1234ze. Dit koelmiddel heeft een Global Warming Potential (GWP) van 7. Voor de cafetaria wordt een warmtepomp voorzien met een vermogen van 15 kW. Het gebruikte koelmiddel is R290. Dit koelmiddel heeft een GWP van 3. De buitenunits van de 4 warmtepompen zullen bovenop het dak geplaatst worden zodat de hinder die hiervan afkomstig is, beperkt zal blijven. De warmtepompen zullen enkel werkzaam zijn wanneer er activiteiten plaatsvinden in het clubgebouw. De dichtstbijzijnde woningen bevinden zich op circa 250 meter. De exploitant dient te allen tijde te voldoen aan de milieukwaliteitsnormen voor geluid in openlucht zoals opgenomen in Vlarem II.
Verder zal er ook barkoeling aanwezig zijn alsook enkele koelkasten en vriezers voor het gekoeld bewaren van drank en kleine snacks. Deze hebben een gezamenlijk vermogen van 2,56 kW. In de keuken kunnen kleine snacks bereid worden, maar er zullen geen volledige maaltijden geserveerd worden.
Het huishoudelijk afvalwater is afkomstig van de sanitaire voorzieningen en van de keuken van de cafetaria. Het debiet bedraagt maximaal 100 m³ per jaar en is bijgevolg niet ingedeeld. Het afvalwater dat afkomstig is van de keuken zal een vetvanger passeren vooraleer het geloosd wordt in de riolering.
Er kan op de site een kleine hoeveelheid aan gevaarlijke onderhoudsproducten opgeslagen worden. De hoeveelheid zal echter de indelingsdrempel niet overschrijden. De producten worden afgesloten en boven lekbakken bewaard.
Graveltennisvelden
De graveltennisvelden dienen beregend te worden om bespeelbaar te zijn. Hiervoor wordt een grondwaterwinning aangelegd. Het grondwater wordt gewonnen uit één boorput met een diepte van 8 meter uit de watervoerende laag 0250 - Mioceen Aquifersysteem. De totale oppervlakte die door de gravelvelden zal worden opgenomen bedraagt circa 5.730 m². Hoeveel beregening er effectief nodig is hangt af van de weersomstandigheden. Er wordt jaarlijks maximaal 2.030 m³ aan grondwater opgepompt gedurende het tennisseizoen van april tot september. Dit komt neer op maximaal 11,2 m³ per dag.
Op het terrein van Sportcentrum Wilrijkse Plein zijn er reeds twee bestaande grondwaterwinningen voor de beregening en het onderhoud van de sportinfrastructuur van de hockey- en rugbyclubs. Uit het geohydrologisch onderzoek blijkt dat er geen significante impact op de omgeving en andere winningen op het terrein zal zijn. De invloedstraal met 0,05 m verlaging blijft beperkt tot het terrein zelf. Er bevinden zich daarnaast ook geen OVAM-dossiers binnen de invloedstraal. Er is dus ook geen risico dat er op lange termijn verontreinigingen zullen worden aangetrokken. De winning bevindt zich binnen een PFAS no regret-zone (straal van 5 tot 10 km rond 3M). Er zijn hier echter geen no regret-maatregelen in verband met grondwater van kracht.
De grondwaterwinning wordt gevraagd voor onbepaalde duur. Gelet op het wijzigende klimaat en de onzekere gevolgen hiervan op termijn voor de grondwatervoorraden wordt geadviseerd om de termijn voor grondwaterwinningen voor laagwaardige toepassingen zoals beregening te beperken tot maximaal 10 jaar. Op deze wijze wordt in functie van de toestand van het grondwaterlichaam de vergunning voor het oppompen van grondwater opnieuw geëvalueerd en kan ze bijgestuurd worden.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. Het clubgebouw dient voorzien te worden van een ASTRID-indoorradiodekking.
2. De voorwaarden uit het advies van Fluvius zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.
3. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.
4. De voorwaarden uit het advies van Proximus zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.
5. Op het gelijkvloers dient de buitendeur van de hal naar het sanitair een vrije en vlakke doorgangsbreedte van 0,90 m te hebben conform artikel 22 van de verordening toegankelijkheid.
6. Op het gelijkvloers dienen de deurvlakken van de 3 enkele buitendeuren (aan hal sanitair, kleedruimte 1B en kleedruimte 2B) naar binnen geplaatst te worden zodat de duwzijde van de deuren de draaicirkel voor deze deuren raakt conform artikel 22 van de verordening toegankelijkheid.
7. De wand tussen de aangepaste kleedruimte en de gemeenschappelijke douches dient met 0,20 m op te schuiven zodat een binnenmaat van 2,40 m gerealiseerd wordt in de aangepaste kleedruimtes conform artikel 30 van de verordening toegankelijkheid.
