Terug
Gepubliceerd op 30/12/2024

2024_CBS_10034 - Omgevingsvergunning - OMV_2023131953. Laar ZN en Gerardus Stijnenlaan ZN. District Ekeren - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 27/12/2024 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Johan Klaps, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_10034 - Omgevingsvergunning - OMV_2023131953. Laar ZN en Gerardus Stijnenlaan ZN. District Ekeren - Goedkeuring 2024_CBS_10034 - Omgevingsvergunning - OMV_2023131953. Laar ZN en Gerardus Stijnenlaan ZN. District Ekeren - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023131953

Gegevens van de aanvrager:

Antwerpen met als adres Grote Markt 1 te 2000 Antwerpen

Ligging van het project:

Laar ZN en Gerardus Stijnenlaan ZN te 2180 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 34 sectie E nrs. 154G, 154K en 157D

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

aanleggen van een fiets- en voetpad tussen Laar en Gerardus Stijnenlaan

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis  

-          24/06/2022: voorwaardelijke vergunning stedelijk college (OMV_2021058920) voor het slopen van een bestaand woonzorgcentrum (wzc) en een leegstaand gebouw, het bouwen van een nieuw woonzorgcentrum met ondergrondse parkeergarage en fietsenstalling, verhardingen, infrastructuur, terreinaanlegwerken, het vellen van 4 bomen en het exploiteren van een bemaling.

 

Vergunde/bestaande toestand  

-          functie:

  • groengebied gelegen tussen de hoofdstraat Laar en de woonstraat Gerardus Stijnenlaan;

-          inrichting:

  • bos.

 

Nieuwe toestand

-          functie: 

  • fiets- en voetpad;

-          inrichting:

  • tweerichtingsfietspad in bruinrood asfalt (breedte: 3,50 m);
  • ernaast gelegen maar er grotendeels van gescheiden voetpad in boskiezel (breedte: 2 m);
  • verkeersplateau op de Gerardus Stijnenlaan in antraciet betonstraatstenen.

 

Inhoud van de aanvraag

-          aanleggen van een fiets- en voetpad tussen Laar en Gerardus Stijnenlaan;

-          gedeeltelijk ontbossen.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Gemeentewegen

Artikel 31 van het Omgevingsvergunningendecreet stelt dat indien de vergunningsaanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, de gemeenteraad een beslissing over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg neemt, alvorens de bevoegde overheid een beslissing neemt over de vergunningsaanvraag.

 

Omschrijving beslissing

De gemeenteraad besliste in zitting van 16 december 2024 (jaarnummer 704) om zijn goedkeuring te hechten aan de gedeeltelijke opheffing van het bestaand gemeentelijk rooilijnplan zoals voorgesteld op het bijgevoegd rooilijnplan '20240709_Laar_GStijnenlaan_Fietspad_Rooilijnplan_N'. 

 

De gemeenteraad besliste in zitting van 16 december 2024 (jaarnummer 703) om: 

  • zijn goedkeuring te hechten aan het bijgevoegd rooilijnplan ‘20240709_Laar_GStijnenlaan_Fietspad_Rooilijnplan_N’.

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Agentschap voor Natuur en Bos - Adviezen en Vergunningen Antwerpen

23 juli 2024

6 augustus 2024

Ongunstig

Agentschap voor Natuur en Bos - Adviezen en Vergunningen Antwerpen

6 december 2024

10 december 2024

Voorwaardelijk gunstig

Departement Mobiliteit en Openbare Werken

23 juli 2024

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

 

Provincie Antwerpen - Dienst Integraal Waterbeleid

23 juli 2024

11 september 2024

Geen bezwaar

Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen

23 juli 2024

13 september 2024

Voorwaardelijk gunstig

Politiezone Antwerpen/ Verkeerspolitie

23 juli 2024

5 augustus 2024

Ongunstig

 

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Autonoom gemeentebedrijf voor vastgoed en stadsprojecten in Antwerpen (VESPA)

23 juli 2024

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Sporting A & Sociaal Ruimtelijke Veiligheid - Trage wegen

23 juli 2024

26 juli 2024

Stadsbeheer/ Groen en Begraafplaatsen

23 juli 2024

30 juli 2024

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

23 juli 2024

1 augustus 2024

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Milieu

23 juli 2024

1 augustus 2024

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Water

23 juli 2024

13 augustus 2024

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Archeologie

23 juli 2024

23 juli 2024

Stadsontwikkeling/ Publieke Ruimte

23 juli 2024

23 augustus 2024

 

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor service-residentie. De gebieden die als gebied voor service-residentie zijn aangeduid, zijn bestemd voor residentiële bebouwing ten behoeve van personen die niet, of slechts moeilijk in hun verzorging kunnen voorzien, met bijhorende accommodatie die betrekking heeft op de diverse aspecten van de nagestreefde dienstverlening. De aard van de residentiële bebouwing wordt door de plaatselijke omstandigheden bepaald. Kunnen onder meer worden toegelaten: homes, paviljoenen, woningen, flats, appartementen en in het algemeen elke vorm van residentiële huisvesting.

