Er werd bij de Vlaamse Regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
De Vlaamse Regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om:
- een openbaar onderzoek te houden;
- advies uit te brengen.
Projectnummer: | OMV_2023142132 |
Gegevens van de aanvrager: | de heer Bart Van Camp met als contactadres Sint-Pietersvliet 7 te 2000 Antwerpen en Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel met als adres te |
Ligging van het project: | Projectzone Oosterweel Linkeroever ter hoogte van Charles De Costerlaan - Sint-Annabos |
Kadastrale percelen: | afdeling 13 sectie N nrs. 588B, 590/2_, 590A, 591_, 592_, 593_, 594C, 594A, 595A, 596_, 597_, 598_, 599_, 641C, 641D, 642C, 643G, 643F, 646D en 647A |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | grondverbeteringswerken van bouwkuip 3 van de zone Scheldetunnel Linkeroever plus aangepaste configuratie van de berm aan de kant van de Blokkersdijk |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 6/12/2022: vergunning (OMV_2021126258) voor polderconstructies en bemalingen voor de realisatie van de Scheldetunnel;
- 20/11/2020: vergunning (OMV_2020034861) voor het bouwen en de exploitatie van de Oosterweelverbinding;
- 20/03/2015: GRUP ‘Oosterweelverbinding – wijziging’ definitief vastgesteld door de Vlaamse regering, op 16 april 2015 gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad en officieel van kracht op 30 april 2015;
- 6/06/2006 GRUP ‘Oosterweelverbinding’ definitief vastgesteld door de Vlaamse regering;
- 15/12/2000: Masterplan voor Antwerpen goedgekeurd door de Vlaamse regering. Dit Masterplan streeft 3 doelstellingen na, met name de bereikbaarheid van stad en haven garanderen, de leefbaarheid verbeteren en de verkeersveiligheid verhogen.
Vergunde toestand
- rondgemaakte Antwerpse Ring (Oosterweelverbinding);
- heraangelegde R1:
- vernieuwde snelwegen en heraangelegde knooppunten;
- verlengde nutsleidingen;
- waterzuiveringsinstallaties en persleidingen;
- groen- en recreatiezones;
- fietspaden en wandelwegen langsheen autowegen en door groenzones.
Bestaande toestand
- projectzone Oosterweelverbinding, tussen de Schelde, Blokkersdijk, Sint-Annabos en de Charles De Costerlaan – werken in uitvoering.
Nieuwe toestand
- grondverbeteringswerken en aangepast bermen.
Inhoud van de aanvraag
- grondverbeteringswerken door middel van extra heipalen, gewapende grond en gecementeerde grindkernen;
- aanpassen van bermen.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 24 en 42 van het Omgevingsvergunningsdecreet heeft het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar de bevoegdheid advies uit te brengen voor de vergunningsaanvragen op haar grondgebied waarvoor de deputatie, de Vlaamse regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar de bevoegde overheid is, tenzij:
Het college heeft op 17 november 2017 (jaarnummer 2017_CBS_08858) beslist om de adviesbevoegdheid op te nemen.
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Agentschap voor Natuur en Bos - Adviezen en Vergunningen Antwerpen | 8 november 2024 | 2 december 2024 | Geen advies |
Agentschap Wegen en Verkeer - District Antwerpen | 8 november 2024 | 6 december 2024 | Voorwaardelijk gunstig |
Aquafin | 14 november 2024 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
|
Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (B.A.M.) | 14 november 2024 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
|
Provincie Antwerpen - Dienst Integraal Waterbeleid | 8 november 2024 | 20 december 2024 | Geen bezwaar |
Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken - ASTRID | 8 november 2024 | 19 november 2024 | Voorwaardelijk gunstig |
Fluxys | 8 november 2024 | 16 december 2024 | Voorwaardelijk gunstig |
Permits&Advice | 14 november 2024 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
|
Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen | 14 november 2024 | 18 december 2024 | Voorwaardelijk gunstig |
Natuurpunt Antwerpen Noord (Haven) | 14 november 2024 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
|
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Maatschappelijke Veiligheid/ Stadstoezicht/ Stadshavendienst | 14 november 2024 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Stadsbeheer/ Groen en Begraafplaatsen | 14 november 2024 | 18 december 2024 |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit/ Oosterweelverbinding | 14 november 2024 | 5 december 2024 |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Archeologie | 14 november 2024 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Stadsontwikkeling/ Publieke Ruimte | 14 november 2024 | 21 november 2024 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Oosterweelverbinding-Wijziging, goedgekeurd op 20 maart 2015.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een natuurgebied met wetenschappelijke waarde of natuurreservaat. Dit zijn de gebieden die in hun staat bewaard moeten worden wegens hun wetenschappelijke of pedagogische waarde. In deze gebieden zijn enkel de handelingen en werken toegestaan, die nodig zijn voor de actieve of passieve bescherming van het gebied.