8. De delen van het platte dak die niet als groendak ingericht worden dienen voorzien te worden van een lichtkleurige dakbedekking conform artikel 20 van de bouwcode.
9. De haag rondom het sportcomplex (Acer Campestre) dient vervangen te worden door een plantsoort met een volwassen hoogte van maximaal 1,20 m hoog.
10. De bouwheer dient voor de werken contact op te nemen met Stadsontwikkeling – afdeling Publieke Ruimte, postadres aangetekende zending: Grote Markt 1, 2000 Antwerpen of via mail: herstellingopenbareruimte@antwerpen.be, betreffende de opmaak van een plaatsbeschrijving en de herstellingen aan het openbaar domein na afloop van de bouwwerken.
11. De nieuwe bomen rond het petanqueveld en het kidsveld (14 stuks) dienen van 2e grootte en inheems te zijn. De andere nieuwe bomen (13 stuks) dienen van 1e grootte A en inheems te zijn.
12. De boom die in de verharding ter hoogte van de fietsenstalling voorzien wordt, moet voldoende ondergrondse groeiruimte krijgen om zijn slaagkans zo optimaal mogelijk te maken.
Advies over de ingedeelde inrichtingen of activiteiten
Mits voldaan wordt aan de algemene en sectorale vergunningsvoorwaarden, is deze aanvraag in overeenstemming met de VLAREM-wetgeving. Vanuit milieutechnisch oogpunt wordt positief advies gegeven de vergunning te verlenen. Het college beslist de vergunning voor de grondwaterwinning te verlenen voor een periode van 10 jaar vanaf de start van de grondwaterwinning.
Geadviseerde rubriek(en)
Rubriek | Omschrijving | Geadviseerd voor |
16.3.2°a) | koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW; (inrichting KTC Den Brandt) | 26,56 kW |
53.8.1°a) | andere boringen van grondwaterwinningsputten en grondwaterwinning, dan de boringen, vermeld in rubriek 53.1 tot en met 53.7 en 53.12, waarvan het totaal opgepompte debiet kleiner is dan of gelijk is aan 5.000 m³/jaar en alle putten een diepte hebben die kleiner is dan of gelijk is aan het locatiespecifieke dieptecriterium, zoals weergegeven op de kaart in bijlage 2ter van dit besluit en niet ingedeeld in rubriek 53.8.1° c); (inrichting KTC Den Brandt) | 2.030,00 m³/jaar |
Geadviseerde bijzondere milieuvoorwaarden
1. De startdatum van de grondwaterwinning wordt ten minste twee weken voor de start gemeld aan stad Antwerpen. Hiervoor stuurt u een mail aan de dienst Vergunningen (milieuvergunningen@antwerpen.be) en de dienst Milieu-Interventie (mi@antwerpen.be) met vermelding van het projectnummer, de contactgegevens van de werfverantwoordelijke en de start- en einddatum.
2. Het debiet van de grondwaterwinningen wordt opgevolgd door middel van correct werkende digitale debietmeters en bijgehouden in een logboek dat steeds aanwezig is en ter inzage wordt gehouden van de toezichthoudende overheid.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 9 augustus 2024 |
Volledig en ontvankelijk | 22 augustus 2024 |
Start 1e openbaar onderzoek | 1 september 2024 |
Einde 1e openbaar onderzoek | 30 september 2024 |
Beslissing toepassing administratieve lus | 17 oktober 2024 |
Start laatste openbaar onderzoek | 27 oktober 2024 |
Einde laatste openbaar onderzoek | 25 november 2024 |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 3 februari 2025 |
Verslag GOA | 19 december 2024 |
Naam GOA | Cynthia Steurs en Bieke Geypens |
Administratieve lus
Op de aanvraag werd een administratieve lus toegepast, omwille van de volgende reden(en):
De aanplakking van de affiche is niet gebeurd conform de voorschriften. De affiche moet aanplakken uiterlijk op de dag voor de begindatum van het openbaar onderzoek.
De stappen in de procedure die verkeerd gelopen zijn werden opnieuw uitgevoerd om te voorkomen dat de eindbeslissing over de aanvraag vernietigd wordt omwille van de vastgestelde procedurefout(en).
De aanvraag werd onderworpen aan 2 openbare onderzoeken. Er werden standpunten, opmerkingen en/of bezwaren ingediend tijdens de openbaarmaking.
Bespreking van de bezwaren
Bezwaren uit vorige openbare onderzoeken over de aanvraag, die nog relevant zijn, worden hier ook besproken.
Tijdens de periode van het openbaar onderzoek werden bezwaarschriften ingediend, die zich als volgt laten samenvatten:
Het bezwaar is ongegrond.