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor gemeenschapsuitrusting en openbare nutsvoorziening. Onder gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen dient te worden begrepen voorzieningen die gericht zijn op de bevordering van het algemeen belang en die ten dienste van de gemeenschap worden gesteld. De idee van dienstverlening (verzorgende sector) aan de gemeenschap is derhalve rechtstreeks aanwezig. Artikel 4.4.8.van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening schrijft voor dat in gebieden die op de gewestplannen zijn aangewezen als gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen, handelingen van algemeen belang en de daarmee verbonden activiteiten te allen tijde kunnen worden toegelaten, ongeacht het publiek of privaatrechtelijk statuut van de aanvrager of het al dan niet aanwezig zijn van enig winstoogmerk. Als gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen kunnen eveneens worden beschouwd een school, een voor het publiek toegankelijke toegangsweg tot een vergund gebouwencomplex in een gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen en neveninrichtingen naast een autosnelweg. Alhoewel in een gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen in principe geen gebouwen met een woonfunctie zijn toegelaten, heeft de Raad van State bovendien niettemin geoordeeld dat service-flats voor bejaarden kunnen worden vergund in dergelijk gebied. Ook een nomadenkamp werd door de Raad van State beschouwd als een gemeenschapsvoorziening en openbare nutsvoorziening, (Artikel 17 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening voetgangersverkeer.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.

 

-          Stedenbouwkundige lasten: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening ‘Stedenbouwkundige lasten’ (verder genoemd verordening stedenbouwkundige lasten), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 29 april 2024.

(De verordening stedenbouwkundige lasten kan u raadplegen via HYPERLINK “https://www.antwerpen.be/nl/overzicht/vergunningen/regelgeving”)

De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de verordening stedenbouwkundige lasten.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving besluit de toegevoegde project-MER-screeningsnota dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Programmatische Aanpak Stikstof: overeenkomstig het stikstofdecreet, het nieuwe beoordelingskader voor alle aanvragen die stikstofemissies veroorzaken, in werking getreden op 23 februari 2024.

Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag een verkeersdragend of een verkeersgenererend project is. Het beoordelingskader uit het decreet is dus van toepassing. De berekende impactscore is kleiner dan of gelijk aan 1%. De opmaak van een passende beoordeling van de effecten van stikstofdepositie via de lucht ten aanzien van SBZ-H is niet vereist.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).

Het voorliggende project is gedeeltelijk gelegen in een zone waarvoor de Provincie aangewezen is als adviesinstantie.

Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Het project is gelegen in een zone met een kleine fluviale overstromingskans (T1000) onder huidig klimaat (score C).
Het project is gelegen in een signaalgebied: ‘Hoekakker’ te Ekeren (Antwerpen).

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)

 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009. 
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is van toepassing op de aanvraag. 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

Er werden in voorliggende aanvraag geen afwijkingen ten aanzien van de geldende wetgeving vastgesteld.

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag voorziet louter het aanleggen van een fiets- en voetpad, doorheen een bebost terreindeel – als verbinding tussen 2 van elkaar gescheiden straten/wijken – en gelet op de ligging van laatstgenoemde in een zone voor gemeenschapsvoorzieningen, deels in een zone voor service-residentie, en het feit dat het onderwerp van de aanvraag ontegensprekelijk tot nut van het algemene belang kan worden aanzien en derhalve zonder meer passend is in beide zoneringen, waardoor er dan ook zonder meer sprake is van een correcte functionele inpasbaarheid.

 

Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid

Er worden geen bovengrondse constructies voorzien zodat het advies inzake schaal en ruimtegebruik zonder meer gunstig is.

 

Visueel-vormelijke elementen

De gehanteerde materialen, roodbruin asfalt en boskiezel, zijn sowieso aanvaardbaar voor dit type van aanleg van openbaar domein en passen binnen de door de stad Antwerpen gehanteerde richtlijnen dienaangaande.

Het advies voor dit deelaspect van de aanvraag is bijgevolg eenduidig gunstig.

