Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2024100780 |
Gegevens van de aanvrager: | NV RETAIL ESTATES met als adres Industrielaan 6 te 1740 Ternat |
Eigenaars: | NV RETAIL ESTATES met als adres Industrielaan 6 te 1740 Ternat |
Ligging van het project: | Planetariumlaan 23A-23D te 2610 Wilrijk (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: | afdeling 44 sectie D nrs. 464Y, 464Z, 464X, 464S en 481L2 |
Vergunningsplichten: | verkavelen van gronden |
Voorwerp van de aanvraag: | verkavelen van een perceel in een restperceel en twee loten voor woningbouw |
Omschrijving aanvraag
Relevante voorgeschiedenis
- 4/11/2022: voorwaardelijke vergunning (OMV_2022030492) voor het slopen van alle bebouwing op perceel met adres Boomsesteenweg 947, het bouwen van een nieuw bedrijfsgebouw, herindelen en aanpassen van Planetariumlaan 21B en 23 en het exploiteren van warmtepompen.
Vergunde toestand
- groenzone van een bedrijfsgebouw.
Bestaande toestand
- vergunning OMV_2022030492 in uitvoering.
Nieuwe toestand
- verkavelen van een perceel in een restperceel en twee loten voor woningbouw:
Inhoud van de aanvraag
- verkavelen van een perceel in een restperceel en twee loten voor woningbouw.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Aangezien verkavelingen niet voorkomen op de Vlaamse of provinciale lijst, is het college bevoegd voor de vergunning.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Aquafin | 2 oktober 2024 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
|
Fluvius System Operator | 2 oktober 2024 | 27 november 2024 | Voorwaardelijk gunstig |
Proximus | 2 oktober 2024 | 7 november 2024 | Geen advies |
Water-link | 2 oktober 2024 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
|
Wyre | 2 oktober 2024 | 2 oktober 2024 | Gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie | 2 oktober 2024 | 11 oktober 2024 |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering | 2 oktober 2024 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Stadsontwikkeling/ Klimaat en Leefmilieu | 2 oktober 2024 | 21 oktober 2024 |
Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Milieu | 2 oktober 2024 | 23 oktober 2024 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een bufferzone. De bufferzones dienen in hun staat bewaard te worden of als groene ruimte ingericht te worden, om te dienen als overgangsgebied tussen gebieden waarvan de bestemmingen niet met elkaar te verenigen zijn of die ten behoeve van de goede plaatselijke ordening van elkaar moeten gescheiden worden, (Artikel 14 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een industriegebied. Deze zijn bestemd voor de vestiging van industriële of ambachtelijke bedrijven. Ze omvatten een bufferzone. Voor zover zulks in verband met de veiligheid en de goede werking van het bedrijf noodzakelijk is, kunnen ze mede de huisvesting van het bewakingspersoneel omvatten. Tevens worden in deze gebieden complementaire dienstverlenende bedrijven ten behoeve van de andere industriële bedrijven toegelaten, namelijk: bankagentschappen, benzinestations, transportbedrijven, collectieve restaurants, opslagplaatsen van goederen bestemd voor nationale of internationale verkoop, (Artikel 7 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
- Publiciteit: het besluit van de Vlaamse regering van 12 mei 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening voor publiciteitsinrichtingen.
(De verordening publiciteit kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Gewestelijke publiciteitsverordening 2023).
De gewestelijke publiciteitsverordening is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 25 maart 2024 en in werking getreden op 15 juli 2024.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
Sectorale wetgeving
- MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving besluit de toegevoegde project-MER-screeningsnota dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Programmatische Aanpak Stikstof: overeenkomstig het stikstofdecreet, het nieuwe beoordelingskader voor alle aanvragen die stikstofemissies veroorzaken, in werking getreden op 23 februari 2024.
Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag een verkeersdragend of een verkeersgenererend project is. Het beoordelingskader uit het decreet is dus van toepassing. De berekende impactscore is kleiner dan of gelijk aan 1%. De opmaak van een passende beoordeling van de effecten van stikstofdepositie via de lucht ten aanzien van SBZ-H is niet vereist.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het project is gelegen in een zone met een kleine pluviale overstromingskans (T1000) onder toekomstig (2050) klimaat (score B).
Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).
Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.
(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De straat waarbinnen de verkavelingsaanvraag gelegen is, wordt gekenmerkt door woningen. De beoogde functie ‘wonen’ is bijgevolg inpasbaar in de omgeving. De functionele inpasbaarheid wordt gunstig geadviseerd.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Het perceel wordt opgedeeld in 2 loten waarbij lot 1 voorzien is voor een gesloten bebouwing en lot 2 voor een halfopen bebouwing. Het voorgestelde volume is mits opvolging van de voorschriften, vanuit stedenbouwkundig oogpunt aanvaardbaar.