Beoordeling: De bestemming van het perceel is volgens het Gewestplan Antwerpen vastgelegd als gebied voor dagrecreatie. De beoogde sportterreinen met clubhuis zijn verenigbaar met deze bestemming. Voor de inplanting van het sportcomplex dienen 12 hoogstammige bomen die gemarkeerd staan als ‘niet duurzaam’ gekapt te worden. Deze worden gecompenseerd door de aanplant van nieuwe bomen van duurzame soorten. Rondom het complex blijft een groene buffer aanwezig. De nieuwe parkeerplaatsen worden aangetakt op de bestaande parking op de site zodat een minimum aan extra verharding aangelegd dient te worden. De nieuwe parkeerplaatsen worden voorzien in grasdals. In het kader van de aanvraag werd ook een voorwaardelijk gunstig advies afgeleverd door de stedelijke groendienst. Mits voldaan wordt aan de voorwaarden kan gesteld worden dat de impact op het groen aanvaardbaar is.
Het bezwaar is ongegrond.
Het bezwaar is ongegrond.
Het bezwaar is ongegrond.
Het bezwaar is ongegrond.
Het bezwaar is ongegrond.
Het college sluit zich integraal aan bij:
- de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;
- het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. Het clubgebouw dient voorzien te worden van een ASTRID-indoorradiodekking.
2. De voorwaarden uit het advies van Fluvius zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.
3. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.
4. De voorwaarden uit het advies van Proximus zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.
5. Op het gelijkvloers dient de buitendeur van de hal naar het sanitair een vrije en vlakke doorgangsbreedte van 0,90 m te hebben conform artikel 22 van de verordening toegankelijkheid.
6. Op het gelijkvloers dienen de deurvlakken van de 3 enkele buitendeuren (aan hal sanitair, kleedruimte 1B en kleedruimte 2B) naar binnen geplaatst te worden zodat de duwzijde van de deuren de draaicirkel voor deze deuren raakt conform artikel 22 van de verordening toegankelijkheid.
7. De wand tussen de aangepaste kleedruimte en de gemeenschappelijke douches dient met 0,20 m op te schuiven zodat een binnenmaat van 2,40 m gerealiseerd wordt in de aangepaste kleedruimtes conform artikel 30 van de verordening toegankelijkheid.
8. De delen van het platte dak die niet als groendak ingericht worden dienen voorzien te worden van een lichtkleurige dakbedekking conform artikel 20 van de bouwcode.
9. De haag rondom het sportcomplex (Acer Campestre) dient vervangen te worden door een plantsoort met een volwassen hoogte van maximaal 1,20 m hoog.
10. De bouwheer dient voor de werken contact op te nemen met Stadsontwikkeling – afdeling Publieke Ruimte, postadres aangetekende zending: Grote Markt 1, 2000 Antwerpen of via mail: herstellingopenbareruimte@antwerpen.be, betreffende de opmaak van een plaatsbeschrijving en de herstellingen aan het openbaar domein na afloop van de bouwwerken.
11. De nieuwe bomen rond het petanqueveld en het kidsveld (14 stuks) dienen van 2e grootte en inheems te zijn. De andere nieuwe bomen (13 stuks) dienen van 1e grootte A en inheems te zijn.
12. De boom die in de verharding ter hoogte van de fietsenstalling voorzien wordt, moet voldoende ondergrondse groeiruimte krijgen om zijn slaagkans zo optimaal mogelijk te maken.
Bijzondere milieuvoorwaarden
1. De startdatum van de grondwaterwinning wordt ten minste twee weken voor de start gemeld aan stad Antwerpen. Hiervoor stuurt u een mail aan de dienst Vergunningen (milieuvergunningen@antwerpen.be) en de dienst Milieu-Interventie (mi@antwerpen.be) met vermelding van het projectnummer, de contactgegevens van de werfverantwoordelijke en de start- en einddatum.
2. Het debiet van de grondwaterwinningen wordt opgevolgd door middel van correct werkende digitale debietmeters en bijgehouden in een logboek dat steeds aanwezig is en ter inzage wordt gehouden van de toezichthoudende overheid.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.
De vergunning omvat thans volgende rubriek(en):
Rubriek | Omschrijving | Gecoördineerd |
16.3.2°a) | koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW; (inrichting KTC Den Brandt) | 26,56 kW |
53.8.1°a) | andere boringen van grondwaterwinningsputten en grondwaterwinning, dan de boringen, vermeld in rubriek 53.1 tot en met 53.7 en 53.12, waarvan het totaal opgepompte debiet kleiner is dan of gelijk is aan 5.000 m³/jaar en alle putten een diepte hebben die kleiner is dan of gelijk is aan het locatiespecifieke dieptecriterium, zoals weergegeven op de kaart in bijlage 2ter van dit besluit en niet ingedeeld in rubriek 53.8.1° c); (inrichting KTC Den Brandt) | 2.030,00 m³/jaar |
Het college beslist dat de omgevingsvergunning geldig is voor onbepaalde duur maar dat de vergunning voor de grondwaterwinning slechts geldig is voor een termijn van 10 jaar.