 

Cultuurhistorische aspecten

Het projectgebied situeert zich in een archeologisch interessant gebied. Zowel in het noorden als het zuiden werden diverse sites aangetroffen van de ijzertijd tot de Gallo-Romeinse periode. Sporen vertalen zich in verkleuringen in de grond en handgevormd aardewerk. Bij het aantreffen van dergelijke sporen tijdens de geplande ingrepen en waarvan de bouwheer redelijkerwijs vermoedt dat ze archeologisch relevant zijn, dienen deze verplicht gemeld te worden onder de toevalsvondstprocedure. De dienst Archeologie van de stad Antwerpen kan deze waarde ter plaatse steeds komen inschatten. 

 

Bodemreliëf

Het advies van het Agentschap voor Natuur en Bos is voorwaardelijk gunstig. Het bijgevoegde boscompensatievoorstel wordt aanvaard.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De Verkeerspolitie geeft een ongunstig advies omwille van het doven van de verlichting ‘s nachts. Mits rekening gehouden wordt met de voorwaarden opgenomen in het advies van het Agentschap voor Natuur en Bos, kan de verlichting ’s nachts blijven branden. Zo wordt er tegemoet gekomen aan de opmerkingen van de Verkeerspolitie.

Er werd ook advies gevraagd aan de dienst Sociaal - Ruimtelijke veiligheid. Dat advies luidt gunstig maar zij suggereren wel om een zitbank met arm- en rugleuning om de 100 m of op zichtafstand van de volgende bank te voorzien, en de zichtlijnen open en overzichtelijk te houden zonder te hoge beplanting.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Er dient te allen tijde voldaan te zijn aan de bepalingen van de Gewestelijke Stedenbouwkundige Verordening Hemelwater en het Decreet Integraal Waterbeleid met specifieke aandacht voor de geldende afstandsregels met betrekking tot waterlopen (indien van toepassing; voor werken aan een waterloop van 2de categorie dient te allen tijde een machtiging te worden aangevraagd).

2. De aanvrager meldt 2 weken vóór aanvang de start der werken aan de stedelijke dienst Archeologie (via: archeologie@stad.antwerpen.be) en laat aansluitend werfcontroles toe door de stadsarcheologen. Hij/zij nodigt vermelde dienst uit voor een startvergadering waarin de praktische kant en de noodzaak van eventuele toevalsvondsten en/of onderzoek dienaangaande wordt geduid en is bovendien verplicht om eventuele vondsten en restanten waarvan hij redelijkerwijs vermoedt dat ze archeologische waarde hebben te melden onder de vondstmeldingsplicht (Onroerenderfgoeddecreet van 2 juli 2013, artikel 5.1.4). De dienst Archeologie kan de noodzaak hiervan steeds komen inschatten.

3. De voorwaarden uit het bijgevoegde advies van het Agentschap voor Natuur en Bos zijn strikt na te leven.

4. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn na te leven op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie.


Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

19 juni 2024

Volledig en ontvankelijk

23 juli 2024

Start openbaar onderzoek

1 augustus 2024

Einde openbaar onderzoek

30 augustus 2024

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

16 december 2024

Uiterste beslissingsdatum

4 januari 2025

Verslag GOA

23 december 2024

Naam GOA

Gerd Cryns

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek. Er werden geen standpunten, opmerkingen of bezwaren ingediend tijdens de openbaarmaking. 

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. Er dient te allen tijde voldaan te zijn aan de bepalingen van de Gewestelijke Stedenbouwkundige Verordening Hemelwater en het Decreet Integraal Waterbeleid met specifieke aandacht voor de geldende afstandsregels met betrekking tot waterlopen (indien van toepassing; voor werken aan een waterloop van 2de categorie dient te allen tijde een machtiging te worden aangevraagd).

2. De aanvrager meldt 2 weken vóór aanvang de start der werken aan de stedelijke dienst Archeologie (via: archeologie@stad.antwerpen.be) en laat aansluitend werfcontroles toe door de stadsarcheologen. Hij/zij nodigt vermelde dienst uit voor een startvergadering waarin de praktische kant en de noodzaak van eventuele toevalsvondsten en/of onderzoek dienaangaande wordt geduid en is bovendien verplicht om eventuele vondsten en restanten waarvan hij redelijkerwijs vermoedt dat ze archeologische waarde hebben te melden onder de vondstmeldingsplicht (Onroerenderfgoeddecreet van 2 juli 2013, artikel 5.1.4). De dienst Archeologie kan de noodzaak hiervan steeds komen inschatten.

3. De voorwaarden uit het bijgevoegde advies van het Agentschap voor Natuur en Bos zijn strikt na te leven.

4. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn na te leven op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.