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, het GRUP Oosterweelverbinding en het GRUP Oosterweelverbinding – wijziging.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 25 maart 2024 en in werking getreden op 15 juli 2024.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
- Stedenbouwkundige lasten: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening ‘Stedenbouwkundige lasten’ (verder genoemd verordening stedenbouwkundige lasten), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 29 april 2024.
(De verordening stedenbouwkundige lasten kan u raadplegen via https://www.antwerpen.be/nl/overzicht/vergunningen/regelgeving)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de verordening stedenbouwkundige lasten.
Sectorale regelgeving
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex wonen van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Context
De stedenbouwkundige handelingen in voorliggende aanvraag hebben betrekking op de realisatie van de Scheldetunnel in het kader van de Oosterweelverbinding. De uitvoering van de Scheldetunnel werd vergund. De aanvraag betreft wijzigingen met het oog op optimalisaties van de reeds vergunde handelingen aan de zijde Linkeroever, meer bepaald aan de polderconstructie ter hoogte van bouwkuip 3 en omgeving van de Scheldetunnel. De aanvraag omvat wijzigingen aan de eerder verleende vergunning voor de Oosterweelverbinding (OMV_2020034861) en voor aanpassingen aan de polderconstructie (OMV_2021126258). De geformuleerde voorwaarden van deze vergunningen blijven onverminderd van kracht.
Functionele inpasbaarheid
De stedenbouwkundige handelingen zijn functioneel verenigbaar met de stedenbouwkundige voorschriften van het GRUP Oosterweelverbinding.
Ruimtegebruik - veiligheid
De aanvraag betreft werken die betrekking hebben op de concrete uitvoering van de grondverbetering ter hoogte van bouwkuip 3 van de Scheldetunnel op Linkeroever. Bouwkuip 3 bestaat uit een permanente polder van cement-betonietwanden.
Door de aanwezigheid van een slappe veenlaag die grote zetting kan veroorzaken, vooral wanneer deze laag bemaald wordt, zou de origineel voorzien steile grondberm niet stabiel zijn en kunnen afglijden. Het ontwerp wordt aangepast door heipalen te voorzien en de zone met gewapend beton uit te breiden. Er zullen ongeveer 800 palen geplaatst worden op een oppervlakte van 2.500 m².
De toekomstige wegenis situeert zich ook op de veenlaag die door de belasting grote zettingen met scheuren in het wegdek tot gevolg kan veroorzaken. Om dit te vermijden wordt maximaal getracht om het veen te verwijderen en te vervangen door draagkrachtige grond. In een beperkte zone grenzend aan de cement-betonietwanden kan het veen echter niet vervangen worden omdat men niet tot tegen de cement-betonietwand kan graven zonder dat dit schade aan de wand zal veroorzaken. Daarom worden er in een zone van 1.600 m² gecementeerde grindkernen geplaatst die de veenlaag doorprikken en zorgen voor een drachtkrachtige fundering van de toekomstige wegenis. De grindkernen hebben een diameter van 80 cm en worden geplaatst in een raster van 1,6 m bij 1,6 m.