Visueel-vormelijke elementen
In het voorschrift 2.1.D. verschijningsvorm wordt er aangegeven wat wel of niet toegelaten kan worden. De concrete inpasbaarheid in het straatbeeld dient op het niveau van de aanvraag voor een Omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen te worden beoordeeld.
Bespreking van de stedenbouwkundige voorschriften
In het artikel 1. Terrassen op de verdieping worden voorwaarden vermeld voor terrassen IN een schuin dak. Aangezien de voorschriften voor beide loten enkel een plat dak voorzien, dient deze paragraaf uit dit artikel geschrapt te worden.
Artikel 2.1.D. Verschijningsvorm (zowel bij lot 1 als bij lot 2) laat toe om het hoofdmateriaal te combineren met aanvullende materialen zoals aluminium, kwalitatief plaatmateriaal, houten bekleding of sierpleister. De omgeving wordt gekenmerkt door gevels in metselwerk en elementen in natuursteen of beton.
Het is onduidelijk hoe deze aanvullende materialen het straatbeeld en de architecturale kwaliteit van het gevelbeeld respecteren of opwaarderen conform artikel 8 van de bouwcode.
Dit zal bijgevolg uit de voorschriften geschrapt worden.
Dit artikel laat eveneens toe om op de platte daken een dakterras te voorzien, zolang ze binnen het maximumprofiel van de bebouwing vallen.
Het is onduidelijk hoe dit te rijmen valt met het artikel 1. Terrassen op de verdieping en artikel 20 van de bouwcode.
Dit zal bijgevolg uit de voorschriften geschrapt worden.
Bij artikel 3.1.D. Afsluitingen op de perceelgrens (zowel bij lot 1 als bij lot 2) moet toegevoegd worden dat de afsluiting ook voorzien kan worden in een muurtje of hek. Tot de voortuinafsluiting behoren zowel afsluitingen langs de openbare ruimte als afsluitingen tussen voortuinen onderling. Zo is dit artikel afgestemd op §6 van artikel 23 van de bouwcode, waar de andere panden in de straat aan moeten voldoen.
Artikel 3.2.A. Verhardingen en groenzones (zowel bij lot 1 als bij lot 2) laat een terras enkel toe binnen een strook van maximaal 4 meter uit de achtergevel. Deze beperking is niet nodig, het is aanvaardbaar dat de verharding voor een terras dieper in de tuinzone wordt voorzien. Belangrijker is om het aantal vierkante meters verharding te beperken. Daarom dienen de eerste twee zinnen van dit artikel aangepast te worden naar: ‘Noodzakelijke verhardingen mogen aangelegd worden, met een maximum van 1/3 van de totale tuinoppervlakte.’.
Het verkavelingsplan voorziet een ‘zone voor bijgebouwen’, zoals omschreven in artikel 3.2.B Constructies. Het is wenselijk om tussen de woningen en de bijgebouwen een zo groot mogelijke open ruimte te voorzien. Daarom dient deze zone beperkt te worden tot de achterste 8 meter van de loten. Dit dient aangepast te worden op het verkavelingsplan.
Voor lot 2 is er artikel 3.4. Erfdienstbaarheidzone voor ondergrondse leidingen voorzien. In dit artikel staat vermeld dat alle constructies verboden zijn. Eveneens vermeld dit artikel dat het is toegestaan om een constructie te voorzien in het verlengde van de voorgevel van het gebouw in de zijtuinstrook teneinde een (visuele) verbinding te maken met het bijgebouw op het aanpalende perceel. Om verwarring te voorkomen dient dit aangepast te worden naar ‘Het is toegestaan om een poort te voorzien in het verlengde van de voorgevel van het gebouw in de zijtuinstrook teneinde een (visuele) verbinding te maken met het bijgebouw op het aanpalende perceel.’.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De stedelijke dienst Klimaat & Leefmilieu geeft een voorwaardelijk gunstig advies. Op de locatie zijn er gemiddelde geluidsniveaus Lden van 65-70 dB(A). Daarom zal opgenomen worden om een verhoogde akoestische isolatie van de bouwschil volgens NBN S01-400-1 Akoestische criteria voor woongebouwen rekening houdend met gevelbelasting van 67dB te voorzien of om akoestische isolatiewaarde van de ramen en deuren (glas + kader) minimaal RW+Ctr = 35dB te voorzien.
Het dossier werd voorwaardelijk gunstig geadviseerd door Wyre en voorwaardelijk gunstig door Fluvius. In voorwaarde zal opgenomen worden om deze adviezen strikt na te leven.
Gezien de beperkte impact van de aangevraagde verkavelingsvergunning wordt geoordeeld dat de aanvraag, indien rekening wordt gehouden met bovenstaande opmerkingen, in overeenstemming is met de goede ruimtelijke ordening.