De configuratie van de berm aan de kant van Blokkersdijk wordt beperkt aangepast. De hoogte blijft dezelfde maar aan de westkant wordt een extra banket toegevoegd waardoor het grondlichaam smaller wordt in het bovenliggende gedeelte. Het extra banket zorgt voor bijkomende stabiliteit om het afglijden van de taluds door de aanwezige veenlaag tegen te gaan. Ook de configuratie van de berm aan de kant van het Sint-Annabos wordt aangepast om dezelfde reden. Het talud wordt aangelegd met een flauwere helling dan in het oorspronkelijke ontwerp. De aanpassingen aan deze taluds zullen echter weinig waarneembaar zijn.
De zone waarin er gewapende grond wordt toegepast aan de binnenzijde van de bouwkuip wordt uitgebreid ten opzichte van de vergunde toestand om de stabiliteit van de bermen te verzekeren.
De handelingen die deel uitmaken van deze aanvraag situeren zich voornamelijk ondergronds in de permanente toestand. De reliëfwijzigingen aan de bermen zijn eerder beperkt ten opzichte van de eerder vergunde maaiveldhoogte. De handelingen zijn noodzakelijk om de veiligheid van de Scheldetunnel te verzekeren. De aangevraagde handelingen zijn verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening.
De aanvraag werd ter advies voorgelegd aan Stadsbeheer/Groen en Begraafplaatsen. Zij geven voorwaardelijk gunstig advies:
“De werfzone moet duidelijk afgebakend worden met een vast, niet-verplaatsbaar hekwerk. Buiten deze zone mogen geen werken uitgevoerd worden, mag er geen materiaal gestockeerd worden, mag er niet geparkeerd worden … Schade ondergronds / bovengronds en bodemverdichting moet absoluut vermeden worden. Transportbewegingen, aan- of afrijbewegingen buiten de werfzone zijn niet toegelaten. De aannemer voorziet werfwegen, stockage, toilet, ... op locaties binnen de werfzone. Deze maatregelen moeten duidelijk beschreven zijn in een plan van aanpak en tijdens de werkzaamheden ter plaatse aanwezig zijn.”
Het advies wordt bijgetreden en moet in een algemene formulering in de voorwaarden aan de vergunning worden gekoppeld.
Advies van het college
Gunstig advies te verlenen voor de aanvraag tot omgevingsvergunning onder voorwaarden.
Dit advies werd opgemaakt op basis van PIV 4.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.
2. De geformuleerde voorwaarden van de eerder verleende vergunningen voor de Oosterweelverbinding (OMV_2020034861) en voor aanpassingen aan de polderconstructie (OMV_2021126258) blijven onverminderd van kracht.
3. De werfzone moet duidelijk afgebakend worden met een vast, niet-verplaatsbaar hekwerk. Buiten deze zone mogen geen werken uitgevoerd worden, mag er niets gestockeerd worden en mag er geen schade aan de bodem worden toegebracht.
Procedurestap | Datum |
Ontvangst adviesvraag | 8 november 2024 |
Start openbaar onderzoek | 22 november 2024 |
Einde openbaar onderzoek | 21 december 2024 |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | geen |
Uiterste adviesdatum | 28 december 2024 |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek. Er werden geen standpunten, opmerkingen of bezwaren ingediend tijdens de openbaarmaking.
Informatievergadering
Een informatievergadering was niet vereist en werd niet gehouden.
Het college beslist een gunstig advies, zoals geformuleerd in de argumentatie, te geven op de aanvraag, onder volgende voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.
2. De geformuleerde voorwaarden van de eerder verleende vergunningen voor de Oosterweelverbinding (OMV_2020034861) en voor aanpassingen aan de polderconstructie (OMV_2021126258) blijven onverminderd van kracht.
3. De werfzone moet duidelijk afgebakend worden met een vast, niet-verplaatsbaar hekwerk. Buiten deze zone mogen geen werken uitgevoerd worden, mag er niets gestockeerd worden en mag er geen schade aan de bodem worden toegebracht.