Mobiliteitsimpact
Gezien de bestemming van lot 1 en 2, met name 2 eengezinswoningen, worden er geen onaanvaardbare mobiliteitsproblemen verwacht.
Om het parkeren op eigen terrein maximaal te faciliteren zullen de voorschriften worden aangevuld dat de zijtuin, voor de bouwzone van 1 bouwlaag bij de halfopen bebouwing, kan worden voorzien van noodzakelijke verhardingen in functie van een autoparkeerplaats, naast de noodzakelijke verhardingen voor toegang tot de gebouwen.
Advies aan het college
Aan het college wordt voorgesteld om de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde voorwaarden
1. De bijgevoegde stedenbouwkundige voorschriften dienen strikt toegepast te worden. Ze worden evenwel met volgende bepalingen gewijzigd en aangevuld:
2. Het verkavelingsplan voorziet een ‘zone voor bijgebouwen’, zoals omschreven in Artikel 3.2.B Constructies voor lot 1 en Artikel 3.3.B. Constructies voor lot 2. Deze zone moet beperkt worden tot de achterste 8 meter van de loten.
3. Een verhoogde akoestische isolatie van de bouwschil volgens NBN S01-400-1 Akoestische criteria voor woongebouwen rekening houdend met gevelbelasting van 67dB te voorzien of om akoestische isolatiewaarde van de ramen en deuren (glas + kader) minimaal RW+Ctr = 35dB te voorzien.
4. Het advies van Wyre en Fluvius strikt na te leven.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 9 september 2024 |
Volledig- en ontvankelijk | 2 oktober 2024 |
Start 1e openbaar onderzoek | 11 oktober 2024 |
Einde 1e openbaar onderzoek | 9 november 2024 |
Beslissing toepassing administratieve lus | 27 november 2024 |
Start laatste openbaar onderzoek | 6 december 2024 |
Einde laatste openbaar onderzoek | 7 december 2024 |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | geen |
Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit | 16 december 2024 |
Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit | 16 maart 2025 |
Verslag GOA | 20 december 2024 |
Naam GOA | Wim Van Roosendael |
Administratieve lus
Op de aanvraag wordt een administratieve lus toegepast, omwille van de volgende reden(en):
De affiche werd niet aangeplakt uiterlijk op de dag voor de begindatum van het openbaar onderzoek en tot en met de laatste dag daarvan conform de bepalingen van artikel 20 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.
De stappen in de procedure die verkeerd gelopen zijn, werden opnieuw uitgevoerd, om te voorkomen dat de eindbeslissing over de aanvraag vernietigd wordt omwille van de vastgestelde procedurefout(en).
De aanvraag werd onderworpen aan 2 openbare onderzoeken. Er werden standpunten, opmerkingen en/of bezwaren ingediend tijdens de openbaarmaking.
* Het openbaar onderzoek was korter dan de normale 30 dagen omdat het vroegtijdig is stopgezet na vaststelling dat het eerste openbaar onderzoek toch conform de bepalingen van artikel 20 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning werd uitgevoerd.
Bespreking van de bezwaren
Bezwaren uit vorige openbare onderzoeken over de aanvraag, die nog relevant zijn, worden hier ook besproken.
Evaluatie: Het bezwaar is ongegrond. De groene zone achter de woningen maakt geen deel uit van deze aanvraag. Er is geen aanleiding om te veronderstellen dat deze zone (in het gewestplan opgenomen als bufferzone) aangetast zal worden.
Evaluatie: Het bezwaar is ongegrond. Het bezwaar is hypothetisch. Het correct afsluiten van de werf zal moeten gebeuren volgens de regels van de kunst waarbij de hinder naar de omgeving, zoveel mogelijk, moet worden beperkt.
Evaluatie: Het bezwaar is ongegrond. De uitvoering van de werken zal moeten gebeuren volgens de regels van de kunst waarbij de hinder naar de omgeving, zoveel mogelijk, moet worden beperkt.
Het college sluit zich integraal aan bij:
- de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;
- het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden.
Voorwaarden
1. De bijgevoegde stedenbouwkundige voorschriften dienen strikt toegepast te worden. Ze worden evenwel met volgende bepalingen gewijzigd en aangevuld:
2. Het verkavelingsplan voorziet een ‘zone voor bijgebouwen’, zoals omschreven in Artikel 3.2.B Constructies voor lot 1 en Artikel 3.3.B. Constructies voor lot 2. Deze zone moet beperkt worden tot de achterste 8 meter van de loten.
3. Een verhoogde akoestische isolatie van de bouwschil volgens NBN S01-400-1 Akoestische criteria voor woongebouwen rekening houdend met gevelbelasting van 67dB te voorzien of om akoestische isolatiewaarde van de ramen en deuren (glas + kader) minimaal RW+Ctr = 35dB te voorzien.
4. Het advies van Wyre en Fluvius strikt na te leven.
Het college beslist de bijgevoegde plannen goed te keuren.